Інформація по темі "" | Публікації по тегу
18.02.21
7467 1
Друкувати
Обране

Увага! Затверджено зміни до НП(С)БО 128 "Зобов'язання"

Ще на початку грудня Мінфін розмістив на своєму сайті проект Змін до НП(С)БО 128. І ось нарешті вже маємо його наказ від 27.01.2021 р. № 44.

            Світлана Замазій, шеф-редактор портала "Buhgalter.com.ua"

 

Цей наказ уніс зміни до НП(С)БО 128 «Зобов'язання», затвердженого наказом Мінфіну від 24.12.2010 р. № 1629.

Тож, зустрічайте новації. 

Нові визначення та тлумачення 

Наразі визначення і тлумачення термінів, пов’язаних з обліком зобов’язань, виглядають так.

Поточні зобов'язання– це зобов'язання, які відповідають будь якому з критеріїв:

а) як очікується, будуть погашені протягом операційного циклу;

б) підлягають погашенню протягом дванадцяти місяців після дати балансу; або

в) суб'єкт державного сектору не має безумовного права відстрочити погашення зобов'язання на період не менше дванадцяти місяців після дати балансу.

Довгострокові зобов'язання – це всі зобов'язання, які не є поточними зобов'язаннями.

Умовний актив - можливий актив, який виникає внаслідок минулих подій та існування якого підтвердиться лише після того, як відбудеться або не відбудеться одна чи декілька невизначених майбутніх подій, над якими суб'єкт державного сектору не має повного контролю.

Умовне зобов'язання - це:

1) можливе зобов'язання, яке виникає внаслідок минулих подій та існування якого підтвердиться лише після того, як відбудеться або не відбудеться одна чи декілька невизначених майбутніх подій, над якими суб'єкт державного сектору не має повного контролю; або

2) теперішнє зобов'язання, яке виникає внаслідок минулих подій, але не визнане, оскільки малоймовірно, що для погашення зобов'язання потрібно буде використати ресурси, які втілюють у собі економічні вигоди або потенціал корисності, або оскільки суму зобов'язання не можна достовірно оцінити.

Отже, новими є визначення поточних і довгострокових зобов’язань.

А ось умовні активи та зобов’язання новими аж ніяк не назвеш. Справа в тому, що змінилася лише їх назва, а ось тлумачення залишилося тим самим, яке було в непередбачених активів і зобов’язань.

До речі, «непередбачені» перейменували на «умовні» по усьому тексту НП(С)БО 128. 

Уточнено порядок визнання та оцінки зобов’язань 

Нагадаю, що зобов'язання визнається, якщо його оцінка може бути достовірно визначена та існує ймовірність зменшення економічних вигід або потенціалу корисності у майбутньому внаслідок його погашення. Якщо на дату балансу раніше визнане зобов'язання не підлягає погашенню, то його сума включається до складу доходу звітного періоду.

Наразі з метою бухобліку НП(С)БО 128 розділяє зобов'язання на:

  • довгострокові;
  • поточні;
  • умовні зобов'язання;
  • доходи майбутніх періодів.

Мінфін уточнив: зобов’язання слід вважати поточним, якщо воно підлягає погашенню протягом 12 місяців з дати балансу. При цьому якщо первісний строк погашення був більше ніж 12 місяців, то це не має ніякого значення. Не змінює ситуацію і наявність договору про переоформлення зобов’язання на довгострокове за умови, що такий договір був укладений після дати балансу і до затвердження фінзвітності.

Якщо ж установа – позичальник має право та намір відстрочити погашення боргу на 12 і більше місяців після дати балансу згідно з існуючим кредитним договором, таке зобов’язання переходить у категорію довгострокових.

Якщо установа-позичальник на дату звітності або раніше порушує зобов'язання за довгостроковим кредитним договором, внаслідок чого зобов'язання підлягає сплаті за вимогою позикодавця, зобов’язання перетворюється на поточне. Навіть якщо позикодавець погодився після дати балансу не вимагати платежу внаслідок порушення. Це пояснюється тим, що на дату балансу установа не має безумовного права відстрочити погашення боргу на 12 чи більше місяців.

І навпаки: зобов’язання вважається довгостроковим, якщо позикодавець надав відстрочку платежу щонайменше на 12 місяців після дати балансу. Протягом цього періоду позичальник може виправити порушення та позикодавець не може вимагати негайного платежу. 

Бухоблік умовних зобов’язань та активів 

Зобов'язання, яке не відповідає критеріям визнання, є умовним зобов'язанням, яке установа не визнає. Їх слід обліковувати у сумі очікуваного погашення на позабалансовому субрахунку 053 «Непередбачені зобов'язання розпорядників бюджетних коштів».

Умовні активи установи також не визнають та відображають на позабалансовому субрахунку 041 «Непередбачені активи розпорядників бюджетних коштів». Після набуття контролю актив перестає класифікуватись як умовний та зараховується до активів з визнанням на цю суму доходу.

Як бачимо, назви цих субрахунків вже не відповідають оновленим визначенням. 

На які зміни ще слід чекати 

З огляду на зазначені зміни, напевно найближчим часом Мінфін виправить й План рахунків бухгалтерського обліку в державному секторі, затверджений наказом від 31.12.2013 р. № 1203 та Порядок його застосування, затверджений наказом від  29.12.2015 р. № 1219.

Примітки до річної фінансової звітності (форма № 5-дс) також мають зазнати змін. Адже саме у розділі ХІІІ форми № 5-дс здійснюється розшифрування позабалансових рахунків. 

Зміни, внесені наказом № 44, наберуть чинності з дня його офіційного опублікування. На сьогодні він ще не опублікований.

Помітили помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити нас про це



Коментарі
1
Анна
18.02.2021
Лучше б отменили требование зарегистрировать обязательства в казначействе в течении 7 рабочих дней.... Почему я должна ходить по поставщикам, просить поменять дату в накладной, если не получилось зарегистрировать ранее?
Залишити коментар:
Для того, щоб роздрукувати текст необхідно авторизуватись або зареєструватись
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі