Інформація по темі "" | Публікації по тегу
21.03.24
43 0
Друкувати
Обране

Як бюджетнику продати запаси?

Бюджетна установа обліковує на балансі запчастини, які залишилися після транспортного засобу. Наразі авто списано з балансу і потреби у цих запчастинах немає. Чи можна продати такі запчастини? Чи потрібен для цього дозвіл? Чи обов’язково продавати їх через аукціон? Які документи оформити та куди використати кошти, отримані від продажу?

Продаємо запаси: чи обов’язково застосовувати аукціон?

Бюджетна установа цілком може продати запаси, потреба у використанні яких наразі відсутня. Жодних законодавчих перепон для здійснення такої операції немає.

Також одразу заспокоїмо нашого читача: продаж запасів не вимагає проведення такої операції через електронний аукціон. Пояснимо чому.

Наразі механізм відчуження державного майна прописано в спеціальному документі — Порядку № 803*. Водночас під час розроблення місцевих документів щодо відчуження комунального майна органи місцевого самоврядування також орієнтуються на вимоги цього документа.

* Порядок відчуження об’єктів державної власності, затверджений постановою КМУ від 06.06.2007 № 803.

Однак зверніть увагу: процедура відчуження майна стосується певних категорій активів, які установи обліковують на балансі.

ВАЖЛИВО!

Порядок № 803 поширюється на матеріальні активи, які відповідно до законодавства визнають ОЗ, а також на інші активи у випадках, передбачених законом

Таким чином, об’єкти, які установа обліковує на рахунку 10, можна продати виключно через електронні аукціони з використанням електронної торгової системи ProZorro.Продажі. З цим все більш-менш зрозуміло.

Але як бути з іншими активам у випадках, передбачених законом? Про які саме інші активи та який закон ідеться у Порядку № 803? З’ясуємо цей момент більш детально. Адже, ймовірно, саме це формулювання й привернуло увагу нашого читача.

Річ в тім, що згадка про так звані інші активи у Порядку № 803 з’явилася зовсім нещодавно, а точніше, на початку 2024 року. Такі зміни були запроваджені постановою КМУ «Про внесення змін до Порядку відчуження об’єктів державної власності» від 02.02.2024 № 116.

Прикро, що безпосередньо в Порядку № 803 не уточнено, що за інші активи мали на увазі автори документа. Втім, підказку щодо цього знаходимо у проєкті зазначеної постанови КМУ. Особливо цікавими є пояснювальна записка та аналіз регуляторного впливу проєкту відповідної постанови КМУ, якою внесено зміни до Порядку № 803.

І як вбачається, у вищезгаданих нормативних документах йдеться про продаж майна державних підприємств, діяльність яких припиняється за рішенням Фонду держмайна. Процедурні питання продажу такого майна врегульовано Законом України «Про особливості припинення державних підприємств за рішенням Фонду державного майна України» від 11.04.2023 № 3037-ІХ. Відповідно зміни до Порядку № 803, по-перше, спрямовані на врегулювання питань продажу майна державних підприємств з урахуванням процедур, прописаних в цьому Законі. А по-друге, мета унесених змін — узгодження норм між зазначеними нормативно-правовими актами.

А отже, інші активи, згадані в Порядку № 803, не мають жодного стосунку до бюджетних установ. Відповідно у разі продажу активів, які установа обліковує у складі інших необоротних матеріальних активів (на рахунку 11) або запасів (на рахунках 15, 18), вимоги Порядку № 803 не застосовуються. До речі, в п. 5 Порядку № 803 наведено перелік майна, на операції з відчуження якого не поширюються вимоги цього документа.

Тож поза будь-яким сумнівом, установа має право продавати запаси без застосування електронних аукціонів. Зазвичай це здійснюють шляхом укладання договору з покупцем (у письмовій формі).

Чи потрібен дозвіл?

За загальним правилом для відчуження майна установі необхідно отримати згоду або дозвіл на відчуження таких об’єктів, звернувшись до суб’єкта управління майном (вищої за рівнем організації). Механізм отримання такого дозволу щодо майна, яке підлягає відчуженню, прописано в Порядку № 803 (ср. USER_SHOW_ID).

Втім, як ми вже з’ясували, норми цього документа поширюється виключно на операції з продажу ОЗ та інших активів держпідприємств. А отже, керівник установи цілком може самостійно прийняти рішення про відчуження запасів.

Однак перш ніж ухвалювати таке рішення, радимо, про всяк випадок, переглянути профільній документ, яким унормовано це питання. Також можна звернутися з цим питанням до свого головного розпорядника (суб’єкта управління майном).

Чому це варто зробити? Деякі суб’єкти управління майном вимагають від підлеглих установ узгоджувати з ними операції з відчуження не тільки майна, яке належить до ОЗ, але й інших видів майна. Наприклад, це стосується військового майна ЗСУ, майна установ та організацій сфери управління ДСНС.

З огляду на це, перш ніж приймати рішення про відчуження запасів, керівник має узгодити це питання з суб’єктом управління майном.

Продаж запасів: оформлення та бухоблік

Нагадаємо основні правила документального оформлення та бухобліку операцій з продажу запасів:

1) під час реалізації за фактом відпуску зі складу запасів необхідно оформити накладну (вимогу) типової форми;

2) зазвичай балансова вартість реалізованих запасів списується на витрати звітного періоду, в якому визначаємо пов’язаний з ними дохід. Зокрема, на вартість реалізованих запасів дебетуємо субрахунок 8211 «Собівартість проданих активів» і кредитуємо відповідний субрахунок рахунків 15, 18.

Однак у разі відчуження запасів, придбаних у минулих звітних роках, робимо запис в бухобліку: Дт 5512 — Кт 15, 18. На користь такого підходу до списання минулорічних запасів свідчить п. 3.17 Типової кореспонденції субрахунків бухгалтерського обліку для відображення операцій з активами, капіталом та зобов’язаннями розпорядниками бюджетних коштів та державними цільовими фондами, затвердженої наказом Мінфіну від 29.12.2015 № 1219;

3) на суму коштів, отриманих від реалізації запасів, показуємо дебіторську заборгованість за Дт субрахунку 2111 «Поточна дебіторська заборгованість за розрахунками за товари, роботи, послуги» та дохід за Кт субрахунку 7211 «Дохід від реалізації активів».

Приклад. Керівник установи ухвалив рішення про продаж запчастин, які залишилися після списання транспортного засобу. Балансова вартість запчастин — 2500 грн.

З покупцем запчастин укладено письмовий договір, а за фактом реалізації запасів оформлено накладну (вимогу) у двох примірниках, один з яких надано покупцю.

з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція субрахунків

Сума,

грн

м/о

дебет

кредит

1

Списано запаси, придбані у попередніх звітних роках, які відчужуються шляхом реалізації

5512

1515

2500

13

2

Надійшли кошти від реалізації запасів

2313

2111

2500

3, 4

3

Відображено доходи від продажу запасів

2111

7211

2500

4, 14

4

Закрито рахунки доходів

7211

5511

2500

17

Отримали кошти від продажу запасів: куди витратити?

Кошти, отримані від реалізації майна (крім будівель і споруд), є складовою доходів спеціального фонду кошторису. Зокрема, такі кошти належать до підгрупи 4 групи 1 власних надходжень бюджетних установ — надходження бюджетних установ від реалізації в установленому порядку майна (крім нерухомого майна). Це прямо передбачено ч. 4 ст. 13 БКУ*.

* Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 № 2456-VI.

Отже, надходження від реалізації запасів установа залишає у своєму розпорядженні в повному обсязі. Для відображення таких надходжень використовуйте код класифікації доходів 25010400 «Надходження бюджетних установ від реалізації в установленому порядку майна (крім нерухомого майна)».

Куди установа може спрямувати кошти, отримані від продажу запасів? Напрями їх використання чітко прописано в ч. 4 ст. 13 БКУ.

Зокрема, установа має право витратити такі кошти на:

— проведення ремонту, модернізацію та придбання нових необоротних активів (крім будівель і споруд) та інших матеріальних цінностей;

— господарські потреби установи, включаючи оплату комунальних послуг та енергоносіїв.

Зауважте: якщо надходження від продажу запасів не заплановано у кошторисі установи, необхідно внести зміни до кошторису за спеціальним фондом.

УВАГА!

Зміни до спецфонду кошторису за власними надходженнями слід вносити на підставі довідки про підтвердження надходжень на спеціальні реєстраційні рахунки

Такі зміни розпорядники вносять протягом бюджетного періоду відповідно до вимог абз. 5 п. 49 Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженого постановою КМУ від 28.02.2002 № 228. Детальніше про порядок внесення змін до кошторису за спецфондом читайте в матеріалі «Кошторис бюджетної установи: складання, затвердження та виконання» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2023, № 44).

Висновки

  • Порядок № 803 поширюється на матеріальні активи, які відповідно до законодавства визнають ОЗ, а також на інші активи у випадках, передбачених законом. Це означає, що установа може продати запаси без аукціону.
  • Кошти, отримані від реалізації запасів, є складовою доходів спецфонду та належать до підгрупи 4 першої групи власних надходжень. Для відображення таких надходжень застосовують код класифікації доходів 25010400.

Бюджетна бухгалтерія, березень, 2024/№ 12

Помітили помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити нас про це
Журнал «Бюджетна бухгалтерія»



Коментарі
0
Яка вдача - ви можете стати першим, хто прокоментує цей матеріал.
Залишити коментар:
Для того, щоб роздрукувати текст необхідно авторизуватись або зареєструватись
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі