Будматеріали для підтримки громад: за яким КПКВК придбавати?
Допомога постраждалим громадам наразі добра і поширена справа. В яку чергу можна закупити будматеріали для відновлення будівель і споруд? Який КПКВК застосувати, коли допомагаєш своїй громаді, а який — коли хочеш допомогти іншій громаді? Розберемося з цим разом.
Придбання будматеріалів: у яку чергу?
Розпочнемо з того, в яку чергу взагалі можливо придбати будматеріали для відновлення зруйнованих будівель і споруд. Для цього звернемося до норм п. 19 Порядку № 590*.
Так, у другу чергу передбачено видатки на:
— придбання матеріалів, будівельних матеріалів, інвентарю та інструментів для проведення ремонтних робіт господарським способом — за загальним фондом;
— придбання господарських, будівельних товарів та інвентарю для проведення ремонтно-реставраційних робіт та ліквідації аварійного стану на пам’ятках культурної спадщини та пам’ятках архітектури господарським способом — за спеціальним фондом.
Також у другу чергу за загальним фондом дозволено проводити видатки на заходи (зокрема, ремонтні роботи) з усунення аварій в житловому фонді, бюджетних установах, закладах.
КФК чи КПКВК?
Про функціональну класифікацію видатків варто вже забувати.
КФК давним давно не діють, адже класифікація видатків за функціями вже не застосовується.
На сьогодні бюджети усіх рівнів перейшли на застосування програмно-цільового методу. Тож слід говорити саме про КПКВК, а не про КФК. Види КПКВК затверджено наказом № 793*.
Придбання будматеріалів…
…для своєї громади
Цілком можливо прийняти місцеву програму з відновлення будівель та споруд на території громади. Таку можливість передбачено п. 22 ч. 1 ст. 26 Закону № 280*.
* Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.97 № 280/97-ВР.
Так, до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад належить затвердження програм соціально-економічного та культурного розвитку відповідних адміністративно-територіальних одиниць, цільових програм з інших питань місцевого самоврядування.
Отже, місцеві програми мають бути затверджені рішенням відповідної місцевої ради.
Водночас бюджетний процес у період дії воєнного стану має свої особливості, визначені постановою № 252*. Зокрема, в умовах воєнного стану право затверджувати місцеві (цільові) програми (вносити до них зміни) з дотриманням вимог ст. 91 БКУ надано військовим адміністраціям населених пунктів, районним та Київській міській військовій адміністрації.
Можливість фінансування програми за рахунок коштів місцевих бюджетів передбачено п. 21 ч. 1 ст. 91 БКУ*.
* Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 № 2456-VI.
Саме в такій програмі можна передбачити виділення коштів на закупівлю будматеріалів.
Обрання КПКВК цілком залежатиме від того, яким чином і під яку саме програму буде виділено кошти на придбання будівельних матеріалів.
Якщо на місцевому рівні прийнято, скажімо, програму із запобігання та ліквідації надзвичайних ситуацій, кошти на фінансування цієї програми будуть передбачені бюджетною програмою за КПКВК 8110 «Заходи із запобігання та ліквідації надзвичайних ситуацій та наслідків стихійного лиха».
Якщо ж кошти на ремонт виділяються конкретному закладу, то застосовуйте основний код, за яким фінансується бюджетна програма такого закладу. Так, наприклад, кошти на закупівлю будматеріалів школі слід виділяти за КПКВК 1021 «Надання загальної середньої освіти закладами загальної середньої освіти».
Якщо зазначені видатки проводяться за рахунок коштів резервного фонду, слід застосовувати КПКВК групи 8700, залежно від виду будівель, які відновлюються.
…для інших громад
Для допомоги іншій громаді ви можете передбачити у своєму бюджеті кошти і передати їх такій громаді як міжбюджетний трансферт — субвенції.
Нагадаємо: міжбюджетні трансферти — це кошти, які безоплатно і безповоротно передаються з одного бюджету до іншого.
Види міжбюджетних трансфертів визначено ч. 2 ст. 101 БКУ.
ВР АР Крим та місцеві ради можуть передбачати у відповідних бюджетах такі види міжбюджетних трансфертів, як:
1) субвенції на утримання об’єктів спільного користування чи ліквідацію негативних наслідків діяльності об’єктів спільного користування;
2) субвенції на виконання інвестиційних проектів, у т. ч. на будівництво або реконструкцію об’єктів спільного користування;
3) дотації та інші субвенції.
Конкретно у цьому випадку субвенцію слід проводити за КПКВК 9770 «Інші субвенції з місцевого бюджету».
Також керівництво кількох громад цілком може об’єднати зусилля та допомогти відновити будівлі, наприклад, школи чи медичного комунального некомерційного підприємства, які обслуговують їх мешканців. У такому разі виділення коштів на придбання будматеріалів можливе в рамках співробітництва громад.
Докладно про співробітництво громад читайте у матеріалі «Співробітництво ТГ: як організувати?» // «Бюджетна бухгалтерія», 2021, № 30.
Також нещодавно ми наводили приклад співробітництва у матеріалі «Підвіз учнів до школи» // «Бюджетна бухгалтерія», 2022, № 45 (ср. USER_SHOW_ID).
КПКВК слід обирати залежно від того, яку саме форму співробітництва обрано. Нагадаємо: форми співробітництва громад визначено ч. 1 ст. 4 Закону № 1508*.
* Закон України «Про співробітництво територіальних громад» від 17.06.2014 № 1508-VII.
Так, якщо прийнято рішення про спільне фінансування (утримання) суб’єктами співробітництва підприємств, установ та організацій комунальної форми власності — інфраструктурних об’єктів, застосовуйте КПКВК 9710 «Субвенція з місцевого бюджету на утримання об’єктів спільного користування чи ліквідацію негативних наслідків діяльності об’єктів спільного користування».
Якщо ж обрано таку форму співробітництва, як реалізація спільних проєктів, що передбачає координацію діяльності суб’єктів співробітництва та акумулювання ними на визначений період ресурсів з метою спільного здійснення відповідних заходів, то застосовуйте КПКВК 9760 «Субвенція з місцевого бюджету на реалізацію проєктів співробітництва між територіальними громадами».
Також нагадаємо деякі особливості передачі субвенцій між місцевими бюджетами в умовах воєнного стану.
Передача міжбюджетних трансфертів між місцевими бюджетами здійснюється без укладення договорів.
Передачу міжбюджетних трансфертів до відповідного місцевого бюджету іншої області та/або м. Києва необхідно погоджувати з Мінфіном (п.п. 7 п. 1 постанови № 252).
Натомість не треба взагалі погоджувати передачу субвенцій на:
— утримання об’єктів спільного користування чи ліквідацію негативних наслідків діяльності об’єктів спільного користування;
— виконання інвестиційних проєктів, у т. ч. на будівництво або реконструкцію об’єктів спільного користування.
Краще розібратися у цьому вам допоможе матеріал «Місцеві бюджети в умовах воєнного стану: вивчаємо чергові зміни» // «Бюджетна бухгалтерія», 2022, № 42.
Бюджетна бухгалтерія, грудень, 2022/№ 46