Інформація по темі "" | Публікації по тегу
21.06.24
38 0
Друкувати
Обране

Допомога ЗСУ з місцевих бюджетів: маємо позитивні зрушення

Проблематика фінансування Збройних Сил України (далі — ЗСУ) з місцевих бюджетів всім добре відома вже понад два роки. Річ у тому, що закуповувати майно для ЗСУ за кошти місцевого бюджету наразі неможливо. Втім, днями відбулися позитивні зрушення у напрямку розв’язання цієї проблеми. Далі розповімо детальніше.

Ми неодноразово про це розповідали, тож як саме можна допомогти ЗСУ, читайте докладно у матеріалах: «Субвенція для підтримки військових: нюанси надання» // «Бюджетна бухгалтерія», 2024, № 19, «Безпілотники для військової частини: чи можна придбати за кошти місцевого бюджету?» // «Бюджетна бухгалтерія», 2023, № 40, «Квадрокоптер для військової частини: чи може придбати місцева рада?» // «Бюджетна бухгалтерія», 2023, № 23.

Нагадаємо: забезпечення функціонування установ та закладів ЗСУ, інших утворених відповідно до законів України військових формувань належить до видатків, які здійснюються з Державного бюджету України.

Це чорним по білому прописано у п. 61 ч. 1 ст. 87 БКУ*.

* Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 № 2456-VI.

Водночас відповідно до ч. 2 ст. 85 БКУ установа не може фінансуватися з двох бюджетів одночасно.

Втім, в умовах воєнного стану існує виняток із цього правила, прописаний у п. 225 розд. VI «Прикінцеві та перехідні положення» БКУ.

Так, у період дії воєнного стану та з метою відсічі збройної агресії рф проти України, забезпечення нацбезпеки, заходів тероборони, підтримки місцевої інфраструктури, соціального захисту населення органи місцевого самоврядування, місцеві держадміністрації (військово-цивільні адміністрації або військові у разі їх утворення) можуть ухвалювати рішення про здійснення видатків, не віднесених до відповідних місцевих бюджетів БКУ, і видатків на утримання бюджетних установ одночасно з різних бюджетів.

ВАЖЛИВО!

Наразі такі видатки можливо здійснити виключно шляхом надання міжбюджетного трансферту з відповідного місцевого бюджету

Тож придбавати майно для ЗСУ за кошти місцевих бюджетів на сьогодні фактично неможливо. А надання субвенції дуже уповільнює процес допомоги військовим, тоді коли ця допомога потрібна «тут і зараз».

Щоб розв’язати цю проблему, 18.06.2024 Верховна Рада ухвалила в другому читанні законопроєкт № 9559*.

* Проєкт Закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо розширення повноважень органів місцевого самоврядування з підтримки сектору безпеки і оборони України» № 9559-д.

Як очікується, прийняття цього законопроєкту дозволить легально закуповувати за кошти місцевих бюджетів аптечки, дрони, позашляховики та інші вкрай необхідні військовим товари на запит військового командування. Крім того, передбачається, що місцеві ради зможуть за погодженням з Міноборони фінансувати створення фортифікацій та захисних споруд.

Зокрема, законопроєктом № 9559 передбачено доповнити ч. 1 ст. 26 Закону № 280* новим пунктом 59. Таким чином, до переліку питань, які вирішуються виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради, буде додано питання щодо надання фінансової та матеріальної підтримки сектору безпеки і оборони у період дії воєнного чи надзвичайного стану, затвердження місцевих програм підтримки сектору безпеки і оборони (крім надання вогнепальної зброї, бойових припасів, вибухових речовин, вибухових пристроїв) з обов’язковим повідомленням про прийняті рішення Міноборони.

* Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.97 № 280/97-ВР.

Крім того, пропонується внести зміни до ч. 1 ст. 36 Закону № 280, згідно з якими до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належатимуть повноваження щодо:

— підготовки, подання на затвердження, організації виконання та реалізації місцевих програм підтримки сектору безпеки і оборони, у т. ч. програм посилення обороноздатності і безпеки держави та сприяння матеріально-технічному забезпеченню ЗСУ (крім надання вогнепальної зброї, бойових припасів, вибухових речовин, вибухових пристроїв) власні;

— підготовки, подання на затвердження, організації виконання та реалізації відповідно до закону місцевих програм будівництва, облаштування та утримання інженерно-технічних і фортифікаційних споруд, які мають бути погоджені з відповідними центральними органами виконавчої влади делеговані.

УВАГА!

Поки що це лише законопроєкт!

Тож цей матеріал носить виключно інформаційний характер, а щоб робити обґрунтовані висновки, варто дочекатися підписання цього Закону Президентом України та його офіційного опублікування.

Втім, прийняття самого лише цього Закону буде замало, адже недостатньо наділити місцеві органи влади певними повноваженнями. Має бути розроблено та чітко унормовано механізм реалізації цих повноважень. А для цього необхідно підкоригувати відповідні норми БКУ.

Тож із нетерпінням чекаємо на внесення змін із цього приводу саме до БКУ.

Бюджетна бухгалтерія, червень, 2024/№ 24

Помітили помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити нас про це
Журнал «Бюджетна бухгалтерія»



Коментарі
0
Яка вдача - ви можете стати першим, хто прокоментує цей матеріал.
Залишити коментар:
Для того, щоб роздрукувати текст необхідно авторизуватись або зареєструватись
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі