Перегляд кошторису: чи можливо здійснити?
Підстави внесення змін до кошторису
Кошторис переглянути можливо в будь-який час, коли є в цьому потреба. Втім, для внесення змін до кошторису мають бути певні підстави.
Ці підстави визначені п. 47 Порядку № 228*. До речі, саме цим нормативним документом і слід керуватися під час складання, затвердження, виконання та внесення змін до кошторисів.
Так, зміни до кошторису слід уносити у разі:
— виникнення потреби у перерозподілі бюджетних асигнувань у розрізі КЕКВ у межах загального обсягу бюджетних призначень за бюджетною програмою окремо за загальним і спеціальним фондами бюджету;
— передачі бюджетних призначень від одного головного розпорядника до іншого;
— прийняття рішення про зменшення бюджетних призначень головним розпорядникам на суму коштів, витрачених не за цільовим призначенням;
— прийняття рішення про перерозподіл видатків у межах загального обсягу бюджетних призначень головного розпорядника за бюджетними програмами, а також збільшення видатків розвитку за рахунок зменшення інших видатків (окремо за загальним та спеціальним фондами бюджету);
— прийняття рішення про передачу нерозподілених бюджетних призначень на визначену в законі про держбюджет мету між головними розпорядниками;
— прийняття рішення про скорочення видатків бюджету або надання кредитів за рахунок коштів загального фонду бюджету загалом на бюджетний період;
— внесення змін до закону про держбюджет (рішення про місцевий бюджет);
— виникнення потреби у збільшенні видатків або наданні кредитів за рахунок коштів спецфонду бюджету за умови перевищення надходжень до цього фонду з урахуванням залишків бюджетних коштів на початок року, не використаних у попередньому бюджетному періоді, порівняно з надходженнями, врахованими у бюджеті;
— прийняття рішення Кабміну про використання залишку коштів спецфонду за іншими надходженнями, щодо яких у минулому бюджетному періоді було прийнято рішення Кабміну та які не використані у зв’язку із закінченням бюджетного періоду, за наявності відповідної бюджетної програми у поточному бюджетному періоді та обґрунтованої необхідності продовження здійснення заходів, планових строків виконання робіт (послуг), якщо інше не передбачено законом про держбюджет;
— виникнення потреби у збільшенні видатків бюджету та наданні кредитів за рахунок залишку коштів, джерелом формування яких були надходження в рамках програм допомоги і грантів ЄС, іноземних держав, урядів іноземних держав, міжнародних організацій, іноземних фінансових установ і міжнародних фінансових організацій, донорських установ за умови наявності відповідної бюджетної програми у поточному бюджетному періоді, якщо інше не передбачено законом про держбюджет;
— виникнення потреби у збільшенні видатків бюджету та наданні кредитів за рахунок коштів спецфонду бюджету в разі надходження субвенцій з місцевого бюджету до державного бюджету на виконання програм соціально-економічного та культурного розвитку регіонів, фінансування діяльності військових адміністрацій із виконання повноважень ОМС, які не передбачені кошторисом спецфонду, та у разі використання залишку коштів таких субвенцій за умови наявності відповідної бюджетної програми у поточному бюджетному періоді;
— реорганізації (приєднання, злиття, виділення, поділу, перетворення), зміни підпорядкованості розпорядника протягом бюджетного періоду.
Тож якщо ви маєте одну з вищеперелічених підстав, то не лише можете, але й повинні внести зміни до кошторису.
Докладніше про це читайте у матеріалі «Кошторис бюджетної установи: складання, затвердження та виконання» // «Бюджетна бухгалтерія», 2023, № 44.
Механізм внесення змін до кошторису
У разі внесення змін до кошторису необхідно скласти відповідні довідки, які затверджуються і виконуються у тому ж порядку, що і кошториси та плани. Також слід скласти зведення показників спецфонду кошторису та розрахунки, які обґрунтовують зміни показників видатків бюджету або надання кредитів з бюджету.
Це прямо передбачено у п. 47 Порядку № 228.
Форму Довідки про зміни до кошторису наведено у додатку 11 до Інструкції № 57*. Щодо місцевих бюджетів, то така довідка є додатком до місцевої інструкції зі складання і виконання розпису місцевого бюджету. Зазвичай форма цієї довідки є аналогічною до наведеної у додатку 11 до Інструкції № 57.
Бюджетна бухгалтерія, березень, 2024/№ 10