Правила складання паспортів бюджетних програм змінено
*** Наказ Мінфіну «Про паспорти бюджетних програм» від 29.12.2002 № 1098.
Нумо розглянемо їх разом.
Особливості для розпорядників сфери безпеки і оборони
У 2024 році головні розпорядники, які належать до сектору безпеки і оборони, повинні складати звіти про виконання паспортів бюджетних програм на 2023 рік, видатки за якими спрямовані на національну безпеку і оборону, з урахуванням пп. 1 — 3 п. 4 наказу № 1098. Саме цими підпунктами визначені особливості складання деяких підпунктів Звіту про виконання паспорта бюджетної програми.
До речі, про особливості здійснення бюджетного процесу розпорядниками сектору безпеки і оборони ми розповідали зовсім нещодавно. Читайте про це у матеріалі «Бюджетні новини для розпорядників сектору безпеки і оборони» // «Бюджетна бухгалтерія», 2024, № 2.
Зокрема, такі розпорядники (п.п. 2 п. 1 постанови № 1361*):
— не вносять зміни до паспортів бюджетних програм, видатки за якими спрямовуються на національну безпеку і оборону;
— подають у місячний строк після припинення або скасування воєнного стану до Мінфіну звіти про виконання паспортів бюджетних програм на відповідні роки, видатки за якими спрямовуються на національну безпеку і оборону.
Оновлено форму паспорта бюджетної програми
Зміни, запроваджені наказами № 682 та 736, торкнулися безпосередньо Правил № 1098*.
* Правила складання паспортів бюджетних програм, затверджені наказом Мінфіну від 29.12.2002 № 1098.
І перш за все було змінено саму форму паспорта бюджетної програми.
Втім, слід зазначити, що форма не зазнала суттєвих змін.
Так, результативні показники бюджетних програм відтепер не потрібно відображати у розрізі фондів. Достатньо зазначити одиницю виміру, джерело інформації і безпосередньо значення показника.
Оновлено форму Звіту про виконання паспорта бюджетної програми
Також наказом № 682 змінено форму Звіту про виконання паспорта бюджетної програми.
Так само, як і в оновленій формі паспорта бюджетної програми, у Звіті відтепер не потрібно відображати показники бюджетних програм у розрізі фондів.
ВАЖЛИВО!
Оновлена форма Звіту набирає чинності з 01.01.2025
Тож Звіт за 2023 рік слід подавати ще за старою формою. І це логічно, адже паспорти бюджетних програм, за якими подається цей Звіт, були складені ще за старою формою.
Подання паспортів за новими бюджетними програмами
Нагадаємо: за загальним правилом головні розпорядники розробляють проєкти паспортів бюджетних програм і подають їх на погодження до Мінфіну протягом 30 днів після набрання чинності законом про держбюджет. Це передбачено п. 3 розд. І Правил № 1098 (ср. USER_SHOW_ID).
Завдяки змінам, внесеним наказом № 682, тепер у п. 3 розд. І Правил № 1098 уточнено строки подання проєктів паспортів бюджетних програм у разі встановлення бюджетних призначень законом про внесення змін до закону про держбюджет та/або відкриття в установленому законодавством порядку нових бюджетних програм після прийняття закону про держбюджет.
У цих випадках головні розпорядники подають на погодження до Мінфіну проєкти паспортів таких бюджетних програм протягом тижня після внесення Мінфіном відповідних змін до розпису держбюджету.
Немає нових напрямів використання коштів — немає потреби вносити зміни до паспорта
Згідно з оновленим п. 10 розд. І Правил № 1098, якщо під час виконання бюджетної програми зміна обставин зумовлює відхилення обсягів касових видатків (наданих кредитів з бюджету) за напрямами використання бюджетних коштів від обсягів, затверджених у паспорті бюджетної програми, але не призводить до виникнення нових напрямів використання бюджетних коштів, зміни до паспорта такої бюджетної програми не вносяться.
Пояснення щодо причин таких відхилень (збільшення або зменшення) має надати головний розпорядник у Звіті про виконання паспорта бюджетної програми.
Щодо джерел надходжень спецфонду доведеться пояснити
У гр. 9 — 11 Звіту про виконання паспорта бюджетної програми, як і раніше, слід наводити відхилення обсягів касових видатків (надання кредитів з бюджету) від обсягів, затверджених у паспорті бюджетної програми.
При цьому пояснення щодо причин відхилення обсягів касових видатків (надання кредитів з бюджетів) від обсягів, затверджених у паспорті бюджетної програми, слід надавати за кожним напрямом використання бюджетних коштів окремо.
Внесеними наказом № 682 змінами передбачено пояснення причин відхилень обсягів касових видатків (надходжень кредитів з бюджету) за спеціальним фондом із зазначенням джерел надходжень спеціального фонду.
Особливості відображення результативних показників
У п. 9 Звіту про виконання паспорта бюджетної програми слід відображати результативні показники, досягнуті за рахунок коштів загального і спеціального фондів разом. При цьому необхідно здійснювати аналіз виконання бюджетних програм з поясненням розбіжностей (відхилень) між фактичними результативними показниками, досягнутими за період, та затвердженими у паспорті бюджетної програми. Це випливає з оновленого п. 7 розд. ІІІ Правил № 1098.
При цьому пояснення щодо стану виконання показників слід наводити за кожним показником окремо.
Втім, ця новація запрацює тільки з набранням чинності новою формою Звіту про виконання паспорта бюджетної програми, тобто з 01.01.2025.
УВАГА!
Переважна більшість змін запрацювала з 05.01.2024
Бюджетна бухгалтерія, січень, 2024/№ 3