Придбання офісних крісел у держустановах: чи можливо?
В яку чергу здійснювати видатки?
У період дії воєнного стану насамперед слід з’ясувати, в яку саме чергу можливо здійснити заплановані видатки. Із цією метою необхідно звернутися до Порядку № 590*.
Першочерговими незмінно залишаються видатки на національну безпеку та оборону. Натомість переважна більшість видатків здійснюється у другу чергу. Їх вичерпний перелік наведено в п. 19 Порядку № 590.
Проаналізувавши видатки другої черги, бачимо, що у другу чергу можна придбати певні меблі, тільки якщо такими меблями планується обладнати місця для перебування внутрішньо переміщених (евакуйованих) осіб.
Так, п. 19 Порядку № 590 передбачено проведення у другу чергу видатків на поточний ремонт та придбання матеріалів для облаштування місць тимчасового перебування внутрішньо переміщених (евакуйованих) осіб.
В іншому разі офісні меблі можливо придбати лише у третю чергу.
Також нагадаємо, що офісні меблі можливо придбати в межах реалізації проєктів та/або програм допомоги за підтримки ЄС, урядів іноземних держав, іноземних фінансових та донорських установ і міжнародних фінансових організацій, у т. ч. на умовах співфінансування.
Які вартісні обмеження існують?
Не слід забувати і про вартісні обмеження, передбачені щодо такої покупки.
Граничні суми витрат на придбання окремих видів майна для бюджетних установ, які фінансуються за рахунок коштів державного бюджету, встановлено постановою № 332*.
А з огляду на те, що в запитанні йдеться саме про державну установу, то дія постанови № 332 поширюється на таку установу.
Тепер щодо витрат на придбання меблів.
Так, для офісних меблів постановою № 332 передбачено граничні суми витрат окремо для купівлі кожної одиниці меблів. Зокрема, максимально допустима сума витрат на придбання офісного крісла наразі становить 2500 грн.
УВАГА!
Держустанова може витратити на придбання офісного крісла не більше 2500 грн
Гранична сума витрат з ПДВ чи без?
Ще одним важливим питанням є врахування сум ПДВ, сплачених у зв’язку з придбанням майна, до граничних сум витрат.
Наприклад, офісне крісло коштує 2500 грн без ПДВ. Тобто вартість крісла начебто «вписується» в допустимі 2500 грн. Однак з урахуванням ПДВ його вартість уже перевищує граничну суму витрат. То чи буде придбання такого крісла порушенням?
Так, це дійсно буде порушенням норм постанови № 332.
І ось чому:
— по-перше, суми непрямих податків включаються до первісної вартості об’єктів основних засобів (п. 5 розд. ІІ НП(С)БО 121*). А те, що ПДВ є непрямим податком, чітко визначено в п.п. 14.1.178 ПКУ**;
** Податковий кодекс України від 02.12.2010 № 2755-VI.
— по-друге, у постанові № 332 йдеться саме про суми граничних витрат на придбання певного майна. Тоді як сплачена сума ПДВ, безперечно, є частиною витрат установи на придбання такого майна.
Таким чином, якщо вартість офісного крісла з урахуванням ПДВ становить рівно 2500 грн або менше, його можна сміливо купувати. Якщо ж вартість офісного крісла з ПДВ перевищує вартісну межу в 2500 грн, то таке крісло придбати не можна.
Який КЕКВ застосувати?
У питаннях застосування КЕКВ традиційно виходимо з економічної суті платежу та керуємося нормами Інструкції № 333*.
Видатки на придбання та виготовлення меблів слід планувати і здійснювати за КЕКВ 2210 «Предмети, матеріали, обладнання та інвентар». Це передбачено п.п. 2.2.1 Інструкції № 333.
ВИСНОВКИ
- У період дії воєнного стану офісні меблі можливо придбати лише у третю чергу.
- Держустанова може витратити на придбання офісних крісел не більше 2500 грн (з урахуванням ПДВ) за одиницю.
- Видатки на придбання офісних крісел слід планувати і здійснювати за КЕКВ 2210.
Бюджетна бухгалтерія, лютий, 2025/№ 8