Розподіл орендної плати: чи обов’язковий?
Оренда через аукціон та без аукціону
Насамперед нагадаємо, що державне та комунальне майно може надаватися в оренду:
— за результатами проведення аукціону;
або
— без проведення аукціону.
При цьому перелік майна, яке може бути передано в оренду без проведення аукціону, визначено ч. 1 та 2 ст. 15 Закону № 157*. І він є вичерпним.
* Закон України «Про оренду державного та комунального майна» від 03.10.2019 № 157-IX.
Водночас п. 13 Методики № 630* містить перелік орендарів, яким може бути надано майно в оренду за 1 грн на рік і теж без аукціону.
Втім, ця Методика передбачає механізм визначення розміру плати за оренду об’єктів державної власності. Тоді як органи місцевого самоврядування (далі — ОМС) можуть прийняти свої місцеві Методики розрахунку орендної плати комунального майна.
Якщо ж така Методика на місцевому рівні відсутня, то у питаннях оренди комунального майна слід керуватися нормами саме Методики № 630. Це прямо передбачено ч. 2 ст. 17 Закону № 157.
У будь-якому разі перелік майна, яке можливо передати в оренду без аукціону, має відповідати переліку, наведеному у ч. 1 та 2 ст. 15 Закону № 157.
Решта майна може бути передана тільки через аукціон.
До речі, про правила та нюанси оренди в умовах воєнного стану читайте у матеріалах: «Оренда в умовах воєнного стану: вивчаємо нові правила» // «Бюджетна бухгалтерія», 2022, № 22 та «Оренда в умовах воєнного стану: маємо зміни» // «Бюджетна бухгалтерія», 2024, № 18 (ср. USER_SHOW_ID).
Розподіл орендної плати
Тепер щодо розподілу орендної плати. Звернемось до норм Порядку № 483*.
Як визначено у абз. 4 п. 133 Порядку № 483, у разі оренди майна бюджетних установ орендна плата спрямовується до державного бюджету в розмірі, встановленому БКУ*.
* Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 № 2456-VI.
А конкретно, такий розподіл визначено п. 10 ч. 3 ст. 29 БКУ.
Тож якщо йдеться про оренду держмайна, то порядок розподілу отриманої орендної плати такий:
50 % підлягає спрямуванню у держбюджет;
50 % є власними надходженнями орендодавця.
Щодо комунального майна, то згідно з абз. 3 ч. 5 ст. 17 Закону № 157 порядок розподілу орендної плати для об’єктів комунальної власності між відповідним бюджетом, орендодавцем і балансоутримувачем визначає представницький ОМС.
І, звісно, ОМС може визначити такий самий порядок розподілу орендної плати, як і для держмайна, тобто 50 % на 50 %, або ж установити геть інший, на свій розсуд.
До речі, навіть «одногривнева» оренда плата підлягає такому розподілу.
Порядок розподілу орендної плати ОМС прописують у місцевих порядках (положеннях) надання в оренду комунального майна.
ВАЖЛИВО!
Балансоутримувач виставляє рахунок на загальну суму орендної плати із зазначенням частини орендної плати, яка сплачується на рахунок самого балансоутримувача, і частини орендної плати, яка сплачується до бюджету.
Зі свого боку, орендар сплачує орендну плату до відповідного бюджету та балансоутримувачу у визначеному останнім співвідношенні.
Це передбачено пп. 3.3 та 3.4 розд. ІІ Примірного договору оренди*.
Висновки
- Розподіл орендної плати є обов’язковим.
- Для державного майна порядок розподілу орендної плати визначений БКУ.
- Для комунального майна порядок розподілу орендної плати визначає ОМС.
Бюджетна бухгалтерія, травень, 2024/№ 20