Субвенція для підтримки військових: нюанси надання
Допомога військовим з місцевих бюджетів
Це питання ми неодноразово розглядали на сторінках нашого видання. Читайте з цього приводу: «Безпілотники для військової частини: чи можна придбати за кошти місцевого бюджету?» // «Бюджетна бухгалтерія», 2023, № 40, «Квадрокоптер для військової частини: чи може придбати місцева рада?» // «Бюджетна бухгалтерія», 2023, № 23.
Нагадаємо основне.
Забезпечення функціонування установ та закладів Збройних Сил України (далі — ЗСУ), інших утворених відповідно до законів України військових формувань належить до видатків, які здійснюються з Державного бюджету України.
Це чітко визначено у п. 61 ч. 1 ст. 87 БКУ*.
* Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 № 2456-VI.
Водночас установа не може фінансуватися з двох бюджетів одночасно (ч. 2 ст. 85 БКУ).
Але в умовах воєнного стану існує виняток з цього правила, прописаний у п. 225 розд. VI «Прикінцеві та перехідні положення» БКУ.
Так, у період дії воєнного стану та з метою відсічі збройної агресії рф проти України, забезпечення нацбезпеки, заходів тероборони, підтримки місцевої інфраструктури, соціального захисту населення органи місцевого самоврядування (далі — ОМС), місцеві держадміністрації (військово-цивільні адміністрації або військові у разі їх утворення) можуть ухвалювати рішення про здійснення видатків, не віднесених до відповідних місцевих бюджетів БКУ, і видатків на утримання бюджетних установ одночасно з різних бюджетів.
Причому такі видатки можливо здійснити шляхом надання міжбюджетного трансферту з відповідного місцевого бюджету.
До речі, для такої субвенції наказом № 793* передбачено спеціальний КПКВК 9820 «Субвенція з місцевого бюджету державному бюджету на перерахування коштів в умовах воєнного стану або для здійснення згідно із законом заходів загальної мобілізації та з метою відсічі збройної агресії Російської Федерації проти України та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності».
На що можна надати субвенцію з місцевого бюджету?
На це запитання відповіли фахівці Міноборони у листі від 31.10.2023 № 220/12825.
Так, Міноборони визначило перелік заходів, на які доцільно спрямовувати кошти субвенції, а саме:
— закупівля військової та спеціальної техніки, БпАК (БпЛА), приладів нічного бачення, які допущені до експлуатації та прийняті на озброєння в межах штатної (штатно-табельної) потреби або норм забезпечення та військово-технічного майна для забезпечення виконання бойових завдань військовими частинами;
— закупівля запасних частин, ремонт озброєння, військової та спеціальної техніки;
— закупівля засобів радіозв’язку цивільного та подвійного призначення, засобів зв’язку загального користування, оргтехніки, комп’ютерної техніки (у т. ч. програмного забезпечення, передбаченого разом із закупівлею комп’ютерної техніки), активного мережевого та телекомунікаційного обладнання, витратних матеріалів до комп’ютерної техніки та оргтехніки, пасивного мережевого обладнання;
— оплата першочергових заходів з поточного ремонту фондів, які використовують військові частини на підставі договорів тимчасового розміщення (оренди, позики, тощо);
— закупівля медикаментів, медичного обладнання, послуг з ремонту медичного обладнання;
— придбання мобільних модулів спеціального та іншого призначення, а також модульних конструкцій.
При цьому Міноборони довело цю інформацію до ОМС для врахування під час ухвалення рішень щодо виділення субвенцій для потреб ЗСУ.
Докладніше про це читайте у матеріалі «На що можна надати субвенцію військовим?» // «Бюджетна бухгалтерія», 2023, № 45 (ср. USER_SHOW_ID).
Таким чином, військові звертаються листом з проханням надати кошти з місцевого бюджету і зазначають, на які саме потреби необхідні кошти. Власне, виходячи із запитання нашого читача, так і відбулося.
Зі свого боку, ОМС розглядає таке звернення й ухвалює рішення щодо виділення субвенції на зазначені потреби.
Під час передання субвенції до державного бюджету ОМС чітко визначає, на які цілі така субвенція передається, та додає своє рішення.
Щодо застосування КЕКВ, то, дійсно, за КЕКВ 2260 «Видатки та заходи спеціального призначення» можуть здійснюватися видатки на придбання, утримання, ремонт та утилізацію виробів військового призначення, військової техніки тощо (п.п. 2.2.6 Інструкції № 333*).
Причому, як видно із опису призначення цього КЕКВ, жодного обмеження щодо розміру чи суми таких видатків немає. Так, за цим кодом передбачено придбання як боєприпасів та різних спеціальних військових приладів, так і автомобілів спецпризначення, літаків, гелікоптерів тощо.
Висновки
- Допомогти ЗСУ з місцевого бюджету можливо шляхом надання субвенції до державного бюджету.
- Перелік заходів, на які доцільно спрямовувати отримані кошти субвенції, визначило Міноборони.
- Конкретні напрямки витрачання коштів субвенції ОМС прописує у своєму рішенні.
- Надання субвенції, яку ЗСУ витратить за КЕКВ 2260, можливе.
Бюджетна бухгалтерія, травень, 2024/№ 19