Інформація по темі "" | Публікації по тегу
14.01.25
58 0
Друкувати
Обране

Бюджетна установа — платник ПДВ: правила реєстрації та зняття з реєстрації

Чи необхідно бюджетній установі реєструватися як платник ПДВ у разі надання лише звільнених від оподаткування послуг? Як це зробити правильно? Коли та як установа може знятися з реєстрації як платник ПДВ? Відповіді на ці та інші запитання — у нашій статті.

Коли бюджетна установа зобов’язана реєструватися як платник ПДВ?

Під час реєстрації як платники ПДВ бюджетні установи повинні керуватися загальними правилами та умовами, передбаченими для всіх інших суб’єктів господарювання. Зокрема, головним орієнтиром у цьому питанні є приписи ст. 181, 183 ПКУ*.

* Податковий кодекс України від 02.12.2010 № 2755-VI.

Так, обов’язковій реєстрації як платник ПДВ підлягає особа, у разі якщо загальна сума від здійснення оподатковуваних операцій з постачання товарів / послуг, нарахована (сплачена) такій особі, що підлягають оподаткуванню протягом останніх 12 календарних місяців, сукупно перевищує 1 млн грн (без урахування ПДВ).

Отже, передусім установа — потенційний платник ПДВ має визначити загальну суму здійснених нею оподатковуваних операцій за останні 12 календарних місяців. Якщо ця сума перевищує 1 млн грн, тоді жодних сумнівів — така установа повинна зареєструватися платником ПДВ у загальному порядку.

Головне — правильно порахувати обсяг надходжень бюджетної установи від оподатковуваних операцій за останні 12 календарних місяців. При цьому вкрай важливо визначити, які саме надходження підлягають включенню до розрахунку загального обсягу оподатковуваних операції для цілей ПДВ-реєстрації, а які — ні. А щоб ви не заплуталися у цьому питанні, ми підготували пояснення у таблиці нижче.

Визначення обсягу оподатковуваних операцій для цілей ПДВ-реєстрації

Умова

Пояснення

Операції

з постачання

Враховують операції, які відповідають визначенню «постачання товарів» (п.п. 14.1.191 ПКУ) та «постачання послуг» (п.п. 14.1.185 ПКУ).

Увага! Якщо установа отримує кошти, які не є компенсацією вартості за поставлені товари / послуги, такі надходження до розрахунку не включаємо.

Це пояснюється тим, що у разі отримання зазначених коштів відсутній факт постачання товарів, робіт, послуг бюджетною установою в обмін на отримані кошти. Це підтвердили податківці в ІПК від 04.05.2022 № 465/ІПК/99-00-21-03-02-06 (ср. USER_SHOW_ID)

Оподатковувані

операції

До розрахунку включають операції постачання, які є оподатковуваними.

На думку податківців, для цілей ПДВ-реєстрації до оподатковуваних операцій належать операції:

— що підлягають оподаткуванню за ставками 20, 14, 7 та 0 %;

звільнені від оподаткування ПДВ (ст. 197 ПКУ).

Таким чином, до розрахунку межі для цілей реєстрації особи платником ПДВ не включають тільки операції, які не є об’єктом оподаткування ПДВ (ст. 196 ПКУ). На цьому наголошують і податківці у своїх роз’ясненнях у категорії ЗІР 101.02.

Також бюджетні установи не включають до оподатковуваних операцій:

— кошти, які надходять із бюджету як фінансування та субвенція;

— благодійні надходження (як у грошовій, так і в натуральній формі);

— кошти, отримані від орендарів як відшкодування витрат на комунальні послуги

З огляду на вищезазначене, надходження від постачання товарів та надання послуг, навіть якщо такі операції звільнені від оподаткування ПДВ, слід уключати до розрахунку загального обсягу оподатковуваних операцій для реєстрації як платника ПДВ. Адже звільнені від оподаткування операції цілком відповідають визначенню «постачання товарів / послуг» та належать до оподатковуваних.

Якщо ж обсяг таких надходжень бюджетної установи за останні 12 календарних місяців перевищує 1000000 грн, така установа повинна зареєструватися як платник ПДВ у загальному порядку.

Як зареєструватися платником ПДВ?

По-перше, для цього слід подати заяву до контролюючого органу за своїм місцезнаходженням. Усі процедурні питання ПДВ-реєстрації врегульовано в Положенні № 1130*.

* Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затверджене наказом Мінфіну від 14.11.2014 № 1130.

У разі обов’язкової реєстрації заяву потрібно подати до податкової не пізніше 10-го числа календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вперше досягнуто встановленого обсягу оподатковуваних операцій (п. 183.2 ПКУ). Якщо останній день строку подання заяви припадає на вихідний, святковий або неробочий день, останнім днем строку вважається наступний за вихідним, святковим або неробочим робочий день (п. 183.6 ПКУ).

Зауважте: з поданням заяви на обов’язкову ПДВ-реєстрацію не варто затягувати і поготів не слід розраховувати на продовження такого строку на період воєнного стану.

По-друге, за відсутності підстав для відмови у ПДВ-реєстрації установу буде внесено до Реєстру платників ПДВ протягом трьох робочих днів після надходження заяви.

УВАГА!

З дня внесення запису до Реєстру платників ПДВ особа стає платником ПДВ (п. 183.9 ПКУ)

Установа також отримує індивідуальний податковий номер, який буде потрібен для сплати ПДВ і складання податкових накладних.

Фактично з цього моменту установа стає повноцінним податковим гравцем. Це означає, що на неї поширюються всі обов’язки звичайного ПДВ-платника, як-то:

нарахування податкових зобов’язань з ПДВ та відображення податкового кредиту;

оформлення та реєстрація податкових накладних (у т. ч. на операції, звільнені від ПДВ);

подання податкової звітності (декларацій) з ПДВ.

Які підстави та процедура зняття з реєстрації платника ПДВ?

Підстави для зняття з реєстрації платника ПДВ визначено у п. 184.1 ПКУ та продубльовано у розд. V Положення № 1130. Безпосередньо зняття з реєстрації платника ПДВ здійснюють шляхом виключення платника ПДВ з Реєстру платників ПДВ.

Ініціатором цього може бути як сам платник ПДВ, так і контролюючий орган.

Так, за ініціативою платника ПДВ така реєстрація може бути анульована на підставах, визначених пп. «а» — «з» п. 184.1 ПКУ та п. 5.3 Положення № 1130.

Зокрема, установа має право добровільно позбутися ПДВ-статусу у разі, якщо загальна вартість оподатковуваних товарів / послуг, наданих платником ПДВ, за останні 12 календарних місяців була меншою ніж 1 млн грн та за умови сплати суми податкових зобов’язань у випадках, визначених розд. V ПКУ.

Отже, установа — платник ПДВ може ініціювати анулювання ПДВ-реєстрації, спираючись на п.п. «а» п. 184.1 ПКУ, після спливу 12 календарних місяців реєстрації платником ПДВ. Звичайно, це можна зробити і пізніше. Але щонайменше у лавах платників ПДВ доведеться перебувати протягом 12 календарних місяців.

Причому головна умова — за такий 12-місячний період загальний обсяг оподатковуваних операцій з постачання товарів / послуг не повинен перевищувати 1 млн грн. Обчислюємо цей показник за тими ж правилами, що передбачено для ПДВ-реєстрації.

Тепер щодо процедури зняття з реєстрації платника ПДВ. Вона зовсім не складна.

Для цього установа — платник ПДВ заповнює і подає до контролюючого органу за місцем перебування на обліку заяву за формою № 3-ПДВ (додаток 3 до Положення № 1130). Таку заяву дозволено подавати в електронній формі.

Зауважте: контролюючий орган анулює реєстрацію особи як платника ПДВ, насамперед якщо встановить, що він відповідає вимогам п. 184.1 ПКУ. Таке рішення податківці ухвалюють за умови, що установа — платник ПДВ здійснила розрахунки з бюджетом за податковими зобов’язаннями останнього податкового періоду. Тобто на момент подання заяви за формою № 3-ПДВ установа не повинна мати жодної заборгованості перед бюджетом.

ВАЖЛИВО!

Рішення про анулювання ПДВ-реєстрації за заявою платника податківці ухвалюють протягом 10 календарних днів

Анулювання реєстрації здійснюють на дату подання заяви платником ПДВ за формою № 3-ПДВ.

Висновки

  • Якщо обсяг надходжень бюджетної установи від оподатковуваних операцій з постачання товарів та послуг за останні 12 календарних місяців перевищує 1 млн грн (без урахування ПДВ), така установа повинна зареєструватися як платник ПДВ.
  • Оподатковуваними для цілей ПДВ-реєстрації вважаються операції, що підлягають оподаткуванню за ставками 20, 14, 7 та 0 %, а також звільнені від ПДВ-оподаткування.
  • Бюджетна установа, зареєстрована як платник ПДВ, зобов’язана виконувати всі обов’язки звичайного ПДВ-платника.
  • Ініціатором зняття з реєстрації платника ПДВ може бути установа — платник ПДВ.
  • Головна умова для анулювання ПДВ-реєстрації — загальна вартість оподатковуваних товарів / послуг, які надає платник ПДВ, за останні 12 календарних місяців має бути меншою ніж 1 млн грн.
  • Для зняття з реєстрації платник ПДВ заповнює і подає до контролюючого органу за місцем перебування на обліку заяву за формою № 3-ПДВ.

Бюджетна бухгалтерія, січень, 2025/№ 3

Помітили помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити нас про це
Журнал «Бюджетна бухгалтерія»



Коментарі
0
Яка вдача - ви можете стати першим, хто прокоментує цей матеріал.
Залишити коментар:
Для того, щоб роздрукувати текст необхідно авторизуватись або зареєструватись
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі
pw-image
Читайте сайт за ціною чашки кави
Платне користування buhgalter.com.ua передбачає:
  • доступ до новин, статей, довідників
  • безлімітні завантаження бланків
  • відсутність реклами.
Передплатники PRO-доступу, «Бюджетної бухгалтерії», «Оплата праці» та користувачі «FIT-Бюджет» отримують безкоштовний доступ до порталу бонусом до передплати.
Передплата подовжується автоматично щомісяця, але відмовитися можна у будь-який момент. Я погоджуюсь з користувацькими умовами
70
грн/
місяць
Вже передплатили? Увійти
Передплата подовжується автоматично щомісяця, але відмовитися можна у будь-який момент. Я погоджуюсь з користувацькими умовами
ic-acc-pay
×