Екоподаток за котел: розраховуємо та сплачуємо своєчасно
За загальним правилом підставою для сплати екоподатку є використання твердопаливного котла та фактичне здійснення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря. Саме за таких умов установа зобов’язана задекларувати податкові зобов’язання з екоподатку. Відтак вона має самостійно розраховувати та сплачувати до бюджету екоподаток, а також подавати до податкового органу декларацію з екоподатку*.
* Податкова декларація екологічного податку, затверджена наказом Мінфіну від 17.08.2015 № 715.
Майте на увазі: податкову декларацію установа подає вперше за календарний квартал, у якому фактично здійснює викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря. Далі пояснимо, як правильно розрахувати екоподаток у разі використання твердопаливного котла.
Як розрахувати екоподаток?
Платники екоподатку мають самостійно щокварталу розраховувати цей податок, виходячи з фактичних обсягів викидів та ставок податку, без наростаючого підсумку. Формулу для його розрахунку наведено у п. 249.3 ПКУ*:
де Мі — фактичний обсяг викиду і-ї забруднюючої речовини в тоннах;
Нпі — ставки податку в поточному році за тонну і-ї забруднюючої речовини у гривнях з копійками.
* Податковий кодекс України від 02.12.2010 № 2755-VI.
Отже, для розрахунку екоподатку установі достатньо мати інформацію про фактичні обсяги викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря твердопаливним котлом та ставку екоподатку.
Як бачимо, основний показник у цій формулі — фактичний обсяг викидів кожної забруднюючої речовини (Mi). В ситуації читача установа має в наявності дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарним джерелом, тому обчислити екоподаток буде нескладно. Для обчислення цього показника достатньо обсяг викидів забруднюючих речовин, зазначений у дозволі, скоригувати на витрати палива за звітний період.
Інша справа — якщо такий дозвільній документ відсутній. Тоді для правильного розрахунку екоподатку установі варто користуватися спеціальним документом. Для цього доведеться користуватись Поясненнями щодо розрахунку обсягів викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарних джерел забруднення*.
* Див. на сайті Держстату за посиланням: te.ukrstat.gov.ua/files/respondent/2tp.pdf.
Також для розрахунку суми екоподатку установа застосовує ставки залежно від забруднюючої речовини (Нпі). Цю інформацію можна знайти в ст. 243 ПКУ.
УВАГА!
Не є платниками екоподатку за викиди двоокису вуглецю суб’єкти, які здійснюють викиди в атмосферу двоокису вуглецю в обсязі, що не перевищує 500 т за рік (п. 240.7 ПКУ)
Установа може не сплачувати екоподаток за викиди у повітря двоокису вуглецю за умови подання до податкового органу таких документів, як:
— заява про відсутність у звітному році об’єкта оподаткування за викиди СО2;
— розрахунок оцінки обсягів викидів СО2.
Приклад. Бюджетна установа використовує для опалення будівлі твердопаливний котел, який працює на кам’яному вугіллі. Фактичний обсяг викидів забруднюючих речовин за звітний період розраховано виходячи з витрат твердого палива за IV квартал — 10 т. Обчислимо податкове зобов’язання з екологічного податку для твердопаливного котла, який працює на кам’яному вугіллі.
Види забруднюючих речовин, які викидають в атмосферу під час спалювання того чи іншого виду палива, наведемо у таблиці нижче. Також зазначимо ставки екоподатку, установлені ст. 243 ПКУ щодо кожної із забруднюючих речовин, які установи застосовують до твердопаливного котла.
Приклад розрахунку екоподатку
Забруднююча речовина |
Ставка екоподатку, Нпі, грн/т |
Фактичний обсяг викидів забруднюючої речовини, Мі, т |
Сума екоподатку, грн |
|
Назва |
Код |
|||
Кам’яне або буре вугілля |
||||
Азоту оксиди |
243.1.001 |
2574,43 |
0,042 |
24,13 |
Вуглецю окис |
243.1.009 |
96,99 |
0,383 |
37,15 |
Двоокис вуглецю |
243.4.001 |
30,00 |
25,501 |
765,03* |
Тверді частинки (сажа) |
243.1.012 |
96,99 |
0,472 |
45,78 |
Ангідрид сірчистий |
243.1.003 |
2574,43 |
0,013 |
33,47 |
Податкове зобов’язання з екологічного податку |
140,53 |
|||
* Річний обсяг викидів двоокису вуглецю менший 500 т (у нашому прикладі — всього 25,501 т за квартал). У такому разі установа не сплачує екоподаток за СО2 та не показує ці викиди в декларації з екоподатку та додатку 1 до декларації. |
Наведемо приклад заповнення розрахунку за викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами забруднення.
<…>
№ з/п |
код забруднюючої речовини8 |
фактичний обсяг викидів, тонн |
ставка податку9 |
величина10 (к. 3 х к. 4) |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
4 |
податкове зобов’язання за звітний (податковий) період (р. 4.1 + р. 4.2 +…) |
140,53 |
||
4.111 |
243.1.001 |
0,042 |
2574,43 |
24,13 |
4.2 |
243.1.003 |
0,013 |
2574,43 |
33,47 |
4.3 |
243.1.009 |
0,383 |
96,99 |
37,15 |
4.4 |
243.1.012 |
0,472 |
96,99 |
45,78 |
Фрагмент додатка 1 до декларації з екоподатку
Звітувати щодо екоподатку слід щокварталу протягом 40 календарних днів після закінчення кварталу. Таким чином, за IV квартал 2023 року установа має відзвітувати не пізніше 09.02.2024. А ось сплатити задекларовану суму екоподатку слід протягом 10 днів після закінчення граничного строку подання декларації, тобто не пізніше 19.02.2024.
Несвоєчасна сплата екоподатку: чи буде штраф?
З початку введення воєнного стану в Україні законотворці вже декілька разів переписували умови звільнення від cплати екоподатку, встановлені п. 69.16 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ. Детально про хронологію таких змін ви можете прочитати в матеріалі «Екоподаток у воєнний час: кого звільнено?» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2023, № 18).
Як саме змінилися умови звільнення від сплати цього податку протягом періоду воєнного стану, покажемо у таблиці нижче.
Звільнення від сплати екоподатку на період дії воєнного стану
Критерії звільнення |
Було (до 31.12.2022) |
Стало (з 01.01.2023) |
Кого звільнено |
З 01.01.2022 по 31.12.2022 звільнено від сплати екоподатку платників, які мають стаціонарні джерела забруднення на територіях активних бойових дій (далі — АБД) або на тимчасово окупованих територіях |
З 01.01.2023 і в наступні періоди звільнено від сплати екоподатку платників, які мають стаціонарні джерела забруднення на: — територіях, включених до Переліку № 309*; — земельних ділянках, забруднених вибухонебезпечними предметами, або які були визнані потенційно забрудненими вибухонебезпечними предметами |
Умови звільнення |
У 2022 році для повноцінного звільнення від сплати екоподатку Кабміном не було затверджено відповідного переліку територій. Тому у разі користування таким звільненням порада була така: насамперед орієнтуватися на те, чи велися бойові дії на території, де розміщена установа, або чи є вона тимчасово окупованою |
Починаючи з 2023 року установи — платники екоподатку звільняються від сплати такого податку за ті місяці, протягом яких відповідна територія була визначена як територія АБД чи тимчасово окупована територія. Але якщо стаціонарні джерела забруднення розташовані на території можливих бойових дій, то вони під звільнення не потрапляють |
Отже, якщо установа розміщена на території, на якій у 2022 році не велися бойові дії чи вона не була тимчасово окупована, звільнення від сплати екоподатку на неї не поширюється. Але у 2022 році установи самостійно вирішували це питання. А ось починаючи з 2023 року такі території визначаємо з урахуванням Переліку № 309 (ср. USER_SHOW_ID).
Відповідно якщо установа не сплачувала екоподаток, не маючи для цього належних підстав, такому порушнику загрожує штраф згідно з п. 124.1 ПКУ. Розмір штрафу залежить від строку затримки сплати:
— 5 % погашеної суми податкового боргу — у разі затримки до 30 календарних днів включно;
— 10 % погашеної суми податкового боргу — у разі затримки понад 30 календарних днів.
Майте на увазі: право на застосування штрафів за порушення строків сплати згідно зі ст. 124 ПКУ з’явилося у фіскалів після набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12.05.2022 № 2260-ІХ, тобто після 27.05.2022 зазначені штрафи податківці застосовують на законних підставах за результатами камеральної перевірки.
Висновки
- Платники екоподатку щокварталу мають самостійно розраховувати суму податкового зобов’язання за викиди в атмосферне повітря забруднюючих речовин стаціонарними джерелами забруднення.
- Розрахунок екоподатку слід проводити, виходячи з фактичних обсягів викидів забруднюючих речовин відповідним джерелом забруднення та ставок податку.
- Штраф за несвоєчасну сплату екоподатку під час дії воєнного стану податківці застосовують на підставі п. 124.1 ПКУ.
Бюджетна бухгалтерія, січень, 2024/№ 3