Організація харчування у закладі освіти шляхом аутсорсингу
Організація аутсорсингу у школі
Як відомо, заклади загальної середньої освіти (далі — ЗЗСО) повинні забезпечити учнів харчуванням. Утім, далеко не кожен ЗЗСО може організувати харчування учнів самостійно. Саме у такому разі можливо піти шляхом аутсорсингу.
Принципи планування та механізм організації харчування дітей у ЗЗСО визначено Порядком № 305*.
Аутсорсинг — це спосіб організації харчування здобувачів освіти/дітей, що передбачає виготовлення та реалізацію готових страв оператором ринку харчових продуктів, який здійснює постачання послуг з харчування, з використанням матеріально-технічної бази закладу освіти або закладу оздоровлення та відпочинку.
ВАЖЛИВО!
У разі організації харчування дітей шляхом аутсорсингу приготування їжі здійснюється безпосередньо у школі, з використанням приміщення їдальні та обладнання харчоблоку школи
Зауважте: навіть якщо ЗЗСО не готує їжу самостійно, всі організаційні моменти, пов’язані з харчуванням дітей, доцільно прописати у наказі про організацію харчування.
У такому наказі варто визначити: відповідального за організацію харчування дітей та його обов’язки, чергових в обідній залі (їдальні), режим харчування дітей, відповідальних за облік учнів, які харчуються, тощо.
Засновник та керівник школи, а також постачальник несуть відповідальність за (п. 11 Порядку № 305):
— планування та організацію харчування;
— матеріально-технічне забезпечення їдальні (харчоблоку), буфету;
— безпечність та якість сировини, харчових продуктів та готових страв;
— дотримання вимог санітарного законодавства та законодавства з питань безпечності та якості харчових продуктів;
— виконання норм харчування;
— відповідність меню та асортименту буфету.
Конкретні етапи організації процесу харчування для вашої зручності наведемо у таблиці.
Етапи організації процесу харчування
№ з/п |
Етап |
Пояснення |
1 |
Визначення режиму (кратності), способу, форми та графіка харчування відповідно до особливостей контингенту дітей у школі, матеріально-технічного забезпечення, наявності відповідних приміщень |
Визначається відповідним органом місцевого самоврядування (далі — ОМС) (засновником) та керівником школи |
2 |
Визначення відповідальної особи |
Відповідальною особою зазвичай є заступник директора з навчально-виховної роботи |
3 |
Здійснення закупівель послуг з харчування |
Закупівлю слід здійснювати відповідно до вимог Закону № 922*. Також при закупівлі враховуйте вимоги Методичних рекомендацій № 2208** |
4 |
Складення примірного чотиритижневого сезонного меню |
Чотиритижневе сезонне меню складається постачальником і затверджується керівником постачальника цих послуг |
5 |
Складення щоденного меню-розкладу |
Складає постачальник на основі примірного чотиритижневого сезонного меню з урахуванням технологічної документації на страви та вироби. Підписує керівник постачальника |
6 |
Прийом та бракераж готових страв і заповнення відповідних бракеражних журналів |
Здійснює бракеражна комісія школи |
7 |
Ведення обліку школярів, які забезпечуються гарячим харчуванням за рахунок бюджетних коштів та за власні кошти (у т. ч. дітей з особливими дієтичними потребами) |
Зазвичай такий облік ведуть класні керівники і передають інформацію медсестрі з дієтичного харчування |
8 |
Приготування та реалізація готових страв, обіг харчових продуктів |
Здійснює постачальник |
9 |
Здійснення внутрішнього контролю за якістю отриманих готових страв, організацією харчування, дотриманням вимог санітарного законодавства та законодавства про безпечність та якість харчових продуктів |
Здійснюють представник засновника школи, її керівник та керівник постачальника |
10 |
Ведення документації з організації харчування |
Всю документацію щодо виготовлення страв веде постачальник |
11 |
Взаємодія учасників освітнього процесу, постачальника, засновників відповідних закладів, органів управління у сфері освіти, соціальній сфері та у сфері охорони здоров’я, територіальних органів Держпродспоживслужби |
Здійснюється з метою забезпечення учнів якісним харчування |
12 |
Постійне оновлення та підтримання у робочому стані обладнання їдальні (харчоблоку), посуду, меблів, систем енергозабезпечення, водопостачання та водовідведення, вентиляції та очистки повітря, забезпечення умов для зберігання харчових продуктів, готових страв |
Якщо постачальник послуг є орендарем їдальні та харчоблоку і в договорі оренди прописано, що оновлення, ремонт, підтримку в робочому стані обладнання, устаткування та приміщення забезпечує він, тоді ці функції покладаються на постачальника |
13 |
Укомплектування штату працівників школи відповідно до вимог чинних типових штатних нормативів |
Вводиться посада медичної сестри з дієтичного харчування |
14 |
Забезпечення питного режиму дітей |
Пропозиції щодо питного режиму надає відповідальна за харчування особа |
* Закон України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII.
Підстави перебування постачальника послуг харчування у ЗЗСО
Як ми вже зазначили вище, аутсорсинг передбачає приготування їжі сторонніми особами безпосередньо у школі, із використанням обладнання їдальні та харчоблоку школи. Відповідно для перебування і здійснення діяльності сторонньої юридичної особи у школі мають бути підстави. І такою підставою є не що інше, як договір оренди.
УВАГА!
Заборонено передавати державне та комунальне майно в безоплатне користування або позичку
Це чорним по білому прописано у ч. 2 ст. 9 Закону № 157*.
* Закон України «Про оренду державного та комунального майна» від 03.10.2019 № 157-IX.
Таким чином, окрім оренди, жодних інших варіантів і не залишається.
Тож надавач послуг з харчування має бути саме орендарем приміщення школи. Звідси випливає і необхідність відшкодування комунальних послуг орендарем. Але про все по черзі.
Насамперед слід з’ясувати, чи може ЗЗСО надати приміщення в оренду для організації харчування стороннім особам? Бо, як відомо, не для будь-якої діяльності можливо надати приміщення закладів освіти в оренду.
Аналогічне питання ми вже розглядали нещодавно у матеріалі «Як організувати шкільний буфет?» // «Бюджетна бухгалтерія», 2024, № 5 (ср. USER_SHOW_ID).
Так, відповідно до ч. 6 ст. 2 Закону № 157 у разі оренди рухомого та нерухомого майна, яке належить ЗЗСО, слід ураховувати норми Закону № 2145* та Закону № 463**.
* Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII.
** Закон України «Про повну загальну середню освіту» від 16.01.2020 № 463-IX.
Виходячи з ч. 4 ст. 80 Закону № 2145, майно державних і комунальних закладів освіти може бути надано в оренду з метою надання послуг, які не можуть бути забезпечені безпосередньо закладами освіти. Причому такі послуги мають бути пов’язані із забезпеченням освітнього процесу або з обслуговуванням учасників освітнього процесу.
А позаяк організація харчування дітей та інших учасників освітнього процесу цілком можна вважати послугою, пов’язаною із обслуговуванням учасників освітнього процесу, то і надати приміщення ЗЗСО в оренду для таких цілей можливо.
Також нагадаємо: приміщення ЗЗСО може бути передано в оренду з урахуванням визначення уповноваженим органом управління можливості користування державним або комунальним нерухомим майном. Це передбачено ч. 4 ст. 80 Закону № 2145.
З огляду на це, перш ніж передати майно в оренду, ЗЗСО має узгодити цю передачу із своїм органом управління.
Відшкодування комунальних послуг
Тепер повернемося до запитання щодо відшкодування комунальних послуг. Як ми з вами вже з’ясували, таке відшкодування має здійснювати орендар.
Тож пригадаємо загальний механізм відшкодування орендарем вартості комунальних послуг орендарем. Для цього звернемося до норм Методики № 630* та Закону № 157.
Як ми добре знаємо, дія Методики № 630 поширюється на оренду саме державного майна. Тоді як щодо комунального майна ОМС можуть прийняти свої місцеві методики розрахунку орендної плати.
За відсутності ж затвердженої місцевої методики розрахунку орендної плати комунального майна в питаннях оренди такого майна слід керуватися нормами Методики № 630. Про це чітко зазначено в ч. 2 ст. 17 Закону № 157.
Як випливає з п. 4 Методики № 630, до плати за оренду іншого окремого індивідуально визначеного майна не включаються витрати на утримання такого майна та плата за послуги, які надає балансоутримувач орендарю згідно з договором.
Тож відшкодування витрат балансоутримувача на утримання орендованого майна і надання комунальних послуг орендар має здійснювати відповідно до окремого договору.
Наразі користуємося Примірним договором про відшкодування витрат балансоутримувача на утримання орендованого майна (у тому числі місць загального користування та прибудинкової території) та надання комунальних послуг орендарю, розроблений з урахуванням оновленого законодавства щодо оренди державного та комунального майна (далі — Примірний договір відшкодування), затвердженим наказом № 1576*.
Балансоутримувач укладає або продовжує дію договорів про надання комунальних та інших послуг, здійснює оплату за спожиті послуги відповідно до їх умов. Орендар, зі свого боку, відшкодовує балансоутримувачу його витрати за договорами на надання комунальних та інших послуг. Це передбачено п. 1.1 Примірного договору відшкодування.
До таких послуг належать, зокрема:
— постачання електроенергії;
— водовідведення і водопостачання;
— теплопостачання;
— послуги з вивезення твердих побутових відходів;
— постачання природного газу;
— послуги з розподілу природного газу;
— послуги з дератизації та дезінсекції;
— прибирання та догляд за прибудинковою територією;
— обслуговування димових, вентиляційних каналів та ліфтів.
До речі, цей перелік є примірним і наведений у примітці до Примірного договору відшкодування.
Протягом п’яти робочих днів із дати укладання договору про оренду балансоутримувач зобов’язаний надати орендареві для підписання два примірники договору про відшкодування витрат на утримання майна та надання комунальних послуг. Таким є припис п. 6.5 розд. ІІ Примірного договору № 820*.
Зі свого боку, орендар протягом десяти робочих днів із моменту отримання цих примірників повинен:
— підписати і повернути балансоутримувачу примірник договору
або
— подати балансоутримувачу обґрунтовані зауваження до сум витрат, які підлягають відшкодуванню ним за договором.
Висновки
- Якщо ЗЗСО не може організувати харчування учнів самостійно, то цілком можливо піти шляхом аутсорсингу.
- Під час застосування аутсорсингу стороння юрособа готує їжу безпосередньо у ЗЗСО.
- Для перебування і здійснення діяльності сторонньої юридичної особи у школі має бути укладено договір оренди.
- Орендар має відшкодовувати вартість спожитих ним комунальних послуг орендодавцю-ЗЗСО.
Бюджетна бухгалтерія, березень, 2024/№ 9