Соціальна транспортна послуга: як визначити вартість?
Чи можливо надавати соціальні транспортні послуги?
Бюджетні установи можуть надавати лише ті види платних послуг, які дозволені до надання законодавством.
УВАГА!
У разі надання платних послуг, не передбачених законодавством, усю суму отриманих за них коштів доведеться віддати до бюджету
На цьому свого часу наголосили фахівці Держказначейської служби в листі від 14.10.2011 № 16-04/918-2970.
Щодо установ соціального захисту, то під час визначення видів дозволених до надання платних послуг слід керуватися Переліком № 1417*.
Відповідно до п. 1 Переліку № 1417 терцентр, зокрема, може надавати транспортні послуги.
Таким чином, хвилюват ися не слід, терцентр цілком може надавати таку платну послугу, як соціальна тр анспортна послуга.
Кому безоплатні, а кому платні послуги?
Певним категоріям громадян терцентри надають послуги безоплатно, а певним — за плату. Розглянемо їх.
Відповідно до п. 6 Переліку № 1417 терцентр забезпечує безоплатне надання соціальних послуг:
— громадянам похилого віку, особам з інвалідністю, хворим (з числа осіб працездатного віку на період до встановлення їм групи інвалідності, але не більш як чотири місяці), які не здатні до самообслуговування і не мають рідних, які повинні забезпечити їм догляд і допомогу, або рідні є громадянами похилого віку чи визнані особами з інвалідністю в установленому порядку;
— громадянам, які перебувають у складній життєвій ситуації у зв’язку з безробіттям і зареєстровані в державній службі зайнятості як такі, що шукають роботу, стихійним лихом, катастрофою (і мають на своєму утриманні неповнолітніх дітей, дітей з інвалідністю, осіб похилого віку, осіб з інвалідністю), якщо середньомісячний сукупний дохід їх сімей нижчий за прожитковий мінімум для сім’ї.
Платні ж соціальні послуги терцентр може надавати (п. 7 Переліку № 1417):
— громадянам похилого віку, особам з інвалідністю, хворим, які не здатні до самообслуговування і мають рідних, які повинні забезпечити їм догляд і допомогу;
— громадянам, які перебувають у складній життєвій ситуації у зв’язку з безробіттям і зареєстровані в державній службі зайнятості як такі, що шукають роботу, стихійним лихом, катастрофою (і мають на своєму утриманні неповнолітніх дітей, дітей з інвалідністю, осіб похилого віку, осіб з інвалідністю), якщо середньомісячний сукупний дохід їх сімей вищий за прожитковий мінімум для сім’ї.
Як розрахувати вартість соціальної послуги?
Звісно, було б зручно, якби тарифи на соціальні послуги, які надаються терцентрами, були визначені і встановлені централізовано на державному рівні. Проте на сьогодні загальнодержавних тарифів не існує, тому кожен терцентр визначає ціни на платні соціальні послуги самостійно.
Виходячи з п. 7 Переліку № 1417, тарифи на платні соціальні послуги встановлюються терцентром відповідно до постанови № 268* і затверджуються його директором.
Але майте на увазі: постанова № 268 наразі втратила чинність і їй на зміну прийшла постанова № 428*.
До того ж ще наприкінці 2015 були розроблені Методрекомендації № 1186*, які можуть стати у пригоді під час визначення вартості платної соціальної послуги.
Пункт 5 Методрекомендацій № 1186 пропонує вартість соціальної послуги розраховувати відповідно до економічно обґрунтованих планових витрат, визначених на підставі державних і галузевих нормативів витрат ресурсів, калькуляції вартості соціальних послуг за рахунок бюджетних коштів, з урахуванням цін на матеріальні ресурси та послуги за попередній період на основі розрахункових фінансових показників.
До речі, такий самий підхід до розрахунку вартості платних послуг застосовується і в інших бюджетних галузях.
Вартість кожної соціальної послуги доцільно розраховувати окремо на основі типової структури витрат для визначення вартості соціальної послуги в розрахунку на одну людино-годину (залежно від умов надання соціальної послуги), яка містить статті прямих та адміністративних витрат.
Розглянемо, які саме статті належать до прямих, а які до адміністративних витрат.
До прямих витрат мають належати (п. 7 Методрекомендацій № 1186):
— заробітна плата і ЄСВ основного та допоміжного персоналу;
— придбання товарів, робіт і послуг, безпосередньо пов’язаних з наданням соціальної послуги основним і допоміжним персоналом (у т. ч. предмети, матеріали, обладнання та інвентар; медикаменти, перев’язувальні матеріали; продукти харчування; супутні роботи та послуги; інші витрати на придбання товарів, робіт і послуг);
— інші прямі витрати, необхідні для надання послуги (на транспортування, ремонт і обслуговування спеціального обладнання та інших спеціальних засобів, амортизацію спеціального обладнання та інших спеціальних засобів тощо).
До адміністративних витрат рекомендовано відносити витрати (п. 8 Методрекомендацій № 1186):
— на заробітну плату та ЄСВ адміністративного, управлінського, господарського та обслуговуючого персоналу;
— на відшкодування ПФУ сум фактичних витрат на виплату і доставку пенсій, різниці між сумою пенсії, призначеної за Законом № 848*, та сумою пенсії, обчисленої відповідно до інших законодавчих актів, на яку має право особа, що згідно із законодавством фінансуються за рахунок коштів підприємств, установ, організацій;
— на придбання товарів, робіт і послуг (у т. ч. предмети, матеріали, обладнання та інвентар; роботи та послуги; інші витрати);
— інші адміністративні витрати (оренда та обслуговування приміщень, будівель і споруд; комунальні послуги та енергоносії; зв’язок; транспортні витрати на адміністративні потреби; відрядження працівників; ремонт і обслуговування обладнання адміністративного призначення; амортизація основних засобів нематеріальних активів та інших необоротних матеріальних активів адміністративного призначення тощо).
* Закон України «Про наукову і науково-технічну діяльність» від 26.11.2015 № 848-VIII.
Під час визначення вартості соціальної послуги кожен терцентр має врахувати свої власні особливості і витрати.
ВАЖЛИВО!
Адмінвитрати включаються до тарифу на соціальну послугу в розмірі не більш як 15 % витрат на оплату праці, визначених за нормами обслуговування для надання цієї послуги працівником (працівниками)
Це передбачено п. 3 Порядку № 428.
Докладніше про надання платних послуг бюджетними установами читайте у матеріалі «Надання платних послуг бюджетними установами» // «Бюджетна бухгалтерія», 2023, № 36.
Висновки
- Бюджетні установи можуть надавати лише ті види платних послуг, які дозволені до надання законодавством.
- Терцентр має право надавати соціальну транспортну послугу за плату.
- Певним категоріям громадян терцентри надають послуги безкоштовно, а певним — за плату. Такі категорії громадян визначені пп. 6 та 7 Переліку № 1417.
- Вартість соціальної послуги слід розраховувати відповідно до економічно обґрунтованих планових витрат, пов’язаних з її наданням.
Бюджетна бухгалтерія, лютий, 2024/№ 8