6028 4

Субсидії за спрощеним порядком

16.04.15
У квітні — травні населення чекає на значне підвищення тарифів на житлово-комунальні послуги. Все більше домогосподарств замислюються над отриманням державної допомоги у вигляді житлової субсидії. Держава змінила порядок призначення субсидій: спростила його та розширила коло осіб, які зможуть ними скористатися. В чому полягають нові правила отримання субсидії? Як правильно заповнити заяву та декларацію для її призначення? На ці та інші запитання ви знайдете відповіді у цій статті.

Одразу ж зауважу, що новий порядок призначення субсидій почне застосовуватися з 1 травня 2015 року.

Проте вже у квітні разом з квитанціями про оплату житлово-комунальних послуг споживачі отримають нові, спрощені бланки заяви про призначення житлової субсидії та декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії. Рекомендації щодо їх заповнення буде наведено нижче.

Спочатку давайте спробуємо розібратися: що таке субсидія та хто може сподіватися на її отримання.

Субсидія  це щомісячна безготівкова адресна допомога для вiдшкодування витрат на оплату користування житлом або його утримання та комунальних послуг (водо-, тепло-, газопостачання, водовiдведення, електроенергiя, вивезення побутового смiття та рiдких нечистот) (п. 1 Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, затвердженого постановою КМУ від 21.10.95 р. № 8481).

1 Далі за текстом — Положення № 848.

 

Сім’ям, які для обігріву будинків використовують вугілля або дрова, а для приготування їжі користуються балонним скрапленим газом, субсидія на придбання скрапленого газу, твердого та рiдкого пiчного побутового палива надається один раз на рiк готiвкою.

Зверніть увагу, що субсидію не надають для покриття витрат на оплату телефонного зв’язку, радіо, кабельного або супутникового телебачення тощо.

Кому призначається субсидія?

 

Субсидія призначається:

Підстава

1

Одному із членів домогосподарства, який зареєстрований у житловому приміщенні і на якого відкрито особовий рахунок на оплату житлово-комунальних послуг

Заява

2

Особі, яка не зареєстрована, але фактично проживає у житловому приміщенні (будинку) на підставі договору найму (оренди) житла і на яку відкрито особові рахунки із сплати житлово-комунальних послуг (тобто орендарю)

Заява

3

Одному із членів домогосподарства, який зареєстрований у житловому приміщенні (особовий рахунок на оплату житлово-комунальних послуг відкрито на іншу особу)

Заява, акт обстеження домогосподарства, рішення комісії

4

Індивiдуальному забудовнику, будинок якого не прийнято в експлуатацiю, але він сплачує вартiсть одержуваних житлово-комунальних послуг

Заява, акт обстеження домогосподарства, рішення комісії

Право на отримання житлових субсидій мають домогосподарства, у яких витрати на оплату житлово-комунальних послуг виходячи із соціальної норми житла та соціальних нормативів користування послугами перевищують розмір визначеного для цього домогосподарства обов’язкового платежу.

Соціальні норми

Поняття «соціальні норми» у контексті призначення житлових субсидій увійшло в наш побут з 1 жовтня 2014 року з прийняттям постанови КМУ від 06.08.14 р. № 409 «Про встановлення державних соціальних стандартів у сфері житлово-комунального обслуговування»2. Наведемо соціальні норми користування житлом та соціальні нормативи споживання житлово-комунальних послуг, виходячи із яких нараховується субсидія.

2 Далі за текстом — постанова № 409.

Послуга

Соціальні норми (на місяць)

Користування житлом

13,65 м² на особу + 35,22 м² на домогосподарство

Споживання природного газу

на опалення

7 м3на 1 м2площі х коригуючий коефіцієнт (в опалювальний період)

на газову плиту (приготування їжі)

6 м3на особу

на газову плиту (приготування їжі і підігрів води)

9 м3на особу

на газову плиту і водонагрівач

18 м3на особу

Водопостачання

постачання холодної води

2,4 м3на особу (за наявності централізованого постачання гарячої води); 4,0 м3на особу (за відсутності централізованого постачання гарячої води)

постачання гарячої води

1,6 м3на особу

Водовідведення

4 м3на особу

Споживання електроенергії

на опалення

65 кВт•год на 1 м2площі х коригуючий коефіцієнт (в опалювальний період)

у будинках, обладнаних стаціонарними електроплитами

130 кВт•год на сім’ю з однієї особи + 30 кВт•год на кожного іншого члена сім’ї, але не більше як 250 кВт•год на місяць (за наявності централізованого постачання гарячої води); 150 кВт•год на сім’ю з однієї особи + 30 кВт•год на кожного іншого члена сім’ї, але не більше як 270 кВт•год на місяць (за відсутності централізованого постачання гарячої води)

у будинках, не обладнаних стаціонарними електроплитами

90 кВт•год на сім’ю з однієї особи + 30 кВт•год на кожного іншого члена сім’ї, але не більше як 210 кВт•год на місяць (за наявності централізованого постачання гарячої води); 120 кВт•год на сім’ю з однієї особи + 30 кВт•год на кожного іншого члена сім’ї, але не більше як 240 кВт•год на місяць (за відсутності централізованого постачання гарячої води та газового водонагрівача)

у селах і селищах міського типу для громадян, яким відповідно до законодавства держава забезпечує безоплатне освітлення житла

30 кВт•год на особу

Вивіз побутових відходів

0,4167 м3на особу

Звертаю увагу, що соціальний норматив споживання теплової енергії на опалення житла постановою № 409 не передбачено. Для нарахування субсидій на оплату послуги з централізованого опалення застосовуються норми споживання, встановлені ОМС.

Залежно від особливостей регіонів та типу будівель соціальні нормативи користування електричною енергією, природним газом та іншими видами палива на потреби опалення визначаються з урахуванням коригуючих коефіцієнтів, встановлених постановою № 409.

Увага! Сім’я може споживати послуги в обсязі більшому, ніж встановлені соціальні норми, однак субсидія буде нараховуватися лише на соціальні норми, а надлишок родина сплачуватиме за власний рахунок.

Визначення розміру обов’язкової частки плати

Розмір обов’язкового платежу визначається для кожного домогосподарства індивідуально залежно від сукупного доходу сім’ї.

З 1 травня 2015 року суттєво змінено підхід для обчислення доходу сім’ї, який застосовується при розрахунку субсидії.

Види доходу, які включаються до сукупного доходу сім’ї, регламентовані Методикою обчислення сукупного доходу сім’ї для всіх видів соціальної допомоги, затвердженою спільним наказом Мінпраці, Мінекономіки, Мінфіну, Держкомстату та Держкомітету молодіжної політики від 15.11.01 р. № 486/202/524/455/3370, зареєстрованою Мін’юстом 07.02.02 р. за № 112/64003.

3 Далі за текстом — Методика № 486.

До сукупного доходу сім’ї включаються, наприклад: заробітна плата, пенсія, допомога (крім її частини, виплата якої здійснюється одноразово, зокрема, при народженні дитини), стипендія, грошове забезпечення, аліменти, виплати відповідно до умов цивільно-правового договору, доходи від підприємницької діяльності, здачі майна в оренду, від продажу майна та немайнових прав, сільськогосподарської продукції, дивіденди, проценти від розміщення депозитів тощо.

Цей перелік наведено в значно скороченому вигляді, легше навести види доходів, які не включаються до сукупного доходу сімей:

— сплачувані особою аліменти;

— частина допомоги при народженні та при усиновленні дитини, виплата якої здійснюється одноразово, допомога на поховання, одноразова допомога, яка надається відповідно до законодавства або за рішеннями органів виконавчої влади та ОМС, підприємств, організацій незалежно від форм власності;

— житлова субсидія;

— грошове забезпечення військовослужбовців строкової служби;

— розрахункова сума доходу від земельної частки (паю), виділеної внаслідок розпаювання землі, що не використовується з поважних причин (зокрема внаслідок похилого віку, інвалідності, наявності малолітніх дітей тощо) сім’ями, які складаються з осіб похилого віку, інвалідів, а також багатодітними сім’ями з малолітніми дітьми;

— суми, які сплачуються підприємствами, установами та організаціями за договорами добровільного медичного страхування своїх працівників;

— допомога громадських та благодійних організацій;

— одноразова винагорода жінкам, яким присвоєно почесне звання України «Мати-героїня»;

— оплата праці членів виборчої комісії, а також осіб, які залучаються до роботи в комісії, у тому числі в день голосування, дні встановлення підсумків голосування та результатів виборів;

— вартість безоплатно отриманих санаторно-курортних путівок, протезно-ортопедичних виробів, засобів реабілітації, дитячих новорічних подарунків.

Увага! З 1 травня 2015 року при розрахунку житлової субсидії запроваджується інший, ніж раніше, період, за який обчислюється середньомісячний сукупний дохід домогосподарства.

Якщо субсидія для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг призначається у I кварталі року, середньомісячний сукупний дохід визначається за перші три квартали попереднього року, в інших випадках — за попередній календарний рік (раніше середньомісячний сукупний дохід визначався за 6 місяців, що передували місяцю звернення за субсидією).

За бажанням громадян субсидія для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг може призначатися на основі середньомісячного (за 6 місяців, що передують місяцю звернення) сукупного доходу сім’ї. В такому випадку є обов’язковим подання довідок про доходи таких осіб за зазначений період за формами, затвердженими Мінсоцполітики (п. 12 Положення № 848).

Крім вищенаведеного, є ще деякі особливості обчислення доходу осіб:

Категорія громадян

До розрахунку враховується:

1

Працюючі особи

заробітна плата без урахування податку з доходів фізичних осіб

2

Працездатні особи (крім тих, хто навчається за денною формою, або призваних на строкову військову службу), середньомісячний дохід яких менший від прожиткового мінімуму

місячний дохід на рівні прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб (у січні — листопаді 2015 року — 1218 грн.)

3

Непрацюючі громадяни, яким призначено пенсію вперше або якщо вони залишили роботу в період, за який враховуються доходи, і не мають інших доходів, крім пенсії та доходів від особистого селянського господарства

фактично отриманий дохід або розмір призначеної щомісячної пенсії (за бажанням пенсіонера)

4

Громадяни, які одержують (одержували) стипендію, соціальні виплати (допомоги)

фактичні розміри стипендій та соціальних виплат

Отже, підрахували доходи усіх зареєстрованих у домогосподарстві осіб, тепер можна приступити до визначення розміру обов’язкової частки плати за житлово-комунальні послуги.

Для обчислення обов’язкової частки постановою КМУ від 27.07.98 р. № 1156 «Про новий розмір витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива у разі надання житлової субсидії»4затверджена спеціальна формула:

4 Далі за текстом — постанова № 1156.

Ро = Кд : Кг х Рг,

де Ро — частка плати за послуги для домогосподарства (частка доходу), яка для розрахунку субсидії округлюється до двох знаків після коми;

Кд — коефіцієнт доходу домогосподарства — відношення розміру середньомісячного сукупного доходу домогосподарства в розрахунку на одну особу до прожиткового мінімуму на одну особу в розрахунку на місяць, встановленого на дату, з якої призначається субсидія (у січні — листопаді 2015 року — 1176 грн.);

Кг — базовий коефіцієнт доходу для призначення субсидії — два прожиткових мінімуми на одну особу в розрахунку на місяць (Кг = 2);

Рг — базова норма плати за житлово-комунальні послуги — 15 відсотків середньомісячного сукупного доходу домогосподарства (Рг = 15).

Розглянемо на прикладі визначення розміру обов’язкової частки плати за житлово-комунальні послуги:

Приклад 1. У житловому приміщенні зареєстровані чотири особи: пенсіонер, дві особи працездатного віку та дитина. Звернення за субсидією — у травні 2015 року.

Сукупний дохід сім’ї за січень — грудень 2014 року

(1265 + 2650 + 2175) х 12 = 73080 грн.

Середньомісячний сукупний дохід сім’ї

73080 грн. : 12 міс. = 6090 грн.

Середньомісячний сукупний дохід на одну особу

6090 грн. : 4 особи = 1522,50 грн.

Коефіцієнт доходу домогосподарства (Кд)

1522,50 грн. : 1176 грн. = 1,29

Обов’язкова частка плати за житлово-комунальні послуги для сім’ї (Ро)

1,29 : 2 х 15 = 9,67 %

Таким чином, оскільки середньомісячний сукупний дохід сім’ї в розрахунку на одну особу (1522,50 грн.) менше двох розмірів прожиткового мінімуму, встановленого на одну особу на місяць (1176 х 2 = 2352 грн.), то обов’язкова частка плати за житлово-комунальні послуги для сім’ї становить 9,67 % середньомісячного сукупного доходу домогосподарства, тобто значно нижче базової норми плати за житлово-комунальні послуги (15 %).

Абсолютна величина показника обов’язкової плати для сім’ї в наведеному випадку складає: 6090 грн. : : 100 х 9,67 % = 588,90 грн. на місяць.

Якщо припустити, що витрати на оплату житлово-комунальних послуг виходячи із соціальної норми житла та соціальних нормативів користування послугами для даного домогосподарства складають 964 грн. на місяць, то розмір субсидії для сім’ї дорівнює:

964 грн. - 588,90 грн. = 375,10 грн. щомісячно.

При цьому розмір витрат на оплату житлово-комунальних послуг і розмір субсидій визначаються окремо на кожний вид послуг. Розмір витрат на оплату послуги визначається пропорційно частці вартості цієї послуги у загальній сумі вартості житлово-комунальних послуг.

У разі коли оплата послуг з централізованого опалення проводиться лише в опалювальний період чи за двоставковим тарифом або для індивідуального опалення використовується природний газ (електроенергія), розмір субсидії розраховується окремо на опалювальний і неопалювальний періоди (тобто розмір субсидії буде різним на опалювальний і неопалювальний періоди).

Увага! Якщо домогосподарством внаслідок економного споживання використано житлово-комунальних послуг в меншому обсязі, ніж передбачено соціальними нормативами, то не використана субсидія залишається на особових рахунках споживача та зараховується житлово-комунальним підприємством як оплата послуг, у тому числі обов’язкової частки платежу домогосподарства, на наступні розрахункові періоди.

Ми здійснили приблизний розрахунок розміру субсидії для свого домогосподарства. Можу вас завірити, що похибок допущено чимало. Залиште цю справу професіоналам, зверніться до органу соціального захисту населення за місцем реєстрації.

Документи для призначення субсидії

З 1 травня 2015 року кількість документів, які подаються для отримання субсидії, зведено до мінімуму:

— заява про призначення житлової субсидії5;

5 Далі за текстом — Заява.

— декларація про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії6.

6 Далі за текстом — Декларація.

Форми Заяви та Декларації спрощено та затверджено постановою КМУ від 28.02.15 р. № 106 «Про удосконалення порядку надання житлових субсидій»7.

7 Далі за текстом — постанова № 106.

Надам декілька рекомендацій щодо заповнення цих документів.

Заяву заповнює особа, на яку відкрито особовий рахунок по сплаті житлово-комунальних послуг за місцем реєстрації. Особи, які орендують житло, додають до Заяви договір найму (оренди) житла.

У Заяві необхідно підкреслити, на які види послуг призначати субсидію («на оплату житлово-комунальних послуг» та/або «на придбання твердого палива та скрапленого газу»). Якщо домогосподарство користується твердим паливом, скрапленим газом та комунальними послугами, необхідно підкреслити все.

Відомості про житлово-комунальні послуги, якими користуються особи, які зареєстровані (фактично проживають) у житловому приміщенні/будинку, зазначаються у Заяві у наступній таблиці:

Вид послуги

Номер особового рахунку

Найменування організації, що надає послуги

Примітки

У таблиці вказується така інформація:

у графі «Номер особового рахунку» — номер особового рахунку, який міститься у договорі про надання послуг, платіжному документі (квитанції, розрахунковій книжці) на оплату відповідної послуги;

у графі «Найменування організації, що надає послуги» — назва організації, що міститься у договорі про надання послуг, платіжному документі (квитанції, розрахунковій книжці) на оплату відповідної послуги;

у графі «Примітки» зазначається наявність або відсутність засобів обліку, а саме «є лічильник» / «немає лічильника».

Декларація. У розділі І вказуються відомості про всіх осіб, зареєстрованих у житловому приміщенні (або фактично проживаючих — для осіб, які орендують житло і вказані у договорі оренди, або для індивідуальних забудовників, будинки яких не прийняті в експлуатацію), яким нараховується плата за житлово-комунальні послуги.

У розділі ІІ заповнюються відомості про всі види доходів (заробітна плата, пенсія, допомога (крім її частини, виплата якої здійснюється одноразово, зокрема, при народженні дитини), стипендія, грошове забезпечення, аліменти, виплати відповідно до умов цивільно-правового договору, доходи від підприємницької діяльності, здачі майна в оренду, від продажу майна та немайнових прав, сільськогосподарської продукції, дивіденди, проценти від розміщення депозитів тощо) осіб, зареєстрованих у житловому приміщенні (або фактично проживаючих, зазначених у договорі оренди), за попередній календарний рік (при зверненні з травня 2015 року — за 12 місяців 2014 року) без урахування податку з доходів фізичних осіб із зазначенням установи, організації, підприємства, де отримується дохід.

У розділі ІІІ вказується інформація про одноразову купівлю майна або оплату послуг протягом 12 місяців перед зверненням за призначенням субсидії на суму, яка на час купівлі (оплати) перевищує 50 тис. грн. (якщо звернення за субсидією відбувається у травні 2015 року, то розглядається період з травня 2014 року по квітень 2015 року).

Нагадую: якщо особа бажає отримати субсидію на основі середньомісячного (за 6 місяців, що передують місяцю звернення) сукупного доходу сім’ї, то в такому випадку подаються також довідки про доходи всіх осіб, зареєстрованих у домоволодінні, за зазначений період за формами, затвердженими Мінсоцполітики.

Як подавати?

Документи для призначення субсидії подаються до органу соціального захисту населення за місцем реєстрації одним з нижченаведених способів: особисто; поштою; через уповноважену особу виконавчого органу сільської (селищної) ради.

Для тих, хто цікавиться, повідомляю, що всі інші відомості, які необхідні для призначення житлових субсидій (про забезпеченість громадян житловою площею та комунальними послугами), надають організації — надавачі цих послуг на запит органів соціального захисту населення. Інформацію про доходи для призначення житлової субсидії органи соціального захисту населення будуть отримувати у порядку обміну від Державної фіскальної служби та Пенсійного фонду. Шляхом обміну інформації із зазначеними органами та службами будуть отримуватись дані і для перевірки достовірності поданих заявником відомостей про себе та членів сім’ї.

Нововведення з 1 травня 2015 року торкнулись і терміну призначення житлової субсидії.

Субсидія на оплату житлово-комунальних послуг відтепер призначатиметься на 12 місяців з місяця звернення за її призначенням (раніше — на 6 місяців).

Після закінчення терміну отримання субсидії органи соціального захисту населення здійснюватимуть розрахунок субсидії на наступний період автоматично, тобто без звернення громадянина. Про прийняте рішення щодо призначення (непризначення) субсидії органи соцзахисту письмово інформуватимуть громадян протягом двох місяців з початку нового періоду.

Увага! Особам, які отримували житлову субсидію протягом опалювального періоду 2014 — 2015 рр., субсидія на наступний період (з травня 2015 року) буде призначатися без їх звернення на підставі раніше поданих документів (п. 4 постанови № 106).

Такі зміни покладають більше відповідальності та обов’язків і на отримувачів субсидії. Так, по-перше, всі члени домогосподарства дають згоду на обробку персональних даних про сім’ю, доходи, витрати, що необхідні для призначення житлової субсидії.

По-друге, у разі зміни обставин, які можуть вплинути на отримання житлової субсидії (зміни у складі зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб; зміни у переліку отримуваних житлово-комунальних послуг; умов їх надання; виконавців житлово-комунальних послуг; про купівлю товарів або оплату послуг тощо), заявник повинен у місячний термін повідомити про це орган соціального захисту населення.

І нарешті, якщо подано неповні чи недостовірні відомості про доходи та витрати зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб, що вплинуло на встановлення права на субсидію і визначення її розміру, надання субсидії припиняється, а надміру перерахована (виплачена) сума субсидії повертається громадянином у подвійному розмірі.

Законодавчо передбачено ще декілька випадків, коли надання раніше призначеної субсидії припиняється:

— якщо громадянин, якому призначено субсидію, не сплачує відповідну частку житлово-комунальних послуг, за винятком випадків, пов’язаних із затримкою виплати заробітної плати, пенсії тощо, що підтверджується відповідними документами;

— якщо змінився власник особового рахунку;

— у разі переїзду сім’ї в іншу місцевість та настання обставин, що унеможливлюють надання субсидії (зокрема, смерть одинокої особи);

— за заявою уповноваженого власника (співвласника) житла, на якого відкрито особовий рахунок.

Насамкінець ще декілька нововведень, які, вважаю, дещо порадують читачів і дозволять ширшому колу сімей скористатися державною підтримкою.

З 1 травня 2015 року право на субсидію отримають сім’ї:

— у складі яких є особи, які без поважних причин не працюють, не навчаються, не служать (при цьому місячний дохід цих осіб буде обраховуватись на рівні прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб: у січні — листопаді 2015 року — 1218 грн.);

— мають у власності 2 та більше житлових приміщення (будинки);

— мають у власності 2 та більше транспортні засоби.

Законодавчо повертається можливість отримати субсидію на понаднормову (загальну) площу житла. Хоча таке право матимуть лише непрацездатні особи, які проживають самі, і лише за рішеннями місцевих комісій. Такі рішення прийматимуться на підставі акта обстеження матеріально-побутових умов сім’ї, який складають державні соціальні інспектори органу соціального захисту населення з виходом за місцем проживання сім’ї.

Тож раджу всім скористатися своїм правом на отримання державної підтримки та сплачувати за житлово-комунальні послуги посильну для вас суму.



Теги: субсидія
Помітили помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити нас про це
загрузка...
Коментарі (4)
Валентина
20.04.2015
Интересный момент - декларацию о доходах за прошлый год согласно которой будет насчитываться субсидия...но в прошлом году доход был другой, а на текущий момент май 2015г совсем другой доход и если еще учесть сколько пенсионеров уволилось...и получается ,что те у кого доход в 2015г уменьшился то субсидия пролетает мимо ...или я чего-то не понимаю???
Зинаида
21.04.2015
Совершенно верно, уменьшился доход .а субсидии будут начисляться в 2016г. за этот период ( если в мае 2015г. доход ниже ),это только начало ,еще долбаться будем!!! А как же неграмотные люди это все заполнят ?Это предлог не оформлять субсидии ,а им это на руку!!!
Тата
06.05.2015
Поясніть будь ласка. Працююча людина у свої доходи вказує грязну заробітну плату без Прибуткового податку? Тобто Заробітна плата на руки + ЄСВ+Вій збір+пофсоюзний внесок.
олена
17.06.2015
за квітень мені нарахували субсидії на 258 гривень 21 коп а за травень лише 112гривень 16 коп .Хіба субсидія змінюється кожного місяця?