Благоустрій території: як провести закупівлю?
У цій ситуації під час визначення предмета закупівлі замовнику варто звернути увагу на вимоги не тільки закупівельного законодавства, але й також законодавства у сфері благоустрою населених пунктів. Далі пояснимо детальніше.
Заходи з благоустрою населених пунктів: роботи чи послуги?
Розпочнемо з термінології, яка застосовується у сфері благоустрою населених пунктів.
Так, під благоустроєм населених пунктів розуміють комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращання мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше. Метою проведення таких робіт на території населеного пункту є раціональне використання такої території, належне утримання та охорона, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля. Саме таке визначення наведено в ст. 1 Закону № 2807*.
* Закон України «Про благоустрій населених пунктів» від 06.09.2005 № 2807-IV.
У свою чергу, заходи з благоустрою населених пунктів Закон № 2807 також тлумачить як роботи щодо відновлення, належного утримання та раціонального використання територій, охорони та організації упорядкування об’єктів благоустрою з урахуванням особливостей їх використання.
Та, крім Закону № 2807, питання благоустрою населених пунктів урегульовано низкою профільних нормативно-правових актів. Серед них варто звернути увагу на Порядок № 154*, який визначає правила проведення та обсяги робіт з ремонту та утримання об’єктів благоустрою населених пунктів.
Зауважте: вимоги цього Порядку обов’язкові для всіх організацій незалежно від їх відомчої належності та форм власності, які займаються ремонтом та утриманням об’єктів благоустрою населених пунктів. Тому для нашого читача цей документ також буде корисним.
Що цікавого в цьому документі? Так, у п. 1.3 Порядку № 154 визначено, що роботи з ремонту та утримання об’єктів благоустрою населених пунктів поділяють на:
— капітальний ремонт;
— поточний ремонт (ремонт вулично-дорожньої мережі та штучних споруд поділяється на середній та дрібний);
— утримання.
З огляду на це, заходи з благоустрою населених пунктів можуть бути як роботами (капітальний ремонт), так і послугами (поточний ремонт, утримання).
Відповідно, з позиції закупівельного законодавства, замовник має визначити предмет закупівлі та обрати процедуру закупівлі виходячи насамперед з того, які саме заходи з благоустрою заплановано: роботи чи послуги. І в цьому питанні установі слід керуватися вимогами Порядку № 154.
Узагальнимо інформацію про заходи з благоустрою населених пунктів у таблиці нижче.
Роботи з ремонту та утримання об’єктів благоустрою населених пунктів
Вид робіт |
Визначення |
Перелік робіт |
Капітальний ремонт |
Роботи, спрямовані на відновлення та підвищення їх експлуатаційних характеристик, у т. ч. з обов’язковим урахуванням потреб осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення, збільшення міцності та несучої здатності конструктивних елементів, а також збільшення габаритів об’єктів і окремих їх частин у межах норм |
Номенклатура робіт з капітального ремонту об’єктів благоустрою населених пунктів наведена в додатку 1 до Порядку № 154 |
Поточний ремонт |
Роботи, спрямовані на запобігання дрібним деформаціям і пошкодженням об’єктів благоустрою населених пунктів, на негайну їх ліквідацію, у т. ч. спрямовані на обов’язкове облаштування елементами для створення безперешкодного середовища для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення відповідно до державних будівельних норм |
Номенклатура робіт з поточного ремонту об’єктів благоустрою населених пунктів та штучних споруд наведена в додатку 3 до Порядку № 154 |
Утримання |
Роботи, що полягають у регулярному проведенні заходів щодо запобігання передчасному зносу об’єктів, забезпечення нормальних умов їх функціонування, створенні сприятливих умов пересування для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення |
Номенклатуру робіт з утримання об’єктів міського благоустрою наведено в додатку 5 до Порядку № 154 |
Закупівля заходів з благоустрою: яку процедуру обрати?
Тож якщо бюджетна установа — замовник планує закупити роботи з благоустрою території, вона матиме справу із закупівлею робіт або послуг.
ВАЖЛИВО!
Вибір закупівельної процедури не залежить від того, хто є виконавцем запланованих заходів: фізична особа чи юридична.
Це пояснюється тим, що закупівельне законодавство не містить жодних заборон чи обмежень щодо участі фізосіб у закупівельному процесі.
Далі розглянемо детальніше існуючі варіанти закупівлі.
Варіант 1. Закупівля робіт. Цей варіант стосується випадку, коли заплановані заходи з благоустрою належать до робіт з капремонту, наведених в додатку 1 до Порядку № 154.
Наприклад, установа планує відновити газони, квітники та розарії з посадкою квіткової розсади та саджанців; відновити та замінити огорожі території місць поховання тощо.
Саме у таких випадках закупівлю заходів з благоустрою замовник має розглядати з позиції закупівельного законодавства як різновид робіт, а не послуг.
Під час закупівлі таких робіт замовнику потрібно:
— укласти прямий договір без застосування електронної системи закупівель (далі — ЕСЗ) з виконавцем робіт — якщо вартість робіт не перевищує 1,5 млн грн;
— або ж провести відкриті торги, визначити переможця та укласти з ним договір про закупівлю з урахуванням вимог постанови № 1178* — якщо вартість запланованих робіт перевищує 1,5 млн грн.
Варіант 2. Закупівля послуг. У разі застосування цього варіанта замовник також повинен визначити, чи дійсно заплановані заходи з благоустрою є різновидом послуг. Так, це стосується заходів, наведених в додатку 5 до Порядку № 154.
Наприклад, установа запланувала косіння трави, згрібання та вивезення опалого листя тощо.
Під час закупівлі таких послуг замовнику потрібно:
— укласти прямий договір без застосування ЕСЗ з виконавцем робіт — якщо вартість послуг не перевищує 100 тис. грн;
— або ж провести відкриті торги, визначити переможця та укласти з ним договір про закупівлю з урахуванням вимог постанови № 1178 — якщо вартість запланованих послуг перевищує 100 тис. грн.
Якщо ж заплановані заходи з благоустрою наведено в додатку 3 до Порядку № 154, тобто коли замовник має справу з поточним ремонтом таких об’єктів, тоді прямий договір він може укласти за умови, що його очікувана вартість не перевищує 200 тис. грн. Інакше — слід проводити відкриті торги з урахуванням вимог постанови № 1178.
Висновки
- Заходи з благоустрою населених пунктів спеціалізоване законодавство у сфері благоустрою визначає як роботи.
- Благоустрій населених пунктів з позиції закупівельного законодавства може бути різновидом як робіт, так і послуг.
Бюджетна бухгалтерія, вересень, 2024/№ 35