Додаткова закупівля пального: як діяти замовнику?
Одразу зазначимо: у цій ситуації замовник здійснює додаткову закупівлю бензину, виходячи з очікуваної вартості такої потреби, та обирає вид закупівлі з урахуванням вартісних меж, визначених закупівельною постановою № 1178*. Та головне — жодних порушень у таких діях замовника немає. Далі пояснимо детальніше.
Додаткова потреба = новий предмет закупівлі
За загальним правилом додаткова потреба в закупівлі товару, робіт чи послуг, яку замовник не міг передбачити на момент здійснення закупівлі за тотожним предметом закупівлі, є новим предметом закупівель. Про це свідчить п. 15 постанови № 1178.
Тому якщо замовник на початку року уклав прямий договір на закупівлю певного товару, а згодом, протягом року, у нього виникла додаткова потреба в закупівлі того самого товару, він може здійснити додаткову закупівлю за умови дотримання певних вимог.
По-перше, замовник повинен мати підтвердження факту того, що він не міг передбачити таку додаткову потребу на момент укладання прямого договору за тотожним предметом закупівлі. Наприклад, у цій ситуації таким підтвердженням може бути виділення додаткових бюджетних коштів на закупівлю бензину.
По-друге, здійснення додаткової закупівлі має стосуватися тотожного предмета закупівлі. При цьому тотожність предмета закупівлі визначаємо за показником відповідної цифри ДК 021:2015* з урахуванням вимог Порядку № 708**. На цей момент звертало увагу Мінекономіки у своєму листі***.
** Порядок визначення предмета закупівлі, затверджений наказом Мінекономіки від 15.04.2020 № 708.
*** Лист Мінекономіки «Щодо особливостей здійснення публічних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» від 08.12.2022 № 3323-04/78667-06.
Наприклад, якщо на початку року установа придбала бензин за кодом ДК 021:2015 — 09130000-9, то придбання зрідженого газу за кодом ДК 021:2015 — 09120000-6 не можна вважати додатковою закупівлею.
По-третє, очікувана вартість додаткової закупівлі не додається до очікуваної вартості тотожного предмета закупівлі (тотожних предметів закупівель), закупівля яких була здійснена у поточному році.
У такому разі замовник здійснює додаткову закупівлю, виходячи з очікуваної вартості такої потреби, та обирає вид закупівлі з урахуванням вартісних меж, визначених постановою № 1178.
Утім, зауважте: планування закупівлі до кінця поточного року слід здійснювати з огляду на свої попередні закупівлі та з урахуванням законодавства, чинного у відповідний період.
Як діяти замовнику?
У зазначеній ситуації замовник здійснює закупівлю на підставі наявної потреби, обираючи вид закупівлі залежно від очікуваної вартості такої додаткової закупівлі. Оскільки очікувана вартість додаткового товару (бензину) становить 200 тис. грн, то замовник може обрати один із двох варіантів:
— або провести відкриті торги з урахуванням вимог, передбачених постановою № 1178;
— або провести закупівлю з використанням е-каталогу з урахуванням вимог Порядку № 822*.
З огляду на це, установа може закупити бензин шляхом використання е-каталогу. І навіть не сумнівайтеся, в таких діях немає порушення вимог постанови № 1178.
Водночас не забудьте додати інформацію про таку додаткову закупівлю до річного плану та оприлюднити відповідні документи в електронній системі закупівель.
Бюджетна бухгалтерія, травень, 2024/№ 19