Інформація по темі "" | Публікації по тегу
21.02.24
40 0
Друкувати
Обране

Договір на тепло: на яку суму укладати?

На початок 2024 року сума затверджених кошторисних призначень за КЕКВ 2271 становила 270 тис. грн. З огляду на це, укладено прямий договір з монополістом про надання послуг з теплопостачання на зазначену суму. Однак фактична річна потреба щодо такого предмета закупівлі, як теплова енергія, є більшою, ніж передбачено договором. Тому протягом року очікуємо отримати додаткові бюджетні асигнування для оплати таких видатків. Чи правильно ми вчинили щодо вартості укладеного договору? Якими мають бути подальші дії у разі отримання додаткового фінансування?

Одразу заспокоїмо установу-замовника: рішення щодо вартості укладеного договору було 100-відсотково обачним і раціональним. Як наслідок, сума, зазначена у договорі про надання послуг з теплопостачання, не перевищує суму затверджених кошторисних призначень (бюджетних асигнувань) на відповідні видатки.

Далі пояснимо детальніше і з’ясуємо, якими мають бути подальші дії замовника у разі отримання додаткового фінансування для закупівлі послуг з теплопостачання.

Укладаємо договір → виконуємо вимоги бюджетного законодавства

Під час здійснення закупівель товарів, робіт та послуг замовники мають дотримуватися не лише закупівельних правил, але й вимог бюджетного законодавства.

Втім, постанова № 1178* не вимагає складати та затверджувати річний план закупівель на підставі кошторису (тимчасового кошторису). Тому й не дивно, що замовники планують закупівлі в річному плані, оголошують закупівлі та укладають договори з контрагентами, орієнтуючись на річну потребу в таких товарах, роботах і послугах.

* Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені постановою КМУ від 12.10.2022 № 1178.

До чого можуть призвести такі дії замовників? Унаслідок цього часто-густо укладені договори не збігаються із сумами затверджених кошторисних призначень на здійснення відповідних видатків.

Звісно, у таких випадках органи Казначейства не реєструють зобов’язання та/або фінансові зобов’язання за такими договорами. Ба більше, вони мають підстави застосовувати до розпорядників бюджетних коштів заходи впливу за такі порушення бюджетного законодавства.

Розглянемо, в чому полягає суть таких вимог бюджетного законодавства.

Правило 1. Розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов’язання та здійснюють платежі тільки в межах бюджетних асигнувань, установлених кошторисами. Це чорним по білому прописано в ч. 1 ст. 48 БКУ*.

* Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 № 2456-VI.

Під бюджетним зобов’язанням розуміють будь-яке здійснене відповідно до бюджетного асигнування розміщення замовлення, укладення договору, придбання товару, послуги чи здійснення інших аналогічних операцій протягом бюджетного періоду, згідно з якими необхідно здійснити платежі протягом цього ж періоду або у майбутньому.

ВАЖЛИВО!

Розпорядникам заборонено брати бюджетні зобов’язання та здійснювати платежі без відповідних бюджетних призначень

Правило 2. Розміщення замовлення, укладення договору, придбання товару, послуги чи здійснення інших аналогічних операцій протягом бюджетного періоду, за якими розпорядником бюджетних коштів взято зобов’язання без відповідних бюджетних асигнувань або з перевищенням повноважень, є недійсними. За такими операціями не виникають бюджетні зобов’язання та не утворюється бюджетна заборгованість (ч. 3 ст. 48 БКУ).

Правило 3. Зобов’язання, взяті учасником бюджетного процесу без відповідних бюджетних асигнувань або з перевищенням повноважень, не вважаються бюджетними зобов’язаннями і не підлягають оплаті за рахунок бюджетних коштів. Взяття таких зобов’язань є порушенням бюджетного законодавства. Витрати бюджету на покриття таких зобов’язань не здійснюються.

Це передбачено ч. 4 ст. 48 БКУ.

Правило 4. Органи Казначейства не реєструють зобов’язання розпорядника бюджетних коштів у разі відсутності у нього затверджених бюджетних асигнувань, установлених кошторисом. Це прямо передбачено п.п. «а» п. 2.10 Порядку № 309*.

* Порядок реєстрації та обліку бюджетних зобов’язань розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів в органах Державної казначейської служби України, затверджений наказом Мінфіну від 02.03.2012 № 309.

Таким чином, орган Казначейства має право зареєструвати договір і взяти на облік зобов’язання тільки в межах сум, затверджених кошторисом із урахуванням необхідності виконання бюджетних зобов’язань минулих років.

Якщо ж буде виявлено розбіжності між укладеним договором і сумою затверджених бюджетних призначень, такий договір 100-відсотково не приймуть для реєстрації.

Зауважте: в таких випадках органи Казначейства застосовують заходи впливу за порушення бюджетного законодавства, визначені БКУ. На цей момент Казначейство звертало увагу у своєму листі від 05.03.2018 № 16-08/249-3945 (ср. USER_SHOW_ID).

Що стосується безпосередньо ситуації читача, то договір про надання послуг з теплопостачання, укладений на суму затверджених кошторисних призначень (бюджетних асигнувань) на відповідні цілі. Тож хвилюватися немає жодних підстав. Бюджетні зобов’язання за таким договором мають бути зареєстровані органом Казначейства на загальних підставах з урахуванням вимог Порядку № 309.

Які подальші дії замовника?

У цій ситуації замовник має справу з монополістом-постачальником послуг з теплопостачання. З огляду на це, замовник має право укласти прямий договір з відповідним суб’єктом господарювання. Підстава для укладання прямого договору передбачена п.п. 5 п. 13 постанови № 1178.

При цьому під час укладання прямого договору замовник повинен:

1) додати інформацію про закупівлю до річного плану. Такий документ підлягає оприлюдненню протягом 5 робочих днів;

2) укласти прямий договір про закупівлю;

3) оформити обґрунтування для здійснення закупівлі відповідно до п.п. 5 п. 13 постанови № 1178;

4) оприлюднити:

— звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель. Строк оприлюднення такого звіту — 10 робочих днів з дня укладання договору;

— договір про закупівлю та всі додатки до нього;

— обґрунтування.

Отримали додаткові кошти → новий предмет закупівлі

За загальним правилом додаткова потреба в закупівлі товару, роботи чи послуги, яку замовник не міг передбачити на момент здійснення закупівлі за тотожним предметом закупівлі, є новим предметом закупівель. У такому разі очікувану вартість такого предмета закупівлі замовник не додає до очікуваної вартості тотожного предмета закупівлі, а обирає вид закупівлі з урахуванням вартісних меж, визначених постановою № 1178. Це передбачено п. 15 постанови № 1178.

Отже, у разі додаткової закупівлі послуг з теплопостачання така закупівля вважатиметься новим предметом договору і новим предметом закупівель. Відповідно замовник має насамперед додати таку нову закупівлю до річного плану закупівель. Зміни до плану необхідно оприлюднити протягом 5 робочих днів з дня затвердження змін до річного плану.

Після цього подальші дії замовника будуть аналогічними розглянутим вище.

Висновки

  • Розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов’язання та здійснюють платежі тільки в межах бюджетних асигнувань, установлених кошторисами.
  • Вартість укладеного договору має дорівнювати сумі затверджених кошторисних призначень (бюджетних асигнувань) на зазначені видатки. Інакше розпоряднику буде відмовлено у реєстрації бюджетних зобов’язань.
  • Додаткова закупівля послуг з теплопостачання — новий предмет договору та новий предмет закупівлі.

Бюджетна бухгалтерія, лютий, 2024/№ 8

Помітили помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити нас про це
Журнал «Бюджетна бухгалтерія»



Коментарі
0
Яка вдача - ви можете стати першим, хто прокоментує цей матеріал.
Залишити коментар:
Для того, щоб роздрукувати текст необхідно авторизуватись або зареєструватись
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі