Інформація по темі "" | Публікації по тегу
23.05.24
38 0
Друкувати
Обране

Оренда шкільної їдальні: чи обов’язково проводити аукціон?

Маємо намір надати в оренду шкільну їдальню. Чи обов’язково таку оренду проводити через аукціон?

Надання в оренду приміщень закладів освіти

Передусім нагадаємо, що законодавством передбачено певні обмеження щодо надання в оренду майна закладів освіти.

Як випливає з ч. 6 ст. 2 Закону № 157*, у разі надання в оренду майна закладів загальної середньої освіти (далі — ЗЗСО) необхідно враховувати вимоги Закону № 2145** та Закону № 463***.

* Закон України «Про оренду державного та комунального майна» від 03.10.2019 № 157-IX.

** Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII.

*** Закон України «Про повну загальну середню освіту» від 16.01.2020 № 463-IX.

Так, майно державних і комунальних закладів освіти може бути надано в оренду з метою надання послуг, які не можуть бути забезпечені безпосередньо цими закладами освіти (ч. 4 ст. 80 Закону № 2145).

ВАЖЛИВО!

Такі послуги мають бути пов’язані із забезпеченням освітнього процесу або ж з обслуговуванням учасників освітнього процесу

Таким чином, як бачимо, далеко не всі орендарі можуть винаймати приміщення закладів освіти.

Втім, якщо приміщення їдальні планується здати в оренду для організації харчування учнів та персоналу ЗЗСО, то це цілком може вважатися послугою, яка пов’язана із обслуговуванням учасників освітнього процесу.

Відповідно надати шкільну їдальню в оренду для таких цілей цілком можливо.

Крім того, майте на увазі: приміщення закладів освіти може бути передано в оренду з урахуванням визначення уповноваженим органом управління можливості користування державним або комунальним нерухомим майном. Це передбачено ч. 4 ст. 80 Закону № 2145.

УВАГА!

Перш ніж передати майно ЗЗСО в оренду, заклад освіти має узгодити цю передачу зі своїм органом управління

Разом з тим організація харчування в ЗЗСО сторонніми особами на практиці дуже поширене явище. Тож проблем із таким узгодженням та передачею їдальні в оренду зазвичай не буває.

Докладніше про організацію харчування у закладах освіти сторонніми особами ви можете прочитати у статті «Харчування у школі, організоване сторонніми особами» // «Бюджетна бухгалтерія», 2021, № 23-24 (ср. USER_SHOW_ID).

Через аукціон чи без аукціону?

Державне та комунальне майно може надаватися в оренду:

— за результатами проведення аукціону;

або

без проведення аукціону.

Частинами 1 та 2 ст. 15 Закону № 157 передбачений перелік майна, яке може бути передано в оренду без проведення аукціону. Причому такий перелік є вичерпним.

Так, безперечне право на отримання в оренду державного та комунального майна без проведення аукціону мають:

— органи держвлади та органи місцевого самоврядування (далі — ОМС), інші установи і організації, діяльність яких фінансується за рахунок державного або місцевих бюджетів;

— релігійні організації для забезпечення проведення релігійних обрядів та церемоній;

— ПФУ та його органи;

— дипломатичні представництва, консульські установи іноземних держав, представництва міжнародних міжурядових організацій в Україні для виконання функцій дипломатичного представництва, консульських і статутних функцій міжнародних міжурядових організацій;

— орендарі земельної ділянки в комплексі з розташованим на ній водним об’єктом — щодо оренди гідротехнічних споруд, які можуть бути передані в оренду.

Також право на отримання в оренду державного та комунального майна, не включеного до Переліку першого типу, без проведення аукціону мають:

— музеї;

— державні та комунальні підприємства, установи, організації у сфері культури і мистецтв чи громадські організації у сфері культури і мистецтв (у т. ч. національні творчі спілки або їх члени під творчі майстерні);

— заклади освіти всіх форм власності, що мають ліцензію на провадження освітньої діяльності;

— громадські організації ветеранів для розміщення реабілітаційних установ для ветеранів;

— реабілітаційні установи для осіб з інвалідністю та дітей з інвалідністю для розміщення таких реабілітаційних установ;

— державні та комунальні спеціалізовані підприємства, установи та заклади соціального обслуговування, які надають соціальні послуги відповідно до Закону № 2671*;

— державні видавництва і підприємства книгорозповсюдження;

— вітчизняні видавництва та підприємства книгорозповсюдження, що забезпечують підготовку, випуск та (чи) розповсюдження не менш як 50 % книжкової продукції державною мовою (за винятком видань рекламного та еротичного характеру);

— народні депутати України і депутати місцевих рад для розміщення громадської приймальні;

— потенційні орендарі для організації та проведення науково-практичних, культурних, мистецьких, громадських, суспільних та політичних заходів на строк, що не перевищує п’яти календарних днів протягом шести місяців, а також щодо майна, яке передається суб’єктам виборчого процесу з метою проведення публічних заходів (зборів, дебатів, дискусій) під час та на період виборчої кампанії;

— потенційні орендарі для організації та проведення науково-практичних, культурних, мистецьких, громадських, суспільних та політичних заходів на строк, що не перевищує 30 календарних днів протягом одного року щодо кожного орендаря, якщо балансоутримувачем є державне або комунальне підприємство, установа, організація, що здійснює діяльність з організації конгресів і торговельних виставок;

— державні та комунальні спортклуби, дитячо-юнацькі спортшколи, школи вищої спортивної майстерності, центри олімпійської підготовки, центри студентського спорту закладів вищої освіти, фізкультурно-оздоровчі заклади, центри фізичного здоров’я населення, центри фізичної культури і спорту осіб з інвалідністю, а також бази олімпійської, паралімпійської та дефлімпійської підготовки;

— громадські об’єднання фізкультурно-спортивної спрямованості, що є неприбутковими організаціями, внесеними до Реєстру неприбуткових установ та організацій, утворені ними спортивні клуби (крім спортивних клубів, які займаються професійним спортом), дитячо-юнацькі спортивні школи, школи вищої спортивної майстерності, центри олімпійської підготовки, центри студентського спорту закладів вищої освіти, центри фізичної культури і спорту осіб з інвалідністю, що є неприбутковими організаціями, внесеними до Реєстру неприбуткових установ та організацій, — виключно для проведення спортивних заходів або надання послуг у сфері фізкультури і спорту;

— потенційні орендарі для організації та надання послуг з метою боротьби та протидії поширенню особливо небезпечних інфекційних хвороб у період дії карантину, встановленого Кабміном;

— молодіжні та дитячі громадські об’єднання, які протягом останніх двох років, що передують року звернення, співпрацюють з органами держвлади та/або ОМС щодо виконання державних цільових, регіональних, місцевих та інших програм у сфері молодіжної політики;

— молодіжні центри, які є неприбутковими установами державної та комунальної форм власності;

— переможці аукціону з розподілу квоти підтримки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії (крім доменного та коксівного газу, а з використанням гідроенергії — лише мікро-, міні- та малі гідроелектростанції), проведеного згідно із ст. 93 Закону № 555**, за умовами якого в оренду для будівництва (монтажу) об’єктів електроенергетики, що виробляють електричну енергію з енергії сонячного випромінювання, надаються дахи та/або фасади будівель та інших капітальних споруд.

* Закон України «Про соціальні послуги» від 17.01.2019 № 2671-VIII.

** Закон України «Про альтернативні джерела енергії» від 20.02.2003 № 555-IV.

Також нагадаємо: п. 13 Методики № 630* містить перелік орендарів, яким може бути надано майно в оренду за 1 грн на рік і також без аукціону.

* Методика розрахунку орендної плати за державне майно, затверджена постановою КМУ від 28.04.2021 № 630.

Але, як відомо, Методика № 630 передбачає механізм визначення розміру плати за оренду об’єктів державної власності. Тоді як щодо комунального майна ОМС можуть прийняти свої місцеві Методики розрахунку орендної плати.

У разі відсутності такої Методики, прийнятої на місцевому рівні, у питаннях оренди комунального майна слід керуватися нормами саме Методики № 630. Це прямо передбачено ч. 2 ст. 17 Закону № 157.

УВАГА!

Перелік майна, яке можливо передати в оренду без аукціону, має відповідати переліку, наведеному у ч. 1 та 2 ст. 15 Закону № 157

Усі інші орендарі можуть отримати державне і комунальне майно виключено через аукціон.

З огляду на вищезазначене, можливість надання державного та комунального майна в оренду без аукціону напряму залежить від того, хто саме буде майбутнім орендарем.

Також не забувайте про особливості оренди під час війни. Так, на період дії воєнного стану певні орендарі отримали пільги щодо отримання майна в оренду.

Докладно про це читайте у матеріалах «Оренда в умовах воєнного стану: вивчаємо нові правила» // «Бюджетна бухгалтерія», 2022, № 22 та «Оренда в умовах воєнного стану: маємо зміни» // «Бюджетна бухгалтерія», 2024, № 18.

Бюджетна бухгалтерія, травень, 2024/№ 20

Помітили помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити нас про це
Журнал «Бюджетна бухгалтерія»



Коментарі
0
Яка вдача - ви можете стати першим, хто прокоментує цей матеріал.
Залишити коментар:
Для того, щоб роздрукувати текст необхідно авторизуватись або зареєструватись
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі