Підвищено тариф на теплопостачання: як діяти замовнику?
Додаткова угода та збільшення суми договору: коли це можливо?
У певних випадках закупівельна постанова № 1178* надає замовникам право укладати додаткову угоду та збільшувати суму, передбачену в договорі. Втім, у ситуації читача замовник не має права так вчинити. Далі пояснимо детальніше.
За загальним правилом уносити зміни до договорів сторони можуть лише у разі зміни істотних умов.
ВАЖЛИВО!
Прямий договір, укладений на підставі п. 13 постанови № 1178, є договором про закупівлю з позиції закупівельного законодавства.
Це означає, що на прямі договори, укладені з монополістами-постачальниками послуг з теплопостачання, 100-відсотково поширюються вимоги постанови № 1178.
Вичерпний перелік підстав, коли замовнику дозволено змінювати істотні умови закупівельного договору та укладати додаткову угоду, визначено п. 19 постанови № 1178. Зокрема, законодавець надає замовнику право змінювати ціну договору про закупівлю у разі зміни регульованих цін (тарифів), середньозважених цін на електроенергію на ринку «на добу наперед», що застосовуються в договорі про закупівлю, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни (п.п. 7 п. 19 постанови № 1178).
Таким чином, для застосування цієї підстави законодавство вимагає від замовника одночасного виконання двох умов.
По-перше, змінювати ціну договору дозволено у разі зміни регульованих цін (тарифів).
Як вбачається із ситуації читача, замовник отримав від теплопостачальника лист про підвищення тарифу на теплову енергію. Вочевидь таке зростання тарифу зумовлене ухваленням органом місцевого самоврядування відповідного рішення в межах повноважень, наданих ст. 28 Закону № 280*.
* Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.97 № 280/97-ВР.
Тож, поза будь-яким сумнівом, тариф на постачання теплової енергії є різновидом регульованих тарифів. Оскільки до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать, зокрема, встановлення в порядку і межах, визначених законодавством, тарифів на теплову енергію (у т. ч. її виробництво, транспортування та постачання), тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, на інші комунальні послуги (крім тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, тарифів на комунальні послуги, які встановлюються Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг), побутові, транспортні та інші послуги.
Відповідно у разі підвищення такого тарифу замовник дійсно може застосовувати підставу, передбачену п.п. 7 п. 19 постанови № 1178.
По-друге, щоб змінити ціну договору про закупівлю, в ньому має бути визначено і чітко прописано порядок внесення змін до такого договору. При цьому постанова № 1178 не містить конкретних вимог щодо формулювання в договорі такого пункту.
Зокрема, в договорі про надання послуг з теплопостачання доцільно зазначити:
— про унесення змін до такого договору щодо розміру тарифу на послуги з теплопостачання;
— підстави для унесення таких змін з урахуванням положень п.п. 7 п. 19 постанови № 1178;
— механізм внесення змін до істотних умов договору про закупівлю (у т. ч. про укладання додаткової угоди) тощо.
Натомість із запитання читача випливає, що відповідний пункт про внесення змін в укладеному договорі відсутній. Тобто внести будь-які зміни до такого договору сторони фактично не мають змоги.
Зауважте: Мінекономіки у своїх роз’ясненнях неодноразово наголошувало на можливості унесення змін до істотних умов договору лише за умови, що такі зміни були передбачені проєктом договору та договором про закупівлю.
З огляду на це, у замовника залишається тільки один варіант — укласти новий прямий договір про надання послуг з теплопостачання.
Якими мають бути подальші дії замовника?
У зазначеній ситуації замовнику доведеться співпрацювати з тим же монополістом-постачальником послуг з теплопостачання. Тому алгоритм дій буде аналогічний тому, що він застосовував під час укладання такого договору на початку року.
А конкретно, замовник повинен:
1) додати інформацію про закупівлю до річного плану. Такий документ підлягає оприлюдненню протягом 5 робочих днів;
2) укласти новий прямий договір про закупівлю з монополістом-постачальником послуг з теплопостачання. Укласти його слід з урахуванням нового тарифу на послуги з теплопостачання та обсягу таких послуг до кінця 2024 року;
3) оприлюднити:
— звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель. Строк оприлюднення такого звіту — 10 робочих днів з дня укладання договору;
— договір про закупівлю та всі додатки до нього (за наявності);
— обґрунтування для укладання прямого договору. Таке обґрунтування уповноважена особа або інша службова (посадова) особа замовника готує у вигляді розпорядчого рішення або іншого документа. Цей документ має затвердити керівник замовника або інша особа, визначена керівником замовника.
Висновки
- Укласти додаткову угоду та збільшити суму договору у разі підвищення тарифу на теплопостачання замовник може лише за умови, що внесення таких змін було передбачено договором закупівлі послуг з теплопостачання. Інакше замовнику доведеться укласти новий прямий договір.
- Після укладання прямого договору замовник має оприлюднити звіт про такий договір, договір (додатки — за наявності) та обґрунтування для укладання такого договору.
Бюджетна бухгалтерія, жовтень, 2024/№ 40