Поточний ремонт доріг: яку закупівлю обрати?
У цій ситуації установа має справу з поточним ремонтом специфічних об’єктів — доріг. Тож закупівля поточного ремонту таких об’єктів має свої особливості.
По-перше, з позиції Закону № 9221 поточний ремонт будь-якого об’єкта (нерухомого або рухомого майна) є різновидом послуг.
1 Закон України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII.
Вочевидь, якщо вартість предмета закупівлі послуг дорівнює або перевищує 200 тис. грн, замовник має застосувати до такої закупівлі або відкриті торги, або переговорну закупівлю (за наявності підстав для цього). Якщо ж очікувана вартість такого предмета закупівлі не перевищує 200 тис. грн, то це може бути або спрощена закупівля, або прямий договір. Яку саме закупівлю слід провести територіальній громаді в цій ситуації, ми пояснимо трохи згодом.
По-друге, предмет закупівлі послуг із поточного ремонту визначаємо з урахуванням особливостей, передбачених Порядком № 7082. Так, під час здійснення закупівлі послуг із поточного ремонту замовник має визначати предмет закупівлі за кожним окремим будинком, будівлею, спорудою, лінійним об’єктом інженерно-транспортної інфраструктури згідно з термінологією, визначеною в ДБН А.2.2-3:20143 та (або) ГБН Г.1-218-182:20114.
2 Порядок визначення предмета закупівлі, затверджений наказом Мінекономіки від 15.04.2020 № 708.
При цьому визначення такого терміна, як лінійний об’єкт інженерно-транспортної інфраструктури, який є різновидом об’єкта будівництва, знаходимо в п. 3.9 розд. 3 ДБН А.2.2-3:2014. До таких об’єктів належать наземні, надземні або підземні лінійні об’єкти для пересування людей, транспортних засобів, вантажів, переміщення рідких та газоподібних продуктів, передачі електроенергії тощо.
А ось для нашої ситуації лінійним об’єктом інженерно-транспортної інфраструктури є кожна дорога (вулиця) в тому чи іншому населеному пункті.
З огляду на це, закупівлю послуг із поточного ремонту, в т. ч. і ремонт доріг (вулиць), слід визначати за кожним лінійним об’єктом інженерно-транспортної інфраструктури, тобто за кожною дорогою (вулицею). Відповідно, поточний ремонт кожної дороги (вулиці) є окремим предметом закупівлі.
Таким чином, усе залежить від того, скільки доріг (вулиць) замовник планує відремонтувати як окремі лінійні об’єкти інженерно-транспортної інфраструктури. А тому предмет закупівлі з поточного ремонту визначаємо окремо за кожним із цих об’єктів.
УВАГА!
При визначенні предмета закупівлі поточного ремонту дороги (вулиці) її не варто ділити на частини
Це пов’язано з тим, що вся дорога (вулиця) є одним лінійним об’єктом інженерно-транспортної інфраструктури. А тим замовникам, хто спробує так вчинити, не уникнути звинувачень з боку контролюючих органів у порушенні вимог ч. 10 ст. 3 Закону № 922. Саме ця норма забороняє замовнику ділити предмет закупівлі на частини з метою уникнення проведення процедури відкритих торгів (спрощених закупівель) або застосування ч. 3 ст. 10 цього Закону.
По-третє, Порядком № 708 не зазначено, за якою конкретно цифрою ДК 021:20155 замовник має визначати предмет закупівлі послуг із поточного ремонту. Порядок містить лише згадку про те, що предмет закупівлі зазначають за кожним окремим об’єктом з урахуванням ДБН А.2.2-3:2014 та (або) ГБН Г.1-218-182:2011.
Натомість під час заповнення інформації в електронній системі закупівель (далі — ЕСЗ) замовник має зазначати код і назву відповідно до ДК 021:2015 у разі визначення предмета закупівлі як послуги з поточного ремонту. Такі вимоги чітко прописані в п. 13 Порядку № 10826.
При цьому замовник має самостійно обирати той код ДК 021:2015, який найбільше відповідає предмету закупівлі. Такий підхід підтримало Мінекономіки у своєму листі «Щодо визначення предмета закупівлі та розміщення інформації в електронній системі закупівель» від 03.09.2020 № 3304-04/53972-06.
І, по-четверте, вибір процедури закупівлі повною мірою залежить від очікуваної вартості поточного ремонту кожного окремого об’єкта (дороги). І тут у замовника можуть бути такі варіанти:
— якщо очікувана вартість поточного ремонту дороги (вулиці) дорівнює або перевищує 200 тис. грн, то для такого предмета закупівлі потрібно застосовувати відкриті торги;
— якщо очікувана вартість поточного ремонту однієї із таких доріг (вулиць) менше 200 тис. грн, замовник може провести спрощену закупівлю;
— якщо очікувана вартість поточного ремонту такого об’єкта не перевищує 50 тис. грн, можна укласти прямий договір.
Але пам’ятайте: в будь-якому разі замовник повинен додати інформацію про таку закупівлю до річного плану та оприлюднити відповідні документи в ЕСЗ (залежно від обраної закупівлі).
Бюджетна бухгалтерія, серпень, 2022/№ 29