Інформація по темі "" | Публікації по тегу
05.11.24
63 0
Друкувати
Обране

Прозоре будівництво: чергові закупівельні зміни

Законодавці вкотре підкоригували закупівельне законодавство. Йдеться про зміни, внесені до Закону № 922*. Цього разу підставою став Закон № 3988**. А щоб розвіяти сумніви замовників щодо застосування запроваджених нововведень, Мінекономіки виклав свою позицію в черговому листі***. У чому саме полягає суть цих змін, читайте в нашому матеріалі.

* Закон України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII.

** Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» щодо забезпечення оприлюднення замовниками в електронній системі закупівель інформації про ціни на матеріальні ресурси під час закупівель послуг з поточного ремонту та робіт з будівництва (прозоре будівництво)» від 19.09.2024 № 3988-IX.

*** Лист Мінекономіки «Щодо внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» від 28.10.2024 № 3323-04/76642-07.

Зазначимо одразу: частина змін, унесених Законом № 3988, набрала чинності 23 жовтня (наступний день після дня офіційного опублікування). Решта ж новацій, запроваджених цим Законом, запрацюють з 22 грудня цього року. Тож для їх опрацювання у замовників ще є час.

Що змінилося з 23 жовтня?

1. Нова інформація для оприлюднення. Відтепер замовники повинні оприлюднювати документи, які містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси у разі:

1) укладення договору про закупівлю послуг з поточного ремонту або робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту об’єкта будівництва;

2) складання договірної ціни, узгодженої на підставі затвердженої проєктної документації;

3) внесення змін до зазначених договорів у у зв’язку зі зміною цін на матеріальні ресурси.

Саме стосовно таких закупівель замовники мають оприлюднювати в електронній системі закупівель (далі — ЕСЗ) інформацію про ціни на матеріальні ресурси. Про це свідчать оновлені норми ч. 1 ст. 10 та ч. 1 ст. 41 Закону № 922. Пояснимо детальніше, в чому полягає суть зазначених змін.

ВАЖЛИВО!

Інформація про ціни є невід’ємним додатком до укладеного договору

Так, невід’ємними додатками до договору про закупівлю послуг з поточного ремонту, робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту об’єкта будівництва є документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси.

У свою чергу, невід’ємними додатками до договору про закупівлю послуг з поточного ремонту з розробленням проєктної документації, робіт з будівництва об’єктів з розробленням проєктної документації є документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси. Йдеться про документи, які долучають після складання договірної ціни, уточненої (узгодженої) відповідно до затвердженої проєктної документації (якщо затвердження проєктної документації є обов’язковим).

У таких документах замовники мають обов’язково зазначати таку інформацію:

— найменування матеріального ресурсу (з характеристиками);

— одиниця виміру;

— кількість;

— відпускна ціна;

— вартість транспортування та заготівельно-складські витрати;

— країна походження товару щодо кожної номенклатурної позиції.

Крім того, такі документи можуть містити й іншу інформацію.

Де замовнику шукати інформацію про ціни на матеріальні ресурси? Мінекономіки в своєму листі пояснило, що слід орієнтуватися на відповідні будівельні документи, форми яких затверджено Настановою № 281*. Тобто інформацію про матеріальні ресурси слід заповнювати на підставі Відомості ресурсів до об’єктного кошторису (додаток 6 до Настанови № 281) та Відомості ресурсів до зведеного кошторисного розрахунку вартості об’єкта будівництва (додаток 11 до Настанови № 281).

* Кошторисні норми України у будівництві, затверджені наказом Мінрегіону від 01.11.2021 № 281.

Зауважте: інформацію про ціни на матеріальні ресурси слід розміщувати в ЕСЗ у машинозчитувальному форматі.

Нагадаємо: машинозчитувальний формат — це формат даних, структурований таким чином, що дає змогу ідентифікувати, перетворювати та отримувати конкретні дані, включаючи окремі факти та їх внутрішню структуру, без участі людини. Про це свідчить термінологія, наведена в Положенні № 835*. Тобто це дані у форматі, який може бути автоматично прочитаний та оброблений комп’ютером, наприклад, csv, json, xml тощо.

* Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, затверджене постановою КМУ від 21.10.2015 № 835.

Також майте на увазі: Порядок № 1082* зобов’язує замовників розміщувати в ЕСЗ договір про закупівлю, додатки до договору про закупівлю, зміни до договору про закупівлю у форматі pdf.

* Порядок розміщення інформації про публічні закупівлі, затверджений наказом Мінекономіки від 11.06.2020 № 1082.

УВАГА!

Не є машинозчитувальним форматом скановані pdf-документи, а також документи з розширенням jpg, jpeg та png

Крім того, законодавець уточнив, в яких саме випадках замовник має оприлюднювати повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю. Це стосується унесення змін до договору про закупівлю, предметом якого є закупівля послуг з поточного ремонту або робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту об’єкта будівництва, у зв’язку зі зміною цін на матеріальні ресурси.

Так, замовник зобов’язаний оприлюднити повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та/або про ціни на матеріальні ресурси у разі:

— внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у випадках, передбачених ч. 5 ст. 41 Закону № 922. Разом з таким повідомленням необхідно опублікувати зміни до договору про закупівлю (у т. ч. документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси, в разі зміни цін на них);

— складання договірної ціни, узгодженої на підставі затвердженої проєктної документації до зазначених видів договорів. У такому разі до повідомлення слід додати уточнену договірну ціну (у т. ч. документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси).

2. Строки до оприлюднення інформації. Як і раніше, строки опублікування інформації про закупівлю прописано в ст. 10 Закону № 922. Відповідно нові строки розміщення інформації про ціни на матеріальні ресурси також передбачено ст. 10 Закону № 922. Узагальнимо вимоги щодо строків оприлюднення таких документів у таблиці нижче.

Строки оприлюднення інформації про ціни на матеріальні ресурси

Назва документа

Строки оприлюднення

Договір про закупівлю послуг з поточного ремонту, робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту об’єкта будівництва та всі додатки до нього (у т. ч. документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси)

Протягом трьох робочих днів з дня його укладення

Повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та/або про ціни на матеріальні ресурси

Протягом трьох робочих днів з дня:

внесення змін до договору про закупівлю у випадках, передбачених ч. 5 ст. 41 Закону № 922;

складання договірної ціни, уточненої відповідно до затвердженої проєктної документації до договору про закупівлю

Зауважте: зміни, запроваджені Законом № 3988, мають не тимчасовий, а постійний характер. Адже такі зміни унесено безпосередньо до Закону № 922, а не до закупівельної постанови № 1178*. А тому вимоги щодо оприлюднення інформації про ціни на матеріальні ресурси замовники зобов’язані виконувати не тільки під час дії воєнного стану, але й у мирний час.

* Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені постановою КМУ від 12.10.2022 № 1178.

Ба більше, зазначені вимоги щодо оприлюднення інформації про ціни на матеріальні ресурси стосуються не лише договорів, укладених замовниками за результатами відкритих торгів. Вони поширюються і на договори, укладені без застосування ЕСЗ. Насамперед йдеться про договори, укладені відповідно до п. 13 постанови № 1178.

Таким чином, замовники, які укладають прямі договори під час закупівлі послуг з поточного ремонту, робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту об’єкта будівництва на підставі п. 13 цієї постанови або ж вносять зміни до таких договорів, мають врахувати оновлені вимоги Закону № 922. Про це чорним по білому прописано як в оновленому абз. 2 п. 38 розд. X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 922. Також на цьому моменті наголосило Мінекономіки у своєму листі.

Що зміниться з 22 грудня?

Закон № 922 зобов’язує оприлюднювати в ЕСЗ інформацію про закупівлі товарів, робіт та послуг, необхідних для забезпечення будівництва військових інженерно-технічних і фортифікаційних споруд. Наразі такі закупівлі замовники здійснюють шляхом укладання прямих договорів на підставі п.п. 21 п. 13 постанови № 1178.

По-перше, у разі здійснення закупівель, пов’язаних з будівництвом фортифікацій без використання ЕСЗ, замовники будуть зобов’язані оприлюднювати скорочений звіт про договір про закупівлю, укладений без використання ЕСЗ, з урахуванням особливостей, передбачених абз. 4 п. 38 розд. X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 922.

У такому звіті необхідно навести назву предмета закупівлі та ціну, зазначену в договорі про закупівлю. При цьому у разі укладення договору про закупівлю послуг з поточного ремонту або робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту таких об’єктів, до такого звіту також слід обов’язково додати документи, які містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси, у машинозчитувальному форматі. Тобто жодних винятків для таких закупівель законодавці не передбачили.

Строк оприлюднення звіту — протягом 10 днів після укладення договору про закупівлю.

По-друге, у разі внесення змін до договору про закупівлю та/або про ціни на матеріальні ресурси для договорів про закупівлю товарів, робіт та послуг, необхідних для забезпечення будівництва військових інженерно-технічних і фортифікаційних споруд, Закон № 922 зобов’язує замовників також оприлюднювати повідомлення про зазначені зміни.

У такому повідомленні необхідно зазначити:

— найменування замовника, унікальний номер звіту про договір про закупівлю, укладений без використання ЕСЗ;

— випадки для внесення змін до істотних умов договору (відповідно до винятків, визначених п. 19 постанови № 1178);

— ціну, визначену в договорі про закупівлю (в разі її зміни).

Таке повідомлення та документи, які містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси, слід оприлюднити на загальних підставах, тобто з урахуванням норм, передбачених п. 11 ч. 1 ст. 10 Закону № 922.

Висновки

  • Замовники зобов’язані оприлюднювати в ЕСЗ інформацію про ціни на матеріальні ресурси. Такі вимоги стосуються договорів про закупівлю послуг з поточного ремонту або робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту об’єкта будівництва. Також це стосується внесення змін до зазначених договорів у разі зміни цін на матеріальні ресурси.
  • Інформацію про ціни на матеріальні ресурси слід розміщувати в ЕСЗ у машинозчитувальному форматі — у форматі, який може бути автоматично прочитаний та оброблений комп’ютером, наприклад, csv, json, xml, pdf тощо.
  • Вимоги щодо оприлюднення інформації про ціни на матеріальні ресурси поширюються не тільки на договори, укладені за результатами відкритих торгів. Вони в повній мірі стосуються й інших договорів, які вважають закупівельними та укладені на підставі п. 13 постанови № 1178.

Бюджетна бухгалтерія, листопад, 2024/№ 42

Помітили помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити нас про це
Журнал «Бюджетна бухгалтерія»



Коментарі
0
Яка вдача - ви можете стати першим, хто прокоментує цей матеріал.
Залишити коментар:
Для того, щоб роздрукувати текст необхідно авторизуватись або зареєструватись
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі