Прозоре будівництво: чергові закупівельні зміни
* Закон України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII.
*** Лист Мінекономіки «Щодо внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» від 28.10.2024 № 3323-04/76642-07.
Зазначимо одразу: частина змін, унесених Законом № 3988, набрала чинності 23 жовтня (наступний день після дня офіційного опублікування). Решта ж новацій, запроваджених цим Законом, запрацюють з 22 грудня цього року. Тож для їх опрацювання у замовників ще є час.
Що змінилося з 23 жовтня?
1. Нова інформація для оприлюднення. Відтепер замовники повинні оприлюднювати документи, які містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси у разі:
1) укладення договору про закупівлю послуг з поточного ремонту або робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту об’єкта будівництва;
2) складання договірної ціни, узгодженої на підставі затвердженої проєктної документації;
3) внесення змін до зазначених договорів у у зв’язку зі зміною цін на матеріальні ресурси.
Саме стосовно таких закупівель замовники мають оприлюднювати в електронній системі закупівель (далі — ЕСЗ) інформацію про ціни на матеріальні ресурси. Про це свідчать оновлені норми ч. 1 ст. 10 та ч. 1 ст. 41 Закону № 922. Пояснимо детальніше, в чому полягає суть зазначених змін.
ВАЖЛИВО!
Інформація про ціни є невід’ємним додатком до укладеного договору
Так, невід’ємними додатками до договору про закупівлю послуг з поточного ремонту, робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту об’єкта будівництва є документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси.
У свою чергу, невід’ємними додатками до договору про закупівлю послуг з поточного ремонту з розробленням проєктної документації, робіт з будівництва об’єктів з розробленням проєктної документації є документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси. Йдеться про документи, які долучають після складання договірної ціни, уточненої (узгодженої) відповідно до затвердженої проєктної документації (якщо затвердження проєктної документації є обов’язковим).
У таких документах замовники мають обов’язково зазначати таку інформацію:
— найменування матеріального ресурсу (з характеристиками);
— одиниця виміру;
— кількість;
— відпускна ціна;
— вартість транспортування та заготівельно-складські витрати;
— країна походження товару щодо кожної номенклатурної позиції.
Крім того, такі документи можуть містити й іншу інформацію.
Де замовнику шукати інформацію про ціни на матеріальні ресурси? Мінекономіки в своєму листі пояснило, що слід орієнтуватися на відповідні будівельні документи, форми яких затверджено Настановою № 281*. Тобто інформацію про матеріальні ресурси слід заповнювати на підставі Відомості ресурсів до об’єктного кошторису (додаток 6 до Настанови № 281) та Відомості ресурсів до зведеного кошторисного розрахунку вартості об’єкта будівництва (додаток 11 до Настанови № 281).
* Кошторисні норми України у будівництві, затверджені наказом Мінрегіону від 01.11.2021 № 281.
Зауважте: інформацію про ціни на матеріальні ресурси слід розміщувати в ЕСЗ у машинозчитувальному форматі.
Нагадаємо: машинозчитувальний формат — це формат даних, структурований таким чином, що дає змогу ідентифікувати, перетворювати та отримувати конкретні дані, включаючи окремі факти та їх внутрішню структуру, без участі людини. Про це свідчить термінологія, наведена в Положенні № 835*. Тобто це дані у форматі, який може бути автоматично прочитаний та оброблений комп’ютером, наприклад, csv, json, xml тощо.
Також майте на увазі: Порядок № 1082* зобов’язує замовників розміщувати в ЕСЗ договір про закупівлю, додатки до договору про закупівлю, зміни до договору про закупівлю у форматі pdf.
УВАГА!
Не є машинозчитувальним форматом скановані pdf-документи, а також документи з розширенням jpg, jpeg та png
Крім того, законодавець уточнив, в яких саме випадках замовник має оприлюднювати повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю. Це стосується унесення змін до договору про закупівлю, предметом якого є закупівля послуг з поточного ремонту або робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту об’єкта будівництва, у зв’язку зі зміною цін на матеріальні ресурси.
Так, замовник зобов’язаний оприлюднити повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та/або про ціни на матеріальні ресурси у разі:
— внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у випадках, передбачених ч. 5 ст. 41 Закону № 922. Разом з таким повідомленням необхідно опублікувати зміни до договору про закупівлю (у т. ч. документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси, в разі зміни цін на них);
— складання договірної ціни, узгодженої на підставі затвердженої проєктної документації до зазначених видів договорів. У такому разі до повідомлення слід додати уточнену договірну ціну (у т. ч. документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси).
2. Строки до оприлюднення інформації. Як і раніше, строки опублікування інформації про закупівлю прописано в ст. 10 Закону № 922. Відповідно нові строки розміщення інформації про ціни на матеріальні ресурси також передбачено ст. 10 Закону № 922. Узагальнимо вимоги щодо строків оприлюднення таких документів у таблиці нижче.
Строки оприлюднення інформації про ціни на матеріальні ресурси
Назва документа |
Строки оприлюднення |
Договір про закупівлю послуг з поточного ремонту, робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту об’єкта будівництва та всі додатки до нього (у т. ч. документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси) |
Протягом трьох робочих днів з дня його укладення |
Повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та/або про ціни на матеріальні ресурси |
Протягом трьох робочих днів з дня: — внесення змін до договору про закупівлю у випадках, передбачених ч. 5 ст. 41 Закону № 922; — складання договірної ціни, уточненої відповідно до затвердженої проєктної документації до договору про закупівлю |
Зауважте: зміни, запроваджені Законом № 3988, мають не тимчасовий, а постійний характер. Адже такі зміни унесено безпосередньо до Закону № 922, а не до закупівельної постанови № 1178*. А тому вимоги щодо оприлюднення інформації про ціни на матеріальні ресурси замовники зобов’язані виконувати не тільки під час дії воєнного стану, але й у мирний час.
Ба більше, зазначені вимоги щодо оприлюднення інформації про ціни на матеріальні ресурси стосуються не лише договорів, укладених замовниками за результатами відкритих торгів. Вони поширюються і на договори, укладені без застосування ЕСЗ. Насамперед йдеться про договори, укладені відповідно до п. 13 постанови № 1178.
Таким чином, замовники, які укладають прямі договори під час закупівлі послуг з поточного ремонту, робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту об’єкта будівництва на підставі п. 13 цієї постанови або ж вносять зміни до таких договорів, мають врахувати оновлені вимоги Закону № 922. Про це чорним по білому прописано як в оновленому абз. 2 п. 38 розд. X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 922. Також на цьому моменті наголосило Мінекономіки у своєму листі.
Що зміниться з 22 грудня?
Закон № 922 зобов’язує оприлюднювати в ЕСЗ інформацію про закупівлі товарів, робіт та послуг, необхідних для забезпечення будівництва військових інженерно-технічних і фортифікаційних споруд. Наразі такі закупівлі замовники здійснюють шляхом укладання прямих договорів на підставі п.п. 21 п. 13 постанови № 1178.
По-перше, у разі здійснення закупівель, пов’язаних з будівництвом фортифікацій без використання ЕСЗ, замовники будуть зобов’язані оприлюднювати скорочений звіт про договір про закупівлю, укладений без використання ЕСЗ, з урахуванням особливостей, передбачених абз. 4 п. 38 розд. X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 922.
У такому звіті необхідно навести назву предмета закупівлі та ціну, зазначену в договорі про закупівлю. При цьому у разі укладення договору про закупівлю послуг з поточного ремонту або робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту таких об’єктів, до такого звіту також слід обов’язково додати документи, які містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси, у машинозчитувальному форматі. Тобто жодних винятків для таких закупівель законодавці не передбачили.
Строк оприлюднення звіту — протягом 10 днів після укладення договору про закупівлю.
По-друге, у разі внесення змін до договору про закупівлю та/або про ціни на матеріальні ресурси для договорів про закупівлю товарів, робіт та послуг, необхідних для забезпечення будівництва військових інженерно-технічних і фортифікаційних споруд, Закон № 922 зобов’язує замовників також оприлюднювати повідомлення про зазначені зміни.
У такому повідомленні необхідно зазначити:
— найменування замовника, унікальний номер звіту про договір про закупівлю, укладений без використання ЕСЗ;
— випадки для внесення змін до істотних умов договору (відповідно до винятків, визначених п. 19 постанови № 1178);
— ціну, визначену в договорі про закупівлю (в разі її зміни).
Таке повідомлення та документи, які містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси, слід оприлюднити на загальних підставах, тобто з урахуванням норм, передбачених п. 11 ч. 1 ст. 10 Закону № 922.
Висновки
- Замовники зобов’язані оприлюднювати в ЕСЗ інформацію про ціни на матеріальні ресурси. Такі вимоги стосуються договорів про закупівлю послуг з поточного ремонту або робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту об’єкта будівництва. Також це стосується внесення змін до зазначених договорів у разі зміни цін на матеріальні ресурси.
- Інформацію про ціни на матеріальні ресурси слід розміщувати в ЕСЗ у машинозчитувальному форматі — у форматі, який може бути автоматично прочитаний та оброблений комп’ютером, наприклад, csv, json, xml, pdf тощо.
- Вимоги щодо оприлюднення інформації про ціни на матеріальні ресурси поширюються не тільки на договори, укладені за результатами відкритих торгів. Вони в повній мірі стосуються й інших договорів, які вважають закупівельними та укладені на підставі п. 13 постанови № 1178.
Бюджетна бухгалтерія, листопад, 2024/№ 42