Інформація по темі "" | Публікації по тегу
11.04.24
39 0
Друкувати
Обране

Закупівельні зміни з 9 квітня

Кабмін укотре вирішив підкоригувати закупівельне законодавство. Цього разу йдеться про зміни, унесені постановою № 382*, яка набрала чинності 09.04.2024. У чому полягає суть цих змін, читайте у нашому матеріалі.

* Постанова КМУ «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2016 р. № 166 і від 12 жовтня 2022 р. № 1178» від 02.04.2024 № 382.

Закупівлі з локалізацією

Як і раніше, під час здійснення закупівлі послуг та робіт (крім випадків, передбачених абз. 4 — 6 п. 3 постанови № 1178) замовники мають застосовувати положення п. 61 розд. X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 922*. Саме ці норми Закону № 922 містять вимоги щодо локалізації у сфері закупівель.

* Закон України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII.

Цього разу Кабмін уточнив особливості закупівлі товарів, які включено до складу предмета закупівлі робіт чи послуг. Так, якщо виконання таких робіт чи надання послуг передбачає набуття замовником у власність товарів з локалізацією, вартість яких у складі предмета закупівлі дорівнює або перевищує вартісні межі, визначені абз. 1 п. 61 розд. X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 922 (тобто ≥ 200 тис. грн), закупівлю таких робіт та послуг замовник має здійснювати з урахуванням вимог щодо локалізації.

Відповідно якщо виконання таких робіт чи надання послуг передбачає набуття замовником у власність товарів, визначених п. 61 розд. X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 922, вартість яких становить менше 200 тис. грн, застосовувати ступінь локалізації виробництва не потрібно.

Відкриті торги з публікацією англійською мовою — право замовника

Наразі замовники можуть здійснювати публічні закупівлі товарів, послуг, робіт незалежно від їх вартості шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному Законом № 922 для відкритих торгів. Оголошення про проведення таких торгів оприлюднюють з урахуванням норм зазначеного Закону та окремих норм постанови № 1178.

Фактично оновлений п. 121 постанови № 1178 дає право замовнику провести відкриті торги з публікацією оголошення англійською мовою. Тож кожен замовник самостійно ухвалює рішення: проводити таку закупівлю чи ні.

При цьому майте на увазі: відкриті торгів з публікацією оголошення англійською мовою замовники можуть здійснювати незалежно від вартості товарів, робіт та послуг, тобто від будь-якої суми.

Змінено строки оприлюднення оголошення та тендерних пропозицій

УВАГА!

Збільшено строки оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів та тендерної пропозиції щодо закупівлі робіт

Так, з 09.04.2024 діють такі строки оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів та тендерної документації:

— щодо закупівлі товарів та послугне пізніше ніж за сім днів (ці строки залишено без змін);

— щодо закупівлі робітне пізніше ніж за 14 днів до кінцевого строку подання тендерних пропозицій.

Змінено строки подання тендерних пропозицій. Зокрема, наразі вони становлять:

— щодо закупівлі товарів та послугне пізніше ніж за сім днів з дня оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів (ці строки залишено без змін);

— щодо закупівлі робітне пізніше ніж за 14 днів з дня оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів.

У зв’язку з цим унесено відповідні зміни до пп. 24 та 34 постанови № 1178.

Вносити зміни до оголошення — право замовника

ВАЖЛИВО!

Кабмін дозволив замовникам уносити зміни до оголошення про проведення відритих торгів

Про це свідчить оновлений п. 54 постанови № 1178. Раніше було дозволено змінювати тільки тендерну документацію.

Отже, відтепер замовник має право внести зміни до оголошення:

— з власної ініціативи;

— у разі усунення порушень вимог законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку органу державного фінансового контролю;

— за результатами звернень;

— на підставі рішення органу оскарження.

Будьте уважні: у разі внесення змін до оголошення повинно залишатися не менше 4 днів до кінцевого строку подання тендерної пропозицій.

Інші зміни

Серед інших змін, унесених постановою № 382, такі:

1) Кабмін дозволив адміністратору електронної системи закупівель вчиняти дії з припинення публічного доступу до інформації з обмеженим доступом або інформації, розголошення якої під час дії правового режиму воєнного стану в Україні може нести загрозу національній безпеці та/або громадській безпеці.

Це передбачено в новому п. 91 Порядку функціонування електронної системи закупівель та проведення авторизації електронних майданчиків, затвердженого постановою КМУ від 24.02.2016 № 166;

2) суттєвих змін зазнав п. 7 постанови № 1178, який стосується діяльності централізованих закупівельних організацій (далі — ЦЗО) та здійснення закупівельних процедур такими організаціями.

З огляду на унесені зміни, кількість таких організацій значно збільшиться. Разом з тим розшириться і перелік послуг та/або робіт (видів робіт), закупівля яких через централізовану закупівельну організацію є обов’язковою, а також перелік замовників, в інтересах яких проведення відкритих торгів зазначеною організацією є обов’язковим.

При цьому ухвалювати рішення про створення таких організацій буде Кабмін, а координувати діяльність та закупівельні питання — Агентство відновлення. Вочевидь, Кабмін мав на увазі Державне агентство відновлення та розвитку інфраструктури України.

Та головне — рішення про обов’язкове проведення відкритих торгів та закупівель за рамковими угодами ЦЗО Кабмін може прийняти виключно для підприємств, установ, організацій, що належать до сфери управління Агентства відновлення та є замовниками в розумінні Закону № 922;

3) віднині замовникам дозволено укладати прямі договори під час закупівлі послуг, пов’язаних з гарантіями, кредитами або грантами. Це передбачено змінами до пп. 19 п. 13 постанови № 1178;

4) відкориговано правила застосування підстав для внесення змін до істотних умов договору про закупівлю, котрі прописані в п. 19 постанови № 1178. Зокрема, Кабмін уточнив, що ці норми не стосуються договорів, укладених відповідно до пп. 13 та 15 п. 13 зазначеної постанови.

Нагадаємо: йдеться про закупівлю товарів, робіт та послуг для/з будівництва, ремонту та інших інженерно-технічних заходів із захисту об’єктів критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури. Також це стосується закупівлі товарів, робіт і послуг для здійснення заходів, спрямованих на забезпечення захисту об’єктів підприємств, установ та організацій електроенергетичного, ядерно-промислового, вугільно-промислового та нафтогазового комплексів, у т. ч. для організації захисту їх працівників у частині будівництва, створення та облаштування об’єктів фонду захисних споруд цивільного захисту, а також для відновлення зруйнованих або пошкоджених внаслідок збройної агресії російської федерації таких об’єктів;

5) замовникам заборонено встановлювати обмеження нижньої межі ціни тендерної пропозиції учасника. Таку новацію запроваджено новим абз. 11 п. 28 постанови № 1178;

6) уточнено підстави для відхилення тендерних пропозицій (оновлено п.п. 2 п. 45 та п. 47 постанови № 1178);

7) оновлено правила здійснення закупівель послуг енергосервісу (п. 69 постанови № 1178).

Що робити із раніше розпочатими закупівлями?

У цьому питанні керуємося загальним правилом. Якщо замовник розпочав закупівлю 09.04.2024 (тобто розмістив оголошення), вона повинна відповідати оновленим вимогам постанови № 1178. Відповідно тендерна документація за такими закупівлями повинна бути оформлена вже з урахуванням змін, унесених постановою № 382.

Натомість, якщо закупівлю було розпочато до 09.04.2024 (наприклад 08.04.2024), жодних змін до тендерної документації уносити не потрібно.

Бюджетна бухгалтерія, квітень, 2024/№ 15

Помітили помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити нас про це
Журнал «Бюджетна бухгалтерія»



Коментарі
0
Яка вдача - ви можете стати першим, хто прокоментує цей матеріал.
Залишити коментар:
Для того, щоб роздрукувати текст необхідно авторизуватись або зареєструватись
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі