Закупівлі з 9 липня та з 1 вересня: роз’яснення від Мінекономіки
** i.factor.ua/ukr/journals/bb/2024/july/issue-27/article-129666.html.
*** Лист Мінекономіки від 15.07.2024 № 3323-04/50395-06.
Щодо ступеня локалізації
Щодо цього питання Мінекономіки уточнило декілька важливих моментів. Так, по-перше, вимогу про ступінь локалізації замовники мають застосовувати до закупівель товару у складі робіт чи послуг (якщо виконання таких робіт чи надання послуг передбачає набуття замовником у власність товару, визначеного п. 61 розд. X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 922*), у разі якщо його вартість становить 200 тис. грн і вище.
* Закон України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII.
Вочевидь, якщо потрібно закупити декілька різних товарів із локалізаційного переліку, слід орієнтуватися на вартість кожного товару.
По-друге, Мінекономіки пояснило порядок застосування винятків із локалізації, передбачених новим абз. 5 п. 3 постанови № 1178*. Нагадаємо, зазначені вимоги щодо локалізації не стосуються товарів походженням з країн — учасниць Угоди про державні закупівлі, до якої Україна приєдналася відповідно до Закону № 1029**.
** Закон України «Про приєднання України до Угоди про державні закупівлі» від 16.03.2016 № 1029-VIII.
Перелік країн, з якими укладено угоди про вільну торгівлю, а також перелік країн, які є учасниками Угоди про державні закупівлі, до якої Україна приєдналася відповідно до Закону № 1029, оприлюднено на офіційному сайті Мінекономіки*.
* Див. за посиланнями:
Закупівлі без відкритих торгів та/або е-каталогу — нові підстави
Замовники отримали нові підстави укладання прямих договорів без застосування відкритих торгів та/або е-каталогу. Маємо на увазі випадки, передбачені пп. 15, 17, 18, 20, 21 п. 13 постанови № 1178.
При цьому Мінекономіки зауважило: для зазначених випадків замовник може не публікувати договір про закупівлю та/або додатки до нього в електронній системі закупівель (далі — ЕСЗ).
Склад тендерної документації + підстави для її відхилення
Одна з ключових новацій, про які згадано в листі, — це нові вимоги щодо складу тендерної документації.
Так, постановою № 782 передбачено, що тендерна документація повинна містити перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, та перелік документів та/або інформації, які подаються переможцем процедури закупівлі. Зазначені переліки замовники оформляють як окремі додатки до тендерної документації.
Також Мінекономіки звернуло увагу на новий п. 44 постанови № 1178. Відтепер відсутність документів або інформації, що не передбачені додатками до тендерної документації, не є підставою для відхилення замовником тендерної пропозиції такого учасника.
Нагадаємо: як і раніше, підстави для відхилення тендерної пропозиції передбачені п.п. 2 п. 44 постанови № 1178.
Публікація інформації про місцезнаходження
Мінекономіки наголосило, що віднині замовники можуть в інформації про закупівлю зазначати замість конкретного населеного пункту адміністративно-територіальні одиниці укрупнено (область, район, місто, район у місті, селище, село).
Зміни, які запрацюють з 1 вересня
Також Мінекономіки звернуло увагу на норми постанови № 782, які набирають чинності з 1 вересня. Зокрема, ці новації стосуються:
— оприлюднення в ЕСЗ змін до істотних умов договору про закупівлю в разі їх унесення на підставі п. 19 постанови № 1178;
— оприлюднення договорів про закупівлю, укладених відповідно до пп. 13, 15, 17, 18, 20, 21 п. 13 постанови № 1178.
Вочевидь, для забезпечення технічної реалізації зазначених нововведень в ЕСЗ потрібен певний час. Саме тому ці положення запрацюють з 1 вересня. Тож як у розробників ЕСЗ, так і в замовників є достатньо часу, аби підготуватися до їх застосування.
Бюджетна бухгалтерія, липень, 2024/№ 28