Змінився керівник установи: чи вносити зміни до договорів?
Ні, установі не потрібно вносити зміни до укладеного договору. Річ у тім, що зміна керівника установи, який підписав укладений договір, не вважається зміною сторін договору. Далі пояснимо детальніше.
Чому не потрібно уносити зміни до договору?
За загальним правилом під час внесення зміни до прямих договорів, тобто до договорів, які не є закупівельними, сторони керуються нормами ЦКУ*. Наведемо законодавчі підстави для внесення змін до договорів, передбачені згаданим Кодексом.
* Цивільний кодекс України від 16.01.2003 № 435-IV.
Та насамперед нагадаємо, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом (ч. 1 ст. 651 ЦКУ). Поряд із цим одностороння відмова від зобов’язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом (ч. 1 ст. 525 ЦКУ).
Тож наведемо випадки, коли ЦКУ дозволяє сторонам договору вносити зміни до укладеної угоди.
По-перше, у разі істотної зміни обставин, якими керувалися сторони під час укладення договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов’язання. Таким є припис ч. 1 ст. 652 ЦКУ.
Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилася настільки, що якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах. З вимогою про зміну чи розірвання договору заінтересована сторона може звернутися до суду у разі одержання від контрагента відмови від пропозиції змінити чи розірвати договір.
По-друге, необхідність унесення змін до договору може бути пов’язана зі зміною зобов’язань сторін. Такі зміни стосуються умов укладеного договору щодо предмета, місця, строків виконання тощо. Про це чітко зазначено в ч. 1 ст. 653 ЦКУ.
ВАЖЛИВО!
Інформація про керівника (підписанта) договору не є умовою договору
Це пояснюється тим, що зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов’язковими відповідно до актів цивільного законодавства. На користь цього свідчать норми ч. 1 ст. 628 ЦКУ.
З огляду на це, зміна керівника установи не вимагає внесення змін до договору та відповідно укладення додаткової угоди про внесення змін до договору. На користь цього свідчить ще й той факт, що статус особи, уповноваженої на підписання договору, важливий лише на момент вчинення правочину (ч. 2 ст. 203, ч. 2 ст. 207 та ч. 1 ст. 215 ЦКУ). Звісно ж, на момент підписання договору у чинного керівника були повноваження діяти від імені такої бюджетної установи. Відповідно після призначення на його посаду іншої особи такий договір не втратив своєї чинності. Також це жодним чином не впливає на виконання зобов’язань за таким договором.
До того ж така установа все одно залишається за своїм статусом юридичною особою. Тому говорити про передачу прав та обов’язків такої установи, у зв’язку зі зміною її керівника, до іншої юрособи немає жодних підстав.
Як діяти замовнику?
Наразі чинне законодавство, і зокрема ЦКУ, не містить вимог щодо повідомлення стороною договору свого контрагента про зміну особи, яка підписала укладений договір.
Утім, радимо звернути увагу безпосередньо на умови укладеного договору та з’ясувати, чи не містить він положення про порядок дій у разі зміни особи підписанта договору. Адже подекуди в договорах прописують, наприклад, такі вимоги:
«у разі зміни уповноваженої на підписання договору особи сторона, у якої відбулися такі зміни, зобов’язана повідомити про це іншу сторону у 5-денний строк з дати настання відповідних змін».
Отже, якщо укладений договір містить відповідну вимогу, установа зобов’язана письмово повідомити свого контрагента про такі зміни. Для цього зазвичай надсилають лист-повідомлення про зміну керівника установи. Зокрема, в ньому зазначають дані нового керівника та підстави для його призначення.
Якщо ж умовами конкретно вашого договору не передбачено вимоги щодо повідомлення про зміну особи-підписанта договору, то ви цілком можете цього не робити.
Висновки
- Зміна керівника установи не вимагає внесення змін до договору та відповідно укладення додаткової угоди.
- У разі зміни особи, уповноваженої на підписання договору, установа має повідомити свого контрагента про відповідні зміни лише у разі, якщо це прямо передбачено умовами договору.
Бюджетна бухгалтерія, квітень, 2025/№ 16