Установлення системи протипожежного захисту: який КЕКВ застосувати?
В яку чергу провести видатки?
У період дії воєнного стану насамперед слід з’ясувати, у яку чергу можливо провести заплановані видатки. При цьому у пригоді, вже традиційно, стане Порядок № 590*.
Так, видатки на оплату послуг із монтажу, установки та ремонту пожежної сигналізації можна провести у другу чергу за рахунок коштів спеціального фонду кошторису. Це передбачено п. 19 Порядку № 590.
Відповідно за рахунок коштів загального фонду такі видатки можливо провести лише у третю чергу.
А от видатки на розроблення проєктної документації системи протипожежного захисту п. 19 Порядку № 590 взагалі не передбачені як такі, що можуть здійснюватися у другу чергу. Тож вони є третьочерговими.
Водночас нагадаємо: можна проводити будь-які видатки під час реалізації проєктів, виконання програм допомоги, які підтримуються ЄС, урядами іноземних держав, іноземними фінансовими та донорськими установами і міжнародними фінансовими організаціями, в т. ч. на умовах співфінансування. Причому такі видатки можливо провести як за кошти загального, так і спеціального фонду.
Поліпшення орендованого майна
Докладно про здійснення видатків на орендоване приміщення ви можете прочитати у матеріалі «Встановлюємо систему відеоспостереження в орендованому приміщенні» // «Бюджетна бухгалтерія», 2023, № 10 (ср. USER_SHOW_ID). Тож цього разу нагадаємо лише основне.
Орендар державного або комунального майна має право за письмовою згодою балансоутримувача майна за рахунок власних коштів здійснювати поточний та/або капітальний ремонт орендованого майна.
Зі свого боку, балансоутримувач має розглянути клопотання орендаря і протягом 10 робочих днів прийняти рішення щодо надання згоди на здійснення ремонту за рахунок орендаря або про відмову у наданні такої згоди.
Це передбачено ст. 21 Закону № 157*.
* Закон України «Про оренду державного та комунального майна» від 03.10.2019 № 157-IX.
Утім, роботи зі встановлення системи протипожежного захисту не належать до поточного чи капітального ремонту. Адже такі роботи не передбачені Переліком № 150*. У зв’язку з цим зазначені роботи слід класифікувати як поліпшення об’єкта оренди.
ЦІННА ПОРАДА!
У будь-якому разі проведення таких робіт слід погодити з орендодавцем
Крім того, конкретні умови виконання ремонтних робіт та інших поліпшень орендованого майна варто чітко прописати у договорі оренди.
Який КЕКВ застосувати?
У питаннях обрання КЕКВ виходимо з економічної суті платежу та керуємося Інструкцією № 333*. Причому економічна суть цієї операції має першочергове значення. А розібратися з цим допоможуть норми документів у сфері бухобліку.
Так, витрати орендаря на поліпшення об’єкта операційної оренди (модернізація, модифікація, добудова, дообладнання, реконструкція тощо), що приводять до збільшення первісно очікуваних майбутніх економічних вигід, відображаються орендарем як капітальні інвестиції з подальшим зарахуванням до складу ОЗ як окремого об’єкта. Це прямо передбачено п. 3 розд. IV Методрекомендацій з обліку ОЗ*.
З огляду на це та з урахуванням приписів Інструкції № 333, видатки на придбання обладнання для створення протипожежної системи в орендованому приміщенні слід планувати і здійснювати за КЕКВ 3110 «Придбання обладнання і предметів довгострокового користування».
За цим же КЕКВ варто проводити видатки і на транспортування, монтаж та пусконалагоджувальні роботи за умови включення вартості цих робіт до вартості придбання обладнання згідно з договором.
Якщо ж роботи з побудови, створення і улаштування системи протипожежної сигналізації виконуються за окремим договором, тоді їх оплату проводьте за КЕКВ 2240 «Оплата послуг (крім комунальних)».
Це саме стосується і видатків на проєктну документацію. Тож оплату послуг з розроблення проєктної документації на систему протипожежного захисту, які виконуються за окремим договором, слід планувати і проводити за КЕКВ 2240 «Оплата послуг (крім комунальних)».
Бюджетна бухгалтерія, січень, 2024/№ 2