Інформація по темі "" | Публікації по тегу
21.02.22
1368 0
Друкувати
Обране

Безхазяйне майно: що з ним робити?

На території нашої громади виявлено безхазяйне майно. Які подальші дії з цим майном? Хто має сплатити за проведення його технічної інвентаризації?

Після проведення адміністративної реформи на територіях новостворених громад наявність безхазяйного майна стала буденною справою.

Адже деякі будівлі та споруди з часом «загубили» своїх власників і навіть документи щодо їх побудови та обліку. Також не рідкість і відумерла спадщина.

Далі розглянемо подальші дії покроково.

Якщо коротко, то весь процес складається з п’яти кроків.

Виявлення безхазяйного майна

До делегованих повноважень виконкомів ОМС належить (п. «б» ч. 1 ст. 30 Закону № 2801):

1 Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.97 № 280/97.

• облік житлового фонду, здійснення контролю за його використанням;

• облік об’єктів нерухомого майна незалежно від форм власності;

• облік нежитлових приміщень на відповідній території незалежно від форм власності, внесення пропозицій їх власникам щодо використання таких приміщень для задоволення потреб ТГ.

З метою врегулювання питань щодо виявлення, обліку і набуття у комунальну власність майна відумерлої спадщини та безхазяйного майна ОМС приймають відповідні місцеві порядки або положення.

А для практичного втілення норм цих місцевих документів створюються постійно діючі комісії з питань виявлення та набуття у комунальну власність такого майна.

Зазначені комісії з метою виконання покладених на них завдань, зокрема:

• здійснюють заходи з виявлення на території ТГ майна відумерлої спадщини та безхазяйного майна;

• ведуть облік потенційних об’єктів майна відумерлої спадщини та безхазяйного майна, виявлених на території громади;

• здійснюють обстеження об’єктів майна відумерлої спадщини та безхазяйного майна і складають відповідні акти обстежень;

• готують до органу, який здійснює держреєстрацію прав на нерухоме майно, заяви про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна;

• розміщують у друкованих засобах масової інформації оголошення про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна;

• здійснюють заходи щодо збереження та утримання виявленого майна відумерлої спадщини та безхазяйного майна тощо.

Отже, такі комісії діють при самих радах або виконкомах та є підконтрольними і підзвітними їм.

Фіксація факту наявності безхазяйного майна

У разі виявлення безхазяйного майна комісія проводить його огляд і факт його наявності фіксує в акті. Форма акта довільна.

Її можна розробити і затвердити для фіксування факту виявлення безхазяйного майна у вашій громаді.

Складений акт комісія передає на розгляд виконкому. Виконком, у свою чергу, направляє запит до Бюро технічної інвентаризації (далі — БТІ) щодо наявності технічної документації на виявлений об’єкт.

У випадку її наявності замовляємо дублікат. Якщо ж відповідна технічна документація відсутня, має бути прийнято рішення щодо її виготовлення.

Далі слід звернутися до органу, який здійснює держреєстрацію прав на нерухоме майна та їх обтяжень, з метою отримання відомостей щодо власника цього майна.

І якщо відомості про власника відсутні, звертаємось до цього ж органу із заявою про взяття такого майна на облік як безхазяйного.

Взяття на облік

Орган, який здійснює реєстрацію прав на нерухоме майно, бере безхазяйну річ на облік (ч. 2 ст. 335 ЦКУ). Одночасно комісія розміщує інформацію про факт взяття на облік майна у друкованих ЗМІ.

Якщо ж власник не з’явився, то протягом одного року з дня взяття на облік безхазяйного нерухомого майна можна звернутися до суду з позовною заявою щодо передачі такого майна у власність громади.

Звернення до суду

Заява про передачу майна у власність громади передається до суду за місцезнаходженням безхазяйного майна. Це передбачено ст. 329 ЦПКУ2.

2 Цивільно-процесуальний кодекс України від 18.03.2004 № 1618-IV.

Суд, установивши, що нерухома річ є безхазяйною та взята на облік як така у встановленому порядку, а також що сплив один рік із дня взяття на облік нерухомої речі, ухвалює рішення про передачу безхазяйної нерухомої речі у власність відповідної ТГ.

Прийняття майна в комунальну власність

За рішенням суду звертаємось до держреєстратора і реєструємо право власності за громадою.

Спадщина, визнана судом відумерлою, переходить у власність ТГ за місцем відкриття спадщини, а безхазяйне нерухоме майно — за його місцезнаходженням (ч. 3 ст. 1277 ЦКУ).

Після набрання законної сили рішенням суду про визнання майна безхазяйним, відумерлою спадщиною та його передачу у комунальну власність ТГ вищезгадана комісія готує на розгляд чергової сесії місцевої ради проєкт рішення про прийняття такого майна в комунальну власність.

Далі необхідно дочекатися набуття чинності рішенням місцевої ради про прийняття майна у комунальну власність. Строк, відведений для цього, має бути чітко визначений безпосередньо у рішенні ОМС. Після цього уповноважена посадова особа звертається до держреєстратора для проведення державної реєстрації права комунальної власності на таке майно.

Оплата послуг із держреєстрації, проведення технічної інвентаризації та виготовлення технічного паспорта на об’єкт нерухомого майна здійснюються за рахунок коштів місцевого бюджету. Видатки на послуги з проведення технічної інвентаризації та виготовлення технічного паспорта на об’єкт нерухомого майна доцільно проводити за КПКВК 0180 «Інша діяльність у сфері державного управління».

При цьому оплату зазначених послуг слід проводити за КЕКВ 2240 «Оплата послуг (крім комунальних)». На це нещодавно звертала увагу Держказначейська служба в листі від 22.01.2021 № 16-11-11/1857 (ср. USER_SHOW_ID).

Бюджетна бухгалтерія, лютий, 2022/№ 7

Помітили помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити нас про це



Коментарі
0
Яка вдача - ви можете стати першим, хто прокоментує цей матеріал.
Залишити коментар:
Для того, щоб роздрукувати текст необхідно авторизуватись або зареєструватись
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі