Інформація по темі "" | Публікації по тегу
17.01.22
1063 1
Друкувати
Обране

Комунальне майно: як і кому можна надати в оренду?

Після реорганізації райдержадміністрації у власність селищної ради передано нерухоме майно. У приміщенні до моменту передачі знаходились орендарі — бюджетні організації, які фінансуються з державного бюджету. Ці орендарі виявили бажання продовжити орендні відносини з новим балансоутримувачем, оплачуючи, як і раніше, орендну плату — 1 грн на рік. Чи можливо це? Крім цього, декілька кімнат бажає орендувати комунальна установа, засновником якої є селищна рада. Чи може така установа орендувати приміщення за 1 грн на рік? Місцева Методика розрахунку орендної плати не затверджувалась.

Насамперед давайте звернемося до вимог Методики № 630. Ця Методика визначає механізм визначення розміру плати за оренду об’єктів, які знаходяться у державній власності.

ВАЖЛИВО!

У разі якщо представницький ОМС не затвердив Методику розрахунку орендної плати на місцевому рівні, то застосовується Методика, затверджена Кабміном

Це чітко передбачено абз. 3 ч. 2 ст. 17 Закону № 157.

Тож у вашому випадку у зв’язку з відсутністю затвердженої на місцевому рівні Методики слід керуватися вимогами Методики № 630.

І що ж нам говорить ця Методика?

Спочатку давайте розберемося з орендарем держвласності.

Орендар — державна установа

Для таких орендарів Методикою № 630 передбачено пільгові умови оренди.

Так, річна орендна плата за оренду нерухомого майна в розмірі 1 гривні встановлюється, зокрема, бюджетним організаціям, закладам, установам, які повністю фінансуються з державного бюджету (п. 13 Методики № 630).

Також ст. 15 Закону № 157 містить вичерпний перелік орендарів, які мають право на отримання в оренду державного та комунального майна без проведення аукціону.

Тож орендарі, наведені в цьому переліку, мають право на отримання майна за 1 грн на рік.

УВАГА!

Установи та організації, які фінансуються за рахунок коштів державного бюджету, мають право на отримання майна в оренду без аукціону

Отже, продовження договору оренди з такими орендарями може відбутися без проведення аукціону. Це дозволено абз. 3 ч. 2 ст. 18 Закону № 157.Але пам’ятайте: у такому разі слід обов’язково провести оцінку майна.

«Одногривневі» договори з орендарями — установами державної власності продовжуються на тих самих умовах, на яких вони були укладені (ч. 7 ст. 18 Закону № 157).

При цьому орендна плата за договором установлюється на підставі застосування чинної на момент продовження договору орендної ставки. У вашому випадку — 1 грн.

Орендна плата за таким договором установлюється на підставі застосування чинної на момент продовження договору орендної ставки до ринкової вартості об’єкта оренди, оцінка якого має бути здійснена на замовлення орендаря (абз. 4 ч. 7 ст. 18 Закону № 157). І хоча орендна ставка зафіксована на рівні 1 грн і, по суті, не залежить від вартості майна, це, на жаль, не звільняє орендаря від обов’язку проведення оцінки майна.

Орендар, який звертається із заявою про продовження договору оренди відповідно до абз. 4 ч. 7 ст.18 Закону № 157, зобов’язаний разом із такою заявою надати орендодавцю звіт про оцінку майна та рецензію на нього. Це передбачено ч. 8 ст. 18 цього Закону.

Про порядок продовження договорів оренди читайте в матеріалі «Продовження договорів оренди» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2021, № 47 с. 4 — 5).

Також нагадаємо: за новою Методикою № 630 «одногривнева» орендна плата не підлягає індексації.

Орендар — комунальна установа

При застосуванні Методики № 630 орендарям — установам комунальної власності не пощастило в частині «пільгової одногривневої» оренди.

Адже такі орендарі в п. 13 цієї Методики не зазначені.

Тож орендна плата для установ комунальної власності має бути визначена на загальних підставах.

Шукати ставку орендної плати необхідно у додатку 1 до Методики № 630 (ср. USER_SHOW_ID). Так, для установ і організацій, діяльність яких фінансується з місцевих бюджетів, орендна ставка встановлюється на рівні 4 %.

Водночас такі орендарі можуть отримати майно в оренду без проведення аукціону. Про це свідчить ст. 15 Закону № 157. Так, органи держвлади та ОМС, інші установи і організації, діяльність яких фінансується за рахунок державного або місцевих бюджетів, мають право на отримання в оренду державного та комунального майна без проведення аукціону.

Затвердження місцевої Методики

Задля встановлення більш прийнятних умов оренди для комунальних установ радимо все ж таки розробити та затвердити місцеву Методику розрахунку орендної плати.

Так, затвердивши власну Методику, зокрема, ви зможете визначити інші категорії орендарів, які мають право орендувати комунальне майно за 1 грн на рік. Адже право комунальної власності — це право ТГ володіти, доцільно, економно та ефективно користуватися і розпоряджатися на свій розсуд і в своїх інтересах майном, що належить їй, як безпосередньо, так і через ОМС. Таке право визначено ст. 1 Закону № 2801.

1 Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.97 № 280/97-ВР.

Це також цілком допустимо виходячи з норм ч. 5 ст. 60 Закону № 280. ОМС від імені та в інтересах ТГ відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об’єктами права комунальної власності, у тому числі можуть визначати умови використання майна, що передається в оренду.

Але при цьому все ж таки пам’ятайте: встановлювати «одногривневі пільги» можна тільки тим орендарям, для яких ст. 15 Закону № 157 дозволено надання майна в оренду без аукціону.

І наостанок зауважимо: місцева Методика обов’язково має бути затверджена рішенням сесії і повинна пройти всі процедури прийняття регуляторного акта.

Бюджетна бухгалтерія, січень, 2022/№ 2

Помітили помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити нас про це



Коментарі
1
Наталія
29.01.2024
Доброго дня! Чи може первинна профспілкова організація, заключити договір з комунальним підприємством без проведення аукціону. оренда 2 типу? Дякую
Залишити коментар:
Для того, щоб роздрукувати текст необхідно авторизуватись або зареєструватись
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі