Інформація по темі "" | Публікації по тегу
30.05.22
1116 0
Друкувати
Обране

Концерт на підтримку армії: організовуємо та проводимо

Маємо намір організувати та провести концерт на підтримку ЗСУ. Організатор концерту — відділ культури сільської ради. Чи може відділ культури зібрати кошти з відвідувачів концерту та перерахувати їх як благодійну допомогу армії?

Відділ культури — благодійник: чи можливо?

Щоб відповісти на це запитання, насамперед слід згадати основні засади благодійництва в Україні.

Правові основи здійснення благодійної діяльності в Україні визначено Законом № 5073*. Цей Закон тлумачить благодійну діяльність як добровільну особисту та/або майнову допомогу, яка не передбачає отримання прибутку, сплати будь-якої винагороди або компенсації благодійнику від імені або за дорученням набувача благодійної допомоги (бенефіціара).

* Закон України «Про благодійну діяльність та благодійні організації» від 05.07.2012 № 5073-VI.

При цьому бенефіціаром може бути як фізична особа, так і будь-яка юридична особа, неприбуткова організація або територіальна громада. Бенефіціар має повне право отримувати допомогу відразу від кількох благодійників (п. 1 ч. 1 ст. 1 Закону № 5073).

У свою чергу, благодійником є дієздатна фізична особа або юридична особа приватного права (у т. ч. благодійна організація), яка добровільно здійснює один чи декілька видів благодійної діяльності. Вказівку на це містить п. 5 ч. 1 ст. 1 Закону № 5073.

Натомість бюджетні установи та органи місцевого самоврядування (далі — ОМС) благодійниками бути не можуть, адже не є суб’єктами приватного права. Відповідно, відділ культури в жодному разі не може бути благодійником та надавати благодійну допомогу будь-кому.

Проте вихід є: провести так званий благодійний концерт на підтримку армії. Тобто місцевий відділ культури цілком може організувати концерт для жителів відповідної громади з метою збору коштів (благодійних внесків) для потреб ЗСУ.

Як організувати концерт на підтримку армії?

Провести концерт на підтримку армії за рахунок коштів місцевого бюджету можливо в рамках виконання відповідної місцевої програми культурного розвитку громади. Саме такі програми передбачають заходи з проведення урочистих та святкових заходів, концертів тощо.

Нагадаємо: видатки на реалізацію місцевих програм можна проводити за рахунок місцевих бюджетів. Це прямо передбачено п. 21 ч. 1 ст. 91 БКУ.

Так, до видатків, які можуть здійснюватися з усіх місцевих бюджетів, належать видатки за іншими програмами, пов’язаними з виконанням власних повноважень, затверджених Верховною Радою Автономної Республіки Крим, відповідною місцевою радою згідно із законом.

У свою чергу, до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад належить затвердження програм соціально-економічного та культурного розвитку відповідних адміністративно-територіальних одиниць, цільових програм з інших питань місцевого самоврядування. Це передбачено п. 22 ч. 1 ст. 26 Закону № 280**.

** Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.97 № 280/97-ВР.

У ситуації нашого читача виконавцем такої програми може бути обрано безпосередньо відділ культури.

Але такої програми замало. Адже, як відомо, всі видатки місцевих бюджетів також мають знайти своє відображення в бюджетних програмах. Тому необхідно затвердити відповідну бюджетну програму.

Щодо застосування КПКВК, то планувати та здійснювати видатки на такі потреби доцільно за КПКВК 4020 «Фінансова підтримка філармоній, художніх і музичних колективів, ансамблів, концертних та циркових організацій».

Обираємо код, як завжди, відповідно до наказу № 793***.

*** Наказ «Про затвердження складових Програмної класифікації видатків та кредитування місцевого бюджету» від 20.09.2017 № 793.

Як провести збір коштів під час концерту?

Порядком № 1222**** встановлено вимоги до отримання, використання та обліку благодійної допомоги бюджетними установами. І, зокрема, цим Порядком передбачено можливість отримання благодійних внесків у грошовій формі за напрямами видатків, визначеними благодійником.

**** Порядок отримання благодійних (добровільних) внесків і пожертв від юридичних та фізичних осіб бюджетними установами і закладами освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, культури, науки, спорту та фізичного виховання для потреб їх фінансування, затверджений постановою КМУ від 04.08.2000 № 1222.

Якщо ж благодійник не визначив конкретні цілі використання благодійного внеску, подальшу долю таких коштів вирішує керівник установи — бенефіціара допомоги. При цьому спрямовувати такі кошти слід відповідно до першочергових потреб, пов’язаних виключно з основною діяльністю установи. Цього вимагає п. 2 Порядку № 1222.

Тобто відділ культури цілком може зібрати благодійні внески з відвідувачів концерту для наступної передачі цих коштів для потреб армії. Законодавчих перепон для цього немає. Водночас слід чітко розуміти, що відділ культури в цьому випадку виконає роль лише «передавальної ланки».

Зверніть увагу: в такому разі зарахування грошових коштів за кодом доходів 25020100 «Благодійні внески, гранти та дарунки» неможливе. Адже благодійні внески належать до першої підгрупи другої групи власних надходжень бюджетних установ (ч. 4 ст. 13 БКУ). Відповідно, використати ці кошти відділ культури зможе лише на організацію своєї основної діяльності. Це чітко визначено в абз. 20 ч. 4 ст. 13 БКУ. Інших шляхів використання зазначених надходжень (передачу іншим установам, закладам, особам тощо) бюджетним законодавством не передбачено.

Якщо ж планується передавати отриману благодійну допомогу іншим установам (особам), її слід зарахувати до складу другої підгрупи другої групи власних надходжень. При цьому застосовуємо код доходів 25020200 «Надходження, що отримують бюджетні установи від підприємств, організацій, фізичних осіб та від інших бюджетних установ для виконання цільових заходів, у тому числі заходів з відчуження для суспільних потреб земельних ділянок та розміщених на них інших об’єктів нерухомого майна, що перебувають у приватній власності фізичних або юридичних осіб». Такі надходження, дійсно, можна спрямувати на виконання відповідних цільових заходів, що підтверджує ст. 13 БКУ (ср. USER_SHOW_ID).

Водночас було б добре отримати від благодійників заяви про надання такої допомоги для ЗСУ. Тоді процес збору благодійної допомоги був би більш прозорим. Але, щоб не обтяжувати добрих людей зайвою писаниною, радимо заздалегідь підготувати та роздрукувати форму заяви і залишити для благодійників вільними графи щодо П. І. Б., суми та дати.

Така заява може мати такий вигляд.

Бюджетна бухгалтерія, травень, 2022/№ 20

Помітили помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити нас про це



Коментарі
0
Яка вдача - ви можете стати першим, хто прокоментує цей матеріал.
Залишити коментар:
Для того, щоб роздрукувати текст необхідно авторизуватись або зареєструватись
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі