Інформація по темі "" | Публікації по тегу
17.07.24
134 0
Друкувати
Обране

Лампи освітлення: обліковуємо та списуємо правильно

Бюджетна установа придбала лампи освітлення (енергоощадні LED-лампи та люмінесцентні). Як правильно вести облік таких ламп? Коли саме їх слід списувати з балансу: відразу після встановлення чи коли вони фактично стають непридатними? Чи підлягають вони утилізації?

Лампи освітлення → МШП

Бюджетні установи придбавають різні типи ламп для освітлення приміщень. Наразі це переважно енергоощадні LED-лампи та люмінесцентні.

Традиційно, під час віднесення матеріальних цінностей до тієї чи іншої категорії активів установи орієнтуються на такий показник, як строк використання.

Щодо строку використання LED-ламп, то їх виробники наводять різні цифри. Узагалі такий середній показник для LED-лампи — від 20 до 50 тис. годин залежно від бренду. Тобто такої лампи вистачить максимально на 50 тис. годин, що відповідає 2083 дням або 5 рокам безперервної роботи.

Що стосується люмінесцентних ламп, то їх строк використання не перевищує один рік.

З огляду на те, що строк експлуатації LED-лампи перевищує рік, за загальними правилами такі активи правильно було б визнавати не запасами, а відносити до малоцінних необоротних матеріальних активів (далі — МНМА) та обліковувати на субрахунку 1113 «Малоцінні необоротні матеріальні активи».

Але, відверто кажучи, треба ще пошукати бухгалтера, який щодо кожної LED-лампи дотримуватиметься правил введення в експлуатацію, обліку та списання, передбачених для МНМА.

Поготів, вартість LED-лампи та інших ламп невелика, тому такі активи доцільно обліковувати у складі запасів. Зокрема, для їх обліку слід застосовувати субрахунок 1812 «Малоцінні та швидкозношувані предмети».

Лампи освітлення: коли списувати з балансу?

Документування та бухоблік операцій, пов’язаних із надходженням та списанням ламп освітлення, слід здійснювати за правилами, передбаченими для обліку МШП. Пригадаємо ключові з них.

1. Видачу ламп освітлення зі складу в експлуатацію слід оформляти накладною (вимогою) за типовою формою, затвердженою наказом № 431*.

* Наказ Мінфіну «Про затвердження типових форм з обліку та списання запасів суб’єктами державного сектору та порядку їх складання» від 13.12.2022 № 431.

2. Вартість ламп освітлення, виданих в експлуатацію, списуємо на витрати звітного періоду. Причому це робимо не тоді, коли та чи інша лампа освітлення стала фактично непридатною, а відразу після передачі в експлуатацію. На підтвердження цього факту щомісяця оформляємо Акт списання запасів. Такий документ традиційно складаємо комісійно за типовою формою, затвердженою наказом № 431.

3. Після передачі ламп освітлення в експлуатацію виключаємо їх вартість зі складу запасів із подальшою організацією оперативного кількісного обліку таких предметів за місцями експлуатації та відповідальними особами протягом строку їх фактичного використання.

Саме такі правила передбачено п. 37 розд. ІІ Методрекомендацій № 11*.

* Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку запасів суб’єктів державного сектору, затверджені наказом Мінфіну від 23.01.2015 № 11.

Як організувати ведення оперативного обліку МШП, читайте в матеріалі «Видача МШП працівникам: який документ складати?» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2023, № 12). Нагадаємо лише, що для цього застосовуємо такий регістр, як Книга оперативного обліку МШП.

Отже, протягом строку фактичного використання лампи освітлення, як і будь-які інші види МШП, обліковуємо виключно в кількісному вимірі. Організовуємо такий облік за місцями їх експлуатації та призначеними відповідальними особами.

ЦІННА ПОРАДА

Правильно організувати кількісний облік МШП вам допоможе бухгалтерська програма FIT-Бюджет*

* Більше інформації про цю бухгалтерську програму ви знайдете за посиланням: fit.com.ua.

4. Після того як лампи освітлення стали непридатними для експлуатації, списуємо їх з оперативного обліку. Так, як і будь-яку операцію, такі дії необхідно оформити відповідним первинним документом. Наприклад, це може бути акт списання МШП, складений у довільній формі. Як варіант, за основу такого документа можна взяти типову форму Акта списання малоцінних та швидкозношуваних предметів (ф. № МШ-8), затверджену наказом № 145*.

* Наказ Мінстату «Про затвердження типових форм первинних облікових документів з обліку малоцінних та швидкозношуваних предметів» від 22.05.96 № 145.

Також не забудьте про це зробити відповідні записи в регістрі оперативного кількісного обліку МШП. Маємо на увазі Книгу оперативного обліку МШП.

Але запам’ятайте головне — під час списання МШП з оперативного обліку застосовуємо виключно кількісні показники, тобто без вартості за одиницю та сум.

Що робити з відпрацьованими лампами освітлення?

Непридатні лампи освітлення мають статус відходів. Отже, їх слід передати спеціалізованому суб’єкту господарювання для утилізації. Зауважте: ця вимога стосується всіх без винятку ламп.

УВАГА!

Люмінесцентні лампи — небезпечні відходи

Річ у тім, що в люмінесцентних лампах міститься ртуть. А відходи, які містять ртуть та сполуки ртуті, вважають небезпечними. Пряму вказівку на це містить п. 17 розділу А Жовтого переліку відходів*. Тому просто викинути відпрацьовані люмінесцентні лампи на смітник не можна.

* Жовтий перелік відходів, затверджений постановою КМУ «Про затвердження Положення про контроль за транскордонними перевезеннями небезпечних відходів та їх утилізацією / видаленням і Жовтого та Зеленого переліків відходів» від 13.07.2000 № 1120.

Так, під час зберігання, розміщення та утилізації відпрацьованих люмінесцентних ламп бюджетні установи повинні дотримуватися вимог, передбачених чинним законодавством у сфері поводження з відходами.

Зокрема, серед основних вимог є такі:

— зберігати відпрацьовані лампи слід із дотриманням технологічних вимог виробника. Тобто відпрацьовані люмінесцентні лампи передають із місця використання на склад із записом у журналі обліку. Використані лампи складають в упаковки заводу-виробника, так щоб не допустити їх пошкодження під час переміщення;

— відпрацьовані лампи зберігають у складському приміщенні за температури від +3 С до +40 °С і відносній вологості повітря 80 % та відсутності в ньому кислотних парів, які шкідливо діють на матеріали ламп;

— якщо лампу пошкоджено (розбито), необхідно ретельно зібрати залишки ртуті гумовою грушею, помістити в металевий ящик і закрити кришкою, а місце, де була розбита лампа, промити марганцевокислим калієм.

За неналежне поводження з відходами можна потрапити під адмінвідповідальність за ст. 82 КупАП*. Зокрема, за таке порушення загрожує адмінштраф — від 850 до 1700 грн.

* Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 № 8073-X.

У разі якщо неналежне поводження з відходами призвело до забруднення навколишнього середовища, притягти винних можуть не тільки до дисциплінарної, адміністративної чи цивільної відповідальності, а й до кримінальної.

Куди ж подіти небезпечні відходи? Установа може здати відпрацьовані лампи передусім спеціалізованим підприємствам, які мають ліцензію на їх утилізацію.

ВАЖЛИВО!

У разі утворення небезпечних відходів, у т. ч. у вигляді відпрацьованих люмінесцентних ламп, необхідно подати декларацію про відходи

Цю декларацію зобов’язані подавати всі утворювачі небезпечних відходів незалежно від обсягу утворення таких відходів. Форму декларації та порядок її подання затверджено постановою № 556*.

* Деякі питання подання декларації про відходи, затверджені постановою КМУ від 07.05.2022 № 556.

Таку звітність установи, які мають небезпечні відходи, повинні подавати один раз на рік до 20 лютого року, наступного за звітним, в електронному вигляді через Єдиний державний вебпортал електронних послуг. Уперше за цією формою звітували у 2024 році за попередній рік.

Чи сплачувати екоподаток?

Сплачувати екоподаток у разі утворення відходів у вигляді відпрацьованих люмінесцентних ламп бюджетна установа не повинна.

Річ у тім, що сплачують його тільки ті суб’єкти, які здійснюють розміщення відходів, тобто здійснюють постійне (остаточне) перебування або захоронення відходів у спеціально відведених для цього місцях чи об’єктах (місцях розміщення відходів, сховищах, полігонах, комплексах, спорудах, ділянках надр тощо), на використання яких отримано дозволи уповноважених органів (п.п. 14.1.223 ПКУ*).

* Податковий кодекс України від 02.12.2010 № 2755-VI.

Отже, бюджетна установа, яка тимчасово зберігає на своїй території відходи, в т. ч. небезпечні (зокрема, відпрацьовані люмінесцентні лампи), не є платником екоподатку.

Утім, з цього питання маємо свіже роз’яснення податківців. Зокрема, наразі вони вважають: підставою для визначення суб’єкта господарювання платником екоподатку є розміщення таким суб’єктом відходів власного виробництва або відходів, отриманих у межах виконання договорів про розміщення відходів. При цьому фахівці ДПСУ наполягають, що суб’єкт господарювання є платником екоподатку за розміщення відходів, оскільки здійснює тимчасове розміщення відходів, у т. ч. небезпечних відходів (акумулятори, шини, люмінесцентні лампи тощо), які не належать до окремих видів (класів) відходів як вторинної сировини. Такого висновку фіскали дійшли у своїх консультаціях, розміщених у категорії 117.01 ЗІР.

Та якщо бюджетні установи на своїй території тільки тимчасово зберігають небезпечні відходи (зокрема, відпрацьовані люмінесцентні лампи), а не здійснюють їх розміщення, стверджувати про необхідність сплати екоподатку — абсолютно безпідставно. Відповідно за наявності укладеного договору на видалення та утилізацію відходів із спеціалізованими підприємствами установам, як і раніше, сплачувати екоподаток не потрібно.

Детальне обґрунтування такого висновку читайте в матеріалі «Екоподаток за побутові відходи, шини/акумулятори тощо: фіскальне дежавю» // «Податки & бухоблік», 2024, № 38 (ср. USER_SHOW_ID).

Приклад. Бюджетна установа придбала LED-лампи в кількості 20 шт. за ціною 50 грн на суму 1000 грн та люмінесцентні лампи в кількості 10 шт. за ціною 120 грн на суму 1200 грн.

Протягом місяця передано в експлуатацію відповідальному працівнику за накладною (вимогою) 15 LED-ламп на суму 750 грн (15 шт. х 50 грн) та 8 люмінесцентних ламп на суму 960 грн (8 шт. х 120 грн). Передані у використання лампи списано з балансу на підставі Акта списання запасів. Водночас факт передання ламп в експлуатацію зафіксовано в Книзі оперативного обліку МШП.

Непридатні для використання лампи списано з оперативного обліку. Для утилізації відпрацьованих ламп установа уклала договір на вивезення відходів зі спеціалізованим підприємством. Вартість послуг згідно з договором становить 1300 грн. Факт передачі та вивезення відходів підтверджено актом приймання-передачі наданих послуг.

з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція субрахунків

Сума,

грн

м/о

дебет

кредит

Придбання ламп освітлення

1

Отримано асигнування на придбання ламп освітлення

2313

7011

2200

2

2

Оприбутковано лампи освітлення на склад

1812

6211

2200

6

3

Перераховано кошти постачальнику

6211

2313

2200

2, 6

Передача ламп освітлення в експлуатацію

1

Передано у використання лампи освітлення (750 грн + 960 грн)

8013 (8113)

1812

1710

13

Утилізація відпрацьованих ламп

1

Отримано асигнування для утилізації відходів

2313

7011

1300

2

2

Відображено надання послуги з утилізації відходів

8013

6211

1300

6

3

Перераховано кошти виконавцю послуг

6211

2313

1300

2, 6

ВИСНОВКИ

  • Лампи освітлення доцільно обліковувати як МШП на субрахунку 1812.
  • Під час передачі в експлуатацію лампи освітлення виключаємо зі складу запасів та списуємо на витрати звітного періоду.
  • Люмінесцентні лампи, які вийшли з ладу, є небезпечними відходами. Щоб не сплачувати екоподаток за люмінесцентні лампи, які бюджетна установа тимчасово зберігає на своїй території, подбайте про наявність чинного договору на видалення та утилізацію таких відходів зі спеціалізованим підприємством.

Бюджетна бухгалтерія, липень, 2024/№ 28

Помітили помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити нас про це
Журнал «Бюджетна бухгалтерія»



Коментарі
0
Яка вдача - ви можете стати першим, хто прокоментує цей матеріал.
Залишити коментар:
Для того, щоб роздрукувати текст необхідно авторизуватись або зареєструватись
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі