Орендний авансовий внесок: що в обліку орендаря та орендодавця
Призначення платежу
Що нам відомо про цей платіж? Відповідь знаходимо у п. 3.5 розд. ІІ Примірного договору1. За його умовами в день укладання договору або до цієї дати орендар сплачує орендну плату за кількість місяців, зазначену у п. 10 Примірного договору. У свою чергу, цей пункт містить безпосередньо розмір авансового внеску орендної плати.
Відповідно, цей платіж є нічим іншим як звичайною орендною платою. Водночас Примірним договором установлено чіткі строки та умови зарахування отриманого внеску в рахунок сплати орендних послуг. Зокрема, сплачена авансом сума орендної плати підлягає зарахуванню в рахунок орендної плати в перші місяці оренди після підписання акта приймання-передачі майна (п. 3.10 розд. ІІ Примірного договору).
Отже, за призначенням авансовий внесок є платежем за перші місяці оренди майна, сплачений авансом.
Розмір внеску
На розмір авансового внеску впливає тип договору оренди. Останній, у свою чергу, напряму залежить від процедури, в результаті якої майно передано/отримано в оренду. Ось ці розміри та процедури.
Сплачуємо дві місячні орендні плати – якщо:
- майно отримано в оренду за результатами аукціону або без аукціону;
- продовжено оренду без аукціону або за результатами аукціону, переможцем якого став чинний орендар аукціону (п.10.1 (1) розд. І Примірного договору).
Сплачуємо шість місячних орендних плат – якщо продовжено оренду майна за результатами аукціону, переможцем якого стала інша особа, ніж чинний орендар (п.10.1 (2) розд. І Примірного договору).
Якщо договір оренди укладено на строк менший, ніж два місяці, розмір авансового платежу дорівнює сумі орендної плати за цей строк.
На який рахунок сплачуємо?
Звісно, цей платіж необхідно сплачувати на той самий рахунок, який зазначений в договорі оренди для сплати щомісячної орендної плати.
Жодних депозитних рахунків! Не плутайте авансовий внесок з забезпечуваним депозитом. Останній виконує функцію гарантійного забезпечення виконання договірних умов. Тому орендодавець тимчасово зберігає його на депозитному рахунку.
Облік у орендодавця
Орендодавець може відображати суми отриманих авансових внесків на субрахунку 6911 «Доходи майбутніх періодів». Звісно, на цьому субрахунку слід обліковувати такі платежі тільки до моменту фактичного нарахування орендної плати та її розподілу між державним бюджетом і балансоутримувачем. Пряму вказівку на це містить абз. 2 п. 121 Порядку № 4832.
І це, дійсно, справедливо, але не завжди.
Нагадаємо, що рахунок 69 призначено для обліку доходів у звітному періоді, які будуть включені до доходів у майбутніх звітних періодах. Безперечно, це стосується й авансових орендних платежів.
Важливо: звітним періодом для складання фінансової звітності є календарний рік. Баланс складається на кінець останнього дня звітного періоду (п. 7 розд. ІІІ НП(С) БО 1013).
І хоча проміжну фінзвітність ми подаємо щокварталу, звітним періодом для цілей бухоблік вважається саме рік (абз. 2 п. 7 розд. ІІІ НП(С) БО 101). З огляду на це, відображення отриманих авансових платежів у складі майбутніх доходів залежатиме від звітного періоду, в якому орендодавець включить такі внески до доходів.
Отже, орендодавець може обліковувати орендні внески на субрахунку 6911, якщо такі платежі надійшли в поточному звітному періоді, а будуть включені до складу доходів – в наступному. Наприклад, підписання договору оренди, передача майна та отримання авансового внеску відбулися у грудні 2020 року. Натомість нарахування орендної плати розпочалося з січня 2021 року (за фактичні дні грудня 2020 року з урахуванням індексації за грудень 2020 року).
Інша річ, якщо передача майна, отримання авансового внеску та його зарахування в рахунок сплати орендної плати мали місце протягом одного звітного періоду. У такому разі відображаємо отриманий аванс до моменту визнання доходів на субрахунку 6214 «Розрахунки за одержаними авансами».
Облік у орендаря
Так само, як і в орендодавця, облік сплаченого авансового внеску у орендаря залежить від звітного періоду здійснення платежу та визнання витрат.
Якщо передача майна і сплата внеску відбулися в одному звітному періоді, а витрати з оренди будуть віднесені на витрати в майбутньому звітному періоді, орендар застосовує субрахунок 2911 «Видатки майбутніх періодів».
Якщо ж всі ці операції здійснено протягом одного звітного періоду, маємо звичайну поточна дебіторська заборгованість. Її слід відображати за субрахунком 2117 «Інша поточна дебіторська заборгованість». За фактом отримання орендних послуг, списуємо цю суму на витрати відповідного звітного періоду.
1 Примірний договір оренди нерухомого або іншого окремого індивідуально визначеного майна, що належить до державної власності, затверджений постановою КМУ від 12.08.2020 р. № 820.
2 Порядок передачі в оренду державного та комунального майна, затверджений постановою КМУ від 03.06.2020 р. № 483.
3 Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 101 «Подання фінансової звітності», затверджене наказом Мінфіну від 28.12.2009 р. № 1541.
Приклад відображення авансового внеску за договором оренди в бухобліку орендодавця та орендаря ви знайдете у журналі «Бюджетна бухгалтерія», 2021, № 13, с. 19.
Окрім того, у свіжому випуску «Бюджетної бухгалтерії»:
Кардинальні зміни до порядку виплати лікарняних: чого чекати?
Договір позички продовжити НЕ можна, укласти договір оренди…
Відповідальність за порушення вимог техногенної та пожежної безпеки – посилено
Залишок освітньої субвенції на ремонт їдальні: можливо?
Чи можна за рахунок залишку освітньої субвенції закуповувати електричні плити, комплекти меблів для шкільної їдальні та проводити ремонт харчоблоку?
Транспорт від ОМС до КП: передача, ремонт, використання
На балансі сільської ради обліковується сміттєвоз, який потребує капітального ремонту. Рада має намір передати його КП1 для надання послуг із вивезення сміття на території громади. Крім того, ОМС планує виділити з місцевого бюджету кошти на його ремонт. Чи має право місцева рада передати транспортний засіб на баланс КП як внесок до статутного капіталу? Чи доцільніше передати сміттєвоз у безоплатне строкове користування або в оренду, залишивши на балансі ради?
Фінпідтримка КП: на який рахунок спрямувати
Місцева рада затвердила програму, яка передбачає фінансову підтримку КП. Надання підтримки здійснюватиметься шляхом внесків бюджетних коштів до статутного капіталу відповідного КП. Чи обов’язково у такому разі КП як одержувачу бюджетних коштів мати рахунок, відкритий в органах Казначейства?
Передаємо майно в оренду: п’ятірка актуальних запитань
Передача майна в оренду — додаткова копійка для установи. А для бухгалтера — додатковий клопіт. Адже насамперед доведеться вирішувати з орендарями організаційно-правові питання. Бажаєте працювати з орендарями швидко та без помилок — тоді цей матеріал для вас.
Заміна відпустки компенсацією: чи платити «оздоровчі»?
Вчитель-логопед інклюзивно-ресурсного центру наприкінці травня 2021 року планує оформити щорічну основну відпустку одразу після відпустки у зв’язку з вагітністю та пологами. Але працівниця не хоче відпочивати усі дні. Чи можна їй надати частину щорічної відпустки, а за решту виплатити компенсацію? Чи має вона право у такому випадку на отримання допомоги на оздоровлення?
Гнучкий режим роботи: законодавчі норми та новації
Через загострення епідеміологічної ситуації та посилення карантинних заходів деякі працівники установи просять перевести їх на гнучкий режим роботи. Чи можна задовольнити таке прохання? Якими законодавчими нормами керуватись? Чи вплине це на оплату праці?
Преміювання у бюджеті: коротко про головне
Преміювання працівників здійснюється на підставі відповідного Положення. Кожна установа розроблює його самостійно. Що враховувати при складанні «преміювального» Положення? Які види премій існують? Кому та в якому розмірі їх можна виплатити? Про все це і не тільки поговоримо у нашій статті.
МЗП: трудова доплата та ЄСВ
Мінімальна зарплата — дуже важлива річ. Бухгалтер постійно повинен щось порівнювати з її розміром. Зокрема, нараховану працівнику місячну зарплату та базу нарахування ЄСВ. Законодавство вимагає, аби ці показники були не нижчими за мінімалку. Але не завжди. Коли МЗП за «головну», а коли «відпочиває»? Чи потрібно нараховувати трудову доплату та сплачувати ЄСВ з МЗП: так чи ні?
Швидко знайти відповідь вам допоможе наша зручна таблиця. Тримайте її завжди під рукою.