Отримали безоплатно авто: як показати послуги з реєстрації?
Формуємо первісну вартість: які суми включаємо?
У ситуація читача установа, яка безоплатно отримала ТЗ від головного розпорядника, набуває повноважень балансоутримувача такого активу.
Тому будьте готовими подбати і про держреєстрацію такого ТЗ. Також доведеться сплатити ще низку видатків, зокрема за бланк свідоцтва та державні номерні знаки. Відповідно слід завчасно впевнитися, що в кошторисі установи передбачено необхідну суму асигнувань на здійснення таких видатків.
Тепер щодо формування первісної вартості безоплатно отриманих основних засобів (далі — ОЗ). Традиційно в цьому питанні слід керуватися правилами, передбаченими п. 5 розд. ІІ НП(С)БО 121*.
Так, до складу первісної вартості включаємо:
— реєстраційні збори, державне мито та аналогічні платежі, пов’язані з придбанням (отриманням) прав на об’єкт ОЗ;
— ввізне мито;
— непрямі податки у зв’язку з придбанням (створенням) ОЗ (якщо вони не відшкодовуються);
— інші витрати, безпосередньо пов’язані з доведенням ОЗ до стану, у якому вони придатні для використання із запланованою метою.
Вочевидь послуги з державної реєстрації ТЗ є різновидом саме реєстраційних зборів. Тому не сумнівайтеся: установа-отримувач має віднести такі суми на збільшення первісної вартості безоплатно отриманого ТЗ.
Окрім того, до первісної вартості авто включаємо й інші витрати, які доведеться сплатити установі — отримувачу ТЗ. Зокрема, це стосується вартості бланка свідоцтва та номерного знаку.
Узагальнимо інформацію про те, які витрати слід уключати до первісної вартості ТЗ, а які — ні, у таблиці нижче.
Перелік витрат, які формують та НЕ формують первісну вартість ТЗ
Включаються до первісної вартості |
НЕ включаються до первісної вартості |
пенсійний збір (під час першої реєстрації ТЗ) |
витрати на страхування цивільно-правової відповідальності власників ТЗ |
платні послуги сервісних центрів МВС |
витрати на добровільне страхування авто (КАСКО тощо) |
послуги з реєстрації (перереєстрації) ТЗ |
платні послуги банківських установ (комісії тощо) |
вартість бланка свідоцтва |
|
вартість державного номерного знака |
|
суми непрямих податків, сплачені у зв’язку з придбанням авто, які не відшкодовуються установі |
Що в бухобліку?
Наведемо основні правила обліку таких операцій.
1. У разі отримання ОЗ від головного розпорядника такі активи спочатку слід оприбуткувати на субрахунок 1815 «Активи для розподілу, передачі, продажу». Це пов’язано з тим, що головний розпорядник утримував зазначені активи з метою подальшого розподілу, передачі та обліковував саме на субрахунку 1815. А тому й установі-отримувачу варто зараховувати такі об’єкти на зазначений субрахунок.
2. Усі витрати, які формують первісну вартість ТЗ, слід накопичувати та обліковувати у складі капітальних інвестицій. Для цього застосовуємо субрахунок 1311 «Капітальні інвестиції в основні засоби».
Після введення ТЗ в експлуатацію зараховуємо об’єкт капінвестицій до складу ОЗ. При цьому дебетуємо субрахунок 1015 «Транспортні засоби» та кредитуємо субрахунок 1311.
3. Отримання ТЗ за операцією з внутрішнього переміщення майна в межах уповноваженого органу не передбачає виникнення доходів.
А отже, рахунки обліку доходів і витрат не беруть участі у відображенні надходження такого майна.
УВАГА!
У разі отримання ОЗ за операціями з внутрішнього переміщення в межах органу, уповноваженого управляти об’єктами державної (комунальної) власності, складати та подавати до органу Казначейства Довідку про надходження в натуральній формі НЕ потрібно.
Для узагальнення інформацію про розрахунки за операціями з внутрішнього переміщення слід застосовувати субрахунок 6611 «Зобов’язання за внутрішніми розрахунками розпорядників бюджетних коштів».
4. Установа-отримувач має належним чином оформити документально надходження ТЗ від головного розпорядника. Зокрема, для цього потрібно:
— скласти Акт введення в експлуатацію ОЗ;
— присвоїти інвентарний номер отриманому ТЗ;
— відкрити Інвентарну картку обліку об’єкта ОЗ.
5. Нараховувати амортизацію на безоплатно отримане авто слід починаючи з місяця, наступного за місяцем, у якому такий об’єкт надійшов до установи.
Приклад. Бюджетна установа отримала від головного розпорядника новий ТЗ в оперативне управління вартістю 1,5 млн грн. Передачу майна оформлено Актом приймання-передачі ОЗ за типовою формою.
Для реєстрації отриманого ТЗ установа звернулася із заявою до найближчого сервісного центру МВС. Загальна вартість послуг з реєстрації авто становить 1186 грн, у т. ч.: за послуги з реєстрації — 350 грн, бланк свідоцтва — 486 грн, державний номерний знак — 350 грн.
Також у зв’язку з першою реєстрацією ТЗ установа сплатила до Пенсійного фонду збір у сумі 75000 грн (1500000 грн х 5 %).
№ з/п |
Зміст господарської операції |
Кореспонденція субрахунків |
Сума, грн |
№ м/о |
|
дебет |
кредит |
||||
1 |
Отримано ТЗ від головного розпорядника |
1815 |
6611 |
1500000 |
17 |
2 |
Віднесено до незавершених капінвестицій отриманий ТЗ |
1311 |
1815 |
1500000 |
17 |
3 |
Отримано фінансування для реєстрації ТЗ та сплати пенсійного збору (1186 грн + 75500 грн) |
2313 |
7011 |
76186 |
2 |
4 |
Перераховано збір до Пенсійного фонду |
6312 |
2313 |
75000 |
2, 6 |
5 |
Перераховано кошти за послуги з реєстрації ТЗ сервісному центру МВС |
2117 |
2313 |
1186 |
2, 4 |
6 |
Відображено витрати зі сплати пенсійного збору під час першої реєстрації ТЗ |
1311 |
6312 |
75000 |
6, 17 |
7 |
Відображено витрати з реєстрації ТЗ |
1311 |
2117 |
1186 |
4, 17 |
8 |
Проведено вилучення з доходу звітного періоду асигнувань у сумі поточних витрат на реєстрацію безоплатно отриманого ТЗ та сплату пенсійного збору |
7011 |
5411 |
76186 |
17 |
9 |
Введено в експлуатацію отриманий ТЗ (1500000 грн + 1186 грн + 75500 грн) |
1015 |
1311 |
1576186 |
17 |
Водночас здійснено другий запис |
5411 |
5111 |
76186 |
17 |
|
6611 |
5111 |
1500000 |
17 |
Висновки
- Послуги з держреєстрації ТЗ — різновид реєстраційних зборів. Установа-отримувач відносить такі суми на збільшення первісної вартості безоплатно отриманого ТЗ.
- Усі витрати, які формують первісну вартість ОЗ, слід обліковувати у складі капінвестицій (субрахунок 1311).
Бюджетна бухгалтерія, вересень, 2024/№ 36