Оцінка орендованого майна: чи треба проводити щороку?
Загальні правила оцінки об’єкта оренди
Для відповіді на це запитання насамперед звернемося до норм Закону № 157*.
* Закон України «Про оренду державного та комунального майна» від 03.10.2019 № 157-IX.
Вартість об’єкта оренди встановлюється на рівні його ринкової (оціночної) вартості, за наявності однієї з таких підстав:
— об’єктом оренди є єдиний майновий комплекс державного або комунального підприємства;
— об’єкт оренди пропонується для передачі в оренду без проведення аукціону;
— об’єкт оренди використовується на підставі договору оренди, укладеного без проведення аукціону або конкурсу, та орендар бажає продовжити договір оренди на новий строк.
Таким є припис п. 4 ст. 8 Закону № 157.
Отже, у вашому випадку проведення оцінки майна є обов’язковим.
Пролонгація договорів оренди в період воєнного стану
Але ж не забуваймо, що нині ми живемо, на жаль, в умовах воєнного стану. Під час цього періоду діють особливі умови оренди державного та комунального майна, визначені постановою № 634**. Саме цією постановою Уряд установив правила гри у сфері орендних відносин в умовах воєнного стану.
Ми вам про них розповідали в матеріалі «Оренда в умовах воєнного стану: вивчаємо нові правила» // «Бюджетна бухгалтерія», 2022, № 22.
УВАГА!
Договори оренди державного та комунального майна, строк дії яких завершується в період воєнного стану, вважаються продовженими на період дії воєнного стану та протягом чотирьох місяців із дати припинення чи скасування воєнного стану
Отже, пролонгація договорів відбувається автоматично. Для цього не потрібні ані заява орендаря, ані окреме рішення орендодавця. Це прямо передбачено п. 5 постанови № 634.
Винятком є випадок, коли балансоутримувач за 30 календарних днів до дати закінчення договору оренди повідомив орендодавця та орендаря про непродовження договору оренди. Підставою для цього може бути один із таких випадків:
1) орендоване приміщення необхідне для власних потреб балансоутримувача, обґрунтованих у письмовому зверненні балансоутримувача, поданому ним орендарю;
2) орендар, який бажає продовжити договір оренди майна в порядку, встановленому ч. 2 ст. 18 Закону № 157, не надав звіт про оцінку об’єкта оренди у встановлений строк;
3) орендар порушував умови договору оренди та не усунув порушення, виявлені балансоутримувачем або орендодавцем у строк, визначений у приписі балансоутримувача та/або орендодавця;
4) орендар допустив прострочення сплати орендної плати на строк більше трьох місяців;
5) орендар станом на дату довідки балансоутримувача, передбаченої ч. 6 ст. 18 Закону № 157, має заборгованість зі сплати орендної плати або не здійснив страхування об’єкта оренди чи має заборгованість зі сплати страхових платежів;
6) сталися випадки, передбачені ст. 7 Закону № 157.
Інший виняток стосується договорів, укладених шляхом проведення аукціону. Тож жодного стосунку до ситуації читача він не має.
Водночас слід розуміти правову природу автоматичного продовження договорів, строки яких закінчуються в період воєнного стану. Така пролонгація не передбачає укладення додаткових угод чи якихось рішень з боку орендодавця чи уповноваженого ОМС.
ВАЖЛИВО!
Таке автоматичне продовження не є новим етапом оренди, тотожним продовженню оренди на підставі додаткових угод, яке б здійснювалося за звичайних умов (не в умовах воєнного стану)
Про це слід пам’ятати насамперед тим, чиї договори укладені вперше й хто має намір пролонгувати їх після спливу чотиримісячного періоду після завершення воєнного стану. Для таких орендарів це продовження все одно вважатиметься першим, тому що Уряд імперативно встановив у воєнний період додатковий час оренди п. 5 постанови № 634 (ср. USER_SHOW_ID).
Оцінка в період воєнного стану
Також постановою № 634 встановлено особливості передачі майна в оренду органам державної влади та ОМС, іншим установам й організаціям, діяльність яких фінансується за рахунок державного або місцевих бюджетів.
У випадку передачі майна в оренду зазначеній категорії орендарів, серед іншого, діє така особливість.
ВАЖЛИВО!
Для цілей укладення відповідних договорів оренди або їх продовження вартістю об’єкта оренди є його балансова вартість станом на останнє число місяця, який передує даті подання заяви про оренду
Якщо балансова вартість об’єкта оренди дорівнює нулю або відсутня, переоцінка такого об’єкта не проводиться. Зазначене передбачено п. 6 постанови № 634.
Бюджетна бухгалтерія, серпень, 2022/№ 30