Передача / отримання новозбудованого укриття: як показати в обліку?
Як класифікувати такі операції?
Ситуація читача — приклад взаємодії та розподілу функцій і повноважень, покладених на департамент капітального будівництва (далі — департамент) та заклад освіти — балансоутримувача комунального майна.
Так, департамент виконує повноваження з організації будівництва об’єктів комунальної власності та забезпечує контроль за ефективним використанням бюджетних коштів, спрямованих на цю мету. Тож саме департамент виконує функції замовника робіт, пов’язаних з будівництвом, реконструкцією, ремонтом об’єктів комунальної власності. Визначення замовника, його основні функції та завдання наведено в Порядку № 1764* та Умовах № 668**.
Замовником є юридична або фізична особа, яка замовляє виконання робіт, постачання продукції, надання послуг, пов’язаних із капітальним будівництвом, організовує проведення торгів (тендерів) та укладає договори (контракти). При цьому саме замовник контролює хід будівництва та здійснює технічний нагляд за ним, проводить розрахунки за поставлену продукцію, виконані роботи, надані послуги, приймає закінчені роботи. Також замовник передає завершені будівництвом об’єкти організаціям та установам, які здійснюють видатки на їх утримання (обслуговування, ремонт тощо).
Втім, замовники не є балансоутримувачами об’єктів комунальної власності. Оскільки такі функції здебільшого виконують бюджетні установи, які отримали майно в оперативне управління. Зрозуміло, що покладення таких функції та повноважень на конкретну установу має бути зафіксовано у відповідному розпорядчому документі уповноваженого органу. Детально про організаційні питання передачі-отримання майна на правах оперативного управління читайте в матеріалі «Передача-отримання майна: як показати в обліку?» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2022, № 27).
Урешті-решт, в ситуації читача передача новозбудованого укриття здійснюється між суб’єктами державного сектору в межах одного (відповідного місцевого) бюджету. З огляду на це, вважаємо за доцільне розглядати таку операцію як внутрішнє переміщення незавершених капітальних інвестицій.
Департамент — замовник будівництва укриття: нюанси обліку
Розглянемо особливості відображення витрат на будівництво укриття та передачу таких витрат установі-балансоутримувачу в бухгалтерському обліку.
1. Усі витрати, пов’язані з будівництвом укриття, від початку і до завершення робіт департамент визнає незавершеними капінвестиціями. За загальним правилом такі витрати слід накопичувати за дебетом субрахунку 1311 «Капітальні інвестиції в основні засоби».
Нагадаємо, що зазначені витрати доцільно обліковувати за такими напрямами:
— проєктно-вишукувальні роботи;
— будівельні роботи;
— роботи з монтажу устаткування;
— придбання устаткування, яке потребує монтажу;
— придбання устаткування, яке не потребує монтажу, інструментів та інвентарю;
— інші капітальні роботи і витрати.
ВАЖЛИВО!
Витрати, пов’язані з будівництвом укриття (від початку і до закінчення зазначених робіт), накопичує в бухобліку замовник такого будівництва
Після закінчення усіх робіт, пов’язаних із будівництвом укриття, слід визначити їх загальну вартість. Підставою для визначення вартості виконаних підрядних робіт і проведення розрахунків із підрядником є Акт приймання виконаних підрядних робіт (форма № КБ-2в) та Довідка про вартість виконаних підрядних робіт (форма № КБ-3).
2. Після завершення та прийняття будівельних робіт департамент передає всі витрати на будівництво закладу-балансоутримувачу укриття. Таку операцію оформлюють відповідними документами. Зокрема, підставою для передачі може бути Акт приймання-передачі робіт з будівництва укриття, складений у довільній формі.
Усі витрати, пов’язані з будівництвом укриття, накопичені за дебетом субрахунку 1311, департамент відносить на фінрезультат. Саме такий підхід до обліку зазначених витрат передбачено п. 1.15 Типової кореспонденції*.
Так, передачу зазначених витрат замовник відображає такими записами в бухобліку:
— Дт 5511 — Кт 1311 — на суму переданих капінвестицій, здійснених у поточному році;
— Дт 5512 — Кт 1311 — на суму переданих капінвестицій, здійснених у минулих роках.
3. Цільове фінансування для виконання робіт, пов’язаних із будівництвом укриття, отримує замовник будівництва, у ситуації читача — це департамент. Адже саме він як замовник будівництва здійснює розрахунки з підрядниками та іншими організаціями за виконані роботи. Тому для обліку таких коштів він має застосовувати субрахунок 5411 «Цільове фінансування розпорядників бюджетних коштів».
При цьому кошти цільового фінансування, спрямовані на будівництво укриття, замовник закриває на фінрезультат. На підтвердження цього замовник робить запис, передбачений п. 1.15 Типової кореспонденції:
— Дт 5411 — Кт 5511— на суму коштів цільового фінансування, спрямованих на будівництво у поточному році;
— Дт 5411 — Кт 5512 — на суму коштів цільового фінансування, спрямованих на будівництво у минулих роках.
Заклад освіти — балансоутримувач укриття: особливості бухобліку
Тепер визначимо особливості відображення отриманих витрат на будівництво укриття в бухгалтерському обліку.
1. Установа, яка отримує витрати, пов’язані з будівництвом об’єкта, також зараховує їх до складу незавершених капінвестиції. І, відповідно, для їх обліку також застосовує субрахунок 1311. Про це свідчать приписи пп. 1.16 та 1.17 Типової кореспонденції.
Так, установа-балансоутримувач робить зворотні записи:
— Дт 1311 — Кт 5511 — на суму витрат на будівництво укриття, здійснених у поточному році;
— Дт 1311 — Кт 5512 — на суму витрат на будівництво укриття, здійснених у минулих роках.
2. Після введення в експлуатацію об’єкта будівництва (в ситуації читача — укриття), зараховуємо такий об’єкт до складу ОЗ у загальному порядку: Дт 1013 — Кт 1311.
3. Водночас за загальним правилом установа-балансоутримувач має збільшити внесений капітал. Причому зробити це слід за рахунок зменшення фінрезультату: Дт 5511, 5512 — Кт 5111.
УВАГА!
У разі отримання незавершених капінвестицій установа-балансоутримувач не застосовує субрахунок 5411
4. Крім того, установа-балансоутримувач повинна:
— оформити Акт введення в експлуатацію ОЗ за типовою формою;
— присвоїти інвентарний номер побудованому об’єкту ОЗ;
— відкрити Інвентарну картку обліку об’єкта ОЗ за типовою формою.
5. Нараховувати амортизацію на побудоване укриття слід починаючи з місяця, наступного за місяцем, у якому такий об’єкт було введено в експлуатацію.
Приклад. Департамент капбудівництва виконує функції замовника робіт із будівництва укриття. Після закінчення будівельних робіт новозбудоване укриття передано на баланс закладу освіти.
Для виконання робіт із будівництва укриття замовник уклав договір з підрядною організацією на суму 1240 тис. грн.
Після завершення будівельних робіт підрядник надав на підписання замовнику Акт приймання виконаних будівельних робіт (форма № КБ-2в) та Довідку про вартість виконаних будівельних робіт та витрати (форма № КБ-3). Зазначені документи було підписано без зауважень.
Після прийняття зазначеного об’єкта (укриття) замовник передав його закладу-балансоутримувачу. Передачу будівельних робіт оформлено Актом приймання-передачі робіт з будівництва укриття.
№ з/п |
Зміст господарської операції |
Кореспонденція субрахунків |
Сума, грн |
№ м/о |
|
дебет |
кредит |
||||
Департамент капбудівництва — замовник робіт |
|||||
1 |
Надійшло фінансування для проведення будівництва укриття |
2313 |
5411 |
1240000 |
2 |
2 |
Відображено витрати на будівництво (на підставі Акта приймання виконаних будівельних робіт) |
1311 |
6211 |
1240000 |
6 |
3 |
Перераховано кошти за виконані роботи підрядній організації |
6211 |
2313 |
1240000 |
2, 6 |
4 |
Передано бюджетній установі незавершені капінвестиції за операціями з внутрішнього переміщення (на підставі Акта приймання-передачі робіт з будівництва укриття) |
5511 |
1311 |
1240000 |
17 |
5 |
Віднесено на фінрезультат поточного року кошти цільового фінансування, спрямовані на будівництво |
5411 |
5511 |
1240000 |
17 |
Заклад освіти — балансоутримувач укриття |
|||||
1 |
Відображено вартість отриманих капінвестицій, пов’язаних з будівництвом укриття (на підставі Акта приймання-передачі робіт з будівництва укриття) |
1311 |
5511 |
1240000 |
17 |
2 |
Введено укриття в експлуатацію |
1013 |
1311 |
1240000 |
17 |
Водночас зроблено другий запис |
5511 |
5111 |
1240000 |
17 |
Висновки
- Усі витрати, пов’язані з будівництвом укриття, від початку і до завершення робіт замовник будівництва визнає незавершеними капінвестиціями та накопичує за дебетом субрахунку 1311.
- Установа, яка отримує витрати, пов’язані з будівництвом об’єкта, також зараховує їх до складу незавершених капінвестиції.
- Кошти цільового фінансування для виконання робіт із будівництва укриття отримує замовник будівництва — департамент. Для обліку таких коштів традиційно застосовують субрахунок 5411.
- Передача-отримання незавершених капінвестицій між замовником та балансоутримувачем у межах одного (відповідного місцевого) бюджету є операцією з внутрішнього переміщення.
Бюджетна бухгалтерія, березень, 2025/№ 12