Інформація по темі "" | Публікації по тегу
24.10.22
925 0
Друкувати
Обране

Порядок інспектування: є зміни

Передусім зазначимо: умови здійснення державного фінансового контролю (далі — держфінконтроль) у період дії воєнного стану визначено постановою № 561*.

* Постанова КМУ «Деякі питання здійснення державного фінансового контролю в умовах воєнного стану» від 07.05.2022 № 561.

Нагадаємо: держфінконтроль в Україні здійснює Державна аудиторська служба України (далі — Держаудитслужба).

Так, під час дії воєнного стану та протягом місяця після його припинення/скасування Держаудитслужба та її органи мають працювати з такими особливостями:

— здійснюють заходи держфінконтролю з урахуванням воєнного стану;

— не включають до тривалості заходів держфінконтролю (інспектування, державного фінансового аудиту, перевірки закупівель) та інших строків, визначених порядками проведення цих заходів, строк, протягом якого такий захід (організація проведення, оформлення, реалізація) не здійснювався у зв’язку з обставинами, обумовленими воєнним станом;

— надають документи під час заходів держфінконтролю, зустрічних звірок, збору інформації та документування процесу держфінконтролю, реалізацію матеріалів за його результатами здійснюють у паперовій та/або електронній формі.

Крім цього, постановою № 1123* Кабмін нещодавно вніс зміни до основного нормативного документа, яким керуються фахівці Держаудитслужби під час проведення контрольних заходів, — Порядку № 550**.

* Постанова КМУ «Про внесення змін до Порядку проведення інспектування Державною аудиторською службою, її міжрегіональними територіальними органами» від 08.10.2022 № 1123.

** Порядок проведення інспектування Державною аудиторською службою, її міжрегіональними територіальними органами, затверджений постановою КМУ від 20.04.2006 № 550.

Розглянемо основні зміни. При цьому звернемо увагу саме на ті моменти, які зацікавлять вас, як об’єкта контролю.

Надання програми ревізії об’єкта контролю

Основні питання, які підлягають ревізії на конкретному об’єкті, фахівці Держаудитслужби визначають у програмі ревізії.

При цьому об’єктом контролю є підконтрольна установа та її відокремлені підрозділи, які не мають статусу юрособи. Також об’єктом контролю є суб’єкти господарювання незалежно від форми власності, які не віднесено Законом № 2939* до підконтрольних установ та в яких здійснюється держфінконтроль на підставі судового рішення, ухваленого у кримінальному провадженні. Це визначення дещо підкориговано в оновленому Порядку № 550, і ми навели саме його з урахуванням апгрейду.

* Закон України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» від 26.01.93 № 2939-XII.

І якщо до внесення змін до Порядку № 550 фахівці Держаудитслужби були зобов’язані надавати один примірник програми ревізії, то тепер її копія може надаватися на вимогу керівника об’єкта контролю чи його заступника.

ВАЖЛИВО!

Надання програми об’єкта контролю наразі не є обов’язковим

Звісно ж, якщо ви, як об’єкт контролю, бажаєте ознайомитися з програмою ревізії і тими питаннями, які у вас будуть перевіряти, ви маєте повне право запросити на ознайомлення таку програму.

Надання пояснень працівниками об’єкта контролю

Як і раніше, для з’ясування окремих обставин фінансово-господарської діяльності об’єкта контролю посадові особи Держаудитслужби можуть вимагати та одержувати письмові пояснення від працівників об’єкта контролю.

Однак після внесених змін такі пояснення мають бути оформлені на ім’я посадової особи органу держфінконтролю, що проводить ревізію, а не на ім’я керівника органу фінконтролю, як це було раніше.

Перелік питань щодо обставин фінансово-господарської діяльності надається в той же спосіб, що і акт ревізії. Ці способи описані у п. 39 Порядку № 550. Нагадаємо їх:

а) особисто під розписку керівнику або головному бухгалтеру об’єкта контролю;

б) через канцелярію;

в) рекомендованим поштов им відправленням з повідомленням.

УВАГА!

У разі ненадання письмових пояснень протягом трьох робочих днів або взагалі відмови від надання пояснень цей факт буде відображено в акті ревізії

Нові обставини зупинення планових ревізій

Навіть якщо ревізія вже розпочалася, за певних обставин вона може бути зупинена.

Новими обставинами для такого зупинення можуть бути:

— дії непереборної сили;

— воєнний або надзвичайний стан на території України чи в окремих її місцевостях.

У разі зупинення планової виїзної ревізії за таких обставин ревізія повинна бути закінчена протягом 60 робочих днів після припинення дії непереборної сили чи припинення/скасування воєнного або надзвичайного стану відповідно.

Повідомлення про зупинення та поновлення ревізії здійснюється одним із способів, визначених у п. 39 Порядку № 550.

Відсутність бухобліку на об’єкті контролю

Оновлено порядок дій за відсутності бухгалтерського обліку на об’єкті контролю.

Так, посадова особа Держаудитслужби складає та підписує акт про неможливість проведення ревізії у разі:

— відсутності бухгалтерського обліку на об’єкті контролю;

— недопущення посадових осіб органу держфінконтролю або залученого фахівця до проведення ревізії;

— ненадання необхідних для перевірки документів;

— наявності інших об’єктивних і незалежних від органу держфінконтролю обставин, що унеможливлюють або перешкоджають проведенню ревізії.

Вищезгаданий акт надається об’єкту контролю одним із способів, зазначених у п. 39 Порядку № 550. Далі в такий же спосіб об’єкт контролю отримує вимогу щодо приведення обліку у відповідність із законодавством.

У свою чергу, керівник об’єкта контролю має повідомити орган держфінконтролю про усунення таких обставин наступного дня після їх фактичного усунення.

Строк підписання «проміжних» довідок

До складання загального акта ревізії фахівці Держаудитслужби оформлюють «проміжні» довідки. Ці довідки складають щодо результатів проведення ревізії окремих питань. Фахівці Держаудитслужби надають такі довідки об’єкту контролю також одним із способів, визначених у п. 39 Порядку № 550 (ср. USER_SHOW_ID).

Оновленим абз. 6 п. 35 Порядку № 550 встановлено чіткий строк для підписання таких довідок працівниками об’єкта контролю, які є відповідальними з питань, висвітлених у довідках. Він становить два робочих дні. Далі довідки необхідно повернути посадовим особам органу держфінконтролю або залученим фахівцям, які їх склали.

Ревізія документів, складених в електронній формі

Велика увага наразі приділяється можливості використання електронної документації. При цьому фахівці Держаудитслужби мають право як складати електронні документи, так і перевіряти документи, складені в електронній формі.

У зв’язку з цим Порядок № 550 доповнено новим розділом «Особливості складення документів в електронній формі та проведення ревізій за документами, складеними в електронній формі».

Зазначені зміни запрацювали з 13.10.2022.

Бюджетна бухгалтерія, жовтень, 2022/№ 40

Помітили помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити нас про це



Коментарі
0
Яка вдача - ви можете стати першим, хто прокоментує цей матеріал.
Залишити коментар:
Для того, щоб роздрукувати текст необхідно авторизуватись або зареєструватись
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі