Річна інвентаризація — 2024: відображення результатів
Оформлення матеріалів інвентаризації
Загальний порядок документального оформлення матеріалів інвентаризації визначено Положенням № 879*. Зокрема, за результатами роботи інвентаризаційна комісія має оформити такі документи, як: інвентаризаційні описи, акти інвентаризації та звіряльні відомості. Типові форми для відображення результатів інвентаризації бюджетними установами затверджено наказом № 572**.
Так, Інвентаризаційні описи застосовують для фіксування наявності, стану та оцінки як активів установи, так і активів, які належать іншим установам та обліковуються поза балансом.
Такі описи складають на:
— основні засоби (далі — ОЗ), інші необоротні матеріальні активи;
— нематеріальні активи;
— запаси (у т. ч. й ті, що прийняті на відповідальне зберігання).
Акти інвентаризації застосовують для фіксування наявності:
— грошових коштів (готівки та коштів на рахунках);
— грошових документів, бланків документів суворої звітності;
— дебіторської та кредиторської заборгованостей;
— наявності фінансових інвестицій.
Крім того, установи застосовують й інші форми документів під час перевірки окремих об’єктів обліку. Інформацію про такі документи та особливості їх оформлення наведемо в таблиці нижче.
Оформлення матеріалів інвентаризації
Об’єкт інвентаризації |
Назва форми |
Особливості оформлення |
ОЗ |
Інвентаризаційний опис необоротних активів, затверджений наказом № 572 |
Застосовується для відображення наявності будівель, споруд, транспортних засобів, машин, обладнання, інструментів, комп’ютерної техніки, інвентарю тощо. Складається за кожним місцезнаходженням ОЗ та особою, відповідальною за їх збереження. ОЗ слід відображати в інвентаризаційному описі за найменуваннями із зазначенням їх інвентарних номерів, виготовлювача, заводського номера (за наявності), року випуску, первісної (переоціненої) вартості, суми зносу, строку корисного використання. На орендовані ОЗ слід оформлювати окремий опис |
Інші необоротні матеріальні активи |
Інвентаризаційний опис необоротних активів (груповий), затверджений наказом № 572 |
Застосовується для відображення наявності та стану малоцінних необоротних матеріальних активів (далі — МНМА), спецодягу та спецвзуття, тимчасових нетитульних споруд та інших необоротних матеріальних активів. На однотипні МНМА, видані у користування, оформлюйте групові описи у розрізі матеріально відповідальних осіб (далі — МВО). Білизну, постільні речі, одяг та взуття одного найменування, близькі за розмірами, якостями і ціною, вносять до інвентаризаційного опису сумарно, із зазначенням їх кількості та номенклатурних номерів |
Незавершені капітальні інвестиції в необоротні матеріальні активи |
Інвентаризаційний опис необоротних активів, затверджений наказом № 572 |
Застосовується для відображення результатів перевірки витрат на придбання, створення (виготовлення) та поліпшення ОЗ, а також витрат за незакінченими і закінченими, але не зданими в експлуатацію об’єктами капітального будівництва, реконструкції, модернізації ОЗ та інших необоротних матеріальних активів. В інвентаризаційному описі зазначають найменування об’єкта, обсяг виконаних і оплачених робіт за видами, конструктивними елементами, устаткуванням |
Нематеріальні активи |
Інвентаризаційний опис необоротних активів, затверджений наказом № 572 |
Застосовується під час інвентаризації нематеріальних активів, окрім об’єктів інтелектуальної власності. До опису вносять дані про назву нематеріального активу, характеристику, призначення, дату придбання (введення в експлуатацію), первісну (переоцінену) вартість, суму амортизації, строк використання, кількість та вартість об’єкта (групи об’єктів). Інвентаризаційний опис складають за об’єктами (групами однотипних за призначенням об’єктів) нематеріальних активів та окремо за кожною МВО |
Об’єкти права інтелектуальної власності у складі нематеріальних активів |
Інвентаризаційний опис об’єктів права інтелектуальної власності у складі нематеріальних активів (типова форма № НА-4, затверджена наказом № 732*) |
Застосовується для відображення об’єктів права інтелектуальної власності (право на літературні, художні, музичні твори, комп’ютерні програми, винаходи, розробки, сорти рослин, породи тварин тощо), які обліковуються у складі нематеріальних активів. Такий опис складають окремо за кожним місцезнаходженням об’єктів права інтелектуальної власності та за кожною особою, відповідальною за їх використання. У цьому опису слід зазначати назву, характеристику, первісну (переоцінену) вартість об’єктів права інтелектуальної власності, суму накопиченої амортизації, дату придбання та строк їх корисного використання |
Запаси |
Інвентаризаційний опис запасів, затверджений наказом № 572 |
Використовується для відображення фактичної наявності запасів: продуктів харчування, медикаментів та перев’язувальних засобів, будівельних матеріалів, палива, запасних частин до транспортних засобів, машин та обладнання, малоцінних швидкозношуваних предметів (далі — МШП) тощо. Відображають запаси за найменуваннями із зазначенням номенклатурних номерів (за наявності), виду, групи, сорту, одиниці виміру, ціни, суми та кількості, встановлених на дату інвентаризації, та за даними обліку. На МШП, які обліковуються в оперативному порядку, інвентаризаційні описи складати не потрібно |
Матеріальні цінності, прийняті на відповідальне зберігання |
Інвентаризаційний опис матеріальних цінностей, прийнятих на відповідальне зберігання, затверджений наказом № 572 |
Застосовується для контролю за наявністю матеріальних цінностей, прийнятих на відповідальне зберігання, які обліковують на позабалансовому рахунку 02 «Активи на відповідальному зберіганні» |
Готівка |
Акт про результати інвентаризації наявних коштів (додаток 7 до Положення № 148**) |
Застосовуйте для відображення фактичної кількості готівкових коштів, що знаходяться в касі. В акті слід не лише зафіксувати суму наявних та облікових готівкових коштів, але й визначити підсумки (результати) інвентаризації — лишки або нестачі. При цьому в акті обов’язково потрібно навести пояснення причин виникнення відхилень, а також рішення керівника щодо урегулювання розбіжностей |
Грошові кошти на рахунках |
Акт про результати інвентаризації грошових коштів, затверджений наказом № 572 |
Використовується для інвентаризації коштів на реєстраційних, спеціальних реєстраційних та інших рахунках в органі Казначейства (установах банків). В акті відображають фактичну наявність грошових коштів, орієнтуючись на суми, зазначені у виписках Казначейства (установи банку) на дату інвентаризації. В акті також слід визначити підсумки (результати) інвентаризації грошових коштів —лишки або нестачі. У разі виявлення лишків чи нестач необхідно з’ясувати обставини їх виникнення та навести причини |
Грошові документи, бланки документів суворої звітності |
Акт інвентаризації наявності грошових документів, бланків документів суворої звітності, затверджений наказом № 572 |
Застосовується для відображення фактичної кількості грошових документів та бланків документів суворої звітності, які зберігаються у касі установи. В акті зазначають: назву, номер, серію, номінальну вартість грошових документів та бланків суворої звітності. Також у акті відображають результати інвентаризації грошових документів, бланків документів суворої звітності — лишки або нестачі |
Дебіторська та кредиторська заборгованості |
Акт інвентаризації розрахунків з дебіторами і кредиторами, затверджений наказом № 572 |
Відображають дебіторську та кредиторську заборгованість, виявлену на момент інвентаризації. В акті зазначають найменування субрахунків обліку розрахунків, суми неузгодженої дебіторської і кредиторської заборгованостей. Окремо наводять відомості щодо безнадійних боргів та заборгованості, за якою минув строк позовної давності |
Дебіторська і кредиторська заборгованість, строк позовної давності якої минув |
Довідка до Акта інвентаризації розрахунків про дебіторську і кредиторську заборгованості, щодо яких строк позовної давності минув, затверджений наказом № 572 |
Застосовується для деталізації інформації про виявлену непогашену заборгованість. Зокрема, у такій довідці зазначають: — найменування та місцезнаходження дебіторів і кредиторів; — суми заборгованості; — причини виникнення заборгованості; — дату, з якої минув строк позовної давності; — підстави виникнення заборгованості (листи до установ вищого рівня з приводу виділення коштів для погашення такої заборгованості тощо) |
Дебіторська і кредиторська заборгованість, строк позовної давності якої минув і яка планується до списання |
Акт інвентаризації дебіторської або кредиторської заборгованості, строк позовної давності якої минув і яка планується до списання, затверджений наказом № 572 |
Застосовується для контролю за наявністю та станом дебіторської і кредиторської заборгованості, строками їх виникнення, перебігом строку позовної давності та виявленням заборгованості, строк позовної давності якої закінчився. У цьому акті зазначають: — найменування боржника; — субрахунок для обліку відповідно виду розрахунків; — суму заборгованості, щодо якої минув строк позовної давності та яка планується до списання |
Розрахунки з відшкодування матеріальних збитків |
Акт інвентаризації розрахунків щодо відшкодування матеріальних збитків, затверджений наказом № 572 |
Призначений для інвентаризації розрахунків із відшкодування матеріальних збитків. У цьому акті зазначають: — П. І. Б. боржників; — за що і коли виник борг; — дату судового рішення (заяви боржника), за відсутності рішення суду — дату пред’явленого позову; — суму заборгованості на дату інвентаризації |
Фінансові інвестиції |
Акт інвентаризації наявності фінансових інвестицій, затверджений наказом № 572 |
Використовується для відображення фінансових інвестицій у статутних капіталах підприємств (наприклад, комунальних підприємств). В акті зазначають: вид фінінвестицій, документ, який їх підтверджує (засновницький договір, виписки банків, накладні на передачу устаткування тощо), їх номінальну та балансову вартість, дату і термін вкладу. В акті обов’язково слід визначити підсумки інвентаризації — лишки або нестачі. У разі виявлення нестачі або надлишку потрібно з’ясувати та навести причини їх виникнення |
Слід також пам’ятати про вимоги щодо оформлення матеріалів інвентаризації, встановлені пп. 17 та 18 розд. ІІ Положення № 879.
Так, кожен рядок інвентаризаційних описів та актів інвентаризації слід заповнювати послідовно та уважно. Якщо після інвентаризації виявлено помилку в матеріалах інвентаризації, комісія має виправити її коректурним способом. А от наявність помарок чи підчисток у таких матеріалах не допускається.
УВАГА!
Інвентаризаційні описи та акти інвентаризації мають бути підписані всіма членами комісії та МВО
При цьому МВО дають розписку, якою підтверджують, що перевірка активів відбулася у їх присутності, у зв’язку з чим претензій до членів комісії вони не мають. Така розписка також є свідченням того, що МВО приймає на відповідальне зберігання перелічені в описі активи.
Після оформлення матеріали інвентаризації передають для перевірки до бухгалтерської служби установи. Там визначають правильність підрахунків у описах та актах, проставляють вартісні показники у відповідних рядках та порівнюють дані бухгалтерського обліку з даними про фактичну наявність цінностей.
Усі виявлені розбіжності між фактичною наявністю активів та обліковими даними бухгалтерська служба фіксує у звіряльних відомостях типової форми, а саме:
— Звіряльна відомість результатів інвентаризації необоротних активів;
— Звіряльна відомість результатів інвентаризації запасів.
ВАЖЛИВО!
Звіряльна відомість — проміжний документ для визначення результатів інвентаризації
Може статися так, що під час інвентаризації в установі не буде виявлено ані лишків, ані нестач. Чи необхідно у такому разі складати звіряльні відомості?
Так, вважаємо, що звіряльні відомості необхідно складати у будь-якому разі.
Оскільки фактично без складання звіряльних відомостей інвентаризаційна комісія не зможе підбити підсумки інвентаризації. Інакше кажучи, саме звіряльні відомості є підставою для складання протоколу інвентаризаційної комісії.
Тому складати звіряльні відомості доцільно незалежно від того, виявлено лишки, нестачі чи ні. Якщо ж розбіжності між даними бухгалтерського обліку і фактичною наявністю матеріальних цінностей відсутні, у відповідних клітинках звіряльних відомостей ставимо прочерки. Тобто залишати їх порожніми не слід.
Головний підсумковий документ, який складають за результатами інвентаризації, — це Протокол інвентаризаційної комісії. У ньому інвентаризаційна комісія відображає свої висновки та пропозиції за результатами проведеної перевірки.
Зокрема, у протоколі наводять:
— причини нестач, втрат, лишків;
— пропозиції щодо заліку в разі пересортиці, списання нестач у межах норм природного убутку, а також наднормативних нестач із зазначенням причин виникнення та вжитих заходів щодо їх запобігання.
Також у протоколі може бути відображена інша інформація, суттєва для прийняття рішень щодо визнання й оцінки активів та зобов’язань.
Керівник повинен розглянути та затвердити протокол інвентаризаційної комісії протягом п’яти робочих днів після завершення інвентаризації. Такі строки встановлено в п. 2 розд. IV Положення № 879.
УВАГА!
Протокол інвентаризаційної комісії, затверджений керівником установи, є підставою для відображення результатів інвентаризації в бухобліку та фінзвітності
Виявили непридатне майно під час інвентаризація: як вчинити?
Під час річної інвентаризації комісія може виявити зіпсоване майно, непридатне для подальшого використання. Як правильно вчинити з таким майном? Чи взагалі слід заносити інформацію про таке майно до інвентаризаційних описів? Далі пояснимо.
Крок 1 → Проводимо суцільну інвентаризацію. Положенням № 879 передбачено, що інвентаризації підлягає все майно установи незалежно від його місцезнаходження та всі види зобов’язань. Тому під час інвентаризації комісія насамперед повинна зафіксувати фактичну наявності об’єктів як за їх місцезнаходженням, так і за матеріально відповідальними особами.
Разом з тим не варто забувати й про інші завдання, які стоять перед інвентаризаційною комісією. Зокрема, це виявлення активів, які частково втратили свою первісну якість та споживчу властивість, застарілих, а також виявлення активів, які не відповідають критеріям визнання.
Крок 2 → Виокремлюємо непридатне майно. У цій ситуації інвентаризаційна комісія має зафіксувати фактичну наявність як придатного, так і непридатного майна. Оскільки такі матеріальні цінності на момент проведення інвентаризації продовжують обліковуватися на балансі установи, їх фактичну наявність слід підтвердити і відобразити в інвентаризаційних описах.
Однак на непридатне майно необхідно скласти окремий інвентаризаційний опис. Цього вимагають пп. 1.8 та 4.4 розд. III Положення № 879. Причому такий опис слід оформлювати за типовою формою, затвердженою наказом № 572.
Під час відображення непридатних та/або зіпсованих матеріальних цінностей, виявлених під час інвентаризації, всі графи інвентаризаційного опису заповнюємо у загальному порядку:
— інвентаризаційна комісія зазначає інформацію про фактичну наявність;
— бухгалтерська служба — кількісні та цінові показники за даними бухобліку.
А ось у гр. 16 «Інші відомості» Інвентаризаційного опису необоротних активів» слід навести інформацію про стан таких активів та причини їх непридатності. Якщо ж під час інвентаризації виявлено зіпсовані запаси, то причини, ступінь і характер псування, а також пропозиції щодо їх списання або можливості використання у господарських цілях зазначаємо в гр. 12 «Інші відомості» Інвентаризаційного опису запасів.
Отже, за результатами інвентаризації комісія має оформити окремі інвентаризаційні описи. Одні — щодо зіпсованого, пошкодженого, непридатного для подальшого використання майна, та другі — щодо придатного для подальшої експлуатації.
Крок 3 → Підбиття підсумків інвентаризації. На підставі належним чином оформлених інвентаризаційних описів інформацію про непридатне майно обов’язково зазначаємо в Протоколі інвентаризаційної комісії. У свою чергу, керівник установи протягом п’яти днів розглядає матеріали інвентаризації та затверджує такий Протокол. Саме від його рішення залежить подальша доля матеріальних цінностей, які втратили свої експлуатаційні властивості.
Крок 4 → Списуємо непридатне майно. Врешті-решт, Протокол інвентаризаційної комісії разом з доданими до нього інвентаризаційними описами та звіряльними відомостями з інформацією про непридатне майно є підставою для підготовки до наступного етапу — списання такого майна з балансу. Але займатись організаційними питаннями щодо списання непридатного майна варто лише після ухвалення відповідного рішення керівником установи.
У певних випадках для списання майна знадобиться спочатку отримати дозвіл від суб’єкта управління майном. Без такого дозволу бюджетні установи мають право списувати лише повністю замортизовані необоротні активи первісною вартістю до 50 тис. грн.
Далі розглянемо, як правильно урегулювати розбіжності між фактичною наявністю активів установи та обліковими даними.
Оцінка та оприбуткування лишків
Під лишками слід розуміти все майно, раніше не враховане в бухобліку установи. Воно підлягає обов’язковому оприбуткуванню.
Документальне оформлення та оцінка. Оцінкою такого майна займається інвентаризаційна комісія установи. Такі об’єкти, як необоротні активи, інвентаризаційна комісія оцінює за справедливою вартістю. Проте для оцінки земельних ділянок, будівель та споруд (у т. ч. незавершеного будівництва), транспортних засобів, виявлених як лишки, доцільно звернутися до суб’єкта оціночної діяльності.
Лишки запасів комісія має оцінити за чистою вартістю реалізації, якщо планується їх продаж. Якщо ж запаси будуть використані у господарській діяльності установи, визнаємо їх в оцінці можливого використання. Таку оцінку проводять, виходячи з вартості подібних запасів за наявності їх на балансі з урахуванням ступеня їх придатності.
Документом, який підтверджує проведення оцінки виявлених лишків, буде Акт оцінки, складений у довільній формі.
Бухоблік. Під час оприбуткування активів, раніше не врахованих у балансі установи (у т. ч. ОЗ, інші необоротні матеріальні активи, нематеріальні активи, запаси тощо), необхідно показати збільшення доходів спеціального фонду. При цьому застосування субрахунку для обліку таких доходів залежить від подальшої долі таких активів:
— якщо лишки будуть використані для потреб установи, відображаємо дохід за субрахунком 7112 «Дохід від оприбуткування активів, раніше не врахованих у балансі»;
— якщо лишки будуть реалізовані, показуємо дохід за субрахунком 7211 «Дохід від реалізації активів».
Окрім того, у разі виявлення активів, раніше не врахованих у балансі, необхідно:
1) подати до органу Казначейства Довідку про надходження в натуральній формі.
Це треба зробити до закінчення відповідного звітного місяця.
Надходження від оприбуткування лишків, які будуть використовуватися для потреб установи, відображаємо за кодом класифікації доходів 25010200 «Надходження бюджетних установ від додаткової (господарської) діяльності». Якщо ж лишки планується реалізувати, тоді — за кодом класифікації доходів 25010400 «Надходження бюджетних установ від реалізації в установленому порядку майна (крім нерухомого майна)»;
2) внести зміни до кошторису в частині спеціального фонду за власними надходженнями.
Розглянемо на прикладі порядок відображення в бухобліку оприбуткування виявлених лишків.
Приклад 1 (лишки необоротних активів). Під час річної інвентаризації виявлено лишки: ноутбук та офісне крісло. Згідно з оцінкою інвентаризаційної комісії справедлива вартість цих активів становить: ноутбук — 27000 грн, офісне крісло — 2100 грн.
За результатами роботи комісії складено Акт оцінки матеріальних цінностей довільної форми. Введення в експлуатацію об’єктів оформлено Актами введення в експлуатацію ОЗ типової форми.
№ з/п |
Зміст господарської операції |
Кореспонденція субрахунків |
Сума, грн |
№ м/о |
|
дебет |
кредит |
||||
1 |
Оприбутковано активи, раніше не враховані в балансі установи: |
||||
— ноутбук |
1014 |
2117 |
27000 |
4 |
|
— офісне крісло |
1113 |
2117 |
2100 |
4 |
|
Водночас відображено: |
|||||
— дохід від оприбуткування лишків (27000 грн + 2100 грн) |
2313 |
7112* |
29100 |
3, 14 |
|
— касові видатки |
2117 |
2313 |
29100 |
3, 4 |
|
— збільшення внесеного капіталу на суму оприбуткованих активів |
7112 |
5111 |
29100 |
17 |
|
2 |
Нараховано амортизацію під час введення в експлуатацію офісного крісла (2100 грн х 50 %) |
8014 |
1412 |
1050 |
17 |
* До кінця звітного місяця на суму оприбуткованих лишків слід подати до Казначейства Довідку про надходження в натуральній формі за кодом доходів 25010200 на суму 29100 грн. |
Приклад 2 (лишки запасів). Під час проведення річної інвентаризації виявлено лишки будівельних матеріалів (фарба для внутрішніх робіт, 2 л). За результатами роботи комісії складено Акт оцінки матеріальних цінностей довільної форми. Зазначені матеріальні цінності оприбутковано за ціною можливого використання — 850 грн.
№ з/п |
Зміст господарської операції |
Кореспонденція субрахунків |
Сума, грн |
№ м/о |
|
дебет |
кредит |
||||
1 |
Оприбутковано запаси, раніше не враховані на балансі установи |
1513 |
2117 |
850 |
4 |
Водночас відображено: |
|||||
— дохід від оприбуткування лишків |
2313 |
7112* |
850 |
3, 14 |
|
— касові видатки |
2117 |
2313 |
850 |
3, 4 |
|
* До кінця звітного місяця на суму оприбуткованих лишків слід подати до Казначейства Довідку про надходження в натуральній формі за кодом доходів 25010200 на суму 850 грн. |
Відображення у звітності. Покажемо, в яких рядках фінансової та бюджетної звітності слід відобразити оприбутковані лишки.
Відображення лишків у фінансовій та бюджетній звітності
Назва рядка |
Код рядка |
Пояснення щодо заповнення |
Фінансова звітність |
||
Форма № 1-дс «Баланс» |
||
АКТИВ |
||
І. НЕФІНАНСОВІ АКТИВИ |
||
Основні засоби: первісна вартість |
1001 |
Сальдо рахунків 10 (крім субрахунку 1010), 11 |
Інвестиційна нерухомість: первісна вартість |
1011 |
Сальдо субрахунку 1010 |
Нематеріальні активи: первісна вартість |
1021 |
Сальдо рахунка 12 |
Незавершені капітальні інвестиції |
1030 |
Сальдо рахунка 13 |
Запаси |
1050 |
Сальдо рахунків 15 + 18 |
ПАСИВ |
||
I. ВЛАСНИЙ КАПІТАЛ ТА ФІНАНСОВИЙ РЕЗУЛЬТАТ |
||
Внесений капітал |
1400 |
Сальдо субрахунку 5111 |
Форма № 2-дс «Звіт про фінансові результати |
||
Розділ І «Фінансовий результат діяльності» |
||
ДОХОДИ |
||
Доходи від обмінних операцій |
||
Доходи від надання послуг (виконання робіт) |
2020 |
Доходи, відображені за субрахунком 7112 (оборот за Кт 7112) |
Доходи від продажу активів |
2030 |
Доходи, відображені за субрахунком 7211 (оборот за Кт 7211) |
Бюджетна звітність |
||
Форма № 4-1д, № 4-1м «Звіт про надходження і використання коштів, отриманих як плата за послуги» |
||
Надходження коштів — усього |
010 |
|
Від додаткової (господарської) діяльності |
030 |
Вартість активів, залишених для потреб установи |
Від реалізації в установленому порядку майна (крім нерухомого майна) |
050 |
Вартість активів, оприбуткованих для подальшої реалізації |
Видатки — усього |
070 |
|
Використання товарів і послуг |
150 |
Вартість оприбуткованих запасів |
Придбання основного капіталу |
450 |
Вартість оприбуткованих необоротних активів |
Також дані про оприбуткування лишків необхідно навести у Пояснювальній записці до бюджетної звітності (додаток 10 до Порядку № 44*).
Урегулювання нестач
Нестачею є відхилення фактичної наявності активів установи від облікових даних зі знаком «мінус». При цьому нестачею вважається не тільки відсутність певних об’єктів, але й втрата ними своїх властивостей у результаті пошкодження, псування тощо.
Документальне оформлення. Про наявність нестачі свідчать показники, наведені у Звіряльних відомостях результатів інвентаризації. Саме на підставі таких відомостей інвентаризаційна комісія проводить аналіз та робить висновки у Протоколі інвентаризаційної комісії. Ба більше, в Протоколі обов’язково мають бути наведені причини виникнення нестач, а також пропозиції щодо їх урегулювання та подальшого запобігання.
Порядок урегулювання розбіжностей між фактичною наявністю активів і даними бухгалтерського обліку наведено у таблиці нижче.
Порядок урегулювання нестач, втрат, пересортиці
Вид відхилень |
Порядок урегулювання |
|
Нестача у межах установлених норм |
Списуємо на витрати звітного періоду (за розпорядженням керівника установи). За відсутності норм природного убутку втрату розглядають як нестачу понад норму |
|
Наднормативні нестачі |
Винну особу встановлено |
Списуємо з балансу установи + відносимо на рахунок винної особи |
Винну особу НЕ встановлено |
Списуємо з балансу установи + зараховуємо на позабалансовий облік* |
|
Нестачі внаслідок пересортиці |
Взаємний залік лишків і нестач внаслідок пересортиці допускається лише щодо запасів: — однакового найменування та тотожної кількості; — лишки та нестачі за якими виявлено за один і той самий період; — закріплених за однією і тією ж МВО. Якщо нестачі > лишків → різницю на рахунок винної особи. Якщо лишки > нестачі → збільшення залишку відповідних запасів + визнання доходу |
|
* До моменту встановлення винних осіб або припинення кримінального провадження. |
Оцінка. За загальним правилом розмір збитків визначають шляхом проведення незалежної оцінки. Таку вимогу містить п. 2 Порядку № 116*. І для цього слід звернутися до суб’єкта оціночної діяльності.
Але в деяких випадках, окрім професійних оцінювачів, це можуть зробити органи державної влади та органи місцевого самоврядування самостійно. Для цього застосовують стандартизовану оцінку. Таку можливість передбачено п. 88 Методики № 1891*.
* Методика оцінки майна, затверджена постановою КМУ від 10.12.2003 № 1891.
Стандартизовану оцінку збитків проводить комісія установи. Своє рішення комісія оформляє Актом оцінки збитків за формою, наведеною у додатку 12 або 13 до згаданої Методики.
Але майте на увазі: на цей акт потрібно отримати позитивний висновок рецензента. Тільки після цього його затверджує керівник установи.
ВАЖЛИВО!
Під час визначення розміру збитку слід ураховувати ціни, що існували за місцем виконання зобов’язання на день задоволення боржником вимог у добровільному порядку або на день подання до суду позову про стягнення збитків
Таким є припис ч. 3 ст. 225 ГКУ*.
* Господарський кодекс України від 16.01.2003 № 436-IV.
Також пам’ятайте: за рахунок сум, стягнутих із винних осіб, здійснюється відшкодування збитків, завданих установі, з урахуванням фактичних витрат на відновлення матеріальних цінностей. Тоді як залишок коштів необхідно перерахувати до державного (місцевого) бюджету. Цього вимагає п. 10 Порядку № 116.
У разі виявлення нестач внаслідок зловживань бюджетна установа має передати відповідні матеріали до правоохоронних органів та подати цивільний позов на суму виявлених нестач. Строк виконання — п’ять днів із дня встановлення факту нестач (п. 7 розд. IV Положення № 879).
Бухоблік. Списання нестач відображаємо як звичайне вибуття активів. Тоді як подальший облік нестач залежить від того, встановлені винуватці чи ні.
Почнемо з ситуації, коли винну особу встановлено.
По-перше, у такому разі суму завданого збитку слід віднести на винну особу.
У бухобліку суми нестач матеріальних цінностей, а також суми збитків, віднесені на винних осіб, обліковуємо на субрахунку 2115 «Розрахунки з відшкодування завданих збитків».
По-друге, одночасно на суму збитку, віднесеного на рахунок винної особи, у частині витрат на відновлення, показуємо дохід за субрахунком 7111 «Доходи від реалізації продукції (робіт, послуг)». Водночас не забудьте на суму відшкодування завданих збитків унести зміни до кошторису у частині спецфонду за кодом доходів 25010400 «Надходження бюджетних установ від реалізації в установленому порядку майна (крім нерухомого майна)».
Втім, відносити збитки на рахунок винної особи доцільно за умови:
— якщо є звернення цієї особи про відшкодування збитків (про що свідчить її письмова заява)
або
— якщо особу визнано винною судом і є ухвала (рішення) про стягнення з неї завданого збитку.
І по-третє, на суму залишку коштів (за наявності) відображаємо зобов’язання перед бюджетом за субрахунком 6312 «Інші розрахунки з бюджетом».
Інакше обліковуємо нестачі, щодо яких винну особу не встановлено.
Так, якщо винуватець невідомий, суму невідшкодованих нестач та втрат відносимо на позабалансовий субрахунок 073 «Невідшкодовані нестачі і втрати від псування цінностей розпорядників бюджетних коштів».
Позабалансовий облік таких нестач слід вести до моменту встановлення винуватців або закриття кримінального провадження відповідно до законодавства (абз. 5 п. 4 розд. IV Положення № 879).
Розглянемо на прикладах порядок відображення нестач у бухобліку.
Приклад 3 (нестача необоротних активів). Під час проведення річної інвентаризації виявлено нестачу господарського інвентаря (тумба), який обліковувався у складі МНМА. Згідно з даними бухобліку первісна вартість інвентаря становить 2500 грн, сума нарахованої амортизації — 1250 грн.
Списання тумби оформлено Актом списання ОЗ (часткової ліквідації) за типовою формою.
Винна особа погодилася добровільно відшкодувати завдані збитки (звернення підтверджено письмовою заявою). Комісія установи провела стандартизовану оцінку збитків на дату відшкодування. Згідно з Актом оцінки збитків, затвердженим керівником, розмір збитку становить 1700 грн.
№ з/п |
Зміст господарської операції |
Кореспонденція субрахунків |
Сума, грн |
№ м/о |
|
дебет |
кредит |
||||
1 |
Нараховано амортизацію в місяці списання тумби |
8014 |
1412 |
1250 |
17 |
2 |
Списано первісну вартість тумби та суму нарахованого зносу |
1412 |
1113 |
2500 |
9 |
3 |
Віднесено до накопичених фінрезультатів первісну вартість тумби під час списання |
5111 |
5512 |
2500 |
17 |
4 |
Віднесено на винну особу суму збитків у частині витрат на відновлення |
2115 |
7111* |
1700 |
4, 14 |
5 |
Отримано кошти від винної особи як відшкодування завданих збитків |
2313 |
2115 |
1700 |
3, 4 |
* Слід унести зміни до кошторису у частині спецфонду за кодом доходів 25010400 «Надходження бюджетних установ від реалізації в установленому порядку майна (крім нерухомого майна)» на суму 1700 грн. |
Приклад 4 (нестача запасів). Під час річної інвентаризації виявлено нестачу продуктів харчування на суму 2800 грн. Комісією установи збитки оцінено в сумі 3500 грн (кошти, необхідні для придбання аналогічних запасів на момент виявлення нестачі). Винну особу виявили, вона добровільно внесла кошти на рахунок установи як відшкодування.
З урахуванням фактичних ринкових цін на момент відшкодування збитку, очікувані витрати на придбання відповідної кількості продуктів харчування становлять 3300 грн. Залишок коштів у сумі 200 грн перераховано до бюджету відповідного рівня.
№ з/п |
Зміст господарської операції |
Кореспонденція субрахунків |
Сума, грн |
№ м/о |
|
дебет |
кредит |
||||
1 |
Списано вартість продуктів харчування, виявлених як нестача |
8013 |
1511 |
2800 |
13 |
Одночасно віднесено на позабалансовий облік суму нестачі до встановлення винної особи |
073 |
— |
2800 |
16 |
|
2 |
Віднесено на винну особу (після її виявлення) вартість відшкодування збитків у частині: |
||||
— витрат на відновлення (придбання) |
2115 |
7111* |
3300 |
4, 14 |
|
— перевищення, що підлягає перерахуванню до відповідного бюджету |
2115 |
6312 |
200 |
4, 6 |
|
Одночасно списано з позабалансового обліку суму нестачі після встановлення винної особи |
— |
073 |
2800 |
16 |
|
3 |
Отримано кошти від винної особи як відшкодування завданих збитків |
2313 |
2115 |
3500 |
3, 4 |
4 |
Перераховано до бюджету залишок коштів |
6312 |
2313 |
200 |
3, 6 |
* Слід унести зміни до кошторису у частині спецфонду за кодом доходів 25010400 «Надходження бюджетних установ від реалізації в установленому порядку майна (крім нерухомого майна)» на суму 3300 грн. |
Відображення у звітності. Покажемо, в яких рядках фінансової та бюджетної звітності слід відобразити виявлені нестачі.
Відображення нестач у фінансовій та бюджетній звітності
Назва рядка |
Код рядка |
Пояснення щодо заповнення |
Фінансова звітність |
||
Форма № 1-дс «Баланс» |
||
АКТИВ |
||
II. ФІНАНСОВІ АКТИВИ |
||
Поточна дебіторська заборгованість: |
||
інша поточна дебіторська заборгованість |
1150 |
Сальдо субрахунку 2115 |
ПАСИВ |
||
II. ЗОБОВ’ЯЗАННЯ |
||
Поточні зобов’язання: |
||
за платежами до бюджету |
1540 |
Сальдо субрахунку 6312 |
Форма № 2-дс «Звіт про фінансові результати» |
||
І. «Фінансовий результат діяльності» |
||
ДОХОДИ |
||
Доходи від обмінних операцій |
||
Доходи від надання послуг (виконання робіт) |
2020 |
Доходи, відображені за субрахунком 7111 (оборот за Кт 7111) |
Форма № 5-дс «Примітки до річної фінансової звітності» |
||
X. Нестачі і втрати грошових коштів і матеріальних цінностей |
||
Установлено недостач та крадіжок грошових коштів і матеріальних цінностей протягом звітного року — усього |
980 |
Відображаємо виявлені протягом звітного року нестачі та крадіжки з розшифровкою даних за ряд. 981 — 1020 |
ХIІІ «Розшифрування позабалансових рахунків» |
||
073 «Невідшкодовані нестачі і втрати від псування цінностей розпорядників бюджетних коштів» |
1373 |
Відображаємо залишки невідшкодованих нестач і втрат за субрахунком 073, їх збільшення та зменшення протягом звітного року з розшифруванням даних за гр. 3 — 6 |
Бюджетна звітність |
||
Форма № 7д, № 7м «Звіт про заборгованість за бюджетними коштами» |
||
Доходи |
010 |
Відображаємо у складі дебіторської заборгованості суми заборгованості (за наявності на кінець звітного періоду) за розрахунками з відшкодування завданих збитків |
Також дані про виявлені нестачі та втрати від псування цінностей слід навести у Пояснювальній записці до бюджетної звітності (додаток 10 до Порядку № 44).
Інвентаризація стану розрахунків
Під час проведення річної інвентаризації комісія має також перевірити стан розрахунків відповідно до вимог п. 7 розд. ІІІ Положення № 879 (ср. USER_SHOW_ID).
По-перше, шляхом документальної перевірки комісія має встановити:
— правильність розрахунків з вищою за рівнем організацією, з бюджетом;
— наявність заборгованості підзвітних осіб, а також правильність і обґрунтованість сум заборгованості за нестачами і крадіжками та вжитих заходів щодо стягнення цієї заборгованості;
— правильність та обґрунтованість сум дебіторської, кредиторської і депонентської заборгованостей;
— наявність заборгованості перед працівникам із заробітної плати.
По-друге, необхідно провести звірку документів і записів у реєстрах обліку та перевірити обґрунтованість сум, відображених на відповідних рахунках. Також під час інвентаризації розрахунків слід передати всім дебіторам акти звіряння розрахунків. Зі свого боку, дебітори повинні підтвердити заборгованість або заявити про свої заперечення.
При цьому якщо до кінця року розбіжності не усунені або залишились нез’ясованими, то кожна сторона відображає розрахунки з дебіторами і кредиторами в тих сумах, які випливають із даних її бухобліку та визнані нею правильними.
По-третє, за результатами перевірки стану розрахунків із дебіторами та кредиторами комісія складає Акт інвентаризації розрахунків з дебіторами і кредиторами.
До цього акта додають Довідку про дебіторську і кредиторську заборгованості, щодо яких строк позовної давності минув. І ній зазначають найменування та місцезнаходження таких дебіторів або кредиторів, суми, причини, дати й підстави виникнення заборгованості.
Відомості про виявлену «кредиторку», що підлягає списанню, фіксують в Акті інвентаризації дебіторської або кредиторської заборгованості, строк позовної давності якої минув і яка планується до списання. Цей акт затверджує керівник установи.
Та головне, під час перевірки розрахунків інвентаризаційна комісія має не лише зафіксувати факт наявності простроченої дебіторської і кредиторської заборгованості, а й відобразити вжиті заходи для погашення цієї заборгованості. Зокрема, працівники бухгалтерської служби повинні надати інвентаризаційній комісії копії направлених листів дебіторам з проханням повернути заборгованість або погасити її шляхом постачання товарів, копії листів до вищої за рівнем організації з проханням виділити додаткові кошти для погашення кредиторської заборгованості тощо. Також якщо були виявлені дебітори і кредитори, яких не існує на цей момент та в яких немає правонаступників, то бажано підтвердити їх відсутність.
Під час інвентаризації розрахунків може бути виявлено заборгованість перед кредиторами або з боку дебіторів, строк позовної давності якої минув. Що робити з такою заборгованістю?
Зазвичай виявлену за результатами інвентаризації розрахунків заборгованість, строк позовної давності якої минув та яка є безнадійною для стягнення, установи списували з балансу. Про це свідчать норми Порядку № 372*, яким визначено загальну процедуру списання дебіторської та кредиторської заборгованості.
УВАГА!
На період воєнного стану перебіг позовної давності, встановлений ст. 257 ЦКУ*, зупиняється на строк дії такого стану
* Цивільний кодекс України від 16.01.2003 № 435-IV.
Такі правила продовження зазначеного строку прописано в п. 19 Прикінцевих та перехідних положень ЦКУ.
Це означає, що до закінчення воєнного стану дебіторська та кредиторська заборгованість не може бути визнана такою, щодо якої минув строк позовної давності, та списана у загальному порядку. Відповідно механізм списання такої заборгованості, визначений Порядком № 372, протягом строку дії воєнного стану не застосовується.
З огляду на це, доки діє воєнний стан, списати дебіторську чи кредиторську заборгованість через сплив строку позовної давності установи не мають права. Та незважаючи на наявність таких обмежень, установи зобов’язані належним чином контролювати стан своїх розрахунків, проводити їх інвентаризацію та вживати необхідні заходи для погашення такої заборгованості.
Висновки
- Інвентаризаційні описи та акти інвентаризації обов’язково повинні бути підписані всіма членами комісії та МВО.
- Звіряльна відомість — проміжний документ для визначення результатів інвентаризації. Такі відомості слід складати незалежно від того, виявлено лишки, нестачі чи ні.
- Під час проведення інвентаризації потрібно відокремити непридатне для експлуатації майно від придатного. Процедуру списання такого майна з балансу слід починати вже після підбиття підсумків інвентаризації.
- Головний підсумковий документ, який складають за результатами інвентаризації, — Протокол інвентаризаційної комісії. Цей документ, затверджений керівником установи, є підставою для відображення результатів інвентаризації в бухобліку та фінзвітності.
- На період воєнного стану перебіг позовної давності зупиняється на строк дії такого стану. До закінчення воєнного стану дебіторська та кредиторська заборгованість не може бути визнана такою, щодо якої минув строк позовної давності, та списана у загальному порядку.
Бюджетна бухгалтерія, листопад, 2024/№ 41