Списання ліцензії: оформлюємо та відображаємо в бухобліку
Які підстави для списання ліцензії?
У ситуації читача заклад освіти є правонаступником реорганізованого закладу. А тому саме такий заклад-правонаступник має підстави для переоформлення ліцензій на провадження освітньої діяльності.
Нагадаємо, що основним дороговказом у питаннях ліцензування є Закон № 222*.
* Закон України «Про ліцензування видів господарської діяльності» від 02.03.2015 № 222-VIII.
Так, згідно з ч. 4 ст. 15 Закону № 222, якщо ліцензіат припиняється в результаті приєднання, то його правонаступник може провадити вид господарської діяльності, на провадження якого ліцензіат мав ліцензію. Такий правонаступник має право забезпечити завершення організаційних заходів, пов’язаних з отриманням ліцензії на його провадження. При цьому йому дозволено провадити такий вид господарської діяльності на підставі раніше виданої ліцензії протягом строку, що не перевищує шести місяців.
Після закінчення цього строку правонаступник зобов’язаний отримати нову ліцензію, а дія раніше виданої ліцензія підлягає припиненню.
Вочевидь, заклад освіти — правонаступник наразі отримав нову ліцензію, а раніше видана — припинила свою дію. Тому у читача й виникло запитання щодо подальшої долі старої ліцензії. Далі пояснимо, як розв’язати це питання з бухгалтерського боку.
УВАГА!
Для цілей бухгалтерського обліку ліцензія на провадження освітньої діяльності є нематеріальним активом
Такими активами вважають немонетарні активи, які не мають матеріальної форми та можуть бути ідентифіковані. При цьому нематеріальні активи (далі — НА) обліковують у розрізі окремих груп. І зокрема, право на провадження діяльності належить до інших НА. Вказівку на це містить п. 2 розд. ІІ НП(С)БО 122*.
НА списують з балансу у разі (п. 1 розд. VI НП(С)БО 122):
— його вибуття внаслідок безоплатної передачі;
— неможливості отримання суб’єктом державного сектору надалі економічних вигід та/або потенціалу корисності від його використання;
— невідповідності критеріям визнання активом.
З огляду на зазначене вище, після спливу шестимісячного строку з дня реєстрації закладу освіти — правонаступника раніше видані ліцензії, дійсно, підлягають списанню з балансу. Позаяк у такому разі право на провадження освітньої діяльності, зафіксоване в ліцензії, більше не відповідає критеріям визнання НА та втрачає свій потенціал корисності. Відповідно заклад освіти має всі підстави виключити такі ліцензії зі складу НА.
Які документи оформити?
Вочевидь, така операція, як списання НА з балансу бюджетної установи, виникає не надто часто. Тож пояснимо, яких основних правил слід дотримуватися установі під час документального оформлення операцій зі списання НА.
Традиційно, цим питанням має займатися комісія установи.
При цьому серед основних завдань такої комісії є:
— дослідження документації щодо НА, який підлягає списанню;
— встановлення причин втрати відповідними НА свого потенціалу корисності та/або причин неможливості отримання економічних вигод від його використання.
Після цього комісія ухвалює рішення про списання такого НА з балансу, на підтвердження чого оформляє Акт вибуття (ліквідації) об’єкта права інтелектуальної власності у складі НА (типова форма № НА-3). Форма такого акта затверджена наказом № 732*.
Такий акт складають у двох примірниках, підписують голова та члени комісії, затверджує керівник установи. У подальшому затверджений акт передають до бухгалтерської служби для відображення операції зі списання НА в бухобліку.
Крім того, бухгалтер має зробити відповідній записи до Інвентарної картки обліку об’єкта права інтелектуальної власності у складі НА (типова форма № НА-2).
Як показати в бухобліку?
Із цим питанням узагалі все просто.
Як ми вже згадували, для цілей бухобліку ліцензія на провадження діяльності є НА. Такі об’єкти установа обліковує на субрахунку 1216 «Інші нематеріальні активи».
Зауважте: ліцензію на провадження освітньої діяльності видають на необмежений строк. Про це свідчить норма ч. 12 ст. 13 Закону № 222.
Тоді як НА з невизначеним строком корисного використання не амортизуються. Таким є припис абз. 2 п. 2 розд. ІV НП(С)БО 122 (ср. USER_SHOW_ID).
Тож для списання з балансу такого об’єкта НА, як анульована ліцензія, слід зробити обліковий запис: Дт 5111 — Кт 1216.
А от застосовувати субрахунки обліку витрат (8013, 8113) або фінрезультатів (5511, 5512) у цьому разі не потрібно. Також немає потреби складати записи, наведені в п. 2.18 Типової кореспонденції*.
Отже, в бухобліку достатньо зробити лише один запис.
Висновки
- Анульована ліцензія на провадження господарської діяльності не відповідає критеріям визнання НА та втрачає свій потенціал корисності. Це є підставою для виключення такого об’єкта зі складу НА.
- Рішення про списання НА з балансу комісія установи оформляє Актом вибуття (ліквідації) об’єкта права інтелектуальної власності у складі НА.
- Ліцензії з невизначеним строком корисного використання не амортизуються. У разі списання їх з балансу складають запис: Дт 5111 — Кт 1216.
Бюджетна бухгалтерія, травень, 2025/№ 19