Інформація по темі "" | Публікації по тегу
16.04.25
19 0
Друкувати
Обране

Відсутні норми витрат ПММ для нового авто: як вчинити?

Комунальний заклад придбав новий транспортний засіб. У сертифікаті відповідності такого авто завод-виробник зазначив норму витрат палива. Але в Базових нормах витрат* марка придбаного авто відсутня. Чи правомірно застосовувати норми витрат палива, встановлені заводом-виробником, затвердивши їх розпорядчим документом керівника закладу?

* Див. за посиланням: insat.org.ua/files/services/ldvpe/6/baz.pdf.

Коли дозволено встановлювати норми витрат ПММ самостійно?

Самостійно встановлювати норми витрат паливно-мастильних матеріалів (далі — ПММ) дозволено лише в певних випадках. Що це за випадки? Їх варто шукати в пп. 2.1 та 2.2 Методрекомендацій*.

* Методичні рекомендації з нормування витрат палива, електричної енергії, мастильних, інших експлуатаційних матеріалів автомобілями та технікою, ухвалені науково-технічною радою ДП «ДержавтотрансНДІпроект» від 17.11.2023.

По-перше, це стосується моделей і модифікацій автомобілів, які не мають істотних конструктивних відмінностей (модель двигуна та конструкція трансмісії) і не відрізняються від базової моделі спорядженою масою та габаритними розмірами (п.п. 2.1.1 Методрекомендацій). У такому разі тимчасову лінійну норму витрат палива встановлюють у тому ж розмірі, що й для базової моделі.

По-друге, якщо модель (модифікація) авто не має істотних конструктивних відмінностей (істотними вважають відмінності у моделі (модифікації) двигуна, його основних систем та елементів трансмісії), але відрізняється від базової моделі спорядженою масою (встановлення фургонів, кунгів, додаткового обладнання, бронювання тощо) і не є серійною (п.п. 2.1.2 Методрекомендацій). За таких умов тимчасову лінійну норму витрати палива встановлюють у тому самому розмірі, що і для базової моделі, але різницю у споживанні палива враховують шляхом застосування норми на одну тонну зміненої спорядженої маси Нg (л/100 т/км).

По-третє, самостійне нормування витрат палива передбачено для спеціального обладнання, яке встановлюється на автомобілі, або на пробіг під час виконання спеціальної роботи, норми витрат палива для яких не увійшли до Базових норм витрат. Також це стосується газобалонних і газодизельних модифікацій автомобілів й автомобілів, які використовують інші види альтернативного чи сумішевого палива (зокрема біопаливо або паливо з вмістом біопалива) та не ввійшли до Базових норм витрат. Про це свідчать пп. 2.1.3 та 2.1.4 Методрекомендацій.

Саме у такому разі дозволено застосувати технологічні норми, наведені в документації заводу-виробника обладнання, або розрахувати їх з використанням технічних даних, наведених в цій документації.

Процедура розрахунку таких норм прописана в підрозд. 2.2 Методрекомендацій.

УВАГА!

Повноваження для встановлення тимчасових норм палива для спецобладнання, встановленого на авто, має комісія установи

За результатами розгляду комісія установи має скласти Акт встановлення тимчасової норми витрати палива на роботу спеціального обладнання автомобілів. Такий Акт складають за формою, наведеною в додатку 5 до Методрекомендацій.

Зауважте: після цього необхідно надіслати один примірник завіреного акта на розгляд до ДП «ДержавтотрансНДІпроект» для перевірки та реєстрації. Лише після реєстрації в ДП «ДержавтотрансНДІпроект» повернені установі тимчасові індивідуальні норми витрати палива набувають чинності. Безперечно, застосування таких норм витрат ПММ для конкретної марки та моделі авто слід закріпити розпорядчим документом керівника установи.

Та оскільки читач не зазначив, яке саме авто було придбано, йому слід перевірити, чи є підстави застосовувати один із вищеперелічених випадків. Не виключаємо, що жоден із варіантів може його не стосуватися. А відтак, про самостійне встановлення норм витрат ПММ та застосування норм витрат, наведених в документації заводу-виробника, годі й говорити. Як же вчинити у такому разі, пояснимо далі.

Відсутні норми витрат ПММ на нове авто: що робити?

Інша справа, якщо нова модель (модифікація) автівки або ж авто оригінальної конструкції не зазначено в Базових нормах витрат. Порядок дій для такої ситуації прописано в п.п. 2.1.5 Методрекомендацій (ср. USER_SHOW_ID).

У цьому разі слід звернутися до ДП «ДержавтотрансНДІпроект» для розроблення тимчасових індивідуальних норм, заповнивши відповідну заявку та анкету. Форми заявки на розроблення тимчасових базових лінійних норм витрат та ідентифікаційної анкети для розроблення тимчасової індивідуальної базової лінійної норми витрати наведені у додатку 4 до Методрекомендацій.

ВАЖЛИВО!

Тимчасові індивідуальні норми встановлюють на визначений ДП «ДержавтотрансНДІпроект» період апробації, що становить два роки

Такі норми є чинними тільки для конкретної бюджетної установи, що замовила їх розроблення, та не поширюються на авто інших установ, у т. ч. суб’єктів господарювання, які входять до складу однієї установи, якщо інше не визначено договором на розроблення норми.

Зауважте: застосування тимчасових індивідуальних норм витрат ПММ для конкретного авто слід зафіксувати в розпорядчому документі вашої установи.

Такі норми втрачають чинність:

— у разі розроблення ДП «ДержавтотрансНДІпроект» відповідних тимчасових норм, розроблених за заявками заводів-виробників та їх включення до Базових норм витрат;

— у разі включення відповідних постійних норм до Базових норм витрат.

З огляду на це, якщо у Базових нормах витрат відсутня інформація про модель вашої автівки, закладу все ж таки слід звернутися до ДП «ДержавтотрансНДІпроект». Відповідно застосовувати норми витрат палива, встановлені заводом-виробником, буде неправомірним.

Звісно, такі послуги не безкоштовні, тому доведеться виділити певну суму коштів на ці цілі. Докладніше про те, в яку чергу можливо провести видатки на розроблення тимчасової індивідуальної базової лінійної норми витрат палива та за яким КЕКВ, читайте в матеріалі «Розроблення норм витрат палива: в яку чергу та за яким КЕКВ?» // «Бюджетна бухгалтерія», 2024, № 15.

Висновки

  • В певних випадках суб’єкти господарювання можуть самостійно встановлювати норми витрат ПММ. Зокрема, це стосується спеціального обладнання, яке встановлюється на автомобілі, або на пробіг під час виконання спеціальної роботи, норми витрат палива для яких не увійшли до Базових норм витрат.
  • У разі якщо нова модель авто не зазначена в Базових нормах витрат, слід звернутися до ДП «ДержавтотрансНДІпроект» для розроблення тимчасових індивідуальних норм.
  • Тимчасові індивідуальні норми встановлюють на визначений ДП «ДержавтотрансНДІпроект» період апробації, що становить два роки.

Бюджетна бухгалтерія, квітень, 2025/№ 15

Помітили помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити нас про це
Журнал «Бюджетна бухгалтерія»



Коментарі
0
Яка вдача - ви можете стати першим, хто прокоментує цей матеріал.
Залишити коментар:
Для того, щоб роздрукувати текст необхідно авторизуватись або зареєструватись
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі
pw-image
Читайте сайт за ціною чашки кави
Платне користування buhgalter.com.ua передбачає:
  • доступ до новин, статей, довідників
  • безлімітні завантаження бланків
  • відсутність реклами.
Передплатники PRO-доступу, «Бюджетної бухгалтерії», «Оплата праці» та користувачі «FIT-Бюджет» отримують безкоштовний доступ до порталу бонусом до передплати.
Передплата подовжується автоматично щомісяця, але відмовитися можна у будь-який момент. Я погоджуюсь з користувацькими умовами
70
грн/
місяць
Вже передплатили? Увійти
Передплата подовжується автоматично щомісяця, але відмовитися можна у будь-який момент. Я погоджуюсь з користувацькими умовами
ic-acc-pay
×