Вилучаємо майно для ЗСУ: чи потрібна експертна оцінка?
Одразу зазначимо: в цій ситуації установі не потрібно здійснювати експертну оцінку майна, переданого для військових потреб. Пояснимо чому.
Профільним Законом № 4765* визначено механізм вилучення майна в юридичних і фізичних осіб для потреб держави в умовах воєнного стану. І саме цей документ чітко розмежовує такі варіанти передачі майна для військових потреб, як вилучення та примусове відчуження майна. Причому нормами зазначеного Закону встановлено для кожного з варіантів передачі майна свої правила та особливості здійснення. Порівняння цих двох способів наведено в таблиці нижче.
Способи примусового відчуження та вилучення майна: основні відмінності
Критерії |
Примусове відчуження |
Вилучення |
Визначення |
Позбавлення власника права власності на індивідуально визначене майно, яке перебуває у приватній або комунальній власності та переходить у власність держави для використання в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану за умови попереднього або наступного повного відшкодування його вартості |
Позбавлення державних підприємств, державних господарських об’єднань права господарського відання або оперативного управління індивідуально визначеним державним майном із метою його передачі для потреб держави в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану |
Якого майна стосується |
Майна, яке перебуває у приватній або комунальній власності |
Майна, яке перебуває у державній власності |
Зміна права на майно |
Передбачено позбавлення власника майна права власності на нього. Таке майно переходить у власність держави |
Передбачено позбавлення права господарського відання або оперативного управління |
Оцінка майна |
Оцінка проводиться в порядку, встановленому Законом № 2658**. Якщо до оцінки майна неможливо залучити суб’єктів оціночної діяльності — суб’єктів господарювання, таку оцінку проводять суб’єкти оціночної діяльності — органи держвлади або ОМС за погодженням із власником майна. У разі відмови або відсутності власника майна зазначені органи мають право проводити таку оцінку самостійно |
Не передбачено |
Відшкодування вартості майна |
Таке право мають юридичні особи комунальної і приватної форм власності та фізичні особи, в яких відчужені будівлі, споруди, транспортні засоби та інше майно для потреб держави в умовах воєнного стану або для відвернення чи ліквідації ситуацій, що стали причиною введення правового режиму надзвичайного стану, і відповідно їх правонаступники та спадкоємці. Механізм відшкодування (компенсації) визначено Порядком № 998*** |
Не передбачено |
Отже, головна відмінність процедури вилучення майна від його примусового відчуження полягає у тому, що за вилучене держмайно не передбачено компенсації. Про це чорним по білому зазначено безпосередньо в Законі № 4765, а саме в ч. 3 ст. 3.
УВАГА!
Вилучення держмайна в умовах воєнного стану здійснюється без відшкодування вартості такого майна
Виходить, що жодна компенсація від держави за вилучене майно установі не світить. Це начебто й логічно. Адже фактично вилучають майно, яке раніше було придбано за державні кошти та передано в оперативне управління відповідній установі, закладу, організації. Відповідно, у такому випадку про компенсацію не може і йтися.
Звідси висновок: при вилученні державного майна в умовах воєнного стану немає потреби здійснювати оцінку щодо такого майна. Принаймні в ст. 7 Закону № 4765 про це жодного слова. Тоді як стосовно оцінки майна, яке підлягає примусовому відчуженню, в ст. 7 Закону № 4765 прописано конкретні вимоги.
Також зазначимо: серед випадків, коли необхідно проводити обов’язкову експертну оцінку майна, наш випадок не згадується. Так, ст. 7 Закону № 2658 не містить такої вимоги щодо вилученого майна.
З огляду на це, навіть не сумнівайтеся — при вилученні майна для військових потреб установі не потрібно отримувати документ, що містить висновок про вартість майна. У такому документі немає жодної потреби.
До речі, в бухобліку вилучення майна для військових потреб відображаємо за загальними правилами вибуття об’єкта ОЗ. Для цього з балансу списуємо його первісну (переоцінену) балансову вартість і суму накопиченого зносу (п. 3 розд. VI НП(С)БО 121****).
Бюджетна бухгалтерія, липень, 2022/№ 28