Інформація по темі "" | Публікації по тегу
25.07.22
699 0
Друкувати
Обране

Вилучаємо майно для ЗСУ: чи потрібна експертна оцінка?

Проведено вилучення транспортного засобу бюджетної установи для потреб військових. Чи необхідно в такому разі проводити експертну оцінку вилученого майна?

Одразу зазначимо: в цій ситуації установі не потрібно здійснювати експертну оцінку майна, переданого для військових потреб. Пояснимо чому.

Профільним Законом № 4765* визначено механізм вилучення майна в юридичних і фізичних осіб для потреб держави в умовах воєнного стану. І саме цей документ чітко розмежовує такі варіанти передачі майна для військових потреб, як вилучення та примусове відчуження майна. Причому нормами зазначеного Закону встановлено для кожного з варіантів передачі майна свої правила та особливості здійснення. Порівняння цих двох способів наведено в таблиці нижче.

* Закон України «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану» від 17.05.2012 № 4765-VI.

Способи примусового відчуження та вилучення майна: основні відмінності

Критерії

Примусове відчуження

Вилучення

Визначення

Позбавлення власника права власності на індивідуально визначене майно, яке перебуває у приватній або комунальній власності та переходить у власність держави для використання в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану за умови попереднього або наступного повного відшкодування його вартості

Позбавлення державних підприємств, державних господарських об’єднань права господарського відання або оперативного управління індивідуально визначеним державним майном із метою його передачі для потреб держави в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану

Якого майна

стосується

Майна, яке перебуває у приватній або комунальній власності

Майна, яке перебуває у державній власності

Зміна права

на майно

Передбачено позбавлення власника майна права власності на нього. Таке майно переходить у власність держави

Передбачено позбавлення права господарського відання або оперативного управління

Оцінка майна

Оцінка проводиться в порядку, встановленому Законом № 2658**.

Якщо до оцінки майна неможливо залучити суб’єктів оціночної діяльності — суб’єктів господарювання, таку оцінку проводять суб’єкти оціночної діяльності — органи держвлади або ОМС за погодженням із власником майна. У разі відмови або відсутності власника майна зазначені органи мають право проводити таку оцінку самостійно

Не передбачено

Відшкодування

вартості майна

Таке право мають юридичні особи комунальної і приватної форм власності та фізичні особи, в яких відчужені будівлі, споруди, транспортні засоби та інше майно для потреб держави в умовах воєнного стану або для відвернення чи ліквідації ситуацій, що стали причиною введення правового режиму надзвичайного стану, і відповідно їх правонаступники та спадкоємці. Механізм відшкодування (компенсації) визначено Порядком № 998***

Не передбачено

** Закон України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні» від 12.07.2001 № 2658-III.

*** Порядок розгляду заяв та здійснення виплат для наступної повної компенсації за майно, примусово відчужене в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану, затверджений постановою КМУ від 31.10.2012 № 998.

Отже, головна відмінність процедури вилучення майна від його примусового відчуження полягає у тому, що за вилучене держмайно не передбачено компенсації. Про це чорним по білому зазначено безпосередньо в Законі № 4765, а саме в ч. 3 ст. 3.

УВАГА!

Вилучення держмайна в умовах воєнного стану здійснюється без відшкодування вартості такого майна

Виходить, що жодна компенсація від держави за вилучене майно установі не світить. Це начебто й логічно. Адже фактично вилучають майно, яке раніше було придбано за державні кошти та передано в оперативне управління відповідній установі, закладу, організації. Відповідно, у такому випадку про компенсацію не може і йтися.

Звідси висновок: при вилученні державного майна в умовах воєнного стану немає потреби здійснювати оцінку щодо такого майна. Принаймні в ст. 7 Закону № 4765 про це жодного слова. Тоді як стосовно оцінки майна, яке підлягає примусовому відчуженню, в ст. 7 Закону № 4765 прописано конкретні вимоги.

Також зазначимо: серед випадків, коли необхідно проводити обов’язкову експертну оцінку майна, наш випадок не згадується. Так, ст. 7 Закону № 2658 не містить такої вимоги щодо вилученого майна.

З огляду на це, навіть не сумнівайтеся — при вилученні майна для військових потреб установі не потрібно отримувати документ, що містить висновок про вартість майна. У такому документі немає жодної потреби.

До речі, в бухобліку вилучення майна для військових потреб відображаємо за загальними правилами вибуття об’єкта ОЗ. Для цього з балансу списуємо його первісну (переоцінену) балансову вартість і суму накопиченого зносу (п. 3 розд. VI НП(С)БО 121****).

**** Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 121 «Основні засоби», затверджене наказом Мінфіну від 12.10.2010 № 1202.

Бюджетна бухгалтерія, липень, 2022/№ 28

Помітили помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити нас про це



Коментарі
0
Яка вдача - ви можете стати першим, хто прокоментує цей матеріал.
Залишити коментар:
Для того, щоб роздрукувати текст необхідно авторизуватись або зареєструватись
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі