Де взяти кошти на інклюзію?
Питання фінансування інклюзивної освіти за рахунок коштів субвенції регулює Порядок № 881.
1 Порядок та умови надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми проблемами, затверджений постановою КМУ від 14.02.2017 № 88.
У ЗЗСО за рахунок зазначеної субвенції здійснюється оплата таких видатків:
1) проведення (надання) додаткових психолого-педагогічних і корекційно-розвиткових занять (послуг), визначених індивідуальною програмою розвитку, особам з особливими освітніми потребами.
Конкретний перелік занять та послуг наведений у додатку 1 до Порядку № 88;
2) придбання спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку для опанування навчальної програми особами з особливими освітніми потребами, які здобувають освіту в інклюзивних класах (групах). На придбання таких засобів має бути спрямовано не більш як 35 % загального обсягу субвенції. За наявності в закладі декількох осіб з особливими освітніми потребами з однаковими порушеннями за потреби можлива закупівля спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку для спільного користування.
Типовий перелік таких засобів затверджений наказом № 4142.
2 Наказ МОН «Про затвердження Типового переліку допоміжних засобів для навчання (спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку) осіб з особливими освітніми потребами, які навчаються в закладах освіти» від 23.04.2018 № 414.
Додаткові психолого-педагогічні і корекційно-розвиткові заняття (послуги) проводять (надають) фахівці (з числа працівників ЗЗСО та за потреби — додатково залучені фахівці).
ЗЗСО або відповідний орган управління освітою укладають із такими фахівцями цивільно-правові договори (далі — ЦПД). Форму такого договору наведено у додатку 3 до Порядку № 88.
А конкретний перелік фахівців, які можуть проводити (надавати) додаткові психолого-педагогічні і корекційно-розвиткові заняття (послуги), визначено у додатку 5 до Порядку № 88.
Важливо!
Видатки на оплату винагороди за ЦПД слід планувати та здійснювати за КЕКВ 2111 «Заробітна плата»
Про це прямо зазначено в п.п. 4 п. 2.1.1.1 Інструкції № 333.
Оплачують корекційні заняття за ставками погодинної оплати праці для доцента або кандидата наук, які проводять навчальні заняття з учнями шкіл.
Цей показник наведено в додатку 5 до постанови № 1298.
Додатково така годинна ставка підвищується на 20 % за роботу з особами з особливими освітніми потребами (п. 6 Порядку № 88).
Докладніше про оформлення та оплату корекційно-розвиткових занять читайте у матеріалі «Корекційні заняття: оформлюємо та оплачуємо» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2021, № 10, с. 27).
Облдержадміністрації здійснюють розподіл субвенції між обласним бюджетом, бюджетами ТГ пропорційно кількості осіб з особливими освітніми потребами, які здобувають освіту у відповідних закладах освіти (п. 5 Порядку № 88).
Видатки на зазначені цілі мають бути заплановані з урахуванням кількості осіб, які потребують «інклюзивних» занять у вашому ЗЗСО.
Тож не зовсім зрозуміло, яким чином коштів субвенції, передбаченої за Порядком № 88, не вистачило.
Звісно, за умови, що потребу в таких коштах було визначено правильно.
Можливо, сталася форс-мажорна ситуація і саме цьогоріч до вашого ЗЗСО додалася «незапланована» кількість нових дітей з особливими потребами.
Нагадаємо, що відповідні ОМС мають право:
• передавати кошти субвенції та залишки субвенції минулих років у вигляді міжбюджетного трансферту іншим місцевим бюджетам;
• перерозподіляти у межах відповідного місцевого бюджету кошти субвенції між відповідними типами закладів для забезпечення підтримки осіб з особливими освітніми потребами в повному обсязі.
Про це свідчить п. 12 Порядку № 88.
Тому вважаємо у вашому випадку оптимальним варіантом буде звернутися до місцевої ради (управління (відділу) освіти, який, у свою чергу, звернеться до місцевої ради) з проханням виділити додаткові кошти на проведення «інклюзивних» занять.
Тепер стосовно можливості витрачання коштів освітньої субвенції та її залишків на «інклюзивні» заняття.
Напрями використання як коштів безпосередньо освітньої субвенції, так і її залишків чітко регламентовані чинним законодавством, а саме Порядком № 63. Так, кошти освітньої субвенції спрямовуються на оплату праці з нарахуваннями педпрацівників, визначених у п. 3 Порядку № 6.
3 Порядок та умови надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, затверджений постановою КМУ від 14.01.2015 № 6.
Залишки коштів освітньої субвенції можуть бути використані в наступному бюджетному періоді з урахуванням цільового призначення субвенції (тобто на оплату праці педагогів) та на оновлення матеріально-технічної бази закладів та установ освіти.
Зокрема, залишки освітньої субвенції можна спрямовувати насамперед на (п. 3 Порядку № 6):
• придбання шкільних автобусів для перевезення дітей із ЗЗСО, які будуть оптимізовані/об’єднані/реорганізовані;
• оснащення закладів освіти персональними комп’ютерами та мультимедійним обладнанням, засобами навчання та обладнанням для навчальних кабінетів початкової школи, фізики, хімії, біології, географії, математики, інформатики;
• придбання підручників і посібників (у т. ч. електронних) для закладів освіти;
• оновлення навчальної та матеріально-технічної бази ЗЗСО, які оптимізовані/об’єднані/реорганізовані або які повністю укомплектовані та до яких будуть довозитися учні ЗЗСО;
• здійснення заходів, пов’язаних із забезпеченням пожежної безпеки;
• ремонт і придбання обладнання для їдалень (харчоблоків) ЗЗСО;
• підключення закладів освіти до Інтернету, насамперед у сільській місцевості;
• будівництво нових і реконструкцію, капітальний та поточний ремонт туалетних приміщень ЗЗСО, в яких початкову освіту здобувають не менше 20 осіб, їх облаштування санітарно-гігієнічним обладнанням та розроблення відповідної проєктної документації;
• на закупівлю засобів індивідуального захисту, деззасобів, пірометрів та послуг із дезінфекції приміщень.
Висновок: використання коштів освітньої субвенції та її залишків на оплату додаткових психолого-педагогічних і корекційно-розвиткових занять чинним законодавством не передбачено.
Станкус Тетяна
Бюджетна бухгалтерія, грудень, 2021/№ 47