Інформація по темі "" | Публікації по тегу
27.02.25
7 0
Друкувати
Обране

Кошторис не дорівнює річному плану: як вчинити замовнику?

У кошторисі бюджетної установи передбачено придбання музичного обладнання за кодом ДК 021:2015* — 323400008 на суму 170 тис. грн. Чи можливо укласти прямий договір на суму 90 тис. грн, якщо до кінця року не планується нічого придбавати за цим кодом?

* Національний класифікатор України «Єдиний закупівельний словник ДК 021:2015», затверджений наказом Мінекономіки від 23.12.2015 № 1749.

Як планувати закупівлі на поточний рік?

Переважно бюджетні установи займаються плануванням закупівель товарів, робіт та послуг на поточний рік уже безпосередньо на початку року. І в цьому немає нічого дивного. Позаяк розпорядники бюджетних коштів, орієнтуючись насамперед на вимоги бюджетного законодавства, планують закупівлі на підставі бюджетних асигнувань, передбачених кошторисом (або тимчасовим кошторисом).

Зауважте: закупівельне законодавство, тобто ані постанова № 1178*, ані Закон № 922**, не містить вимоги щодо планування закупівель на підставі кошторису.

* Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені постановою КМУ від 12.10.2022 № 1178.

** Закон України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII.

При цьому замовники здійснюють закупівлі на підставі наявної потреби або виходячи з планової потреби наступного року (планових потреб наступних періодів). Про це чітко зазначено в п. 14 постанови № 1178.

З огляду на це, замовнику слід планувати закупівлі на 2025 рік виходячи з річної потреби в закупівлі певних товарів чи послуг.

Вочевидь, для замовника ідеальна ситуація — коли затверджені кошторисні призначення та запланована потреба в закупівлі конкретного предмета закупівлі збігаються. Але навіть якщо ці показники не тотожні між собою, це не катастрофа для замовника. Принаймні на етапі планування закупівлі, тобто до моменту укладання договору з постачальником, це не тягне за собою жодних наслідків.

На цьому етапі для замовника головне — дотримуватися двох основних правил.

По-перше, всі закупівлі, які установа планує здійснити у 2025 році, повинні обов’язково знайти своє відображення в річному плані. Причому стосується ця вимога придбання будь-яких товарів, робіт та послуг вартістю від однієї копійки. Таким є припис п. 14 постанови № 1178.

ВАЖЛИВО!

Спочатку закупівлю необхідно запланувати в річному плані, а лише потім — провести та укласти договір

По-друге, замовник має право укласти договір лише на суму бюджетних призначень, визначених у кошторисі (тимчасовому кошторисі). І в цьому питанні головним орієнтиром для установ є саме затверджений кошторис на поточний рік. Інакше укладення договору може вважатися порушенням бюджетного законодавства.

Чи можна укласти прямий договір?

Одразу зазначимо: в цій ситуації читач має всі підстави для укладання прямого договору з постачальником на закупівлю музичного обладнання на 90 тис. грн. Адже постанова № 1178, а саме п. 11, дозволяє йому так вчинити.

Так, замовники можуть укладати прямі договори із закупівлі товарів, робіт та послуг, вартість яких не перевищує порогові обмеження для проведення відкритих торгів та застосування е-каталогів. Ідеться про придбання товарів та послуг вартістю менше 100 тис. грн, послуг з поточного ремонту — менше 200 тис. грн та робіт — менше 1,5 млн грн без застосування відкритих торгів та/або е-каталогу.

Отже, у зазначеній ситуації замовник повинен:

1) визначити річну потребу необхідних товарів (музичного обладнання) в межах четвертого знаку за кодом ДК 021:2015;

2) додати закупівлі до річного плану. Інформацію про це слід оприлюднити протягом п’яти робочих днів із дня затвердження змін до річного плану;

3) укласти прямий договір із постачальником на закупівлю музичного обладнання;

4) оприлюднити звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель (далі — ЕСЗ), щодо такої закупівлі. Строк оприлюднення — 10 робочих днів із дня укладання договору. При цьому сам договір оприлюднювати не обов’язково.

Які існують ризики для замовника?

Ще на етапі планування закупівлі будь-яких товарів, робіт чи послуг замовник повинен пам’ятати про припис п. 6 постанови № 1178 (ср. USER_SHOW_ID).

УВАГА!

Ділити предмет закупівлі на частини з метою уникнення проведення процедури закупівлі відкриті торги або використання е-каталогу заборонено

Порушення цієї заборони загрожує замовнику штрафом за порушення закупівельного законодавства.

Зокрема, у разі придбання товарів, робіт і послуг до або без проведення процедур закупівель на службових (посадових) осіб, на уповноважену особу замовника може бути накладено штраф від 25500 до 51000 грн.

З огляду на це, перш ніж укладати прямий договір з постачальником, необхідно впевнитися, що на момент планування такої закупівлі річна потреба у придбанні музичного обладнання дійсно становить 90 тис. грн, а не 170 тис. грн, як передбачено кошторисом. Якщо все так і є, тоді ОК — сміливо укладайте прямий договір.

Висновки

  • Замовники здійснюють закупівлі на підставі наявної потреби або виходячи з планової потреби наступного року (планових потреб наступних періодів).
  • Закупівлі, які установа планує здійснити в поточному році, слід обов’язково занести до річного плану.
  • Ділити предмет закупівлі на частини з метою уникнення проведення процедури закупівлі відкриті торги або використання е-каталогу заборонено. За порушення такої заборони — штраф за порушення закупівельного законодавства.

Бюджетна бухгалтерія, березень, 2025/№ 9

Помітили помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити нас про це
Журнал «Бюджетна бухгалтерія»



Коментарі
0
Яка вдача - ви можете стати першим, хто прокоментує цей матеріал.
Залишити коментар:
Для того, щоб роздрукувати текст необхідно авторизуватись або зареєструватись
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі