Залишок освітньої субвенції на ремонт їдальні: чи можливо?
Так, можна. Але розглянемо усе по порядку.
Якщо вам пощастило і ви не витратили всю освітню субвенцію в минулому році, її залишки зберігаються на рахунках місцевих бюджетів.
УВАГА!
Кошти безпосередньо освітньої субвенції слід витрачати у поточному бюджетному році, а її залишки — виключно в наступному бюджетному періоді
Отже, залишки освітньої субвенції, дійсно, можна використати у наступному бюджетному періоді, але насамперед з урахуванням цільового призначення цієї субвенції. Тобто перш за все спрямовуйте ці кошти на оплату праці з нарахуваннями педпрацівників.
Окрім цільового призначення субвенції, ч. 4 ст. 1032 БКУ дозволяє використати залишки освітньої субвенції на оновлення матеріально-технічної бази закладів освіти.
2 Порядок та умови надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, затверджений постановою КМУ від 14.01.2015 р. № 6.
Що ж слід розуміти під цією «матеріально-технічною базою»? З’ясуємо далі разом.
Передусім пригадаємо, що саме вважається майном закладів освіти. Зокрема, до майна таких закладів належить (ст. 80 Закону про освіту1):
1 Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 р. № 2145-VIII.
• нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо;
• майнові права, включаючи майнові права інтелектуальної власності на об’єкти права інтелектуальної власності, зокрема інформаційні системи, об’єкти авторського права та/або суміжних прав;
• інші активи, передбачені законодавством.
Цілком логічно припустити, що матеріально-технічною базою закладу освіти є все його майно. Тож, на перший погляд, використовувати залишки освітньої субвенції можна на ремонт та оновлення будь-яких активів, які перебувають на балансі відповідного закладу освіти.
Однак не слід забувати про вимоги Порядку № 62. Так, п. 3 цього документа передбачено спрямовування залишків субвенції насамперед на такі видатки:
• придбання шкільних автобусів для перевезення дітей із закладів ЗСО3, які будуть оптимізовані/об’єднані/реорганізовані;
3 ЗСО — загальна середня освіта.
• оновлення навчальної та матеріально-технічної бази ЗСО, які оптимізовані/об’єднані/реорганізовані або які повністю укомплектовані і до яких будуть довозитися учні закладів ЗСО;
• придбання підручників і посібників (у тому числі електронних)для закладів освіти;
• оснащення закладів освіти засобами навчання з фізики, хімії, біології, географії, математики, навчальними комп’ютерними комплексами з мультимедійними засобами навчання (інтерактивна дошка, інтерактивна панель із вмонтованим комп’ютером, мультимедійний проєктор, під’єднаний до комп’ютера вчителя, учнівське комп’ютерне обладнання, програмне забезпечення, комутаційне обладнання тощо), навчальним обладнанням і методичним забезпеченням для початкової школи;
• здійснення заходів, пов’язаних із забезпеченням пожежної безпеки;
• підключення закладів освіти до Інтернету, насамперед у сільській місцевості;
• будівництво нових туалетних приміщень і реконструкцію, капітальний та поточний ремонт туалетних приміщень закладів ЗСО, в яких початкову освіту здобувають не менше 20 осіб, їх облаштування санітарно-гігієнічним обладнанням та розроблення відповідної проєктної документації;
• закупівлю засобів індивідуального захисту (захисних масок, одноразових рукавичок, захисних щитків), дезінфекційних засобів, пірометрів (інфрачервоних термометрів) та послуг із дезінфекції приміщень.
Останній пункт, звичайно, пов’язаний з поширенням коронавірусної інфекції. Ця норма відповідає ст. 25 Закону про держбюджет — 20214.
4 Закон України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» від 15.12.2020 р. № 1082-IX.
Водночас МОН «підбадьорило» освітян у листі від 30.06.2020 р. № 1/11-4420 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2021, № 9, с. 5).
ВАЖЛИВО!
Перелік напрямів використання залишків освітньої субвенції, наведений у п. 3 Порядку № 6, не є вичерпним
На цьому наголосили фахівці Міністерства у вищезгаданому роз’ясненні. Тож видатки, передбачені Порядком № 6, є першочерговими щодо використання залишків освітньої субвенції на оновлення матеріально-технічної бази, але не виключними.
Відтак, якщо першочергові напрямки забезпечені, то залишки субвенції можна витратити на будь-які інші напрямки, пов’язані з оновленням матеріально-технічної бази.
Так, наприклад, минулого року МОН рекомендувало місцевим органам виконавчої влади зекономлені кошти в першу чергу використовувати на забезпечення дистанційного навчання (див. лист від 31.08.2020 р. № 1/9-496). Передусім це стосується «червоних» зон епідемічної небезпеки поширення COVID-19, де таке навчання обов’язкове. Зокрема, йдеться про оновлення матеріально-технічної бази та навчального обладнання, преміювання вчителів, встановлення їм надбавок за виконання особливо важливої роботи, за складність і напруженість у роботі тощо.
До речі, будьте уважні при закупівлі засобів та обладнання для навчальних цілей. Усі ці засоби та матеріали повинні повністю відповідати установленим вимогам, про які нагадало МОН у листі від 14.08.2020 р. № 1/9-441 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2021, № 9, с. 5).
Висновок: спрямовувати кошти залишку освітньої субвенції на проведення ремонту їдальні та харчоблоку закладу освіти можна. При цьому у закладі має бути відсутня заборгованість з оплати праці педпрацівників, а всі першочергові напрямки, визначені п. 3 Порядку № 6, — забезпечені.
І наостанок про заборону. Не допускається спрямовувати кошти субвенції на (п. 6 Порядку № 6):
• закупівлю товарів, робіт і послуг, які безпосередньо не пов’язані з основним напрямком використання субвенції чи оновленням матеріально-технічної бази закладів освіти;
• оплату посередницьких послуг;
• здійснення заходів, метою яких є отримання прибутку.
Станкус Тетяна
Бюджетна бухгалтерія, квітень, 2021/№ 13