Інформація по темі "" | Публікації по тегу
10.06.21
47 0
Друкувати
Обране

Життя після 10 червня, або Електронний облік трудової діяльності

Час «Х» переходу на електронний облік трудової діяльності настав. Зміни, які регулюватимуть цей захопливий процес, набирають чинності з 10 червня 2021 року. Законодавці обіцяли, що до цієї дати ми підійдемо з купою нормативно-правових актів, які б допомогли роботодавцям і працівникам пережити «стрьомну» дату більш комфортно. Проте, схоже, що вкотре спрацював лозунг Остапа Бендера*: «Спасіння потопаючих — справа рук самих потопаючих».


* «Дванадцять стільців», І. Ільф, Є. Петров.

Потяг рушив?

Із 10 червня 2021 року набирає чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обліку трудової діяльності працівника в електронній формі» від 05.02.2021 р. № 1217-IX (далі — Закон № 1217). Як ви зрозуміли з його назви, саме старт цього Закону є початком кінця звичних паперових трудових книжок, які використовувалися для фіксації трудових відносин.

Чому початком? Тому що перехід на електронний облік триватиме п’ять років. Саме стільки часу відведено для включення Пенсійним фондом до реєстру застрахованих осіб Держреєстру відсутніх відомостей про трудову діяльність працівників.

Протягом цієї п’ятирічки роботодавці за працівників або працівники самі за себе зможуть передати Пенсійному фонду відсутні відомості про трудову діяльність в електронній формі.

Як саме передаватимемо? За допомогою вебпорталу електронних послуг Пенсійного фонду (portal.pfu.gov.ua). Буде доступно два варіанти (!) на вибір:

• у вигляді сканованих копій трудових книжок. Багато хто з бухгалтерів знайомий із цим варіантом. Тут усе просто. Заходимо до електронного кабінету на вебпорталі ПФУ. У розділі «Комунікації з ПФУ» обираємо сервіс «Відомості про трудову діяльність працівника». Читаємо інструкцію та заходимо до розділу завантаження. Заповнюємо форму на свого працівника. Додаємо (1) скан-копії трудової книжки та (2) скановану копію згоди на обробку персональних даних працівника.

Скан-копії мають бути чіткими та містити сторінки у хронологічному порядку. Рекомендована роздільна здатність при скануванні — 300 dpi. Формат зображення має бути jpg або pdf; розмір кожного файлу не має перевищувати 1 Мб;

• у вигляді оцифрованих копій трудової книжки — шляхом створення відповідного запису в електронному кабінеті страхувальника або застрахованої особи на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду.

Тобто можна буде руцями внести відомості про трудову діяльність із трудової книжки у розділі «Відомості про трудову діяльність» та додати скан-копії документів, на підставі яких уносилися записи. Це більш трудомісткий варіант. Тож не впевнені, що великі роботодавці захочуть із ним возитися. Але він має місце бути.

У будь-якому випадку радимо вам не поспішати. Річ у тім, що

ВАЖЛИВО!

Пенсійний фонд повинен установити порядок та строки подання відомостей про трудову діяльність.

Це прямо зазначено в п. 2 розд. ІІ Закону № 1217.

Якщо говорити про строки подання, то, імовірно, пенсійники захочуть спочатку отримати інформацію про трудовий стаж тих працівників, яким недовго залишилося до пенсії. А ось молодь залишать на потім. Адже отримати інформацію (у тому числі й скан-копії документів) — замало. Її слід належним чином обробити.

Від питань передачі трудових відомостей до питань кадрових.

Уявимо, що сьогодні 10 червня 2021 року. Які питання постають перед роботодавцем?

Звісно, як тепер приймати та звільняти працівників?

Та чи буде можливість й надалі вести паперову трудову книжку? А то раптом вірус «Вася»…

Почнемо зі старої гвардії, а саме з тих працівників, які на 10.06.2021 р. перебувають у трудових відносинах із роботодавцем (юрособою або ж ФОП).

Стара гвардія

Роботодавець-юрособа. Тут на перше місце виходить питання надання до Пенсійного фонду відомостей про трудову діяльність працівників.

Звісно, законодавець не встановлює обов’язку саме роботодавця надсилати такі відомості. Вони можуть бути отримані Пенсійним фондом безпосередньо від застрахованої особи, тобто працівника.

Але ж трудові книжки роботодавці-юрособи зберігають у себе. Просто так віддати їх працівникам на руки не можна.

Тож натяк законодавця, думаємо, ви зрозуміли? Наповнювати реєстр застрахованих осіб відсутніми відомостями, імовірно, доведеться роботодавцям-юрособам.

Що ж, припустимо, роботодавець передає відомості про трудові діяльність працівників до Пенсійному фонду для наповнення реєстру застрахованих осіб. Що далі?

УВАГА!

Після надання відомостей Пенсійному фонду наявні на підприємстві трудові книжки видаємо працівникам на руки під підпис.

Навіть якщо там тільки запис про прийняття на роботу.

Зауважимо, що наразі немає роз’яснень, де саме працівник повинен поставити свій підпис про отримання трудової книжки.

На нашу думку, для цього підходить Книга обліку руху трудових книжок і вкладишів до них (типова форма № П-10). У графі 12 цієї Книги відповідальна особа роботодавця може зазначити дату надання відомостей та підставу видачі трудової книжки, наприклад: «21.06.2021, п. 2 розд. ІІ Закону від 05.02.2021 № 1217-IX», а в графі 13 працівник поставить свій підпис про отримання трудової книжки.

Далі відомості про трудову діяльність будуть формуватися в електронному вигляді.

А якщо працівник не довіряє всім цим електронним реєстрам, бо у нього був гіркий досвід, коли щось натиснулось і все видалилось?

Що ж, такий працівник може звернутися з вимогою до роботодавця внести відомості про роботу та про заохочення й нагороди за успіхи в роботі (якщо такі, звісно, були) до його трудової книжки. І роботодавець зобов’язаний буде виконати таку вимогу.

Проте трудову книжку у себе роботодавець не залишає. Вніс запис — віддав трудову працівникові.

Ускладнимо ситуацію. Звільняється працівник, який був прийнятий на роботу до 10.06.2021 р.

Проте відомості про його трудову діяльність ще не встигли передати Пенсійному фонду.

У такому випадку діємо за старою звичною схемою.

У день звільнення проводимо остаточний розрахунок із працівником та видаємо йому належним чином заповнену трудову книжку із записом про звільнення з роботи.

А ще вручаємо працівникові копію наказу про звільнення.

ВАЖЛИВО!

Надання працівнику копії наказу про звільнення в день звільнення стає обов’язком роботодавця.

Бажаємо працівникові успіхів. Усе! Подальша доля трудової книжки працівника — то його турбота.

Маючи трудову на руках, він може й сам передати відомості про свою трудову діяльність до Пенсійного фонду через кабінет застрахованої особи на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду.

Роботодавець-ФОП. Він не зберігає у себе трудові книжки працівників. Трудові знаходяться на руках у працівників. Тож останнім ніщо не заважає подати відомості до Пенсійного фонду самостійно, без участі підприємця.

Проте будьте уважними! Якщо звільняємо працівника 10.06.2021 р. чи пізніше, обов’язково питаємо у нього, чи передав він відомості про трудову діяльність Пенсійному фонду.

Якщо:

• ні, то вносимо запис про звільнення до трудової книжки працівника та видаємо йому копію наказу про звільнення з роботи;

• так, то видаємо працівникові копію наказу про звільнення. А ось запис про звільнення вносимо до трудової книжки, тільки якщо працівник цього бажає.

Працюємо з новачками

Із працівниками, яких приймаємо на роботу з 10.06.2021 р. чи пізніше, працюємо за новими правилами.

УВАГА!

При працевлаштуванні особа надаватиме роботодавцю або трудову книжку (за наявності), або відомості про трудову діяльність із реєстру застрахованих осіб.

Що це за відомості такі? Чи будуть вони актуальними для роботодавця при прийнятті працівника на роботу? Важко сказати. Адже сьогодні відомості про трудову діяльність Пенсійний фонд черпає з додатка 5 (Д5) Об’єднаного звіту. Цей звіт — квартальний. Тож про трудові новини (прийняття/переведення/звільнення) пенсійники дізнаються зі значним запізненням.

У будь-якому випадку роботодавець повинен виконати вимогу КЗпП. Тож якщо працівник не надає трудову — відправляємо його до Пенсійного фонду.

Але ж самої трудової чи отих відомостей від пенсійників, які не факт, що будуть актуальними, для роботодавця замало. Потрібно ж розуміти, як приймати працівника: за основним місцем роботи чи за сумісництвом.

Що з цього приводу говорить закон? У Законі про ЄСВ буде зазначено, що основним місцем роботи буде те, яке визначене працівником як основне згідно з поданою заявою (до відкликання).

Що це за заява така й кому вона подається? Можемо припустити, що мова йде про заяву про прийняття на роботу. Тож у будь-якому випадку просимо працівника чітко вказати в такій заяві форму зайнятості: на основне місце роботи чи за сумісництвом він працевлаштовується.

Зауважимо, що змінами, які будуть внесені у Закон про ЄСВ, передбачається, що роботодавці будуть зобов’язані подавати звітність про основне місце роботи працівника. Проте цю інформацію Пенсійний фонд і так отримує з двох джерел: з Повідомлення про прийняття на роботу та з Д5 Об’єднаного звіту. Невже будемо ще щось подавати? Хотілося б вірити, що ні.

Поки ж рекомендуємо просити у працівника при прийнятті на роботу саме трудову книжку, а далі діяти за ситуацією.

Якщо трудова книжка знаходиться:

• в іншого роботодавця, оскільки, за інформацією працівника, ще не передані відомості про його трудову діяльність, то розуміємо, що цього працівника зможемо прийняти виключно за сумісництвом. Тож просимо його зазначити в заяві про прийняття саме таку форму зайнятості.

Ну й відправляємо працівника до Пенсійного фонду добувати інформацію про трудову діяльність. Адже саме цей фонд веде реєстр застрахованих осіб;

• у працівника на руках, то:

1) з’ясовуємо у нього, чи не працює він на підставі трудового договору на іншому підприємстві (у ФОП). Уважно вивчаємо трудову книжку, чи немає в ній запису при прийняття на роботу без запису про звільнення. Якщо є, то просимо надати копію наказу про звільнення. Саме просимо, а не вимагаємо. Адже надання такого наказу не передбачено КЗпП;

2) просимо вказати у заяві про прийняття на роботу форму зайнятості: основне місце роботи чи сумісництво.

Увага!

Якщо працівник надає трудову книжку, роботодавець має право ознайомитися з нею, а після повинен повернути її такому працівнику.

Річ у тім, що в ст. 48 КЗпП буде зазначено, що трудова книжка зберігається у працівника.

А чи може працівник попросити роботодавця внести до трудової книжки відомості про роботу чи про заохочення? Так, може! І роботодавець зобов’язаний буде виконати прохання працівника. Відмовити не можна!

Вносимо записи до трудової книжки й віддаємо її на зберігання працівникові.

А як же скан-копії та надання відомостей про трудову діяльність? Тут усе просто. Оскільки працівник має трудову на руках, то він сам у разі потреби зможе надати необхідні відомості про трудовий стаж Пенсійному фонду. Тож із новачками можна не заморочувати собі голову з усім цим скануванням.

Проте якщо бажаєте, можете допомогти їм освоїти цю науку. За це ви отримаєте можливість розрахунку страхового стажу для лікарняних лише за даними реєстру застрахованих осіб Держреєстру, у тому числі за наявними у ньому даними про трудову діяльність працівників. Такі зміни щодо обліку лікарняного страхового стажу будуть внесені до ч. 2 ст. 21 Закону про соцстрахування.

Якщо ж не бажаєте допомагати, чи на це просто немає часу, чи працівник хоче пройти цей шлях сам, то рекомендуємо зробити копію його трудової книжки перед тим, як її віддати. Навіщо? На випадок, якщо працівник захворіє і для розрахунку потрібен буде страховий стаж, а його ні в Держреєстрі немає, бо працівник не передав, ні трудової книжки працівника у вас немає.

А як бути, якщо у працівника відсутня трудова книжка, проте він бажає її завести, оскільки не довіряє технічному прогресу? Без проблем! Навіть якщо працівник працевлаштовується вперше й не має трудової книжки, він може звернутися до роботодавця з вимогою оформити її. І знову-таки відмовити роботодавець не матиме права.

Зазначимо, що КМУ повинен буде визначити порядок ведення трудових книжок у нових умовах. Тож, можливо, зовсім скоро нас із вами чекають зміни й на цьому фронті.

Але однозначно, що про остаточне прощання з паперовими трудовими книжками говорити зарано.

Висновки

• Із 10 червня 2021 року стартує п’ятирічний період переходу на облік трудової діяльності працівника в електронній формі.

• Протягом цієї п’ятирічки роботодавці за працівників або працівники самі за себе зможуть передати Пенсійному фонду відсутні відомості про трудову діяльність в електронній формі.

Ушакова Лілія

Оплата праці, червень, 2021/№ 11

env_icon Отримуйте новини поштою!

Ми будемо надсилати вам найсвіжіші матеріали кожного тижня

Для цього вкажіть своє ім'я та електронну скриньку

Помітили помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити нас про це



коментарі
(0)
Яка вдача - ви можете стати першим, хто прокоментує цей матеріал.
Залишити коментар:
Для того, чтоб распечатать текст необходимо авторизоваться или зарегистрироваться
Закрити
icon-block
Заважає реклама?
Ви маєте можливість її відключити всього за 30 грн
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі
pw-image
Читайте сайт за ціною чашки кави
Платне користування buhgalter.com.ua передбачає:
  • доступ до новин, статей, довідників
  • безлімітні завантаження бланків
  • відсутність реклами.
Передплатники PRO-доступу, «Бюджетної бухгалтерії», «Оплата праці» та користувачі «FIT-Бюджет» отримують безкоштовний доступ до порталу бонусом до передплати.
Передплата подовжується автоматично щомісяця, але відмовитися можна у будь-який момент. Я погоджуюсь з користувацькими умовами
30
грн/
місяць
Вже передплатили? Увійти
Передплата подовжується автоматично щомісяця, але відмовитися можна у будь-який момент. Я погоджуюсь з користувацькими умовами
ic-acc-pay
×

 

Договір публічної оферти

Угода

про умови використання інформаційних ресурсів сайту

Ця Угода укладена між ТОВ «НВП «ФАКТОР» (далі - Компанія) і будь-яким Користувачем (далі загально названі - Сторони) веб-сайту (-ів) buhgalter.com.ua і / або budget.factor.ua, далі іменуються - Сайт.

Загальні положення

Наведені нижче умови є електронною формою документа, що визначає порядок використання, а саме, надання Користувачеві доступу до інформаційних ресурсів через Сайт.

Ця угода (Договір) носить характер публічної оферти, тобто є еквівалентом "усної угоди" і відповідно до чинного законодавства України має належну юридичну силу.

Сайт є об'єктом авторського права і як складного твору, а також "компіляції даних" ("бази даних") охороняється на території України, відповідно до Закону України "Про авторське право і суміжні права".

Всі авторські майнові права на Сайт належать Компанії. Позначення «buhgalter», «Factor» є знаком для товарів і послуг (торговою маркою) і не може використовуватися Користувачем без отримання відповідної ліцензії.

Компанія докладає всіх зусиль щодо забезпечення достовірності і актуальності інформації, представленої на Сайті. Однак Компанія не бере на себе фінансової та іншої відповідальності за результати застосування цієї інформації.

Підписка - повний доступ до всіх матеріалів, розміщених на Сайті. Підписка надається за певну плату на певний строк відповідно до умов відповідного тарифу Підписки.

Автоподовження підписки - сервіс автоматичного продовження підписки.

 

 

1. Прийняття Угоди

 

1.1. Для того, щоб отримати право доступу до інформаційних ресурсів Сайту, Користувачеві необхідно спочатку висловити свою згоду з цією угодою. Користувач не має санкціонованого доступу до інформаційних ресурсів Сайту, якщо він не прийняв або не згоден з умовами цієї угоди.

1.2 Згідно з умовами Договору Компанія надає Користувачам Передплату на платній основі з метою перегляду користувачами окремих матеріалів, розміщених на Сайті. Категорії платної інформації визначаються Товариством самостійно.

1.3. За згодою Користувача з умовами цієї угоди, Користувачеві надається доступ до інформаційних ресурсів Сайту. Інформаційні ресурси надаються «як є» і не припускають наступних доопрацювань.

1.4. Користувач має право припинити користуватися Сайтом в будь-який момент, без спеціального повідомлення Компанії про припинення користування Сайтом.

1.5. Для отримання доступу до ресурсів від Користувача може знадобитися надання інформації про себе (наприклад, відомості про особу, відомості про юридичну особу та інші контактні дані) з метою продовження користування Користувачем послугами Компанії.

1.6. Беручи до уваги безперервне впровадження нових розробок, Користувач визнає і погоджується з тим, що Компанія має право на власний розсуд припинити (тимчасово або остаточно) надання доступу до ресурсів Сайту (або будь-яких окремих функцій Сайту) всім користувачам взагалі або Користувачеві зокрема, без попереднього повідомлення.

1.7. Компанія на постійній основі впроваджує нові розробки для того, щоб надавати найкращі можливі послуги своїм користувачам. Користувач визнає і погоджується з тим, що форма і характер послуг (дизайн сайту, обсяг наданої інформації, тематика і ін.) можуть час від часу змінюватися без попереднього повідомлення Користувача.

 

 

2. Відповідальність сторін

 

2.1. Матеріали Сайту видаються без будь-яких гарантій, неявних або інших. Компанія не несе відповідальність за повноту і точність інформації, що міститься в матеріалах сайту, відповідність її вимогам Користувача.

2.2. Всі ризики, що виникають при використанні матеріалів (ресурсів) Сайту, несе Користувач. Компанія ні за яких умов не несе відповідальності за будь-які понесені Користувачем збитки, у чому б вони не виражалися, в тому числі, в разі якщо компанія була повідомлена про можливість заподіяння збитків.

2.3. Ризик настання негативних наслідків в результаті використання рекомендацій, думок і тверджень, що містяться на Сайті, в повному обсязі несе Користувач. Компанія не гарантує і не підтверджує точність і достовірність, рекомендацій, думок і тверджень, що містяться на Сайті.

2.4. Компанія не несе ніякої відповідальності за будь-які помилки, неточності, втрати часу, порушення в роботі обладнання і ліній комунікацій, проникнення комп'ютерних вірусів, втрати і зміни даних, виникнення дефектів в роботі програм. які виникли, незалежно від причин, в результаті використання Сайту.

2.5. У разі здійснення Користувачем дій, передбачених ст. 50 Закону України «Про авторське право і суміжні права» (порушення авторського права і суміжних прав), Компанія залишає за собою право, без попереднього повідомлення Користувача, за своїм вибором здійснювати дії щодо захисту немайнових і майнових авторських прав та суміжних прав в порядку, встановленому адміністративним, цивільним і кримінальним законодавством.

 

3. Порядок і умови оформлення Передплати

 

3.1 Для оформлення Передплати Користувачеві необхідно:

3.1.1 Авторизуватись або зареєструватися на сайті buhgalter.com.ua шляхом заповнення всіх необхідних полів реєстраційної форми

3.1.2 Уважно ознайомитися з умовами договору і прийняти його,

3.1.3 Ввести необхідні для оплати дані, якщо того вимагає Платіжна система; підтвердити оплату і оплатити.

3.2 Оплата доступу до сайту buhgalter.com.ua проводиться Користувачем на умовах 100% передплати.

3.3 Компанія попереджає користувачів, а Користувачі розуміють і погоджуються з тим, що Платіжна система може стягувати понад вартості послуг будь-якого роду комісії та збори, включаючи комісії мобільних операторів (за їх наявності), надаючи свої послуги тільки в разі, якщо такі комісії і збори будуть оплачені користувачем. Інформацію про такі комісії і збори (за їх наявності) Користувач самостійно може дізнатися в Платіжній системі. Комісії та збори не повертаються і не відшкодовуються Компанією. Користувач, який скористався послугами платіжної системи, вважається попередженим і згодним з їх умовами.

3.4 Компанія має право в односторонньому порядку і без попереднього повідомлення Користувача змінювати умови цього договору, наповнення пакетів Підписка, розміри тарифів і т.п. шляхом розміщення відповідного документа в новій редакції на сайті.

3.5 Зміни умов цього Договору набирають чинності з моменту опублікування на сайті buhgalter.com.ua

3.6 Зміни, що стосуються наповнення пакетів Підписка, розмірів тарифів застосовуються тільки для підписок, придбаних після такої зміни.

3.7 Відмова від послуг після оплати неможлива.

3.8 Користувач не має права:

3.8.1 реєструватися як інша особа; вводити в оману інших користувачів щодо своєї особи, використовуючи реєстраційні дані іншої людини; навмисне спотворювати уявлення про самого себе, свій вік або свої відносини з іншими особами або іншими організаціями; передавати реєстраційні дані, логін і пароль для доступу до системи іншим особам;

 

4. Автоподовження підписки

 

4.1 Учасники оплачують доступ до сайту buhgalter.com.ua щомісяця, надають згоду на послуги автоматичного регулярного продовження Підписки на новий термін (автоподовження Підписки). Після активації даної послуги оплата нового терміну Підписки здійснюється шляхом автоматичного безакцептного списання коштів з рахунку користувача. Послуга автоподовження Підписки надається до тих пір, поки Користувач не повідомить про її скасування в особистому кабінеті користувача, заповнивши необхідну форму.

4.2 Послуга вважається скасованою з наступного оплатного періоду.

4.3 Послуга активується при здійсненні першої або чергової оплати Підписки, що означає згоду користувача з тим, що після закінчення оплаченого строку дії Передплати Договір автоматично пролонгується на тих же умовах на той же термін з автоматичним списанням вартості Передплати з рахунку Користувача

4.4 У разі недостатності коштів на рахунку користувача або неможливості проведення платежу Підписка на новий термін не надається, а послуга «автоподовження Підписки» відключається, до моменту появи коштів на рахунку користувача або заміни користувачем рахунку в особистому кабінеті).

4.5 При зміні Товариством тарифів на підписку автоподовження Підписка на черговий новий термін, наступний за періодом, протягом якого відбулася така зміна буде здійснено за новим тарифом.

 

5. Припинення відносин з Компанією. зміна угоди

 

5.1. Компанія і Користувач домовилися, що компанія має право припинити підтримувати Сайт (надавати доступ / надавати послуги) в будь-який час на власний розсуд.

5.2. Компанія залишає за собою право припинити доступ до Сайту, якщо: доступ до Сайту втрачений через відсутність зв'язку на маршруті від Користувача до Сайту; Користувачеві відмовлено в доступі до Сайту внаслідок порушення ним «Інтрукціі користування сайтом» (http://budget.factor.ua/faq.php) або перевищення обсягу прав на використання Сайту.

5.3. Компанія залишає за собою право за своїм вибором без попереднього повідомлення та / або роз'яснення причин: змінювати, виправляти, обмежувати, припиняти чи зупиняти дію Сайту і будь-яких його розділів (матеріалів, ресурсів, сервісів); відмовляти Користувачеві в доступі до користування Сайтом і / або будь-якого його розділу. Задоволення / розгляд потреб Користувача при використанні Сайту не є обов'язком Компанії.

 

6. Заключні положення

 

6.1. Сайт може містити посилання на інші Інтернет - сайти. Дані сайти не перебувають під контролем Компанії і Компанія не несе відповідальності за зміст даних сайтів та / або зміст сайтів, посилання на які знаходяться на даних сайтах. Посилання на інші сайти включені в Сайт тільки для зручності користувачів і не означають згоду Компанії та його посадових осіб з вмістом даних сайтів. Інші Інтернет - сайти можуть містити посилання на Сайт без спеціального дозволу Компанії.

6.2. У разі незгоди Користувача з будь-яким з умов цієї угоди він зобов'язаний негайно припинити використання Сайту і / або будь-якого з його розділів.

6.3. У разі якщо компетентними органами / особами частина цієї угоди буде визнана недійсною, такою, що суперечить законодавству і не підлягає застосуванню, це не тягне неможливість застосування інших положень цієї угоди. Ця угода діє повною мірою в рамках, встановлених чинним законодавством.

6.4. До відносин в рамках цієї Угоди застосовується право України. Користувач і Компанія домовилися підкорятися при виникненні будь-яких спорів, що виникають у зв'язку зі справжньою угодою (використанням Сайту), виключно юрисдикції судів України.