Інформація по темі "" | Публікації по тегу
17.10.22
897 0
Друкувати
Обране

Немає змоги виконати податкові зобов'язання: як підтвердити?

Нещодавно Мінфін прийняв Порядок № 225*. Завдяки цьому документу установи — платники податків можуть підтвердити, що, дійсно, не мають змоги своєчасно виконати свої податкові зобов’язання. В яких випадках варто подавати таке підтвердження? Як це правильно зробити? Про це — у нашому матеріалі.

* Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов’язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, затверджений наказом Мінфіну від 29.07.2022 № 225.

Яка мета Порядку № 225?

Наразі платники податків (у т. ч. й бюджетні установи) отримали нормативний документ, який визначає, як правильно підтвердити неможливість виконання податкових зобов’язань (далі — ПЗ). Про які саме зобов’язання йдеться? Мова про дотримання строків сплати податків та зборів, подання звітності, у т. ч. річної фінзвітності, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування податкових накладних, подання електронних документів тощо.

В яких випадках варто користуватись Порядком № 225? Це стосується випадків, коли граничні строки виконання ПЗ припадають на період воєнного стану, але платник таких строків не дотримався (через відсутність можливості). При цьому він хоче скористатися звільненням від відповідальності згідно з п.п. 69.1 підрозд. 10 розд. XX ПКУ**. Втім, розраховувати на штрафну «амністію» можуть лише ті платники податків, кому вдасться підтвердити відповідну неможливість виконання ПЗ.

** Податковий кодекс України від 02.12.2010 № 2755-VI.

На кого поширюється Порядок № 225?

Цей документ стосується платників податків, які:

1) на момент набрання чинності Порядком № 225 (тобто на 06.09.2022) не мають можливості виконувати ПЗ;

2) не мали змоги виконувати ПЗ у період з 27.05.2022 до набрання чинності Порядком № 225;

3) наразі мають можливість виконувати ПЗ, але в подальшому під час воєнного стану можуть втратити таку можливість.

Які підстави неможливості виконання ПЗ?

Такі підстави прописано в Порядку № 225 окремо для юридичних та фізичних осіб.

Так, для юросіб зазначено такі підстави, як:

1) втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп’ютерного й іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією рф;

2) неможливість використати чи вивезти документи, комп’ютерне й інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією рф;

3) використання чи вивезення документів, комп’ютерного або іншого обладнання, пов’язане з ризиком для життя чи здоров’я посадової особи платника податків або неможливе у зв’язку зі встановленням уповноваженими органами державної влади відповідно до закону в умовах воєнного стану заборон та/або обмежень;

4) можливість витоку інформації щодо обсягів та місць зберігання пального або спирту етилового та їх знищення надалі внаслідок складання та реєстрації акцизних накладних, та/або подання електронних документів, які містять дані про фактичні залишки пального й обсяг обігу пального чи спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо (винятково у частині виконання визначених цим абзацом зобов’язань);

5) відсутність у платника податків інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати і вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухоблік, складати й подавати податкову та фінансову звітність, відсутність можливості у власника призначити таких посадових осіб за умови відсутності в такого платника податків об’єктів оподаткування, або показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог ПКУ, може бути пов’язана з такими обставинами:

— посадова особа є одночасно одним із власників юридичної особи за умови, якщо відсутність такого співвласника (акціонера, учасника, засновника) унеможливлює прийняття рішення про призначення на постійній або тимчасовій основі іншої посадової особи;

— юридична особа заснована на власності окремої фізичної особи, яка одночасно є єдиною посадовою особою такої юрособи;

6) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження / знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями рф;

7) інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.

Цікаво, що для кожної підстави платник може самостійно обрати той чи інший підтверджуючий документ. Перелік таких документів наведено у додатку до Порядку № 225 та налічує 17 пунктів. Це означає, що на підтвердження факту неможливість виконання ПЗ установа може надати один або декілька документів та застосовувати одночасно дві підстави.

Наприклад, бюджетна установа знаходиться на території населеного пункту, у якому ведуться бойові дії. Окрім цього, в результаті бойових дій постраждало приміщення, в якому вона була розташована, та, відповідно, втрачено обладнання і документи. У такому разі установа може посилатися одразу на дві підстави неможливості виконання ПЗ: на підстави 6 і 1.

Як підтвердити неможливість виконання ПЗ?

Загалом процедура підтвердження неможливості виконання ПЗ передбачає виконання кількох кроків. Наведемо алгоритм дій у таблиці нижче.

Алгоритм підтвердження неможливості виконання

Назва документа

Пояснення

Крок 1. Подання заяви та підтверджуючих документів

Заява про відсутність можливості виконання ПЗ

Установа — платник податків оформлює заяву у довільній формі, тобто затвердженої форми такого документа немає. Але така заява обов’язково повинна містити інформацію, зазначену в п. 3 розд. II Порядку № 225

Документи, що підтверджують відсутність можливості виконання ПЗ

Установа — платник податків подає документ або кілька документів (копію документа/документів), які можуть бути використані для підтвердження неможливості виконання ними своїх ПЗ.

Оригінали документів платник зберігає протягом строків давності, встановлених ПКУ, та надає на вимогу контролюючого органу

Заяву та документи можна подавати (п. 8 розд. II Порядку № 225):

— або в електронній формі шляхом надсилання через електронний кабінет;

— або у паперовій формі шляхом подання до контролюючого органу за місцем податкової адреси чи будь-якого сервісного центру контролюючого органу, або надсилання поштою з повідомленням про вручення.

Порядок № 225 вимагає подати такі документи до 30.09.2022. Цей строк стосується платників, які:

1) на момент набрання чинності Порядком № 225 не мають змоги виконувати ПЗ, але можуть подати заяву і документи;

2) не могли в певні періоди виконувати ПЗ, але на момент набрання чинності Порядком № 225 така можливість уже відновлена.

Для деяких платників податків передбачено інші строки подання заяви та документів. Детальніше про це розповімо після таблиці

Крок 2. Розгляд документів контролюючим органом

Рішення щодо можливості/неможливості

своєчасного виконання платником податків податкового обов’язку (далі — Рішення)

Контролюючий орган приймає рішення у такій послідовності:

1. Документи розглядають протягом 20 календарних днів, наступних за днем їх отримання.

Якщо наданих документів достатньо, податківці протягом зазначеного строку направляють платнику податків Рішення.

Якщо ж наданих документів недостатньо — вони виносять попереднє рішення з пропозицією щодо надання платником податку конкретних додаткових документів.

2. Подати додаткові документи платник податку повинен протягом 10 календарних днів, наступних за днем отримання попереднього рішення.

3. Додаткові документи, обґрунтування/пояснення, надані платником, розглядають протягом 20 календарних днів, наступних за днем їх отримання.

4. Після цього приймають остаточне рішення щодо можливості або неможливості своєчасного виконання платником податків своїх ПЗ та направляють його платнику податків.

Увага! Таке Рішення може бути оскаржене в адміністративному або у судовому порядку

Як вчинити, якщо не подали заяву до 30.09.2022?

У Порядку № 225 прописана окрема процедура підтвердження неможливості виконання ПЗ для тих, хто не мав змоги це зробити до 30.09.2022.

Це стосується таких двох випадків.

1. Платник податків не має змоги подати заяву до 30.09.2022.

У такому разі заяву та документи слід подати одночасно з появою можливості виконання одного із ПЗ (реєстрації податкової накладної, подання звітності, сплати невиконаного податкового зобов’язання тощо).

Але є важлива умова. Це необхідно зробити не пізніше 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платника податків.

Тож будьте уважні: якщо установа виконає хоча б одне ПЗ (наприклад, зареєструє хоча б одну податкову накладну), для податківців це буде сигналом, що ви маєте змогу подати заяву і виконувати ПЗ.

2. Платник податків на дату набрання чинності Порядком № 225 виконував свої ПЗ, але потім втратив таку можливість.

У такому разі заяву та документи теж необхідно подати одночасно з набуттям можливості виконання одного із ПЗ. Зробити це необхідно також не пізніше 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей.

Отже, якщо ви хочете уникнути штрафу за несвоєчасне виконання ПЗ, тоді якнайшвидше подайте заяву про неможливість своєчасного виконання ПЗ. Відкладати цю справу на 60 днів точно не варто. Інакше у податківців будуть всі підстави вважати вас таким, що має змогу своєчасно виконувати свої податкові зобов’язання (п. 7 розд. ІІ Порядку № 225).

Бюджетна бухгалтерія, жовтень, 2022/№ 39

Помітили помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити нас про це



Коментарі
0
Яка вдача - ви можете стати першим, хто прокоментує цей матеріал.
Залишити коментар:
Для того, щоб роздрукувати текст необхідно авторизуватись або зареєструватись
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі