Річна фінансова звітність 2025 шпаргалка зі складання

Готуємося до складання річної фінзвітності
Перш ніж перейти до складання річної фінансової звітності, варто належним чином підготуватися до цієї відповідальної події. Саме під час підготовки кожен суб’єкт держсектору має провести низку заходів, аби до звітності потрапила лише достовірна інформація, без помилок та перекручень.
Розглянемо, з яких саме етапів складається така підготовка.
Крок 1. Проводимо річну інвентаризацію. Головна мета річної інвентаризації — забезпечити достовірність даних бухгалтерського обліку та фінансової звітності. Під час інвентаризації активів і зобов’язань установи необхідно перевірити і документально підтвердити їх наявність, стан, відповідність критеріям визнання та оцінку.
Річну інвентаризацію слід провести до дати балансу, тобто до 31 грудня звітного року. І пам’ятайте: результати інвентаризації мають знайти своє відображення у бухгалтерському обліку та фінансовій звітності того звітного періоду, у якому закінчена інвентаризація.
Про те, як правильно організувати та провести річну інвентаризацію, а також як відобразити її результати в бухобліку, читайте у статтях: «Річна інвентаризація — 2025: організаційні моменти» // «Бюджетна бухгалтерія», 2025, № 40, «Річна інвентаризація — 2025: перевірка та відображення результатів» // «Бюджетна бухгалтерія», 2025, № 41.
Крок 2. Нараховуємо амортизацію. Для правильного розрахунку суми амортизації потрібно протягом року вести оперативний облік та здійснювати контроль за рухом необоротних активів.
Про основні правила нарахування амортизації, механізм розрахунку, а також порядок відображення інформації про амортизацію в бухобліку та фінзвітності читайте в матеріалі «Амортизація-2025» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2025, № 44).
Крок 3. Переглядаємо строки експлуатації та ліквідаційну вартість. Установлені строки корисного використання основних засобів (далі — ОЗ) підлягають перегляду на кінець звітного року у разі зміни очікуваних економічних вигід від використання таких об’єктів.
Також наприкінці звітного року установи мають переглянути ліквідаційну вартість об’єктів ОЗ. Це прямо передбачено п. 5 розд. IV НП(С)БО 121* та п. 4 розд. V Методрекомендацій з обліку ОЗ**. Здійснювати цю процедуру слід також у разі зміни очікуваних економічних вигід від використання відповідних об’єктів.
Покроковий алгоритм дій для встановлення ліквідаційної вартості ОЗ ви знайдете в матеріалі «Ліквідаційна вартість: алгоритм встановлення» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2025, № 36).
Крок 4. Перевіряємо правильність коригування фінрезультату. Для правильного визначення накопиченого фінрезультату, що обліковується на субрахунку 5512 «Накопичені фінансові результати виконання кошторису», доцільно вести окремий облік сум, які впливають на фінансовий результат. Так, для ведення обліку та перевірки правильності коригування цього показника можна застосовувати додатковий аналітичний регістр, наприклад, у формі відомості до субрахунку 5512.
Завдяки цьому наприкінці року вам буде простіше перевірити себе та порівняти дані такого регістру з даними субрахунку 5512 в книзі «Журнал-Головна».
Крок 5. Узагальнюємо дані бухобліку. Для узагальнення операцій, відображених в бухобліку протягом звітного періоду, а також для перевірки повноти та правильності облікових записів підбиваємо підсумки за субрахунками. З цією метою складаємо оборотно-сальдові відомості у розрізі субрахунків бухобліку.
Крок 6. Закриваємо регістри аналітичного та синтетичного обліку. На цьому етапі закриваємо регістри аналітичного обліку та меморіальні ордери за грудень цього року. Дані з меморіальних ордерів переносимо до регістрів аналітичного обліку в розрізі КПКВК і фондів кошторису, а також до книги «Журнал-Головна». Після цього виводимо залишки за відповідними субрахунками в регістрах обліку за кожним КПКВК та фондами кошторису.
Крок 7. Оформлюємо заключний меморіальний ордер і закриваємо книгу «Журнал-Головна». Складаємо заключний меморіальний ордер № 17, в якому визначаємо фінансовий результат звітного періоду. Для цього субрахунки обліку доходів (7011, 7111, 7112, 7211, 7311, 7411, 7511) і витрат (8011, 8111, 8012, 8112, 8013, 8113, 8014, 8114, 8115, 8211, 8212, 8311, 8411, 8511) закриваємо та визначаємо сальдо субрахунку 5511 «Фінансові результати виконання кошторису звітного періоду» як фінансовий результат звітного періоду. Врешті-решт, сальдо за субрахунком 5511 і буде фінансовим результатом відповідного звітного періоду.
УВАГА! Сальдо за субрахунком 5511 має дорівнювати показнику ряд. 2390 ф. № 2-дс
Саме цю суму відносимо до накопиченого фінрезультату (субрахунок 5512) та зазначаємо в ряд. 1420 ф. № 1-дс.
Крок 8. Складаємо річну бюджетну звітність. У цьому питанні бюджетні установи, як і в минулих роках, мають керуватися нормами Порядку № 44*.
Крок 9. Складаємо річну фінзвітність. Зауважте: наприкінці 2024 року Мінфін затвердив зміни до Приміток до річної фінансової звітності (ф. № 5-дс). Також у 2025 році Мінфін підготував проєкт змін до низки ключових документів, які стосуються заповнення фінзвітності. Очікується, що ці зміни набудуть чинності з 01.01.2026. Докладно про зміни, яких зазнає ця форма, ми розповідали в матеріалі «Що планує змінити Мінфін у формі № 5-дс?» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2025, № 43). А як заповнити фінзвітність за 2025 рік з урахуванням зазначених нововведень, розповімо далі у цій статті.
Основними нормативними документами, які визначають склад, форми, принципи підготовки та подання фінансової звітності суб’єктами держсектору, а також порядок розкриття інформації за її статтями, є Порядок № 307* та НП(С)БО 101**.
Річну фінансову звітність складаємо за такими формами:
- ф. № 1-дс «Баланс»;
- ф. № 2-дс «Звіт про фінансові результати»;
- ф. № 3-дс «Звіт про рух грошових коштів»;
- ф. № 4-дс «Звіт про власний капітал»;
- ф. № 5-дс «Примітки до річної фінансової звітності».
Крок 10. Перевіряємо порівнянність показників фінзвітності. Порівняння показників фінзвітності слід проводити, спираючись на Методрекомендації № 1170*. Водночас не намагайтеся провести зіставлення, порівняння показників, не передбачені цими Методрекомендаціями.
Заповнюємо ф. № 1-дс
Ця форма характеризує фінансовий стан розпорядника бюджетних коштів. Складаємо її на підставі даних бухгалтерського обліку про активи, зобов’язання та власний капітал на початок та кінець звітного періоду.
Головне джерело інформації для складання ф. № 1-дс — книга «Журнал-Головна». У ній відображені всі господарські операції у розрізі субрахунків. Також додатково використовуємо інформацію з регістрів аналітичного обліку.
З метою прискорення роботи зі складання цієї форми фінансової звітності доцільно складати оборотно-сальдову відомість за всіма субрахунками з визначенням підсумків на звітну дату. Один із поширених варіантів — це складання такої відомості у форматі Excel.
На нашому сайті в розділі бланки є Бланки річної фінансової звітності 1-дс, 2-дс, 3-дс, 4-дс, 5-дс (excel), Також на сайті є Головне книга в екселі з автоматичним заповненням форм 1-дс да 2- дс
Щоб скласти ф. № 1-дс правильно, дотримуйтеся таких правил:
1) активи відображайте за умови, що їх оцінка може бути достовірно визначена й очікується отримання в майбутньому економічних вигід та/або існує потенціал корисності, пов’язаний з їх використанням;
2) витрати на придбання та створення активу, які не можуть бути відображені у ф. № 1-дс, включайте до складу витрат звітного періоду;
3) зобов’язання відображайте, якщо їх оцінка може бути достовірно визначена та існує ймовірність зменшення економічних вигід та потенціалу корисності в майбутньому внаслідок їх погашення;
4) власний капітал та фінансовий результат показуйте у ф. № 1-дс одночасно з відображенням активів і зобов’язань, які призводять до їх зміни;
5) дані статей ф. № 1-дс на початок звітного періоду мають бути тотожними даним відповідних статей цієї форми на кінець попереднього звітного періоду;
6) у ф. № 1-дс не передбачено рядків для відображення доходів і витрат. Відповідні показники знайдуть своє відображення у ф. № 2-дс;
7) у ф. № 1-дс відсутні дані за позабалансовими рахунками. Інформацію про сальдо таких рахунків наводьте у ф. № 5-дс «Примітки до фінансової звітності» за підсумками року;
8) інформацію про активи, які на дату складання фінансової звітності фактично перебувають на окупованій території або в районах проведення воєнних (бойових) дій, до яких неможливо забезпечити безпечний і безперешкодний доступ, відображайте в річній фінансовій звітності за даними бухобліку. Облік активів, зруйнованих (пошкоджених / знищених) внаслідок збройної агресії рф, слід вести на балансових рахунках до ухвалення рішення про списання таких активів у встановленому законодавством порядку.
Бюджетним установам дозволено вводити аналітичні рахунки до субрахунків балансових рахунків для обліку й узагальнення інформації про активи, які пошкоджені, знищені, викрадені або над якими втрачено контроль внаслідок збройної агресії рф. Докладно про це ми розповідали в матеріалі «Зміни до Плану рахунків: вже скоро» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2025, № 43).
Розглянемо алгоритм заповнення ф. № 1-дс.
Порядок заповнення ф. № 1-дс
|
Назва рядка |
Код рядка |
Яку інформацію зазначаємо |
|
АКТИВ |
||
|
1. НЕФІНАНСОВІ АКТИВИ |
||
|
Основні засоби: |
1000 |
Ряд. 1001 - 1002 |
|
первісна вартість |
1001 |
Сальдо рахунків 10 (крім субрахунку 1010) + 11 |
|
знос |
1002 |
Сальдо субрахунків 1411 + 1412 |
|
Інвестиційна нерухомість: |
1010 |
Ряд. 1011 - 1012 |
|
первісна вартість |
1011 |
Сальдо субрахунку 1010 |
|
знос |
1012 |
Сальдо субрахунку 1414 |
|
Нематеріальні активи: |
1020 |
Ряд. 1021 - 1022 |
|
первісна вартість |
1021 |
Сальдо рахунка 12 |
|
накопичена амортизація |
1022 |
Сальдо субрахунку 1413 |
|
Незавершені капітальні інвестиції |
1030 |
Сальдо рахунка 13 |
|
Довгострокові біологічні активи: |
1040 |
Ряд. 1041 - 1042 |
|
первісна вартість |
1041 |
Сальдо субрахунків 1711 + 1712 |
|
накопичена амортизація |
1042 |
Сальдо субрахунку 1415 |
|
Запаси |
1050 |
Сальдо рахунків 15 + 18 |
|
Виробництво |
1060 |
Сальдо рахунка 16 |
|
Поточні біологічні активи |
1090 |
Сальдо субрахунків 1713 + 1714 |
|
Усього за розділом I |
1095 |
Ряд. 1000 + 1010 + 1020 + 1030 + 1040 + 1050 + 1060 + 1090 |
|
II. ФІНАНСОВІ АКТИВИ |
||
|
Довгострокова дебіторська заборгованість |
1100 |
Сальдо рахунка 20 |
|
Довгострокові фінансові інвестиції, у тому числі: |
1110 |
Ряд. 1111 + 1112 |
|
цінні папери, крім акцій |
1111 |
Сальдо субрахунку 2512 |
|
акції та інші форми участі в капіталі |
1112 |
Сальдо субрахунків 2511 + 2513 + 2514 |
|
Поточна дебіторська заборгованість: |
||
|
за розрахунками з бюджетом |
1120 |
Сальдо субрахунку 2110 |
|
за розрахунками за товари, роботи, послуги |
1125 |
Сальдо субрахунку 2111 |
|
за наданими кредитами |
1130 |
Сальдо субрахунку 2112 |
|
за виданими авансами |
1135 |
Сальдо субрахунків 2113 + 2116 |
|
за розрахунками із соціального страхування |
1140 |
Сальдо субрахунку 2114 |
|
за внутрішніми розрахунками |
1145 |
Сальдо субрахунку 2711 |
|
інша поточна дебіторська заборгованість |
1150 |
Сальдо субрахунків 2115 + 2117 + 2118 + 6414 + 6415 |
|
Поточні фінансові інвестиції |
1155 |
Сальдо субрахунків 2611 + 2612 |
|
Грошові кошти та їх еквіваленти розпорядників бюджетних коштів та державних цільових фондів у: |
||
|
національній валюті, у тому числі в: |
1160 |
Ряд. 1161 + 1162 +1163 + 1164 |
|
касі |
1161 |
Сальдо субрахунків 2211 + 2213 |
|
Казначействі |
1162 |
Сальдо субрахунків 2313 + 2314 + 2315 |
|
установах банків |
1163 |
Сальдо субрахунків 2311 + 2312 + 2315 |
|
дорозі |
1164 |
Сальдо субрахунку 2215 |
|
іноземній валюті |
1165 |
Сальдо субрахунків 2212 + 2214 + 2216 + 2311 (у частині іноземної валюти) |
|
Інші фінансові активи |
1180 |
Сальдо субрахунків 2515 + 2613 |
|
Усього за розділом II |
1195 |
Ряд. 1100 + 1110 + 1120 + 1125 + 1130 + 1135 + 1140 + 1145 + 1150 + 1155 + 1160 + 1165 + 1180 |
|
III. ВИТРАТИ МАЙБУТНІХ ПЕРІОДІВ |
1200 |
Сальдо субрахунку 2911 |
|
БАЛАНС |
1300 |
Ряд. 1095 + 1195 + 1200 |
|
Ряд. 1300 = ряд. 1800 ф. № 1-дс. |
||
|
ПАСИВ |
||
|
I. ВЛАСНИЙ КАПІТАЛ ТА ФІНАНСОВИЙ РЕЗУЛЬТАТ |
||
|
Внесений капітал |
1400 |
Сальдо субрахунку 5111 |
|
Капітал у дооцінках |
1410 |
Сальдо субрахунків 5311 + 5312 |
|
Фінансовий результат |
1420 |
Сальдо субрахунків 5511 + 5512 |
|
Ряд. 1420 ф. № 1-дс ≠ ряд. 2390 ф. № 2-дс. |
||
|
Капітал у підприємствах |
1430 |
Сальдо субрахунків 5211 + 5212 + 5213 |
|
Цільове фінансування |
1450 |
Сальдо субрахунку 5411 |
|
Усього за розділом I |
1495 |
Ряд. 1400 + 1410 + 1420 + 1430 + 1440 + 1450 |
|
II. ЗОБОВ’ЯЗАННЯ |
||
|
Довгострокові зобов’язання: |
||
|
за цінними паперами |
1500 |
Сальдо субрахунку 6014 |
|
за кредитами |
1510 |
Сальдо субрахунків 6011 + 6012 + 6013 |
|
інші довгострокові зобов’язання |
1520 |
Сальдо субрахунків 6015 + 6016 |
|
Поточна заборгованість за довгостроковими зобов’язаннями |
1530 |
Сальдо субрахунків 6111 + 6112 + 6113 |
|
Поточні зобов’язання: |
||
|
за платежами до бюджету |
1540 |
Сальдо субрахунків 6311 + 6312 |
|
за розрахунками за товари, роботи, послуги |
1545 |
Сальдо субрахунку 6211 |
|
за кредитами |
1550 |
Сальдо субрахунків 6114 + 6115 + 6116 + 6117 |
|
за одержаними авансами |
1555 |
Сальдо субрахунків 6212 + 6213 + 6214 |
|
за розрахунками з оплати праці |
1560 |
Сальдо рахунка 65 |
|
за розрахунками із соціального страхування |
1565 |
Сальдо субрахунків 6313 + 6416 |
|
за внутрішніми розрахунками |
1570 |
Сальдо субрахунку 6611 |
|
інші поточні зобов’язання |
1575 |
Сальдо субрахунків 6411 + 6412 + 6413 + 6414 + 6415 + 6417 + 6518 |
|
Усього за розділом II |
1595 |
Ряд. 1500 + 1510 + 1520 + 1530 + 1540 + 1545 + 1550 + 1555 + 1560 + 1565 + 1570 + 1575 |
|
III. ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ |
1600 |
— |
|
IV. ДОХОДИ МАЙБУТНІХ ПЕРІОДІВ |
1700 |
Сальдо субрахунку 6911 |
|
БАЛАНС |
1800 |
Ряд. 1495 + 1595 + 1600 + 1700 |
|
Ряд. 1800 = ряд. 1300 ф. № 1-дс. |
||
Заповнюємо ф. № 2-дс
У Звіті про фінансові результати (ф. № 2-дс) наводимо інформацію про доходи і витрати (з поділом на обмінні та необмінні операції).
При цьому доходи і витрати відображаємо, керуючись приписами НП(С)БО 124* та НП(С)БО 135**. А от правила заповнення бюджетної звітності, передбачені Порядком № 44, не мають жодного стосунку до фінансової звітності.
Також у цій формі визначаємо фінансовий результат діяльності установи. Розраховуємо цей показник як різницю між доходами і витратами звітного періоду у вигляді профіциту або дефіциту виконання бюджету.
Зазвичай головним джерелом інформації для складання ф. № 2-дс є дані регістрів аналітичного обліку та книги «Журнал-Головна» за субрахунками обліку доходів та витрат.
Утім, цих даних недостатньо, щоб правильно визначити фінансовий результат. Тому бухгалтеру доводиться складати додаткові таблиці з показниками доходів і видатків. Такі таблиці в частині витрат доцільно формувати в розрізі відповідних КЕКВ за загальним та спеціальним фондами. А в частині доходів — у розрізі джерел надходжень та відповідних кодів класифікації доходів (далі — ККД) за їх наявності.
Групувати такі показники зручніше в форматі Excel. Це спростить визначення результатів за рядками. Підсумок такої таблиці якраз і покаже фінансовий результат звітного періоду (ряд. 2390 ф. № 2-дс). Також для забезпечення додаткового контролю під час визначення фінрезультату звітного періоду використовуйте дані оборотно-сальдових відомостей за субрахунками.
УВАГА! Для відображення сум ПДВ у ф. № 2-дс окремого рядка НЕ передбачено
Установа — платник ПДВ під час відображення інформації про доходи у ф. № 2-дс має керуватися загальними правилами визнання та нарахування доходів. Так, визнаємо дохід (Кт 7111) на всю суму надходжень з урахуванням ПДВ. Після цього відображаємо зменшення доходів на суму ПДВ (Дт 7111). Відповідно суми ПДВ до ряд. 2020 ф. № 2-дс не повинні потрапити.
Розглянемо алгоритм заповнення ф. № 2-дс.
-
Платне користування сайту передбачає:
- доступ до новин, статтей, довідників
- безлімітні завантаження всіх бланків
- відсутність реклами
місяць

