Чи враховувати премію зі спецфонду до розрахунку «загальнофондівських» відпускних?
За правилами, визначеними п. 3 Порядку обчислення середньої заробітної плати, затвердженого постановою КМУ від 08.02.95 р. № 100 (у редакції постанови КМУ від 01.09.2021 р. № 917), при обчисленні середньої зарплати враховуються всі суми нарахованої зарплати згідно із законодавством та умовами трудового договору, крім визначених у п. 4 цього Порядку.
Суми нарахованої зарплати, крім премій (в тому числі за місяць) та інших заохочувальних виплат за підсумками роботи за певний період, враховуються у тому місяці, за який вони нараховані, та у розмірах, в яких вони нараховані, без виключення сум відрахування на податки, стягнення аліментів тощо, за винятком відрахувань із заробітної плати осіб, засуджених за вироком суду до виправних робіт.
Премії (в тому числі за місяць) та інші заохочувальні виплати за підсумками роботи за певний період під час обчислення середньої зарплати враховуються в заробіток періоду, який відповідає кількості місяців, за які вони нараховані, починаючи з місяця, в якому вони нараховані. Для цього до заробітку відповідних місяців розрахункового періоду додається частина, яка визначається діленням суми премії або іншої заохочувальної виплати за підсумками роботи за певний період на кількість відпрацьованих робочих днів періоду, за який вони нараховані, та множенням на кількість відпрацьованих робочих днів відповідного місяця, що припадає на розрахунковий період.
Це загальні правила. Але щоб відповісти на наведене вище запитання недостатньо лише норм Порядку № 100, адже він не передбачає особливостей врахування премій залежно від джерела їх виплати.
Враховуйте, що ми маємо справу з бюджетними коштами, а тому без норм бюджетного законодавства, перш за все БКУ, ніяк не обійтися.
Запам’ятайте головне: видатки загального і спеціального фондів мають бути чітко розмежовані.
Аби розібратися у цьому запитання, слід з’ясувати за рахунок яких саме власних надходжень взагалі можна виплачувати премію працівникам.
Так, види власних надходжень бюджетних установ визначені у п. 4 ст. 13 Бюджетного кодексу України від 08.07.2010 р. № 2456-VI.
1. Перший і найпоширеніший вид власних надходжень, за рахунок яких сплачується премія працівникам, — плата за послуги, що надаються бюджетними установами згідно з законодавством (перша підгрупа першої групи власних надходжень).
При складанні калькуляцій платних послуг до вартості послуг можуть включатися як основна заробітна плата, так і заохочувальні виплати працівникам, у тому числі премії.
При цьому премії працівникам, які безпосередньо надають платні послуги, враховуються у складі прямих витрат, а премії працівникам, які обслуговують процес надання платних послуг (керівник, бухгалтер тощо), — у складі адміністративних витрат.
У той же час у цьому випадку до вартості платних послуг мають включатися і видатки на виплату відпускних.
Тож відпускні, до розрахунку яких включено суми премій, повинні виплачуватися пропорційно як із загального, так із спеціального фондів.
До речі, «ЗА» пропорційний розподіл висловлювалося й МОН у листі від 01.06.2020 р. № 1/10-1613, де мова йшла про розрахуноквідпускних викладачам закладів освіти, яким нараховується зарплата із кількох фондів (загального фонду, спеціального фонду, освітньої субвенції).
2. Другий вид власних надходжень, за рахунок яких може виплачуватися премія працівникам, — благодійні внески або гранти (перша підгрупа другої групи власних надходжень).
Згідно із п. 2 Порядку отримання благодійних (добровільних) внесків і пожертв від юридичних та фізичних осіб бюджетними установами і закладами освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, культури, науки, спорту та фізичного виховання для потреб їх фінансування, затвердженого постановою КМУ від 04.08.2000 р. № 1222, благодійні внески можуть надаватися благодійниками набувачам у грошовій формі для потреб їх фінансування за напрямами видатків, визначеними благодійником, а також як товари, роботи і послуги. Якщо благодійником конкретні цілі використання коштів не визначено, шляхи спрямування благодійного внеску визначаються керівником установи, закладу - набувачів відповідно до першочергових потреб, пов'язаних виключно з основною діяльністю установи, закладу.
Частина коштів, отриманих як благодійні (добровільні) внески і пожертви від юридичних та фізичних осіб, може спрямовуватися на виплату заробітної плати працівників установ і закладів освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, культури, науки, спорту та фізичного виховання відповідно до кошторисів зазначених установ і закладів з дотриманням вимог Закону України «Про благодійництво та благодійні організації» у разі, коли такий напрям видатків визначений благодійником.
Тобто якщо благодійник визначив, що надані ним благодійні внески можуть бути витрачені на виплату премій працівникам установи, то премії можна виплатити за рахунок таких внесків, які належать до спеціального фонду кошторису.
При цьому такі премії можна включати до розрахунку відпускних лише тоді, коли благодійник надає кошти на премію на постійній основі. І в такому випадку за цими ж коштами слід передбачити і кошти на виплату відпускних пропорційно розміру премії.
Якщо ж премія, надана благодійником, має разовий характер, то до розрахунку сум відпускних вона не потрапить. А все тому, що відповідно до п.п. «б» п. 4 Порядку № 100, одноразові виплати не враховуються при обчисленні середньої заробітної плати у всіх випадках її збереження згідно з чинним законодавством.
3. Ще один вид власних надходжень — надходження бюджетних установ від додаткової (господарської) діяльності (друга підгрупа першої групи власних надходжень).
Так, наприклад, премія може бути виплачена працівникам гуртожитку, які обслуговують як пільговий контингент (за кошти загального фонду кошторису), так і студентів, які проживають за плату (за кошти спеціального фонду кошторису).
У цьому випадку у вартості послуг з проживання у гуртожитку мають бути передбачені видатки як на преміювання працівників гуртожитку, так і на виплату їм частини відпускних, яка припадає на спеціальний фонд кошторису. Тобто ситуація аналогічна до надання платних послуг.
4. Також виплата премії працівникам можлива за рахунок надходжень бюджетних установ від реалізації в установленому порядку майна (крім нерухомого) (четверта підгрупа першої групи власних надходжень).
За рахунок цих коштів може бути виплачена, наприклад, премія працівникам, які організовували та брали участь у зборі і здаванні металобрухту в установі.
Однак, така премія, як правило, має одноразовий характер і до розрахунку відпускних не потрапить на підставі все того ж п.п. «б» п. 4 Порядку № 100.
5. І останне, на що слід звернути увагу, — це витрати спеціального фонду кошторису на погашення заборгованості установи з бюджетних зобов’язань за спеціальним та загальним фондами кошторису та на проведення заходів, пов’язаних з виконанням основних функцій, які не забезпечені (або частково забезпечені) видатками загального фонду.
Тут перш за все слід дотримуватись черговості витрачання коштів спеціального фонду кошторису. Вона передбачена пп. 23 та 49 Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженого постановою КМУ від 28.02.2002 р. № 228.
Так, видатки спеціального фонду кошторису за рахунок власних надходжень плануються та проводяться у такій послідовності:
1) за встановленими напрямами використання;
2) на погашення заборгованості установи з бюджетних зобов’язань за спеціальним та загальним фондами кошторису;
3) на проведення заходів, пов’язаних з виконанням основних функцій, які не забезпечені (або частково забезпечені) видатками загального фонду.
Відповідно до п. 9 ст. 51 БКУ, якщо фактичні обсяги власних надходжень бюджетних установ з урахуванням залишків відповідних бюджетних коштів на початок року перевищують відповідні витрати, затверджені законом про Держбюджет (рішенням про місцевий бюджет), то розпорядник бюджетних коштів повинен передбачити спрямування таких надпланових обсягів у першу чергу на погашення заборгованості з оплати праці, нарахувань на заробітну плату, стипендій, комунальних послуг та енергоносіїв.
Якщо ж такої заборгованості немає, розпорядник бюджетних коштів спрямовує:
— 50 % коштів на заходи, що здійснюються за рахунок відповідних надходжень;
— 50 % коштів — на заходи, необхідні для виконання основних функцій, але не забезпечені коштами загального фонду бюджету за відповідною бюджетною програмою.
У такому разі розпорядник бюджетних коштів здійснює перерозподіл обсягів узятих бюджетних зобов’язань за загальним фондом бюджету для проведення видатків за цими зобов’язаннями із спеціального фонду бюджету.
Але! Запам’ятайте раз і назавжди: про виплату премій, на які не вистачає коштів загального фонду за рахунок коштів спецфонду, не може бути й мови!
Погашення заборгованостей по загальному фонду та покриття видатків, які не забезпечені коштами загального фонду щодо заробітної плати, відносяться виключно до обов’язкових виплат працівникам. Премія такою виплатою не є.
Отже, суму премії, яку виплачено за рахунок коштів спецфонду, не можна включати до розрахунку відпускних, які будуть виплачені працівнику за рахунок коштів загального фонду кошторису.