Кадровик веде військовий облік в установі: чи отримає він доплату за це
Відзначимо, що персональний облік військовозобов’язаних та призовників ведуть за місцем їх роботи. Відповідальним за таке «діло» є керівник установи (ч. 4 ст. 34 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу» від 25.03.92 р. № 2232-XII). На практиці ж керівник установи делегує свої повноваження із ведення військового обліку іншому працівнику*.
* Дізнайтеся більше зі статті «Абсолютно не таємно: ведення військового обліку в установі» // Спецвипуск «ОП», 2014, № 18/1, с. 16. — Прим. ред.
Давайте поговоримо про критерії визначення відповідального за такий облік. Для цього знадобиться Положення про військовий облік військовозобов’язаних і призовників, затверджене постановою КМУ від 09.06.94 р. № 377 (далі — Положення № 377). У п. 12 цього Положення сказано, що за наявності в установі від 500 до 2000 військовозобов’язаних та призовників вводять одну окрему посаду для ведення їх обліку. По мірі зростання кількості військовозобов’язаних та призовників (понад 2000) збільшується і нормативна кількість посад працівників, відповідальних за військовий облік. Таким працівникам установлюють посадовий оклад на рівні окладу спеціаліста кадрової служби (п. 13 Положення № 377).
Проте у більшості установ кількість військовозобов’язаних та призовників не перевищує 500 осіб. У такому разі військовий облік веде один із працівників відділу кадрів (п. 14 Положення № 377). Зазначений пункт приписує здійснювати їм доплату за виконання такого обов’язку в розмірі до 50 % посадового окладу. Але не у всіх випадках така доплата має місце!
Справа у тому, що до посадових обов’язків інспектора з кадрів входить ведення особових справ працівників, зокрема і особових карток (Довідник кваліфікаційних характеристик професій працівників, затверджений наказом Мінпраці від 29.12.2004 р. № 336). А саме у особовій картці й зазначають відомості про військовий облік. Тобто фактично саме спеціалісти відділу кадрів повинні вести військовий облік. Це стосується й кадровиків у сфері державної служби. Про їх обов’язок здійснювати облік військовозобов’язаних і призовників в апараті прямо прописано у Довіднику типових професійно-кваліфікаційних характеристик посад державних службовців, затвердженому наказом Нацдержслужби від 13.09.2011 р. № 11.
Важливо! Якщо посадова інструкція спеціаліста відділу кадрів містить обов’язок із ведення військового обліку в установі, то доплату за виконання такого обов’язку кадровику не виплачують. Підстава: спеціаліст кадрової служби при веденні військового обліку виконує свої посадові обов’язки й отримує за це відповідну оплату, яка вже враховує окреслену специфіку.
Інша річ, якщо посадова інструкція спеціаліста кадрової служби або іншого працівника не передбачає ведення військового обліку. У такому випадку такі працівники можуть отримувати доплату до 50 % посадового окладу за здійснення обліку військовозобов’язаних і призовників.
Зверніть увагу! Граничний розмір доплати за ведення військового обліку становить 50 % посадового окладу. Разом із тим конкретний розмір такої доплати визначає керівник установи залежно від фактичної чисельності військовозобов’язаних і призовників (лист Мінсоцполітики від 12.09.2013 р. № 1033/13/84-13).
Також у згаданому листі зазначено, що доплату виплачують у межах затвердженого фонду оплати праці. Це пов’язано з тим, що надбавка за ведення військового обліку не передбачена ні постановою КМУ «Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери» від 30.08.2002 р. № 1298, від якої відштовхуються при визначенні посадових окладів працівників бюджетної сфери, ні постановою КМУ «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів» від 09.03.2006 р. № 268.
Отже, доплату за ведення військового обліку працівникам бюджетної сфери, посадовим особам місцевого самоврядування та держслужбовцям може бути установлено лише у межах фонду оплати праці та після виплати надбавок і доплат, передбачених галузевими нормативно-правовими актами.
Крім того, розглянемо ситуацію, коли посада спеціаліста кадрової служби або інша посада, посадовими обов’язками якої передбачено ведення військового обліку, є вакантною. Тут «звичайні» бюджетники можуть скористатися способами виконання обов’язків по вакантній посаді — суміщення професій (посад) або збільшення обсягу виконуваних робіт. А ось держслужбовці та посадові особи місцевого самоврядування вдатися до таких способів не мають права, оскільки їм не передбачено установлення доплат за суміщення професії (посади) та збільшення обсягу виконуваних робіт (лист Мінпраці від 12.01.2009 р. № 22/13/84-09).
Висновки:
— Посадова інструкція спеціаліста кадрової служби (іншого працівника) містить обов’язок із ведення військового обліку — доплату за таку функцію не здійснюють.
— Військовий облік веде працівник, посадова інструкція якого не передбачає здійснення ним такого обов’язку, — йому здійснюють доплату у розмірі до 50 % посадового окладу.
— При вакантній посаді працівника, який повинен вести військовий облік, — інший працівник виконує такий обов’язок на умовах суміщення або збільшення обсягу виконуваних робіт. Але це недопустимо для держслужбовців та посадових осіб місцевого самоврядування.