Оклади держслужбовців — 2022: підвищення від Кабміну
Передісторія питання
Складно зрозуміти, що відбувається останнім часом в «оплатних» умовах працівників держорганів. Держслужбовці у цьому питанні не є винятком. З початком 2022 року законотворці «заморозили» розміри їх окладів на попередньому рівні (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2022, № 1, с. 15 — 16). Підстава — абз. 6 ст. 7 Закону про держбюджет-20221.
1 Закон України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» від 02.12.2021 № 1928-IX.
Так, для визначення розмірів окладів працівникам держорганів, оплата праці яких регулюється спеціальними законами, з 01.01.2022 застосовується показник ПМПО в розмірі 2102 грн. А це той самий розмір ПМПО, який застосовувався при обчисленні розмірів окладів переважної більшості держслужбовців у 2020 та 2021 роках. Тож перспективи були цілком зрозумілі — підвищення окладів цьогоріч не відбудеться.
Але в середині січня ситуація почала змінюватися у діаметрально протилежному напрямку. НАДС на своєму сайті розмістило проєкт постанови КМУ «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» щодо розмірів окладів держслужбовців у 2022 році. Відтак зрозуміло, що підвищенню цьогоріч усе ж таки бути.
І ось 2 лютого 2022 року Кабмін на своєму засіданні затвердив Схему посадових окладів на посадах державної служби з урахуванням категорій, підкатегорій та рівнів державних органів у 2022 році (далі — Схема окладів — 2022). Однак розміри окладів у ній дещо відрізняються від «проєктного» варіанта. І, на жаль, у бік зменшення.
Усі зміни затверджено постановою № 892. Остання, у свою чергу, підкоригувала постанову № 153, яка за традицією останніх років є головним зарплатним документом для держслужбовців. Що стосується безпосередньо розмірів окладів, то їх ви можете знайти у статті «Розміри окладів держслужбовців — 2022» цього номера.
2 Постанова КМУ «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 18 січня 2017 р. № 15 і від 24 травня 2017 р. № 358» від 02.02.2022 № 89.
3 Постанова КМУ «Питання оплати праці працівників державних органів» від 18.01.2017 № 15.
Постанова № 89 набула чинності 5 лютого 2022 року (опублікована в газеті «Урядовий кур’єр» від 05.02.2022 № 23), проте застосовувати її слід з 01.01.2022. Так, ви все правильно зрозуміли — чергові нововведення запрацюють «заднім числом». Ну дуже вже полюбляють наші нормотворці саме таким чином запроваджувати зміни. Що конкретно змінилося? Далі з’ясуємо.
Розміри окладів
Насамперед зазначимо про найменший розмір окладу держслужбовця.
Тут уся увага на абз. 2 ч. 3 ст. 51 Закону про держслужбу. Згідно з вимогами цієї норми посадовий оклад у держорганах, юрисдикція яких поширюється на територію одного або кількох районів, районів у містах, міст обласного значення, не може бути менше двох розмірів ПМПО. Аналогічна вимога зазначена у прим. 1 до Схеми окладів — 2022. Тож з 01.01.2022 розмір найменшого окладу спеціаліста (підкатегорії В3) становить 4962 грн (2481 грн х 2). Порівняно з попереднім його розміром (січнем 2021 року) цей показник зріс на 9 %.
Що стосується розмірів окладів для інших категорій посад, то вони зросли у середньому на 6 %. Якщо говорити про підвищення у грошовому еквіваленті, то воно становить для:
• посад держслужби категорії А — від 1600 до 2300 грн;
• посад держслужби категорії Б — від 350 до 1300 грн;
• посад держслужби категорії В — від 300 до 700 грн.
Важливо: керівники держорганів повинні забезпечити нарахування зарплати працівникам за новими окладами виключно в межах фондів заробітної плати, затверджених у кошторисах (п. 2 постанови № 89).
Про що це говорить? А про те, що для підвищення окладів державних службовців з 01.01.2022 додаткового фінансування годі й чекати. Якщо на його реалізацію бракує коштів, доведеться зменшити перш за все розміри премій і саме в такий спосіб виконувати законодавчу гарантію про підвищення окладів.
Оклади перших заступників
Згідно з прим. 6 до Схеми окладів — 2022 посадові оклади перших заступників керівників самостійних структурних підрозділів (підкатегорія Б1) мають бути на 3 % нижче від посадового окладу керівника відповідного самостійного структурного підрозділу. Тобто, щоб установити оклади таким працівникам, потрібно оклад безпосереднього керівника зменшити на 3 %.
Покажемо розрахунок окладу першого заступника на числовому прикладі.
Приклад. Розмір посадового окладу керівника самостійного управління (районний рівень) з 1 січня 2022 року становить 8700 грн. Відповідно, посадовий оклад його першого заступника з цієї дати дорівнює: 8700 грн - (8700 грн х 3 %) = 8439 грн.
Надбавка за важливу роботу
У порядку надання надбавки за виконання особливо важливої роботи є зміни. Так, з 01.01.2022 її розмір має бути зазначено в умовах проведення конкурсу та в оголошенні про проведення конкурсу на зайняття відповідної посади, які оприлюднюються на Єдиному порталі вакансій держслужби.
Нагадаємо: законодавці у Законі про держбюджет-2022 продовжили на цей рік дію абз. 8 п. 14 розд. XI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону про держслужбу. Зазначена норма надає право керівникам держслужби встановлювати держслужбовцям додаткові стимулюючі виплати, зокрема, і надбавку за виконання особливо важливої роботи.
Проте виплачувати її у 2022 році слід у межах фондів заробітної плати, затверджених у кошторисах. Таке уточнення містить постанова № 89.
Індексація зарплати
Індексація зарплати проводиться відповідно до норм Порядку № 1078. Так, абз. 1 та 2 п. 5 цього Порядку передбачено, що «базовим» місяцем для проведення індексації є місяць підвищення посадового окладу. Розрахунок коефіцієнтів для поточної індексації розпочинається з наступного місяця.
Оскільки оклади держслужбовців було підвищено з 1 січня 2022 року, нехай і «заднім числом», для цілей індексації зарплати це означає, що січень-2022 став базовим місяцем. Розрахунок приросту ІСЦ наростаючим підсумком для них розпочинаємо з лютого 2022 року.
У місяці підвищення окладів необхідно провести порівняльні розрахунки і визначити право працівника на подальшу індексацію. Для цього суму зарплатного підвищення порівнюємо з сумою індексації, яка складається в місяці підвищення окладу.
Якщо сума зарплатного підвищення перевищить суму можливої індексації, то індексацію не нараховуємо.
Якщо ж суми зарплатного підвищення не вистачить, щоб перекрити суму можливої індексації, то визначаємо різницю між сумою можливої індексації і сумою підвищення.
Проаналізувавши нові розміри окладів, можна сказати, що сума їх підвищення перевищила суму індексації, яка склалася у січні 2022 року. І це стосується усіх держслужбовців. Тому індексацію у січні їм не нараховуємо, і цей місяць став новою точкою відліку. Саме від неї слід відштовхуватися для розрахунку коефіцієнтів індексації.
Не індексуємо зарплату держслужбовців і в лютому 2022 року.
Зарплатний перерахунок
У зв’язку з тим що постанову № 89 уведено в дію з 1 січня 2022 року, керівники держорганів повинні затвердити нові штатні розписи і ввести їх у дію саме з цієї дати.
Зарплата. Зарплату державних службовців необхідно перерахувати і донарахувати в лютому 2022 року працівникам належні суми. Але перераховувати потрібно не лише оклади. Слід відкоригувати й інші виплати, розмір яких залежить від підвищення окладів, наприклад, надбавку за вислугу років. Це стосується і звільнених протягом січня (на початку лютого) працівників. Адже донарахування зарплати відбувається усім працівникам, які знаходилися з держорганом у трудових відносинах з 01.01.2022.
Індексація. Усі держоргани нарахували держслужбовцям індексацію за січень 2022 року від попередніх «базових» місяців. Оскільки нові оклади застосовують з 01.01.2022, то доведеться відсторнувати суму січневої індексації.
Відпускні. Тут уся увага — на дату початку події (початок відпустки). Наприклад, якщо ви нарахували та виплатили відпускні працівникам, відпустка яких почалась з 1 лютого 2022 року та пізніше, то без перерахунку ніяк. Адже січень 2022 року у цьому випадку включається до розрахункового періоду, і ті донарахування, які будуть проведені в лютому за січень, для цілей нарахування відпускних повинні бути віднесені до січня.
Про це нам говорить абз. 2 п. 3 Порядку № 100. Так, суми нарахованої зарплати, крім премій (у т. ч. за місяць) за підсумками роботи за певний період, враховуються в тому місяці, за який вони нараховані.
Лікарняні та декретні. Виплати, нараховані згідно з Порядком № 1266, перераховувати у зв’язку з підвищенням окладів не потрібно.
Адже, усі зарплатні коригування, які будуть проведені у зв’язку з підвищенням окладів «заднім числом», при розрахунку середньої зарплати для оплати лікарняних (декретних) будуть включені до заробітку того місяця, в якому вони були фактично проведені.
Найближчі перспективи
Наразі у системі оплати праці держслужбовців триває реформа, розпочата ще у 2020 році. За роз’ясненнями фахівців НАДС, наведеними на офіційному сайті Кабміну, новою моделлю пропонується:
• чітка та прозора структура заробітної плати з обмеженими преміальними виплатами на рівні до 30 % та сталою часткою зарплати на рівні 70 %;
• установлення окладів на основі класифікації посад та наближення їх рівня до оплати праці у приватному секторі.
Такій класифікації підлягають усі посади, які є у штатному розписі державного органу. Вона має бути завершена до 1 червня 2022 року. А нова система оплати праці повинна запрацювати на початку 2023 року. Доти продовжує діяти постанова № 15, але з урахуванням змін, унесених постановою № 89.
Чи зміняться розміри окладів держслужбовців протягом року у зв’язку зі зростанням рівня ПМПО — покаже час. За практикою останніх років можна сказати, що таке підвищення малоймовірне.
Якщо воно все ж таки відбудеться, ми обов’язково вам про це розповімо на сторінках нашого журналу.
Бюджетна бухгалтерія, лютий, 2022/№ 6