Учень навчається індивідуально: що отримає вчитель?
В описаній ситуації йдеться про індивідуальну форму навчання. Тож розглянемо її детальніше.
Індивідуальна форма навчання дозволяє опанувати навчальну програму в особливому, індивідуальному для дитини, порядку. Законодавчо визначено три різновиди індивідуального навчання:
• екстернатна форма;
• сімейна (домашня) форма;
• педагогічний патронаж.
Детально кожен різновид описано в Положенні № 81. Ми навели їх на схемі нижче.
1 Положення про індивідуальну форму здобуття повної загальної середньої освіти, затверджене наказом МОН від 12.01.2016 № 8.
Різновиди індивідуальної форми навчання
Як бачимо, педагоги ЗЗСО активно залучаються до навчання дитини з ООП саме у випадку педагогічного патронажу (крім оцінювання та атестації, які проходять за участю педагогів і в інших двох різновидах індивідуальної форми навчання).
Тепер перейдемо до фінансового боку ситуації: чи належить учителям, які навчають дитину з ООП «на дому», інклюзивна доплата?
Ідеться про доплату, установлену постановою № 13912 за роботу в інклюзивному класі. Її розмір становить 20 % посадового окладу (ставки).
2 Постанова КМУ «Деякі питання встановлення підвищень посадових окладів (ставок заробітної плати) та доплат за окремі види педагогічної діяльності у державних і комунальних закладах та установах освіти» від 28.12.2021 № 1391.
Зазначена доплата є досить цікавою та гнучкою. До прикладу, її надають педпрацівникам тільки за години роботи в інклюзивних класах (групах) і вона не залежить від тимчасової відсутності учня з ООП в інклюзивному класі. Докладніше про це читайте в журналі «Бюджетна бухгалтерія», 2021, № 46, с. 6 — 7. Зауважимо лише, що з 01.01.2022 більше не йдеться про граничний розмір такої доплати. Відтепер вона має фіксований розмір — 20 % окладу.
При цьому незмінно одне: інклюзивну доплату виплачують лише за умови роботи в інклюзивному класі. Порядок організації інклюзивного навчання у ЗЗСО затверджено постановою № 9753. До речі, зауважимо: у листі, що коментується, ідеться ще про його попередника, який діяв до 01.01.2022. А з нового року маємо вже оновлений документ (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2021, № 37, с. 2).
3 Постанова КМУ «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти» від 15.09.2021 № 975.
Тож звідси цілком логічний висновок: немає інклюзивного класу — немає доплати. Це підтверджують і фахівці МОН у листі, що коментується: якщо у ЗЗСО не створено інклюзивний клас (за висновком інклюзивно-ресурсного центру учень з ООП не відвідує заклад, а знаходиться на індивідуальній формі навчання), то немає підстав установлювати доплату за роботу в інклюзивному класі.
ВАЖЛИВО!
Індивідуальна форма здобуття освіти ≠ інклюзивне навчання
Отже, той факт, що до класу зараховано дитину з ООП, ще не дає 100-відсоткової гарантії надання йому статусу інклюзивного. При індивідуальній формі навчання здобувача освіти також зараховують до закладу та, відповідно, класу, хоча він і доволі рідко їх відвідує.
Такого ж висновку дійшли й фахівці МОН у листі від 30.08.2021 № 1/9-436 (ср. USER_SHOW_ID). Тут вони зауважили: клас, до якого зараховано учня з ООП на індивідуальній формі навчання, не є інклюзивним. Тому введення ставки асистента вчителя та встановлення інклюзивної доплати вважаються порушенням законодавства.
Нібито все, питання з доплатою закрито: її немає. Але фахівці МОН не полишили педпрацівників ні з чим і зазначили: замість інклюзивної доплати педагоги отримують підвищення за викладання за індивідуальною формою навчання. Розмір такого підвищення становить 20 %. Це підвищення надається педпрацівникам та помічникам вихователів у ЗЗСО для дітей та підлітків, які потребують особливих умов виховання або тривалого лікування, у т. ч. при індивідуальному навчанні таких дітей. Таким є припис абз. 2 п.п. «в» п. 28 Інструкції № 1024.
4 Інструкція про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, затверджена наказом МОН від 15.04.93 № 102.
У вищенаведеному листі фахівці МОН також прямо зазначають, що таке підвищення слід нараховувати вчителю ЗЗСО в разі роботи з учнями з ООП, які не мають змоги навчатися в закладі і для яких визначено індивідуальну форму навчання.
При цьому підвищення нараховують лише за години роботи на індивідуальній формі навчання.
УВАГА!
Підвищення продовжує діяти у 2022 році, незважаючи на те, що воно прямо не передбачено постановою № 1391
Як відомо, з 01.01.2022 Кабмін зібрав розкидані раніше підвищення та доплати педпрацівникам у єдиній постанові № 1391. Детальніше про це — у статті «Нова постанова № 1391: чи таке все нове?» цього номера.
Проте на шляху до об’єднання деякі виплати загубились. Так вийшло і з підвищенням за викладання за індивідуальною формою навчання: постановою № 1391 воно прямо не передбачено. Але норма абз. 2 п.п. «в» п. 28 Інструкції № 102 продовжує діяти. Отже, вчителі, які навчають дитину з ООП у неї вдома (за індивідуальною формою навчання), мають право на підвищення окладу (ставки) на 20 %.
Водночас про індивідуальну форму навчання приписи постанови № 1391 згадують у контексті доплати за перевірку навчальних робіт. Таку доплату надають вчителям (у т. ч. тим, які проводять індивідуальні та групові заняття з учнями, що здобувають освіту за сімейною (домашньою) формою або на педагогічному патронажі):
• у підготовчих та 1 — 4 класах ЗЗСО усіх типів і найменувань (основному вчителю незалежно від навантаження) — у розмірі 15 %;
• у 5 — 11 (12) класах ЗЗСО — у розмірі 20 % з мови та літератури, 15 % з математики, 10 % з іноземної мови, технічної механіки (конструювання) та креслення. Доплату встановлюють залежно від педнавантаження вчителя з предмета, за яким її передбачено.
Бюджетна бухгалтерія, січень, 2022/№ 3