Чергові закупівельні новації: що пропонує Кабмін?
* Лист Мінекономіки «Щодо інформування про зміни в законодавстві» від 12.09.2022 № 3323-04/64632-06.
Чому Кабмін змінює закупівельне законодавство?
Власне, головна причина останніх змін — це прийняття Закону № 2526*, який діє з 10.09.2022. Саме цим Законом було внесно зміни до основного закупівельного документа — Закону № 922**.
** Закон України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII.
І як ви вже здогадалися, ці зміни стосуються порядку здійснення закупівель в умовах воєнного стану. Так, пп. 3 — 7 розд. X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 922 передбачено, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників визначає Кабмін.
Наразі ж Кабмін розробляє проєкт нової закупівельної постанови, якою буде встановлено особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг на період дії правового режиму воєнного стану в Україні (далі — Особливості). Такий документ прийде на заміну постанові № 169*. Відповідно до моменту прийняття таких Особливостей славнозвісна постанова № 169 лишається чинною. Про це Мінекономіки чітко зазначив у своєму листі.
Та яка доля спіткає, власне, Закон № 922, після того як запрацюють Особливості? З приводу чинності такого документа замовникам хвилюватися не варто. І хоча в самому листі Мінекономіки не дає прямої відповіді на таке запитання, та, вочевидь, окремі вимоги Закону № 922 в межах, обумовлених Особливостями, замовникам все-таки доведеться застосовувати. Принаймні про це свідчать численні посилання на певні норми Закону № 922 по тексту Особливостей. Виходить, що знову замовники при вирішенні закупівельних питань вимушені будуть одночасно керуватись обома документами.
Нові вартісні пороги
Замовники зобов’язані будуть проводити закупівлю товарів і послуг із використанням електронної системи закупівель (далі — ЕСЗ), шляхом відкритих торгів або із використанням електронного каталога, якщо їх вартість становить 100 тис. грн і вище. А ось для послуг з поточного ремонту встановлено інший поріг — 200 тис. грн, Натомість для робіт, як і раніше, діятиме вартісна межа — 1,5 млн грн.
А отже, укладати прямі договори замовники зможуть (п. 11 Особливостей) для:
— товарів та послуг (крім поточного ремонту) — до 100 тис. грн;
— послуг з поточного ремонту — до 200 тис. грн;
— робіт — до 1,5 млн грн.
У таких випадках замовники можуть використовувати ЕСЗ, у т. ч. і е-каталог Prozorro Market для закупівлі товарів. Якщо ж прямий договір буде укладено без ЕСЗ, тоді замовники мають скласти звіт про договір про закупівлю, укладений без використання ЕСЗ.
Кількість процедур закупівель зменшено
Залишиться всього 2 закупівельні процедури — відкриті торги та е-каталог Prozorro Market. В Особливостях не згадуються спрощені закупівлі, відкриті торги «європейські пороги», переговорна процедура та конкурентний діалог. Але згадуються рамкові угоди.
Разом з тим передбачено право замовників застосовувати е-каталог Prozorro Market без обмеження вартості закупівлі.
Для вашої зручності узагальнимо інформацію про запропоновані зміни у таблиці нижче:
Предмет закупівель |
Є |
Стане |
Відкриті торги |
||
Товари + послуги (крім поточного ремонту) |
від 200 тис. грн |
від 100 тис. грн |
Послуги з поточного ремонту |
від 200 тис. грн |
від 200 тис. грн |
Закупівля робіт |
від 1,5 млн грн |
від 1,5 млн грн |
Планування закупівель — в силі
Планування закупівель замовники будуть здійснювати за загальними правилами, передбаченими ст. 4 Закону № 922. В Особливостях (п. 14) чітко зазначено, що всі заплановані закупівлі включаються до річного плану.
При цьому така вимога поширюється й на прямі договори. Про це є окрема згадка в п. 11 Особливостей.
Встановлено заборони щодо закупівель
Замовникам забороняється купувати у юридичних осіб — резидентів Російської Федерації та Республіки Білорусь державної форми власності, юридичних осіб, створених та/або зареєстрованих відповідно до законодавства зазначених країн та юридичних осіб, кінцевими бенефіціарними власниками (власниками) яких є резиденти таких країн,
Також заборонено здійснювати публічні закупівлі в інших суб’єктів господарювання, які продають товари, роботи, послуги походженням з Російської Федерації та Республіки Білорусь.
Але є виняток. Стосується він закупівель, необхідних для ремонту та обслуговування товарів, придбаних до набрання чинності Особливостями.
Коли можна укласти прямий договір незважаючи на закупівельну вартість?
Кабмін в Особливостях визначив перелік підстав, коли замовник може НЕ застосовувати відкриті торги або е-каталог Prozorro Market. Ось цей перелік:
1. Інформація, що має бути оприлюднена в оголошенні про проведення відкритих торгів, належить до інформації з обмеженим доступом або її розголошення під час дії правового режиму воєнного стану може нести загрозу національній безпеці та/або громадській безпеці і порядку.
2. Замовник перебуває в районі проведення воєнних (бойових) дій на момент прийняття рішення про здійснення закупівлі або її здійснення.
3. Публічні закупівлі товарів, робіт і послуг здійснюються для:
— проведення заходів із мобілізації та цивільного захисту;
— будівництва, реконструкції, капітального ремонту та облаштування місць проживання внутрішньо переміщених та евакуйованих осіб;
— будівництва, реконструкції, капітального або поточного ремонту захисних споруд цивільного захисту, у тому числі подвійного призначення, найпростіших споруд, укриттів;
— підготовки до проведення опалювального сезону (крім закупівлі енергоносіїв).
4. Існує нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв’язку із виникненням об’єктивних обставин, які унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або електронного каталогу, яка повинна бути документально підтверджена замовником.
5. Роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання за наявності одного з таких випадків:
— предмет закупівлі полягає у створенні або придбанні витвору мистецтва або художнього виконання;
— укладення договору про закупівлю з переможцем архітектурного або мистецького конкурсу;
— відсутність конкуренції з технічних причин, яка повинна бути документально підтверджена замовником;
— необхідність захисту прав інтелектуальної власності;
— укладення договору про закупівлю з постачальником «останньої надії» або з постачальником універсальної послуги на постачання електричної енергії або природного газу.
6. Відкриті торги відмінено через відсутність учасника процедури закупівлі (учасників процедури закупівлі), у т. ч. за лотом. При цьому предмет закупівлі, його технічні, кількісні та якісні характеристики, а також вимоги до учасника процедури закупівлі не повинні відрізнятися від вимог, визначених замовником у тендерній документації. Водночас сума договору про закупівлю не може перевищувати очікувану вартість предмета закупівлі, зазначену замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, які відмінено через відсутність достатньої кількості учасників процедури закупівлі (учасника процедури закупівлі).
7. Після укладення договору про закупівлю у замовника виникла необхідність у постачанні додаткового обсягу товару у того самого постачальника, якщо в разі зміни постачальника замовник був би вимушений придбати товар з іншими технічними характеристиками, що призвело б до виникнення несумісності, пов’язаної з експлуатацією і технічним обслуговуванням. Закупівля додаткового обсягу товару у того самого постачальника здійснюється протягом трьох років після укладення договору про закупівлю, якщо загальна вартість такого постачання не перевищує 50 % ціни договору про закупівлю.
8. Після укладення договору про закупівлю у замовника виникла необхідність у закупівлі додаткових робіт чи послуг, пов’язаних з предметом закупівлі основного договору, у того самого виконавця робіт/надавача послуг. Можливість і умови таких додаткових робіт чи послуг можуть бути передбачені в основному договорі про закупівлю, укладеному за результатами проведення закупівлі. Закупівля додаткових робіт чи послуг у того самого виконавця робіт/надавача послуг здійснюється протягом трьох років після укладення договору про закупівлю, якщо загальна вартість таких робіт чи послуг не перевищує 50 % ціни основного договору про закупівлю, укладеного за результатами проведення закупівлі.
9. Здійснюється закупівля послуг з адвокатської діяльності, нотаріальних послуг.
10. Здійснюється закупівля юридичних послуг, пов’язаних із захистом прав та інтересів України, у т. ч. із метою захисту національної безпеки і оборони, під час врегулювання спорів, розгляду в закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України.
Наголошуємо: саме у вищезазначених випадках замовник здійснює закупівлю БЕЗ застосування відкритих торгів або е-каталога Prozorro Market. При здійсненні таких закупівель замовник повинен буде оприлюднити лише звіт про договір про закупівлю, укладений без ЕСЗ.
Звісно, це не всі нововведення та зміни, передбачені Особливостями, а лише найпомітніші серед них. Та поки є час, наполегливо радимо всім замовникам ознайомитися з цим документом вже зараз.
Бюджетна бухгалтерія, вересень, 2022/№ 36