Інформація по темі "" | Публікації по тегу
22.08.22
196 0
Друкувати
Обране

Гарячі закупівельні запитання серпня

Постійні зміни у закупівельному законодавстві ставлять перед замовниками нові питання та завдання. Розглянемо, які запитання виникали у ваших колег у серпні, та поділимось з вами практичними порадами.

Додаткова потреба = нова закупівля

У березні 2022 року установа закупила дрова для опалення приміщення на суму 300 тис. грн за постановою № 169*. Зараз для підготовки до опалювального сезону потрібно ще додатково придбати дрова на суму 45 тис. грн. Чи можна їх також закупити за постановою № 169? Це буде новий договір чи можна просто збільшити суму раніше укладеного договору?

* Постанова КМУ «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» від 28.02.2022 № 169.

У вас є всі підстави для того, аби провести додаткову закупівлю матеріалів для опалювання приміщення відповідно до вимог постанови № 169. Але в цій ситуації є декілька важливих моментів, про які слід пам’ятати.

По-перше, у цьому разі не варто збільшувати вартість раніше укладеного договору. А тому вихід тільки один — укласти новий договір.

По-друге, якщо у вас виникає потреба додатково закупити товар, який раніше вже було придбано, такий товар вважається новим предметом закупівель. На застосуванні саме такого підходу щодо додаткових закупівель наполягає Мінекономіки в листі «Щодо змін, внесених до порядку закупівель у період воєнного стану» від 22.04.2022 № 3304-04/16796-06.

При цьому слід дотримуватися таких умов:

1) вносимо товари та їх обсяг до переліку закупівель, які проводимо за постановою № 169;

2) НЕ включаємо таку закупівлю до річного плану закупівель;

3) укладаємо окремий договір про закупівлю відповідно до норм ЦКУ та ГКУ;

4) за результатами укладеного договору НЕ оприлюднюємо в електронній системі закупівель (далі — ЕСЗ) ані договір, ані звіт про договір про закупівлю, укладений без використання ЕСЗ;

5) при визначенні очікуваної вартості такої закупівлі НЕ сумуємо обсяги закупівель, вже здійснені в поточному році за аналогічним предметом.

Натомість закупити дрова для підготовки до проведення опалювального сезону замовники можуть за прямим договором не тільки на суму до 50 тис. грн, але й понад 50 тис. грн. Такі послаблення Кабмін запровадив постановою № 874**, і користуватися ними замовники можуть уже з 10.08.2022. Тож не зволікайте, а шукайте гідного постачальника та якісну сировину. Як-то кажуть, готуйте санчата влітку!

** Постанова КМУ «Про внесення змін до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 р. № 169» від 02.08.2022 № 874.

Встановлення лічильників у 4 школах: скільки договорів укладати?

Відділ освіти планує закупити послуги зі встановлення лічильників тепла в чотирьох закладах освіти. Вартість послуги зі встановлення одного лічильника — 48 тис. грн. Як визначити предмет закупівлі? Скільки договорів необхідно укладати?

Для відповіді на це запитання з’ясуємо, як визначити предмет закупівлі послуг.

Так, послуги — це будь-який предмет закупівлі, крім товарів і робіт, зокрема транспортні послуги, освоєння технологій, наукові дослідження, науково-дослідні або дослідно-конструкторські розробки, медичне та побутове обслуговування, найм (оренда), лізинг, а також фінансові та консультаційні послуги, поточний ремонт, поточний ремонт з розробленням проєктної документації. Як бачимо, одним із різновидів послуг є і послуги зі встановлення лічильників.

Тепер щодо визначення предмета закупівлі. За загальним правилом замовник визначає предмет закупівлі послуг так само, як і для товарів, за показником четвертої цифри ДК 021:2015***. Водночас замовник може визначити окремі частини предмета закупівлі (лоти) за показниками четвертої — восьмої цифр ДК 021:2015, обсягом, номенклатурою надання послуг.

*** Національний класифікатор України «Єдиний закупівельний словник ДК 021:2015», затверджений наказом Мінекономіки від 23.12.2015 № 1749.

Таким чином, предмет закупівлі послуг зі встановлення лічильників замовник визначає за загальною потребою в таких послугах. При цьому не має значення, на скількох об’єктах такі послуги виконуватимуться, а також розташовані такі об’єкти за однією адресою чи ні.

Отже, в цій ситуації замовник проводить закупівлю послуг зі встановлення лічильників на загальну потребу в таких послугах, а не для кожного закладу окремо, тобто на суму 144 тис. грн = 48 тис. грн + 48 тис. грн + 48 тис. грн.

Зверніть увагу: це буде один предмет закупівлі за кодом ДК 021:2015 51210000-7 (Послуги зі встановлення вимірювального обладнання), тобто укладаємо один договір.

Ба більше, оскільки очікувана вартість послуг зі встановлення лічильників становить 144 тис. грн, то замовнику варто провести спрощену закупівлю.

Спрощена закупівля за постановою № 169 не відбулася: подальші дії замовника

Замовник вирішив провести спрощену закупівлю за постановою № 169. Але закупівля не відбулась через відсутність учасників. Які подальші дії замовника? Чи можна укласти прямий договір та збільшити вартість такого договору?

Якщо закупівельник вирішив провести спрощену закупівлю за постановою № 169, варто звернути увагу на такі моменти.

По-перше, може трапитися так, що ніхто з учасників не надасть пропозиції щодо участі в спрощеній закупівлі. В такому разі в ЕСЗ замовник відміняє спрощену закупівлю.

По-друге, постанова № 169 позволяє замовнику закупити товари, роботи чи послуги без застосування порядку проведення спрощених закупівель та/або електронного каталогу. Власне, за таких умов замовник має право укласти прямий договір.

По-третє, в подібних випадках ми не радимо укладати прямий договір на більшу суму, аніж була заявлена при оголошенні спрощеної закупівлі. Авжеж, прямої заборони щодо цього постанова № 169 не містить. Але не виключаємо, що такі дії замовника можуть бути кваліфіковані контролюючим органом як порушення закупівельного законодавства.

З огляду на це, вже після того як буде укладено договір, ви можете унести до нього необхідні зміни (збільшити вартість) відповідно до норм ЦКУ та ГКУ.

Але не забуваємо, що у нашому випадку замовнику необхідно:

1) додати такий товар чи послугу до переліку закупівель, які проводимо за постановою № 169;

2) оприлюднити звіт про договір про закупівлю, укладений без використання ЕСЗ, договір про закупівлю, а також усі додатки та зміни до нього, після його укладення. Зробити це слід не пізніше ніж через 70 днів з дня припинення чи скасування воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях.

Воєнний стан продовжено: які строки зазначати в договорі?

Плануємо укласти договір за постановою № 169. Як правильно зазначити строк дії договору? Чи обов’язково він має обмежуватися періодом дії воєнного стану чи може закінчуватись раніше?

Дійсно, строк дії договору, укладеного відповідно до постанови № 169, не повинен перевищувати період дії воєнного стану. Наразі воєнний стан продовжено до 21.11.2022. Це означає, що й строк дії закупівельних договорів та виконання зобов’язань має обмежуватись саме цим строком. Водночас ніщо не заважає вам передбачити закінчення строку дії договору раніше, ніж 21.11.2022. Це ваше право як замовника.

Разом з тим ви цілком можете передбачити і можливість пролонгації такого договору. Як саме прописати в договорі такий пункт, ми розповідали в матеріалі «Закупівельний договір: на який строк укладаємо?» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2022, № 18).

Воєнний стан продовжено: як продовжити строк дії договору?

В липні 2022 було укладено договір на закупівлю робіт із ремонту укриття за постановою № 169. При цьому зазначено, що строк дії договору та виконання зобов’язань сторонами обмежений періодом дії воєнного стану (тобто до 24.08.2022). Оскільки наразі такий період продовжено, чи можемо ми продовжити такі строки, адже постачальник поставив не весь обсяг товарів? Як це зробити?

Звісно, якщо є потреба у пролонгації договору, ви можете це зробити.

Пояснимо, як вирішити таке питання. Для цього сторонам необхідно скласти і підписати додаткову угоду до договору, згідно з якою буде змінено строк дії такого договору.

За загальним правилом при внесенні змін до договорів сторони мають керуватися приписами ст. 188 ГКУ, якщо договором не передбачено інший порядок унесення змін.

Отже, таку додаткову угоду складають у довільній формі із зазначенням реквізитів основного договору, сторін договору та їх уповноважених представників. При цьому у ній також слід навести нове формулювання пункту договору, який змінюємо (у вашому випадку — строк дії договору), зазначити дату набуття чинності змінами, передбаченими додатковою угодою, і поставити підписи уповноважених представників.

Більше про процедуру укладання додаткових угод читайте у матеріалі «Воєнний стан продовжено: як діяти замовнику?» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2022, № 20).

Бюджетна бухгалтерія, серпень, 2022/№ 32

Помітили помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити нас про це



Коментарі
0
Яка вдача - ви можете стати першим, хто прокоментує цей матеріал.
Залишити коментар:
Для того, щоб роздрукувати текст необхідно авторизуватись або зареєструватись
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі